Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Uitstekend in grote lijnen, ergernisjes op details
- 3.000 km
Ik heb al een paar goede reviews gelezen en ook e.e.a. toegevoegd aan commentaar.
Keuze: Ik heb 2 jaar terug een Outlander PHEV 0% gekocht. Ik moet zeggen een heerlijke auto en verbluffend simpele techniek die uitstekend werkt. Het is echter geen lange afstand cruiser vanwege enerzijds verbruik (ja, daar geef ik echt om) en rijeigenschappen. Ik ben toen dus de Renault Megane blijven gebruiken en mijn partner rijd intussen met gemakken 1:40 met de Outlander.
2 jaar terug ook serieus de Volvo V60 Hybrid overwogen en zelfs besteld. Ik ben waarschijnlijk de enige die 'm na een proefrit heeft afbesteld. Te krap achterin en kofferbak en de prijs begon bij 65k en dat werd al snel 70k. Ook vond ik het concept van een bejaarde 5 cilinder diesel met electromotor niet goed. Bij de proefrit kwam ik uit op 1:16 terwijl er nog accucapaciteit was. Op hetzelfde ritje deed de Renault Megane 1:20. Toen ik ook nog eens ontdekte dat ik voor 20k minder een technisch mooie Outlander kopen heb ik dat gedaan. Ik vind de Outlander ook gewoon een mooie auto. Al die mensen die er op afgeven zijn naar mijn idee gewoon jaloers. Zou er een BMW logo opzitten dan waren ze laaiend enthousiast. Afijn, smaak...
Even kwam Volvo met het nieuws van een nieuwe V60 Hybrid met minder pk's. Ik hoopte eentje met voorin een D4 of eventueel een D3 motor. Zou prima geweest zijn en heel veel efficiënter. Maar helaas, het was een D5 met minder pk's.
De Golf GTE sterk overwogen. Zou prima vervanger zijn van Megane en voor de ruimte hebben we de Outlander. Vond de Golf GTE echter wel erg veel geld voor wat je terug kreeg en ook de storingsstatistieken maakten mij niet gelukkig.
Toen kwam de Passat GTE. Relatief een veel gunstiger deal dan de Golf, ruim, meer elektrisch vermogen, representatief, niet protserig. Dus ik de auto besteld.
Configureren vond ik wel een vreemd verhaal. Ik geef weinig om fabrieksnavigaties omdat die het altijd slechter doen dan de ingebouwde TomTom in de Megane of de App op mijn telefoon. Dat bleek van de week ook alweer toen de VW-nav mij de parallelbaan opstuurde bij knooppunt Hoevelaken (waarom?) waarna ik daar 10 minuten in de ritsende file stond en het verkeer links naast mij lekker door kon. Vervolgens bij Muiden geen advies om de spitsstrook te nemen met hetzelfde gevolg. Afijn, verder. Ik moest dus het duurste systeem nemen en verder werd je nagenoeg gedwongen in allerhande onlogische combinaties waardoor de auto nu wel bomvol zit. Dat de VW dealer vervolgens vergat Telefoon Premium van € 63.-- te adviseren is dan wel weer heel jammer. Uiteindelijk kreeg ik ook andere velgen dan ik wilde maar heb wel de juiste kleur.
Oplevering: Ziet er geweldig uit. Ik heb zelf bij Euromaster een set 235/18" velgen met de als beste geteste winterbanden gekocht. Was € 200,-- goedkoper dan een set 17" bij VW. Staat prachtig. Helaas bleven de wielen maar trillen, ook na vervanging van 2 banden (continental wintercontact ts 850) en 2 keer balanceren. Vandaag worden de banden vervangen door ts 830's. Prima service van Euromaster dus en ik hoop dat daarna het probleem over is.
Ook de Harvard Blue is helemaal top, ik heb al heel wat draaiende koppies gezien.
Geluidsisolatie is iets goed maar minder goed dan ik verwacht had. Als de motor flink toeren maakt hoor je 'm best wel duidelijk maar op constante snelheid prima.
GTE-mode rijdt heerlijk maar wat een wanstaltig geluid door de speakers van een amerikaanse v8 ofzo. Dat slaat echt nergens op, ik zit niet in videogame ofzo. Ik had bij aankoop gevraagd of dat geluid ook uit kon en dat zou zo zijn... heb de optie nog niet gevonden. Dus GTE mode is leuk voor kids en om mensen te imponeren zonder verstand van auto's. Op een lange rit totaal onbruikbaar.
Rijden met Lane Assist is wennen. Er wordt steeds een beetje aan je stuur getrokken. Ben benieuwd of ik met een normale auto nu niet per ongeluk van de weg af raak. Na een rit naar Oostenrijk en terug kan ik zeggen dat ik het heerlijk vind, scheelt een hoop aandacht en houd je langer fit.
Geluid van standaard radio is prima, voor mij dan, ik ben geen purist.
Adaptive cruise control. Veel prettiger dan ik had verwacht. Tot op heden geen plotselinge remreactie gehad, lijkt goed en ver vooruit te kijken. Betrap mij er op dat ik nu niet meer de hele tijd persé 106 op teller moet rijden. Soms zit je opeens al een hele tijd aan een auto gekoppeld die 98 rijdt, en dat dan zonder frustratie, dat is een enorm winstpunt. Ook op de Autobahn heerlijk. Heel prettig is dat als je richting aangeeft de auto al gaat versnellen en je door zelf een beetje gas geven de regeling kan overrulen.
Carplay heeft voor mij geen toegevoegde waarde, ik stream geen muziek en telefoon doet het via bluetooth prima. Als ik ooit de TomTom app op de carplay mag dan ga ik die gebruiken.
Er zitten wel twee kleine kraakjes in de luchtroosters als je over klinkers rijdt, beetje irritant.
Afwerking is heel mooi, groot gevoel van warmte en luxe. Zitpositie goed alhoewel ik altijd het stuur nog iets dichterbij wil hebben. Ik heb lange benen en ben 1.92 m en dan rij ik met gestrekte armen. Zal wel niet kunnen vanwege airbag ofzo.
Koppelen met hotspot telefoon werkt prima. Is denk ik net zoveel werk als het uitschakelen van gewone telefoon wat denk ik weer nodig is met een Premium telefoon te werken. Het is natuurlijk wel raar dat als je telkens eerst de hotspot functie op telefoon uit moet zetten en dan weer aan.
Opladen. Ik zet auto in loods tegen een blinde muur en dan is de grille een beetje ongelukkige locatie. Wel weer mooi onzichtbaar.
DAB+ radio geeft een super geluid, alleen viel de zender Top2000 helemaal weg in de tunnel. Misschien dat normale zenders wel tunnelproof zijn.
Areaview is erg praktisch en werkt prima. Gemakkelijk bij achteruit wegrijden uit haaks parkeervak.
Ergernisjes op details:
1. GTE mode: geluid kan niet uit. Hoe moeilijk kan het zijn om in het menu de keuze te bieden aan/uit of harder/zachter. Dat was mij door de dealer overigens ook beloofd. Ze zeiden: "De Golf GTE is een beetje een GTI maar de Passat is meer op comfort gemaakt en dan kan de geluid van de GTE-Mode uit. Ik koop een superstille auto en dan wordt ik in de lekkerste rijmodus getrakteerd op extra herrie. Ik vind dat echt een bijzonder slechte keuze omdat juist de GTE mode zo enorm relaxed rijdt. De motor gaat dan niet direct enorm in de toeren hangen bij accelereren maar wordt geholpen door het koppel van de electromotor. Lijkt mij overigens ook heel efficient.
Dus, PLEASE VW.... maak het in de volgende update mogelijk het geluid in te stellen en uit te zetten.
2. Cruise control bediening: De Passat km-teller geeft net alle auto's teveel aan. Dus bij 106 rij je 100. Dus wil ik de cruise control instellen op 106. Dan moet ik dus 7 keer een knopje indrukken, nl. 1 x SET en 6 keer +. Staat ie dan op 106 en de snelheid wordt 120 dan wil ik dus naar 126. Dan denk je 2 x +10 knopje. Maar als je op +10 druk wordt het eerst 110, dan 120 en dan dus weer 6 keer de +. Dus 8 keer een knopje drukken op 20 km meer in te stellen. Ik vind dit echt bijzonder ongelukkige keuzes die VW maakt.
Allereerst vraag ik mij in dit digitale tijdperk af waarom tellers nog steed 5 of 6 km teveel aangeven. Vroeger liep er een mechanisch kabeltje naar je wiel met allerlei analoge techniek weerstanden etc. en dan snap ik een veilige keuze. Nu weten we tot op 3 cijfers achter de komma hoeveel omwentelingen het wiel maakt en wat de omtrek is. Dan is een marge van 1 km gemakkelijk haalbaar.
Maar goed, als VW dan de grove instelling op +/-5 km zou zetten dan werd het wel weer handig. Dan was het 5 keer drukken van 105 naar 125. Of als de +/- 10 km knop gewoon 10 zou optellen of aftrekken van de huidige instelling, 2 keer drukken van 106 naar 126.
Ik vraag mij dan wederom af: ben ik nou slim of zijn anderen ...?
3. Hybrid mode: Ik had gelezen dat hier de meest efficiënte keuzes gemaakt zouden worden. Als ik de Hybrid mode instel begint echter direct de benzinemotor te lopen terwijl ik nog in de bebouwde kom rij, daar lijkt mij E-mode veel beter. Onderweg naar Oostenrijk met volle accu dacht ik dat de electromotor wel een beetje zou bijspringen bij accelereren maar na 500 km was de accu nog meer dan half vol. Kortom, als ik voor mijn werk op een dag 300 km rij en ik zet 'm in Hybrid kom ik met een half volle accu thuis.
Ik zou denken dat Hybrid mode de accu over een bepaalde afstand (instelbaar misschien?) zo efficient mogelijk leegmaakt. Helemaal intelligent zou het zijn als er rekening met afstand of traject gehouden wordt. Ik stel de navigatie in op Amsterdam - Eindhoven. De navi vraagt mij of ik op bestemming kan laden ja/nee. Aan de hand daarvan weet de auto hoeveel bebouwde kom, 80-km weg en snelweg er is en hoeveel accu er beschikbaar is. Aan de hand daarvan kan het systeem dan in grove lijnen kiezen waar in E-mode te rijden en waar in Hybrid-mode. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Of ben ik nou weer zo slim :-) ? Nu moet ik dus zelf gaan kiezen waar ik de E-mode gebruik en waar niet. Daarom denk ik ook dat soms de GTE mode misschien wel de zuinigste is. Bij accelereren wordt een beetje accu gebuikt zonder dat de motor meteen terugschakelt en in de toeren giert.
4: Verbruik: Ik houd keurig bij hoeveel ik tank en tot nu toe valt mij op dat de auto aangeeft 6.5 l/100 km en ik zelf uitkom op 7.5 l/100km. Dat vind ik een groot verschil. Ik zal nog wat langer bijhouden voor ik definitieve conclusies ga trekken. Op zich is 7.5 l/100km wel netjes omdat ik naar Oostenrijk en terug niet heb kunnen laden en veel 140 km/u heb gereden met volle bepakking (geen ski-box).
5: Ik wil voor mijn neus tussen de klokken de digitale snelheid zien en dat kan ook, prima. Maar als ik dan de navi instel dan wordt daar automatisch het navi-scherm ingesteld. Dus moet ik het telkens weer terugzetten naar het venster dat ik wil. Natuurlijk is dit niet ernstig maar ik wil gewoon zelf de keuze hebben en maken.
6: Op mijn telefoon staat Carplay uit. Maar telkens als ik instap en de telefoon aankoppel zie ik dat de navi een paar keer schakelt tussen bluetooth en carplay en na 4 keer het juiste heeft gevonden. Zou volgens mij voorkomen kunnen worden als je behalve tussen MirrorLink en Carplay ook kon kiezen voor GEEN (gewoon alleen opladen telefoon, docking functie uit.. dan werkt Flitsmeister ook in een keer goed via bluetooth). Ik denk overigens dat ik het omslachtig kan oplossen door de telefoon met langer snoer te verbinden via USB in armsteun.
En, mocht VW mijn ergernisjes lezen. Met in Nederland nu ca. 6000 GTE's zouden gebruikerservaringen een grote bijdrage kunnen zijn voor verbeteringen. Maar, waar kan je als gebruiker van een VW product input leveren voor verbeteringen? Mij lijkt dat wel zinvol.
Update
- 8.000 km
Verbruik: 1:16 terwijl ik veel lange stukken rij van 200 - 600 km op een dag. Ik heb geen woon-werkverkeer dus zijn het vooral lange afstanden die ik naar klanten rij. Dan vind ik 1:16 heel erg netjes waarbij ik op de teller 105, 125 of 135 rijd.
GTE-geluid: Heb ik door dealer laten uitschakelen. Ik gebruik het niet vaak maar vond het geluid ronduit over de top. Ik verheug mij nu op de volgende lange rit door Duitsland. Heb ik constant power onder mijn gaspedaal en rij wel in alle rust zonder die bromtoon op de achtergrond.
Stoel: Misschien ligt het aan mij of aan de stoel maar ik kan mijn zit daar niet vinden. Ik heb het gevoel er linksachter te diep in weg te zakken (normaal postuur). VW heeft nu maar een nieuwe zitting besteld, hoop dat het dan opgelost is.
Adaptive cruise control: Ben ik echt zo blij mee. Ik stap veel meer ontspannen uit na een lange rit in druk verkeer. Geen gejaag meer achter anderen aan, geen gaatjes meer dichtrijden, geen ergernis meer als de auto voor je er een flex-snelheid op nahoudt waardoor je steeds de cruise control weer moet bijstellen. Kortom, top!
Lane assist: Draagt ook erg bij aan relaxter rijden. Toch zit er ook een gevaarlijk kantje aan dat er soms aan je stuur getrokken wordt als dat niet hoeft of kan. Bij begin en einde van spitsstroken en wegopbrekingen is het wel even opletten.
Herkenning verkeersborden: Beter dan ik had verwacht. Ik dacht dat ie bij bord 120 van 19-6 uur altijd 120 zou aangeven. Het systeem geeft echter ook aan dat het 120 / 130 kan zijn. Moet je wel zelf even op de klok kijken.
Car-Net: Werkt meesstal wel en soms niet. Ik zet de verwarming vaak aan voor ik weg ga, scheelt accu. Maar ik krijg eigenlijk altijd de terugmelding dat het niet is gelukt. Kom ik bij de auto blijkt dat de kachel wel aanstaat. Het systeem is erg traag. Ik dacht laat ik eens op Twitter klagen. Binnen 10 minuten een reactie van VW, wordt aan gewerkt....... maar na 2 maanden kennelijk nog steeds. Ze hebben het denk ik tocht te druk met andere software.
Hotspot: Blijft irritant dat je bij instappen steeds de hotspot van de Apple opnieuw aan moet zetten. Als het al aanstaat komt er geen verbinding tot stand. Dan is het vervolgens ook zo dat als je de hotspot van de telefoon te snel of te laat aanzet er geen verbinding komt. Moet je naar het WLAN menu etc. en dat dus terwijl je allang aan het rijden bent. Ik blijf dit echt een slechte oplossing vinden. Ik had liever elke maand € 10,-- aan VW betaald of eenmalig een bedrag voor de online verkeersinformatie. Dat zou dan gewoon via de ingebouwde Car-Net verbindingen kunnen gaan toch? De ander functies als Nieuws en weer gebruik ik toch nooit, daar heb ik een smartphone voor.
Verbinding met Apple: Ik sluit mijn telefoon juist niet aan via één van de USB's. Dan wordt er een verbinding gemaakt die ik niet wil, ook als CarPlay uitstaat. Ik gebruik namelijk Flitsmeister en dan komen de meldingen niet automatisch via de speaker van de auto. Nu sluit ik de telefoon aan via 12V aansluiting en komen de FM meldingen standaard over de speaker van de auto, net als telefoon.
Conclusie: Nog steeds dik tevreden. Op detail niveau zie ik nog wat verbeterpunten voor VW.
Een jaar verder
- 30.000 km
Een gemiddeld verbruik van 1:21 is voor mij een mooie score. Ik rij geen woon-werk verkeer dus soms korte stukken maar meestal lange ritten. De Passat bevalt mij uitstekend. De garage heeft het GTE geluid uitgeschakeld en de meeste ergernissen zijn door gewenning verdwenen. Inmiddels uitgevonden dat je de hotspot iPhone niet uit en weer aan hoeft te zetten voor verbinding. Gewoon hotspot openen werkt ook maar het blijft een extra handeling die je pas na een minuutje kan doen... dus dat gebeurd tijdens het rijden. Daarmee creëert VW eigenlijk zelf dat gebruikers tijdens het rijden op hun telefoon gaat rommelen.
Ik heb de telefoon aangesloten via de 230V aansluiting. Alleen dan werkt de FlitsMeister app direct via de speaker van de auto. Sluit je de iPhone aan op een USB-poort dan moet je de FM-app handmatig op speaker zetten.
Ik hoor iedereen over de goede stoelen. Ik denk dat het iets persoonlijks is maar ik kreeg na een paar minuten al tintelende benen. Wat ik ook heb geprobeerd met de instellingen het probleem bleef. Uiteindelijk heb ik schuim uit de wangen verwijderd en zit ik op een klein kussentje. Vreemd is het wel want ik heb een normaal/slank postuur en dit heb ik in nog geen andere auto zo gehad.
Adaptive cruise control en Lane assist maken echt dat ik na een lange drukke rit mentaal veel fitter uitstap. Ik merk dat ik mij veel minder erger in het verkeer en veel meer meehobbel.
De Passat rolt erg efficient door bij gas los en als er ook maar het minste geringste op de dynamo geremd wordt (meter in het groen) gaan de remlichten branden. In druk verkeer op de adaptive cruise control floepen de remlichten dus erg vaak aan. Mij had het beter geleken als VW de remlichten pas aan zou laten gaan als er meer dan een beetje geremd werd. Bij een "normale" auto gaan de remlichten ook niet branden als je gas loslaat. Het geeft een wat onrustig beeld voor de achterliggers. Het lijkt nu alsof je erg nerveus rijdt.
Maandag naar garage voor beurt en 2 updates. Ben benieuwd wat de update is. Misschien hebben ze een paar goede ideeën van gebruikers gebruikt.
Waarom deze auto om de 15.000 km nieuwe olie moet was mij niet helder. Ik heb het gevraagd bij VW en was omdat als je bij koude motor in E-mode vol gas geeft de benzinemotor in een keer vol bij moet. Dat vraagt extra goede olie en dat kan ik begrijpen. Maar, in de praktijk is mij dat nog nooit overkomen. De benzinemotor heeft een luizenleven. Allereerst wordt de benzinemotor nooit gebruikt voor korte ritten. Bij lange ritten rij ik eerst de benzinemotor warm en verbruik pas daarna de accu in file en op binnenwegen. De benzinemotor is van de 15.000 km ook maar ca. 12.000 km gebruikt. M.a.w. zou VW er goed aan doen gewoon het gebruik te monitoren en het service interval daarvan afhankelijk te maken. Voor hetzelfde geld heb je 14.000 km elektrisch gereden en gaan ze de olie verversen. Daar hangt dan ook nog eens een fors prijskaartje aan.
Nog steeds prima
- 170.000 km
Ben nog steeds erg blij met de Passat. Ik vind het ontwerp nog steeds mooi en dat had ik niet met alle auto's. Na 5 jaar zakelijk heb ik de Passat in privé genomen en is het de pakezel, wintersportbak, boodschappenauto, woonwerkverkeerauto en aanhangertrekker geworden. En sinds kort ook de staptaxi van mijn zoon. De auto wordt maar zelden voor een lange rit gebruikt (alleen wintersport en met de aanhanger naar een klant) en onlangs stond het verbruik lange tijd op 1:60. Het elektrische bereik is momenteel effectief nog 35 km en dan moet je rustig aan doen. Maar, het is genoeg voor bijna alle ritten op en rond het huis en woon-werkverkeer van mijn vrouw. Het blijft verder een heerlijke vlotte reisauto mede dankzij de trekkracht in GTE modus. Ik ga 'm nog even houden. Onderhoudskosten de laatste jaren nihil. De auto roept al maanden om het verversen van de olie na 15.000 km. Maar, daarvan zijn er meer dan 10.000 elektrisch gereden dus ik zie geen enkele noodzaak om dan na 5.000 motor-kilometers al olie te verversen, het kan nog wel even. Ik snap overigens niet dat de software daar geen rekening mee houdt. Stel je rijdt 15.000 km elektrisch dan nog zegt de computer dat je olie moet verversen, geldklopperij.
Steeds beter
- 195.000 km
Net terug van wintersport en dan blijkt de GTE wederom een geweldige langeafstandscruiser te zijn. Op advies van mijn zoon alleen in stand Hybrid gereden ipv GTE. Hij was van de zomer 4000 km onderweg naar Spanje met 5 slungels en een kleine aanhanger vol surfplanken en scoorde een gemiddeld verbruik van 1:15. Eigenlijk bijna ongelofelijk toch? Alles wel rustig gereden tot max. 90 km/uur achter vrachtwagens, benzine is immers duur voor studenten. Op en neer naar Frankrijk kwamen we nu uit op 1:14 gemiddeld waarbij we op snelweg maximaal 140 km/uur reden en zoon even de 200 km/uur mocht aantikken voor de bucket-list. Onze gemiddelde snelheid in Duitsland was ca. 115 km/uur en in Nederland 125 km/uur.
(-- Off the record: Doe mij dus maar de uitstekende wegen in Nederland ipv 100 sprintjes tussen Baustellen, Lärmschütz, Nasse en verkeerspleinen in Duitsland. Na 600 km kan je echt geen bordje van 100, 80 of soms 60 km/uur meer zien. En regelmatig wordt je dan thuis nog getrakteerd op een bekeuring omdat je één bord gemist hebt. --)
Ook nog elke dag 8 km van en naar piste gereden, niet erg gunstig voor verbruik. Ik ga die Passat GTE eigenlijk steeds meer waarderen. De auto is nog steeds mooi, ik mis geen enkele optie en de kosten blijven erg laag. Op naar de 200.000 km dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.