Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 142.250 km |
Prettige kennismaking
- 1.777 km
LET OP: Laatste updates van 32k en 44k staan onderaan...
Voortraject
Bij mijn review van de BMW530d (f11) hier op de site noemde ik mezelf al de Nico Dijkshoorn van de BMW-rijders. Nee, erg tevreden was ik niet met die auto. Naar mijn beleving een over het paard getilde wagen, over meer dan 250 paarden zelfs. Daarom keek ik al een tijd rond naar 7% mogelijkheden en toen ik zag dat er ook een stekker-Passat zou komen, dacht ik: dat is de eerste 7% auto waar ik wel in zou willen rijden. Ruim genoeg, uiterlijk ok en na een proefrit met een Golf GTE stapte ik met een brede glimlach uit! Bij mijn dealer bleek de Passat al niet meer besteld te kunnen worden. Shit. Toch maar eens op internet gekeken, en tot mijn verbazing bood Heron in Zwaag (5 kwartier rijden voor mij) de auto nog wel aan. Gebeld, gemeeld, en ja, inderdaad hoor, wij kunnen nog leveren. Geloofde het eerst niet, maar goed, deze review bewijst hun gelijk.
Ik heb de gok genomen om tot het einde voor mijn eigen bestelling te gaan en niet één uit de 1500 door Pon samengestelde auto’s te gaan. En uiteindelijk heb ik ook alles gekregen wat ik er op wilde hebben, inclusief het digitale display. Ik kreeg alleen tussentijds de melding dat als ik de easy-open optie wilde, met elektrische achterklep, dat ik dan ook een trekhaak moest nemen. Huh? Ja echt. Dat had PON zo bepaald. OK, dan ook maar een trekhaak erbij. Altijd handig voor . . .
Levering was op 11 december, dus nog ruim voor de jaarwisseling. Pfff.
Eerste indruk
Tsjonge! Wat ligt die auto comfortabel én stabiel op de weg! Veel beter dan die Passat 1.6TDI waar ik ook nog een proefrit mee heb gemaakt (vond ik eigenlijk een slappe dweil). Ook veel beter dan van de BMW. En ook bochten heeft ie geen moeite mee en gaat ie bijna lichtvoetig door heen. En die drempels bij mij in de wijk: wow, met gemak, met groot gemak! Wat een geluk na die belachelijk slappe BMW-achteras.
Opties
En dat weggedrag zal deels ook wel met de gekozen opties samenhangen, zoals 18”, adaptieve dempers en sperdifferentieel. Daarom maar even een overzicht van opties, niet om op te scheppen, maar dat schijnt er hier bij te horen:
- Active Info Display
- Dynaudio
- Digitale radio-ontvangst 'DAB'
- XDS sperdifferentieel
- Velgen: 18 Inch lichtmetalen velgen 'Marseille'
- Dynamic Drive Control
- Lak: Onyx white, interieur: nature brown (leer/alcantara)
- Executive plus pakket
- Advance pakket, incl. schuifdak
- Area view
- Parkeerassistent (Park Assist)
- Bestuurdersassistentie pakket 'Plus'
- Easy Open, met de ongevraagde maar wel betaalde elektrische trekhaak
- Zijairbags achter
- 230-Volt aansluiting, zonwering voor de zijruiten achter, bagagenet voor in bagageruimte
- Ledverlichting Plus
Inderdaad, ik heb een erg sympathieke baas (c’est moi). Ik heb de auto nu anderhalve week, maar heb nog niet eens alle opties kunnen uitproberen. Zoals de parkeerhulp, nog niet geprobeerd, maar ik vind al die camera’s rondom al erg handig. Als je in een parkeervak staat, zie je de lijnen om je auto heen en kan je heel simpel zien of je een beetje in het midden staat. Of dat je al tegen de muur voor je in de parkeergarage staat? De camera toont het verrassend goed. Wil je achteruit een parkeerplaats uitrijden en er komt iemand aan: pieppieppiep. Prachtig!
Wat ik wel uit heb gezet is zijn die idiote buitenspiegels die als een soort ondiepe regenmeter naar boven draaien als je auto achterlaat! Zo worden je spiegels natuurlijk snel goor. Indien nodig kan je ze ook vanuit de deur omklappen. Dat probeer ik eerst wel.
Verbruik
Ja, het verbruik. Daar ben je natuurlijk bij zo’n auto meer dan benieuwd naar. Ik had de auto op vrijdag opgehaald in Zwaag. De rit naar huis over 100 km kwam op 1 op 16 uit of zo. Humm. Dat valt wat tegen. De dag daarop, nadat ik eerst de accu’s had leeggereden in mijn woonplaats, naar Groningen gereden (240 km). Eén op dertien. Oefff. Dat had ik toch anders verwacht.
Maar niet te snel geoordeeld. Als ik vervolgens bij de eerste werkdag 1 op 25 haal op mijn ritje van 55 km, dan begint het er toch meer op te lijken. En de dag daarna 1 op 31. Wow! Goed, dan doe je natuurlijk net alsof die stroom niets kost. Onzin natuurlijk. Ik zal dit over enkele weken nog wel eens goed uitrekenen. Ik heb nu ook nog geen laadpas, waardoor ik op mijn werk nog niet kan opladen. De terugreis is dus ook veel ongunstiger (1 op 13 tot 1 op 16).
Opvallend is trouwens wel dat tijdens het rijden de accu’s toch al gauw weer enkele km’s opladen. Het laatste stuk kan je dus alsnog weer elektrisch rijden. En het lijkt er op dat in de GTE-mode de auto sneller bijlaadt dan in de hybride mode. Misschien vergis ik mezelf hierin hoor. Ook opvallend is dat als ik naar huis ga met file, de rit zuiniger is dan zonder file. Dat heb ik met ‘normale auto’s’ nog nooit meegemaakt. En de kortere ritten die ik vaak in het weekend in de buurt maak, die zal ik meestal ook elektrisch kunnen doen.
Ik verwacht dus ook dat het gemiddelde verbruik (staat nu nog op 1 op 14,5) nog flink zal verbeteren. Ik houd jullie op de hoogte.
Oh ja, over groen rijden gesproken: wij hebben ook zonnepanelen op het huis. Vaak wordt gesteld dat het dan mooi is dat je je auto kan opladen met je eigen zonnepanelen. Ja, prachtig! Als je nachtdienst hebt;-)
Premium?
Ja, en is het nou een hele stap terug? Na vier Audi’s en een BMW en een Boxster tussendoor?
Neu. Eigenlijk helemaal niet. Tenzij je het type bent die de tijd alleen van een Rolex genoeglijk af kan lezen. Nee, laat ik eens een paar vergelijkingen met mijn BMW maken (voor de duidelijkheid: f11 uit 2010, dus het laatste type). De portieren: deze sluiten bij de Passat zonder bijzondere krachtsinspanning. Eerste plus voor VW. De automatische stand van de ruitenwisser: ja, yes, die hoef je niet elke keer als het gaat regenen weer aan te zetten. Verkeersdrempels? Yes, ik hoef mijn adem niet meer in te houden en geen Panda’s meer bumperklevend achter mij! En de afwerking van het interieur? Ok, die was bij de BMW misschien iets beter, maar het bruine alcantara zit prettiger, het dashboard is strak en stijlvol en het is toch wel top dat er een fles cola in de deurvakken past. Tsja. Oh ja, en die stoelen? Die zitten veel beter in de Passat. Gewoon stevig, zoals ik van Audi sportstoelen gewend was. En de bediening zonder premium draaiknop? Ik mis deze geen moment. Een draaiknop is helemaal niet handig om iets op een scherm aan te wijzen. Zo’n touchscreen is minstens zo handig. Alleen jammer dat de ‘esc/terug’ knop rechtsboven zit, want daarvoor moet je een klein beetje naar voren buigen. Oh ja, en ook heel fijn is dat de auto gewoon onthoudt dat je de dempers graag in de sportstand hebt! Geweldig. En dat je de handrem graag op ‘auto hold’ hebt. Moest ik bij de BMW elke rit weer instellen. Dus. Premium? Who cares. Beter hoeft niet.
Prestaties
Ja, qua motorisatie is het wel even wennen. Ik ben vooral gewend aan trekkrachtige diesels. In de e-mode is er ook genoeg trekkracht, genoeg voor vlot rijden in de stad en op de snelweg (tot 135 km/h), maar het vermogen is te beperkt voor echt sportief rijden. Maar ach, dat hoeft ook niet de hele dag.
Zet je de auto in standje hybride, tsja, ach, dan krijg ik toch een beetje het Prius-gevoel. Hij rijdt prima, je merkt weinig of niets van het omschakelen, je ziet op de meters dat de auto van alles afwisselt (hink-stap-sprong), maar je hebt niet het gevoel met een sportieve wagen onderweg te zijn.
Druk je op de GTE-knop, dan krijg je opeens een hele andere beleving! Veel trekkracht en vermogen. Lijkt veel meer dan in de hybride mode. Ik heb nog geen plankgas gereden (hij is nog nieuw hè) maar de gasrespons is heerlijk en ja, je krijgt er een diepe motorbrom bij, die aan meer dan vier cilinders doet denken. Het is nep, dat weet ik ook wel, maar de grap van dat geluid is dat het geluid de elektro- en benzinemotor qua geluid aan elkaar lijmt. Daar waar in het onderste toerenbereik de elektromotor in stilte oppakt en de TSI het daarna overneemt, laat het kunstgeluid jou denken dat je een motor hebt die het onderin met het grootste gemak brommend oppakt en zo nodig flink in de toeren doortrekt. Het besef van snelheid en versnelling is gebaat bij dit geluid, vreemd genoeg. En het geluid is ook weer niet zo hard dat het echt storend is. Ik ben dus blij met de GTE-knop.
En nee, ik verwacht niet het kippenvel te ervaren dat de 530d gaf als je bij 180 het gaspedaal intrapte, maar ja, daar heb je als Nederlander bitter weinig aan. Uiteindelijk zijn die drempels toch zwaarwegender. . .
Schoonmoeder blijkt niet haalbaar
- 4.800 km
Goh, het blijft toch verrassend: zoveel reacties. Een flink aantal over het verbruik. Dus laten we daar eerst maar eens over beginnen. Deze week moest ik na twee weken pas weer tanken, na 1201 km rijden en het verbranden van 52 liter euro95. Daar werd ik best wel blij van. Een flinke vooruitgang ten opzichte van de 530d die na iets meer dan 800 km weer langs de snoepwinkel moest, om over de Boxster maar te zwijgen (550km). Het verbruik is daarmee dus 1 op 23. Best tevreden mee. Want ik heb niet heel rustig gereden of zo. En de actieradius wordt natuurlijk vooral verlengd als je vaak kan opladen.
Dus even mijn stekkerdata: woonwerkafstand is 55km enkele reis. Ik laad thuis op voor de deur (230V laadkabel vast aangesloten op de tuinverlichting) en op mijn werklocatie kan ik 4 van de 5 dagen ook weer opladen (gratis;-). In het weekend veelal kortere ritten die grotendeels elektrisch kunnen en soms een lange rit naar familie in Groningen of zoiets. Die lange ritten hakken er in. Zolang je geen lange ritten maakt kan je het verbruik dus lekker laag houden.
Meestal rijd ik elektrisch weg. Na 10 km zit ik op de snelweg en schakel ik op een gegeven moment over naar GTE (hybride voelt toch armoedig) en het laatste stuk, afhankelijk van de elektrische restafstand, rijd ik weer elektrisch. Als ik in de file terechtkom schakel ik ook het liefst weer over naar elektrisch. Rijdt gewoon wat soepeler en stiller.
Laatst geprobeerd hoe ver ik nou werkelijk elektrisch kan rijden, en ik zag mijn schoonmoeder (33 km, 60% snelweg) als een mooie uitdaging, maar helaas, dit lukte op 2 km na net niet. Mijn vrouw was mee, dus ik ben toch maar doorgereden, op benzine dus. Heb echt geprobeerd om zuinig te rijden en ben zelfs een keer door rood gereden om niet nodeloos te hoeven remmen (heb nog geen bon gehad; er stond wel een paal . . .). Ik heb gelezen dat het bereik groter is als de accu’s warm zijn, maar dat heb ik nog niet goed uit kunnen proberen. Op 5 februari heb ik een rijtraining bij de ANWB in Lelystad (aangeboden door VW). Mogelijk leer ik er daar meer over. Misschien zijn er wel lezers hier die daar ook zullen zijn: laat het even weten.
Waar ik nog niet helemaal aan kan wennen is het instellen van het ‘wegrijdtijdstip’. Volgens de verkoper was dit erg handig, omdat het laden dan pas later begint, zodat je gebruik kan maken van nachtstroom. In de praktijk merk ik dat de auto vaak, na eerst even te gaan laden, vanzelf weer stopt met laden op momenten en plekken waar dit helemaal niet de bedoeling is (’s avonds bij de sportschool bijvoorbeeld). Je schijnt dit met de knopjes bij de stekker ook te kunnen kiezen, maar of het werkt niet, of het werkt anders dan ik denk. Collega GTE-rijders: tips?
*** Naschrift: zie foto, stel de onderste laadgrens in op 100%, dan laadt de auto altijd gelijk op, los van het wegrijdtijdstip! ***
Verder waren er veel reacties op het premiumaspect en de vergelijking met de BMW530d. Sorry heren (volgens mij zitten daar geen dames bij), maar ik heb zo’n 5–serie gehad en ik heb nu deze Passat. Het is mijn persoonlijke mening, maar wel gebaseerd op daadwerkelijke praktijkervaring en gebruik, niet op het lezen van de Autoweek, het imago of een testrit. En nee, ik rijd niet als een ingedutte huisvader. Ik houd best wel van een beetje lekker autorijden en sturen. Over lekker sturen gesproken, ik durfde eerder nog niet te melden dat ik blij ben met de tassenhaken in de bagageruimte van de Passat die er voor zorgen dat als je sportief door een bocht rijdt, er niet van alles van links naar rechts door je wagen knalt (de BMW had dit soort haken niet). Nee, het zou te kneuterig zijn om dat soort praktische voorzieningen te noemen.
Maar toch hebben jullie gelijk! De Passat is niet premium afgewerkt, en wel hierom. Ik heb de halfleren bekleding, met alcantara op het zitvlak en leer aan en om de zijkant. Deze zitten echt prima en de alcantara vind ik duidelijk prettiger qua temperatuurgevoel en qua grip in de bochten dan vol leer. Maar . . . ik voelde twee weken geleden dat aan de zijkant van de stoel, naast de middentunnel, dat daar dus geen leer zit maar stof!!! Je ziet het niet hoor, maar als je je verveelt in de file en je gaat een beetje om je heen voelen, dan kan het je opeens opvallen. En bij de BMW zat daar ook leer! Foei VW. Dus naar de BMW-adepten: Ik geef me gewonnen. Beschamend.
Goed, weer even serieus. Wat het sturen betreft ben ik toch wel positief verrast over de lane assist. Ik had gelezen dat dit irritant zou kunnen zijn etc., maar ik vind het in de praktijk best prettig en wel om meerdere redenen. Het systeem attendeert je namelijk al voordat je je rijstrook verlaat door extra tegendruk in het stuur dat je niet oplet. Want als je bewust van rijstrook wisselt en je knipper aanzet, dan voel je die tegendruk niet. En die tegendruk, die voelt aan als een besturing die zwaarder wordt als je van je koers af gaat en helpt je dus op een heel natuurlijke manier om je koers vast te houden. In de middenstand is de besturing wat lichter, maar toch zeker niet gevoelloos. En ja, sorry, maar daardoor stuurt de auto op de snelweg veel relaxter dan die BMW (bij de f10/f11 is het een veelgehoord ‘probleem’ dat de besturing op snelheid overgevoelig/onrustig is). En de auto kan, zolang de bochten niet te scherp worden, zelf bijsturen, wat vooral in de file erg handig is. Wel zo nu en dan tegen het stuur duwen, anders gaat de auto piepen (“stuur overnemen”).
Al met al ben ik nog erg tevreden met de Passat, al hoop ik samen met anderen nog wel op de software-update waarbij het V8-geluid in de GTE stand zachter gezet kan worden, of vervangen door een V6 geluid (verzoeknummer: Nissan 350Z) of zo iets. Want ik ben zelf al wel gewend aan het geluid, maar ik kan het mijn passagiers inclusief mijn vrouw toch maar moeilijk uitleggen. . .
GTE op Wintersport
- 10.700 km
Ja, ik was toch wel benieuwd naar mijn ervaringen met de nieuwe auto tijdens de wintersport. We gaan nu al een aantal jaren naar hetzelfde lieflijke dorpje in Montafon (zuidwesten van Oostenrijk), genaamd Gargellen. Het dorpje ligt op zo’n 1450 meter hoogte en het huis waar wij dan verblijven nog eens 100 meter hoger. Leuk langs de piste, je kan ’s ochtends letterlijk voor het huis de piste op. De laatste 100 meter met de auto naar boven over die besneeuwde weg parallel aan de piste bleek de laatste jaren met de BMW een bijna onmogelijke opgave. Ik ben zelfs een keer met een tractor met sneeuwkettingen naar boven gesleept. Dan helpt je BMW echt niet meer voor je ego!
Goed. Mij wordt hier door veel lezers verweten dat ik ongeloofwaardig ben omdat ik schrijf dat de VW beter rijdt dan de BMW530d die ik had. Toegegeven, onderweg op de Autobahn (ja, met hoofdletter!) was de BMW heer en meister. Versnellen bij 180 km/h: kippenvel: Helaas ook voor mijn vrouw, waardoor het plezier meestal niet zolang duurde. Nu de GTE: in de GTE-stand tot 160 km/h helemaal top, daarboven gaat ie nog ontspannen door, maar niet met het vuur van de 530d. Daartegenover staat een beter zitcomfort en een veel ontspannener stuurkarakter waardoor ik na 9 uur rijden toch veel meer ontspannen uitstap. Dan is er niet zoveel verstand nodig om het >180 km/h voordeel weg te relativeren. In mijn praktijk heb ik hier slechts een paar uur per jaar potentieel plezier van, terwijl de voordelen van de Passat, nou ach, je begrijpt het wel.
Tijdens de lange rit de GTE-modus ook nog wat beter leren kennen. In deze stand laadt de auto na verloop van langere tijd op tot 50% acculading, in de hybride modus doet ie dat niet, blijft er uiteindelijk maar een paar km elektrische capaciteit over. Ook merkte ik dat, terwijl boven de 135 km/h er een symbool op het scherm verschijnt dat elektrisch niet meer beschikbaar is, bij 160 km/h in GTE desgewenst nog steeds een boost (met elektrische aanvulling) beschikbaar is. In het AID zie je dat aan de blauwe kleur achter de toerenteller en de kleine tekst ‘boost’. En je voelt het ook natuurlijk!
Het verbruik op lange afstand kwam uit op ca. 1 op 15, ondanks hoge snelheden (kruissnelheid 140-170). Ook nu wordt het verbruik gunstiger als je in de file terechtkomt (direct op E-mode zetten). Blijft een leuke bijkomstigheid. Al met al betekent dit dat je heen en weer naar Oostenrijk maar anderhalf keer hoeft bij te tanken.
Maar nu, het rijden in de bergen. De bochtige wegen naar boven leverden weer een heerlijk stabiel stuur- en weggedrag op. De Dunlop 17” winterbanden deden goed hun werk. Prima rubber! Had getwijfeld of ik niet toch op de Continental’s moest wachten die tegenwoordig in alle testen worden bejubeld, maar deze Dunlop’s voldeden prima, zo niet beter. Ik kwam namelijk een heel eind naar boven op de winterbanden. Het laatste stukje naar het Alpenhuis lukte niet meer, maar dat is ook werkelijk steil. Met vierwielaandrijving kan je zonder kettingen naar boven, maar anders heb je gewoon sneeuwkettingen nodig. Mijn sneeuwkettingen (Snox) die ik om de BMW had, bleken ook om de banden van de GTE te passen. Dat was een meevaller. Maar een nog grotere meevaller was het gemak waarmee de auto met dezelfde sneeuwkettingen naar boven kwam. Met de BMW ging dit amper en soms gewoon niet en altijd met natte handen en rug. Want als je sneeuwkettingen om je achterbanden hebt, voel je in je stuur als je naar boven probeert te blazen alles behalve iets van controle! Als je dan een tegenligger of mens tegenkomt heb je niet het gevoel dat je de auto aan de kant zal kunnen houden. En, kettingen op de voorwielen levert meer grip op dankzij het hogere gewicht op de vooras.
Wat in de sneeuw ook erg prettig bleek was het rijden in de E-mode. Veel beheerste trekkracht die heel gelijkmatig vrijkomt. Welke versnelling de bak kiest maakt dan ook niet uit. Ik kon zelfs met sneeuwkettingen op de steile helling gewoon in de automatische stand van de versnelling en met ESP ingeschakeld naar boven rijden. Met een gewone aandrijving sta je dan veel eerder ‘sneeuw te spugen’ of smoort de ESP de aandrijving. Ook naar beneden rijden op de sneeuw in de B-stand geeft veel beheersing! Gelijkmatig zonder te hoeven remmen naar beneden rollen. En dankzij de stilte in de E-modus hoor je ook precies wat er onder je wielen gebeurt in de sneeuw. Helemaal perfect.
Gelukkig had de huiseigenaar op mijn verzoek een haspel aan de buitenaansluiting voor de kerstboom gehangen, waardoor ik voor het huis ook nog eens op kon laden, zie foto. En nee, mijn stekker is niet vastgevroren;-)
Vooraf was ik tenslotte nog bang dat de area view camera’s in de winterse omstandigheden waardeloos zouden blijken. Niets bleek minder waar. Ik bleek zelfs mijn auto te kunnen verzetten terwijl er nog een dik pak sneeuw op de auto lag. De camera in de achterklep (onder het kantel-logo) gaf een perfect zicht naar achteren, waardoor sneeuwruimen of krabben even helemaal niet nodig was voor een voorzichtige parkeerbeweging!
Dus. This car is here to stay. Eén bedenking die ik daar nog bij heb is dat ik hoor dat er bovengemiddelde interesse schijnt te zijn van het dievengilde voor dit soort auto’s en dat de keyless-entry daar ook nog eens aan bijdraagt. En het laatste wat je wilt is dat je 7%-wagen gestolen wordt en je verplicht bent deze te vervangen door een 15%-kenteken of zelfs . . . Een GTE-vriend van me adviseerde daarom om een bearlock in te laten bouwen. Heb je opeens weer een sleutel in je auto. . .
Ok, ter afsluiting en bevrediging van sommige lezers toch ook even een klacht: die keyless entry. Wat zullen mijn overburen van achter de gordijnen een lol hebben gehad, al die keren dat ik met mijn voet onder de achterbumper heb staan zwaaien! En mooi dat die klep bijna nooit open gaat. Ook het afsluiten met een vingerbeweging langs het sleufje in de deurklink lukt vaker niet dan wel. Remedie in beide gevallen: hand in de broekzak, knopje op de AB indrukken. Ach, doe ik al 18 jaar zo. Je kan niet alles hebben. Bij de eerste drempel ben ik het weer vergeten!
Verbruik
- 13.100 km
Hoog tijd om het even over de verbruikscijfers te hebben. Eerder heb ik al een foto opgenomen met de eindscore van 1201 km op één tank. Op basis van twee van dergelijke tankbeurten heb ik een aantal data afgeleid:
- Circa 40% elektrisch, 60% op benzine gereden, gem. snelheid 60 km/h
- Benzine: ca. 14 km/l dus €0,105 per km (o.b.v. €1,46 per liter)
- Elektrisch: ca. 4,0 km/l dus €0,055 per km (o.b.v. €0,23 per kWh)
- Afwijking meting benzineverbruik: minder dan 5%
Automatisch links!
- 32.000 km
(Augustus 2016)
Ben deze zomervakantie met de auto eerst naar Oostenrijk geweest en daarna ook nog naar Engeland. Ik ben geen één GTE op een niet-Nederlands kenteken tegengekomen, maar dat terzijde.
Verder weer prima bevallen. Op lange afstanden zonder bijladen steeds 1:15 gehaald, ondanks dat ik geregeld 140-160 reed als het kon. Als je maar steeds bij lagere snelheid of bij file op E rijdt en vervolgens weer op GTE omdat ie dan beter bijlaadt én beter rijdt dan haal ik op lange afstanden altijd 1:15.
Opladen lukte in zowel Oostenrijk soms alleen vanuit een huisaansluiting, niet vanuit openbare palen. In Oostenrijk hadden ze andere Mennekes-stekkers en in Engeland werd mijn pas niet herkend. Jammer!
In Engeland was de grote verrassing dat de auto zelf de LED-verlichting op ‘linksrijdend’ zette zo gauw als we van de boot reden, hoefde ik dus niet zelf in het menu op te zoeken. Handig! Ook de adaptive cruise-control, die normaal voorkomt dat je rechts inhaalt, tenzij je gas bij geeft, was aangepast zodat ik niet zomaar links kon inhalen. Top. De tijd moest ik wel met de hand aanpassen. Zal wel jemand über nachtgedacht haben. Misschien om je al rijdend niet in de war te brengen qua aankomsttijden of zo?
De ACC is overigens erg handig als je links rijdt. Je hebt in het begin namelijk alle aandacht nodig voor het verkeer en dan is het automatisch afstand houden erg handig.
Verder qua rijden niets dan lof. Nog steeds geen heimBMwee. Heb afgelopen weekend voor het eerst de trekhaak gebruikt, haha. Maar die camera achter, dat is handig! Ik heb geen trailer assist, maar op de camera zie je je trekhaak zitten en een gele lijn in beeld toont waar je de trekhaak naar toe stuurt om zo feilloos de dissel van je aanhanger aan te tippen!
Android Auto en Easy Entry werkt. Winterverbruik v
- 44.000 km
(januari 2017)
Zoals eerder gezegd, had ik wat twijfels bij de werking van mijn Easy Entry. Was helemaal niets easy aan. Moest vaak mijn been met broekzak optillen om de deur te kunnen ontgrendelen en die achterklep daar kon ik bij trappen wat ik wilde, maar openen, ho maar! Bij de garage toch maar eens over geklaagd en nu is uiteindelijk onder garantie e.e.a. verholpen. Eerst had ik al eens een nieuwe sleutel gekregen, maar dat was zinloos, want beide sleutels deden het even matig. Nu is vorige week de regelunit voor de deurontgrendeling vervangen en nu werkt het eindelijk, na een jaar, prima. Ik schop de achterklep in één keer open, en de AB doet het al op 20 meter afstand. Fijn! Goed voor mijn ego, ik hoef niet meer eerst om te kijken of iemand kan gaan zien dat het weer niet werkt.
En dan Android Auto. Dat is echt een stap voorwaarts! Ik ben al een jaar aan het proberen geweest om dit aan de praat te krijgen. Nadat mijn Samsung S5 door diverse auto’s overreden was, heb ik een Huawei Mate 8 gekocht, en bij deze kreeg ik het eenvoudig aan de praat. Eerst Android Auto downloaden op je mobiel via apk-mirror, want deze staat nog niet in de PlayStore. Let hierbij op het kiezen van een apk welke past bij de processor in je Android, in mijn geval ARM64. Vervolgens heb je na een paar keer proberen en instellen Google Maps op het grote scherm in je dashboard, zie foto's. Je kan ook Spotify bedienen en telefoonfuncties en whatsapp-berichten worden voorgelezen door dat chagrijnige Google-mens. Emoticons leest ze ook voor, erg grappig ("opgestoken duim huidtype 4")! Antwoorden kan je ook weer met je stem doen. Je mobiel moet je wel via USB-aansluiten op je auto en je telefoonscherm wordt geblokkeerd. Wel zo veilig!
Al veel besproken in GTE-reviews is dat de E-actieradius in de winter zoveel lager is. Scheelt zomaar 5 - 10 km. Ik dacht dus steeds dat dit met de lagere temperatuur van de accu's te maken had. Dit is dus helemaal niet zo! Het heeft eigenlijk alleen maar met de interieurverwarming te maken! Als je de klimaatregeling 'OFF' zet, dan is de actieradius ca. 7 km hoger. Het nut van voorverwarmen is dus vooral dat je de auto niet meer elektrisch hoeft op te warmen.
Als je de klimaatregeling uitzet en overschakelt naar GTE, dan ga je op den duur een rare lucht ruiken. Het wordt dan links in het dashboard heel warm, dat kan je met je hand ook voelen, maar die lucht kan er niet uit. Zet je dan de klimaatregeling weer aan, dan verdeelt de warme lucht zich door de auto. Kennelijk hoopt de motorwarmte zich dan op bij een klep die gesloten staat.
Door de knop 'REST' te gebruiken kan je als je auto warm achterlaat nog motorwarmte in het interieur terecht laten komen, zodat het interieur warm blijft. Dit heeft alleen zin als de motor warm is én als je vrij snel weer vertrekt. En je moet het dus niet vergeten in te schakelen (dat overkomt mij dus meestal . . .)
Verder vind ik de auto nog steeds geweldig rijden. Super qua trekkracht, goede gewichtsverdeling, dempers in de sportstand, goede stoelen, Dynaudio aan, gaan!
En ik merk dat de lane assist en ACC op lange afstanden echt bijdragen aan de veiligheid. Als je lange afstanden aflegt, wil je aandacht nog wel eens verslappen. De lane-assist waarschuwt hier gelijk voor door wat tegendruk in het stuur te geven, al voordat je op een andere rijstrook terechtkomt. De ACC voorkomt dat je onoplettend te dicht op een voorganger komt. Ook heb ik al een paar keer gemerkt dat de ACC/Front assist bij opeens hard remmen op de snelweg, eerder op mijn hardremmende voorganger reageert dan ik zelf. . .
Tsja, het afscheid nadert
- 142.250 km
Tsja, ik was van plan langer met de Passat verbonden te zijn, maar ja, de overheid dwingt mij als kleine ondernemer bijna om op een EV over te stappen. Toch maar eens de rekensom gaan maken voor een Model 3, en ja, dat is toch nog een stuk goedkoper. Geen wegenbelasting, lagere 'brandstofkosten' en weer 5 jaar lage bijtelling. En van de GTE heb ik wel geleerd dat elektrisch rijden heerlijk is. Ondanks dat het vermogen van de GTE op de E-stand relatief beperkt is, is ie dankzij het continue koppel lekker snel, stil en soepel in de stad. Dus, het afscheid nadert, de GTE staat te koop, maar het zal geen makkelijk afscheid worden . . .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.