Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 3.650 km |
Een korte inleiding
- 655 km
Omdat er nog niet veel "gebruikerservaring" op de interwebs staat over de Passat GTE wil ik wel een stukje schrijven, in de hoop dat jullie er wat aan hebben.
Vooraf eerst maar het politieke hangijzer: Ja, de fiscale voordelen gaan er af. Ik heb nog wel deze voordelen, en wat iedereen zegt: doe het nu, want het effect wordt hard minder. Je moet je dat ook afvragen of je zoveel meer euro's wilt uitgeven bij de aanschaf voor twee(!) aandrijfsystemen in een auto als je dit niet fiscaal mag aftrekken, los van de CO2 gedachte. Voor mij werkt dit nu, maar waarschijnlijk niet voor iedereen straks. Echter, een hogere meerprijs hoeft je niet in de weg te staan iets te kopen waar je achter staat.
Publiek moraal en verantwoordelijkheid
Hoewel niemand je dit verplicht, vind ik het vanzelfsprekend dat wanneer je deze fiscale voordelen pakt, je ook (binnen je kunnen) optimaal gebruik gaat maken van de ecologische voordelen. Tot nu toe stekker ik waar mogelijk op bestemming en uiteraard thuis. Daarnaast had ik al groene stroom, maar vind ik het wel waard te vermelden waard dat ik ook zonnecellen aanschaf voor het opladen van de auto. Op deze manier kun je goedkoop "thuis tanken" zonder accijns en met een glimlach!
Voordat de Clarksoneske nay-sayers losbranden over alle CO2 die vrijkomt bij de productie van de (soms kolen)stroom van publieke laadpalen waarvan ik niet weet welke groen is, wil ik zeggen: de productie ofwel winnen, transporteren en raffineren van een liter benzine is zeker niet CO2 vrij. Voor het raffineren van 1 liter is ongeveer 1 kWh stroom nodig, vaak afkomstig van diezelfde kolencentrale. Kortom: We zijn er met z'n allen nog lang niet om de binnensteden (en daarbuiten) van schone lucht te voorzien. Ik hoop wel bij te kunnen dragen voor jullie met mijn kleine accu en bescheiden hoeveelheid zonnecellen, maar zal niet van gebouwen schreeuwen dat we de wereld aan het redden zijn.
Goed, met dat uit de weg, de auto. Ik wilde al een tijdje naar een stekker, maar kon niet je juiste prijs/kwaliteit vinden. En de eerste generaties voelden voor mij als een compromis. Zelfs bij de Passat is het twijfelachtig (toch best duur), maar komt het meer in de buurt van niet inleveren qua comfort en techniek, in combinatie met een aanvaardbare prijs.
Deze auto's zijn het niet geworden:
Tesla
Was voor mij te duur, en beperkt door infrastructuur in Europa. Ik rijd veel wisselende kort/lang ritten, en 10x per jaar in het buitenland. Daardoor ben ik heel afhankelijk van de laadinfrastructuur. Ik denk dat dit probleem met een jaar of twee verholpen is, dus dat argument is misschien overbodig als je dit leest. Daarnaast wilde ik graag rijassistenten voor comfort. Deze waren pas vanaf maart 2015 leverbaar wat een (betaalbare) occasion niet haalbaar maakte. Wellicht in de toekomst.
Volvo V60
Kicken ding, maar niet voor mij. Ik heb er een paar keer ingezeten en voel me niet thuis. Bovendien heeft de lokale dealer niet de beste naam. Wel een goede tweede plaats, ondank dat ie wel duur is.
BMW 3 serie plugin
Nog niet leverbaar! jammer
Mercedes C350 plugin
Ik zag hem op de RAI en ik knapte wat af op dat specifieke voertuig. Hij was toegetakeld door de bezoekers, dus misschien speelt dat een rol. De zwarte delen van het dashboard waren lelijk geworden van alle krassen en de kofferbak vond ik erg klein geworden door de accu. Bovendien doet de auto nog minder kilometers op stroom dan de Passat. Hij heeft wel meer vermogen dan de VW.
Mitsubishi (schrijf ik het goed?) PHEV - Niet mijn type auto zo'n groot hok met mijn inziens een beetje over the top Japans design. Ik heb hem eens mogen rijden en dat vond ik wel positief!
De Passat GTE: Voor mij misschien wat te groot, maar wel zeer comfortabel en een goede elektromotor die genoeg vermogen heeft om ook prettig op elektriciteit te rijden. Waar de golf GTE de elektromotor heeft van de e-UP!, heeft de Passat GTE de motor van de e-Golf. Het heeft het geluid en de sensatie van een wegrijdende trein, weinig emotioneel maar bijzonder comfortabel.
De opties die er opzitten:
Highline, Exec plus, Advance, Best. Assistent, Dynaudio, Leder Nappa, etc etc
Het bereik in de winter is niet enorm, maar kan nog steeds 35 kilometer. Ik ben nog een beetje op zoek naar de beste modi, maar bij lange ritten warm ik de auto liever op, op benzine daar stroomverwarming de actieradius (te veel) verkort. Als compromis kun je aan de laadpaal de auto voorverwarmen, maar dan moet je wel weten dat je over 20 minuten oid in de auto gaat stappen.
Voor- en nadelen die ik heb ondervonden op een rij:
+ Rijdt als een normale auto en voelt niet als een compromis, zoals vele eerste generatie phevs en EV's wel deden.
+ Superstil in EV mode. Heerlijk in de stad.
+ High Tech, de Passat is nog maar net op de markt, en dat is te merken. De assistenten werken nog beter dan voorheen. De informatie die tot je komt is volledig te personaliseren (met het Active Info Display).
+ Actieradius. In het begin dacht ik: 50 liter en benzine, das niet heel veel. MAar in de praktijk heb ik na 650 km nog een halve tank brandstof. Gewoon lekker stekkeren en je komt een heel eind.
+ Tips: de auto geeft tips hoe je het e-bereik kunt vergoten (onder CAR in het infotainment). Deze tips helpen mij verder te komen.
- Lomp grote auto. Het verschil tussen de Golf en Passat is nu wel heel groot. Wellicht dat voor sommige mensen het nog waard is even te wachten op de Tiguan.
- Kleine geluidjes vallen op in de superstille cabine. Zo heb ik bij luid volume kleine resonantie van de lifehammers. Moet ik even naar kijken.
- Design. Hoewel veel beter dan de vorige, is het nog steeds niet de mooiste auto. Vooral het over-the-top chroom over de motorkap en koplampen is mijn inziens overkill.
Infra en kennis
Hoewel we steeds meer laadpalen hebben, zijn ze nog niet overal. Het loont dus voor de reis even online te kijken (op bijv oplaadpalen.nl). Zelfs dan heb ik niet altijd succes. We moeten inzien dat de elektrificatie nog in de kinderschoenen staat. Zo stond laatst een oplader achter een afgesloten privéterrein (slagboom) en had ik een defecte tankpas (wel na bellen een superservice van de laadpaalmensen; ze gaven me gewoon een gratis laadbeurt). Het gebeurde mij overigens ook al eens dat het vak bezet werd door een benzine auto. De chauffeur zat gelukkig nog in de auto. Ik gaf hem aan dat dit een parkeervak / tankstation is voor elektrische auto's. Ik geloof ook oprecht dat de bestuurder het niet doorhad dat hij door zijn bezetting ons tegenhoudt "te tanken".
De opties
Tja, de importeur configureert ze voor, dus het is niet dat je veel keus hebt. Echter zie ik nu veel importgeweld, dus wellicht dat je hier wat aan hebt met je aankoop of leasebeslissing:
Active info display
Leuk, en geeft veel info. Het grootste voordeel is dat er ook informatie "in" de analoge klokken kan en flexibel in te richten is. Tijdens het navigeren zie je bijvoorbeeld grafisch hoe ver je nog moet en de eerstvolgende aanwijzing. Echter ben ik niet overtuigd dat het zoveel beter is dan twee klokken met een kleurenscherm er tussen. Het navigedeelte in het midden vind ik naast het mooie grafische geweld in de praktijk niet super; het zoomt zelf in en uit, maar niet kloppend. Ik heb het idee dat dit na een update beter kan worden. Wat ik mis is duidelijke rijbaanbegeleiding en complexe rotonde's uitvergroot. Iets wat Audi veel beter voor elkaar had. Ik zou denk ik als ik moest kiezen eerder voor het nu leverbare head up display gaan. Als je beide kunt betalen, gewoon beide doen.
Area view
360 graden zicht om de auto. Een optie die eerst alleen in de topklasse bestond. Leuk om je vrienden mee te verbazen en de 3d animatie is hilarisch als je wegrijdt. Voor de rest is het niet echt nodig, maar wel handig. Je kunt echt 100 procent gecentreerd in een vak parkeren, makkelijk een aanhanger koppelen en de dode hoek zien als je wegrijdt vanaf een uitrit met beperkt zicht opzij.
Assistenten: Adative cruise control, Lane assist, Sideassist, Pedestrian safety etc.
Gewoon een paar dagen mee proefrijden als je twijfelt. Dit is niet voor iedereen. Ik en een aantal vrienden zijn er weg van, maar ik ken ook mensen die het haten. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de fabrikant het implementeert. Wij Nederlanders houden niet van alle piepjes en gongen, en ik ben ook blij dat VW dit behoorlijk weet te vermijden. De cruisecontrol werk ook lekker in de file in combinatie met elektrisch rijden, gewoon als je langer dan drie seconden stil staat op resume drukken en je gaat, zonder schokken, weer heerlijk comfortabel met het verkeer mee.
Discover PRO (2e gen)
Het beste wat VW te bieden heeft met haar MIB2 systeem. Supersnel qua opstart en zeer goede stemaansturing. Het meest accurate systeem waar ik ooit mee heb gewerkt. Echter is het niet het meest verfijnde qua user inferface. Soms komen lettertypen niet scherp op het display (verkeerde resolutie?) en is het vaak erg druk en onoverzichtelijk. Zelfs verkeersborden herkenning is een beetje onduidelijk, omdat ze achter elkaar staan. Je moet drukken om de andere borden de zien (als er bijvoorbeeld een tijdgedreven beperking van snelheid is). Sowieso ben ik geen gelover van touchscreen, helemaal als pictogrammen kleiner dan 1,5 cm zijn. Dit leidt te veel af van de weg.
De grote verschillen tussen media en pro zijn klein. Je moet met name zoeken in de Online functionaliteit met Google (online reisdoelen zoeken en earth etc). Maar let wel: als je AID wilt, zit je vast aan deze navi.
Dynaudio
Hmm, laat ik maar beginnen met het slechte nieuws: verval van subwoofer. Door het plaatsen van de accu en het verplaatsen van de tank is er (kennelijk) geen ruimte meer voor een sub onder de vloer. In plaats van hem opzij te verplaatsten dachten de genieën bij Volkswagen, we trekken gewoon de stekker er uit en we gooien hem in de volgende 1.6 TDI. Punt is, dat het systeem fantastisch klikt bij klassiek en zang, maar pop echt achterblijft. Ik heb niet het idee dat Dynaudio is gevraagd een speciale set speakers te leveren welke geschikt zijn voor sub-laag zonder subwoofer. Een beetje een rip-off. Echter kan het systeem wel loeihard, en klinkt het mooi in bepaalde genres.
Geheugenstoelen elektrisch verstelbaar
De auto weegt toch al 100.000 kilo, dus dit kan er ook wel bij. Alleen, gezien de prijs die ze vragen, moet je jezelf afvragen hoe vaak je van bestuurder wisselt om dit te verantwoorden. De massagefunctie is nep vergeleken met de massage functie in echte luxe auto's (Audi a8 etc). Dit is gewoon een lendesteun die een beetje dingen doet.
Nappaleder
Nice, en praktisch. Maar, je moet je afvragen of de stoffen van nu slecht zijn (dat zijn ze mijn inziens al jaren niet meer). En daarbovenop: De stoelverwarming wordt er niet sneller van.
Panodak
Ja, ja en ja. Je hebt de hoogte toch in een station. Neem het dak. Alles elektrisch (zelfs het stoffen gedeelte), en legio openingsopties.
Trekhaak
Tandemasser? Geen probleem! Deze auto mag best veel trekken en doet het met plezier. Ik heb er al op vele wegtypen mee gereden en was best onder de indruk. Ik heb geen trailerassist, dus kan daar niets over vertellen.
En nog even dit: Tja, kinderziektes? Het zijn first world problems, maar ik wil ze wel delen:
* De e-remote (iPhone app) is niet altijd online. Dit betekent dat je niet altijd de verwarming op afstand kunt starten. Ik heb geen idee hoe ik dit moet resetten, dus ik heb al eens 24 uur niet met de auto kunnen communiceren.
* Geheugenstoel met comfort uitstappen (dan gaat de stoel iets achteruit) heeft een beetje een eigen wil. Zo gaat de stoel niet altijd in de geheugenpositie terug. Gevolg is dat je dan op 1. moet drukken om hem weer terug te zetten. Druk je per ongeluk eerst op set en dan op 1? Dan mag je weer de stoel opnieuw instellen.
* De auto heeft CarNet (online traffic enzo). Ik weet niet waarom, maar dit werkt niet(!) over dezelfde datalijn als e-remote. Dit heeft als gevolg dat je een smartphone moete gebruiken als hotspot. Met de iPhone gaat dit niet automatisch! Je zou dan elke keer bij het instappen je hotspot bij instellingen moeten openen om zo de auto te koppelen of anders later via het menu. Dit kost zoveel tijd, dat het echt niet praktisch is. Een oplossing schijnt een WiFI USB 4g dongle te zijn, welke je kunt kopen bij VW. Ik heb hem besteld, maar hij is nog niet binnen. Zonder CarNet is de fileinfo niet of compleet snel genoeg en heb ik al een enorme omleiding op de a27 gemist.
* 10 kWh is meer dan de BMW i8, maar niet heel veel. Ik hoop dat de technologie stappen maakt op de energiedichtheid zover te krijgen dat dit minimaal het dubbele is. Ik had ook liever veel grotere 25 kWh en een kleinere 35 liter tank, maar dit zal nu nog niet haalbaar zijn.
Ik ben realistisch genoeg om niet te verwachten dat dit probleemvrije kilometers worden. Het is toch een beetje 1st (OK 1.5 dan) generation voor Volkswagen. Ik zie dit bij collega's en vrienden met Volvo en Tesla niet anders. Tja, misschien toch nog goed dat er financiële steun is om een grote groep early adapters over te halen. Betrouwbaar is ie nog steeds (wel 10 dagen), kijken of ie uitmuntend vast kan houden.
We gaan het meemaken. Keep you posted! Voel je vrij om vragen te stellen hieronder.
Carnet verbinding altijd online (opgelost)
- 1.650 km
Zoals eerder aangegeven in de review, is de online functionaliteit van e-remote (app en website van CarNet) gescheiden van Inform van Carnet op de navi unit. Niemand weet waarom deze keuze is gemaakt, maar het komt er op neer dat de auto twee internetverbindingen nodig heeft voor 100% van de functionaliteit.
Waarom zou ik het willen?
Discovery Pro met online geeft je toegang tot het weer en nieuws, wat mijn inziens onzin is... Maar, het geeft je ook toegang tot realtime traffic die zeer accuraat is, ook in de binnenstad. Combineer dat met automatische omleidingen en goede tijdinformatie en je weet waar je aan toe bent. Bovendien is het gekoppeld aan Google Search (Places), waardoor je middels speech zoektermen kunt ingeven van bedrijven en de navi die doelen kan opzoeken. Adressen eerst met je smartphone opzoeken voor je wegrijdt is daarmee naar het verleden verwezen. (Nu nog een koppeling Google/Exchange agenda, en het is helemaal klaar). Als klap op de vuurpijl kun je ook nog POI's online importeren. Zo heb ik met succes via oplaadpalen.nl met filter Mennekes en mijn laadpas een export gemaakt en deze geupload via de Carnet site, in die weer gedownload naar de auto. Als je op de kaartweergave Bijzondere reisdoelen aanzet met dit filter, krijg je icoontjes van alle laadpalen die voldoen aan de filter op de kaart. :)
OK, je hebt me overtuigt: Ik wil het! Hoe los ik het op?
Één van de twee is al geregeld door VW middels een abo in de aanschaf, de ander moet je zelf regelen. Voor de mensen met premium telefoonvoorbereiding kan de tweede via een SIM in het dashboardkastje. Voor de mensen met Discover Media kan het met de VW Carstick, en voor de mensen met een comfort carkit en Discover Pro, val je een beetje tussen wal en schip. Ik denk door een ontwerpfout bij marketing is het mogelijk een luxere navi unit te krijgen die moeilijk online kan omdat daar de CarStick niet(!) compatibel mee is. Wellicht dat dit met een update verholpen wordt, maar ik ga de stick retourneren.
Welnu, voor de mensen met Discovery Pro & Carkit comfort, zijn er twee oplossingen mogelijk:
1) Minst gebruiksvriendelijk, maar gebruik je telefoon als hotspot en koppel de navi middels WiFi aan je hotspot
+ Geen extra investering
+ Geen aparte sim/abo nodig
- Zuigt batterij leeg
- Als je iPhone hebt, is er geen automatisch aanmelden mogelijk, met als gevolg dat je elke keer bij het instappen je iPhone moet ontgrendelen, instellingen -> Hotspot moet openen voor de aanmelding.
- Als je de iPhone in de USB duwt en Carplay start, ontkoppelt hij de hotspot functie en ben je de internetverbinding kwijt
2) De oplossing die ik nu heb gekozen. Koop een WiFi USB dongle met simslot voor 3g of 4g. Voorbeeld is de Huawei E8372. Deze is iets duurder van de Carstick, maar werkt wel gelijk. Je stelt deze stick in met de app of laptop, en koppelt hem middels Wifi aan de navi unit. Ik kreeg tijdens het insteken van de USB onder de armsteun een error (omdat hij hem als data stick wil lezen), maar alles werkt top.
+ Automatisch aanmelden bij instappen
+ WiFi accesspoint voor passagiers
+ ook bruikaar aan je laptop (USB) of iets anders als je ergens gestrand bent zonder internet
- Kost ongeveer 100 euro
- Kost je extra sim/abo (bij KPN abo is een extra datasim op dezelfde bundel mogelijk).
*Met dank aan Arienel en andere mensen hieronder voor de inzichten en tips.
VW Luistert naar klant?
- 2.100 km
Laatst had ik een opvallende ontdekking. Mijn angst voor iets werd weggenomen.
Sommigen van jullie weten dat de Golf GTE als nadeel had dat mensen het stekkerluikje wel eens open laten staan en met de auto gaan rijden wat er grappig uitziet met het logo, maar niet heel bevorderlijk is voor de socket en rubberen kapje. Bij de Passat kan ik met enige schaamte melden (ik heb serieus 3x mijn "laadklep" van de kofferbak open en dicht gedaan voor ik het realiseerde dat het om een andere laadklep ging) dat er een melding komt als je de auto wilt starten "controleer laadklep"! Nice :)
Als jullie bij VW toch aan het "luisteren" zijn, heb ik een paar tips:
- Stoelverwarmingstand vasthouden in memory ja/nee. Is het een idee hier een instelling van in de car settings. Nu heb ik het zelf opgelost, maar niet iedereen heeft VCDS. Met name bij EV is dit handig, omdat opstoken van stoelverwarming veel minder energie kost dan de hele cabine. (De range neemt met 20% toe als je de kachel uitzet, daarom zijn er veel bestuurders die de accu inhoud "sparen" en bij warme cabine pas opmaken).
- Zou het mogelijk zijn de verbinding van e-remote met carnet te bruggen? (werkelijk, ik heb nu drie internet verbindingen in mn auto).
- Maak een update stoelgeheugenunit. Dat ding is random met comfortopenen.
- GTE Sound actuator. Ik snap dat je niet van de daken wilt schreeuwen dat dit erin zit in plaats van een dure vlinderklep in de uitlaat, maar iedereen weet t al, dus: Kan deze instelbaar in het menu? Vooral dat ie zachter kan, zou voor mij welkom zijn.
- Overweeg warmtepomp ipv standaard aircopomp met föhnverwarming. Zo sloeg Nissan haar eerste slag om de range te verbeteren met de eerste leafupdate. Lijkt me goedkoper dan meer accu.
- Carnet: verbind deze met agenda. Dan weet je de volgende gewenste bestemming al.
- Active info display: vergroot complexe kruispunten, rotondes en afslagen met een kleur waar je bestuurder moet rijden. Kijk even bij Audi hoe ze dat doen. Er is enorm veel ruimte op het scherm en nu is rijbaanbegeleiding denk ik 3% van het scherm, als het al werkt.
Dat was hem! Verder ben ik heel happy, met het inrijden zoals het nu gaat! De auto rijdt goed, ondanks het (schijnbaar) hoge gewicht in de kont. Ik heb het niet door. Veel beter dan Peugeot destijds realiseerde in de 508. Het (directe) koppel op de weg vraagt trouwens wel om een beter diff bij deze temperaturen/omstandigheden... Misschien XDS in het esp standaard maken? Ik ben verder positief verrast dat EV ondanks de lage temperaturen goed werkt. Laatst 43 km op 1 lading gereden in wisselende omstandigheden met extreem veel verkeer en file, een combo waar normaal het benzine verbruik slecht zou zijn. Het benzine verbruik daalt ook langzaam. Ik zit rond de 5 liter per 100 km met redelijk veel lange ritten of heel korte ritten en weinig op die vaak genoemde "gemiddelde rit van 35 km". Daarnaast moet ik melden dat de laadpaal op de zaak er nog (steeds) niet is, dus dat werkt ook nog tegen het verbruik.
De waanzin(igge prijzen) van GreenFlux
- 3.650 km
Even een korte update met frustratie. Omdat ik een sleutelhanger heb van TravelCard kan ik de auto bij elke laadpaal opladen. Lekker handig. Zou je denken...
Wat een grote tekortkoming is van de laadinfra, is dat de prijzen van kWh en starttarief veelal niet worden weergegeven op de laadpaal of in de auto. Naïef als dat ik ben, wilde ik laatst in Joure bij Haje mij van mijn goede kant laten zien en daar laden terwijl ik in een afspraak zat. Tot mijn verbazing zag ik (een maand later) dat dit laadbeurtje van 7,74 kWh maarliefst 4,77(!) euro kost, snap je mijn frustratie.
Rekent u mee? Een winterse rit geeft met 7,74kWh ongeveer 30-35 kilometer. Mijn benzineverbruik is bij normaal rijden 1:14-1:16 -> reken voor het gemak 2 liter. De huidige brandstofprijs is 1,459 euro bij de lokale BP of 1,399 bij de firestone. Dus 2,80 aan benzine in 1 minuut geregeld, of 3 uur aan de lader en bijna 5 euro verder.... Als ik benzine zou tanken en de helft over straat zou gooien, zou ik nog goedkoper uit zijn dan opladen bij GreenFLux! Is toch niet normaal.
Anyhow, ik heb ze gebeld met de vraag of ze doorhebben dat menig klant die kan rekenen pro-actief niet meer bij hen zal tanken, daar het volledig onverantwoord is. Mij zul je met dit soort prijzen er in ieder geval niet meer vinden. Ze zullen het meenemen in hun overleg.
Nu zul je als niet EV rijder misschien denken: "zie je wel, elektrisch rijden wordt he-le-maal niks". Dat valt wel mee. In bijvoorbeeld Amsterdam (niet de meest goedkope stad in NL) betaal je ongeveer 1,90 voor 7,5 kWh en is daarmee prima betaalbaar. Bijkomend voordeel is dat je vaak op de betere plekken mag staan met de oplader. Daarbovenop zijn er ook legio gratis palen in Nederland, beschikbaar gesteld door bedrijven die dat als service aanbieden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.