Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst23.500 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 1,5 jaar hybride rijden

  • 23.500 km

Na +/- 1,5 jaar hybride rijden denk ik toch wel eens terug aan de diesel-auto.

Mijn eerste contact met een hybride auto was een Golf GTE. Na verschillende keren stil te hebben gestaan heb ik deze auto voortijdig ingeleverd. Gelukkig was deze auto geen eigendom.

Mijn huidige leaseauto, een Passat Variant GTE doet het beter. Gekozen op rationele en financiële redenen en niet met het hart. Naast de financiële redenen, gekozen voor ruimte, geen gedoe met de stoel naar voren schuiven wanneer iemand achter mij gaat zitten en een grote kofferbak was ook een wens. Qua ruimte voldoet de auto zeker.

Het verbruik valt tegen. Woon/werk afstand is 35 km. 100 % elektrisch rijden naar het werk is haalbaar wanneer je de klimaatregeling uit laat, anders niet. 5, 4 en 3 liter verbruik heb ik op een tank wel gehaald. Betekende thuis en op het werk, in de nabijheid van een park&ride, aan de stekker. Op lange afstand is 6 liter niet haalbaar en beweegt het verbruik op de snelweg tussen de 7 en 7,5 liter. Heb je een lege batterij in de stad, dan is het niet meer leuk en gaat het verbruik naar 10 liter.

De prestaties zijn zeker goed te noemen, het liefst kies ik voor de elektrische modus. Deze heeft meer dan voldoende trekkracht en dat voelt goed. De hybride modus is de minste, veel lawaai wanneer je wilt versnellen, dan schakelt de automaat terug en maakt deze veel toeren. De GTE modus is goed, behalve het geluid, bij de Golf kon ik het geluid uit de boxen nog als leuk betitelen, in de Passat is het misplaatst.

De kwaliteit vind ik minder. Helaas heb ik vanaf het begin een "torsie"-geluid bij de voorportier van de bestuurder en bij de dealer kunnen ze het niet vinden. Dit drukt voor mij persoonlijk de kwaliteitsbeleving enorm. Ook het opladen gaat niet van harte en heb ik al wat tijd bij de dealer gestaan, daar vinden ze niets en doet het opladen het steeds. In de praktijk komt het vaak voor dat de auto niet is opgeladen nadat deze enkele uren aan de stekker (laadpaal of thuis) heeft gehangen. Op onverklaarbare wijze stopt het opladen. Het eerste jaar kon ik nog op de app kijken en zag ik dat het opladen wel of niet functioneerde (laadstekker niet vergrendeld, terwijl deze, uit ervaring, wel vergrendeld was). Na het verlopen van het eerste jaar moet je betalen voor het gebruik van de app (€ 60,- per jaar of € 90,- voor 2 jaar).

Ook komt het vaker voor dat je de stekker er niet meer uitkrijgt, de eerste keer dat je dat overkomt heb je natuurlijk haast en dan moet je het instructieboekje raadplegen. Door tegelijkertijd de ontgrendel-knop van de sleutel en het knopje bij de stekker in te drukken ontgrendeld de stekker. Druk je te lang op de sleutel gaan de ramen open, in de winter, wanneer het in de nacht gevroren heeft, is dat niet handig, met veel geluid schoten de ramen los. Helaas de stekker niet. Dan pruts je weer verder.

Datzelfde gepruts heb ik ook om de auto aan het laden te krijgen. Wanneer het lampje niet groen wordt of blijft laad deze niet, dan moet je de stekker weer uit de auto halen. Dat lukt dan niet en moet je de twee knoppen-druk-methodiek weer toepassen.
Wanneer de auto niet opgeladen is, heeft dat nadelige gevolgen voor het verbruik tijdens de daaropvolgende rit, de auto begint, ook in de hybride modus, bij te laden en dat gaat dan ten koste van het verbruik. Bij de hybride modus zijn het enkele kilometers bij de GTE modus is het een halve lading (op lange afstand).

Kosten-technisch is het alleen voor de berijder leuk. Met een starttarief van € 0,60 excl. BTW per laadbeurt en € 0,30 excl. BTW per kWh voor 35 tot 43 km (zonder klimaatregeling) is het niet het grote besparen wat de reclame doet verwachten. De capaciteit van de batterij is 9,9 kWh. Dat betekent dat het opladen van een half volle batterij aan de laadpaal niet interessant is.

Wanneer ik de kostprijs van de auto in ogenschouw neem dan staat de kwaliteit, mijns inziens, niet in verhouding.
Voor een particuliere aanschaf is deze auto zeker niet interessant ook niet wanneer deze auto’s na verloop van tijd uit de lease komen.

Bewust heb ik gekozen voor het rijden van een hybride auto, na 1,5 jaar ervaring kan ik stellen dat, wanneer je de auto consequent aan de stekker hangt, er toch behoorlijk wat nadelen aan kleven. Naast de voornoemde stekker-problematiek is het “stekkeren” in de regen niet leuk, ook niet het gegeven dat bij mijn werk geen laadmogelijkheid is en ik gebruik moet maken van een park&ride in de buurt. Hang je consequent de auto aan de stekker betekent het toch wat uitzoekwerk wanneer je ergens naar toe gaat wat veelal betekent dat het maar sporadisch in de buurt van de bestemming is. Ik besef dat dit mede veroorzaakt wordt door de beperkte capaciteit van de batterij in een hybride auto. De hybride auto is mijns inziens dan ook de schakel naar het volledig elektrisch rijden.

T.a.v. de auto, deze valt tegen qua kwaliteit en verbruik. De technieken als lane assist, adaptive cruise control, 360 graden view, virtual cockpit, glazen schuifdak, etc, maken het voor de verdere rest een fijne auto.

Waar ik de review mee begon, soms denk ik aan de dieselauto's die ik heb mogen rijden.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.