Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series P (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series P |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 30.500 km |
Goede keus!
- 977 km
Aanleiding
Ieder zomer ga ik met de auto naar Turkije. Dit heb ik achtereenvolgens verschillende keren gedaan met een Peugeot 308, Kia Rio en Toyota Prius, waarbij er met de Prius voor het eerst twee kinderen mee gingen. Omdat de Prius niet zoveel ruimte bood, was ik genoodzaakt een dakkoffer te huren. Het brandstofverbruik steeg daardoor wel enorm. Bij mijn keuze voor een nieuwe leaseauto was het dan ook erg belangrijk dat ik een ruime auto tot mijn beschikking kreeg.
Ik keek eerst naar de Peugeot 308 SW, de Renault Grand Scenic en de Peugeot 3008, tot mijn baas mij er op wees dat de Volkswagen Passat GTE nog voor 15% in aanmerking kwam. Na een uitgebreide berekening van kosten en afdingen bij de leasemaatschappij, uiteindelijk besloten de Passat Variant GTE Connected Plus Series te nemen. Voor ongeveer een even hoge netto maandprijs als de rest krijg ik een groter auto dat erg rijk is uitgerust, veel krachtiger motor heeft en op papier zuiniger is.
De auto zelf
Omdat de auto in 2016 al is besteld en op kenteken is gezet kon ik er qua uitvoering en opties niets meer aan veranderen. De uitvoering is de Connected Plus Series waar al heel erg veel op zit. Als extra’s waren er Active Info Display, donker getinte panorama dak, LED Plus verlichting en 18” velgen op gezet. De velgen heb ik door de leasemaatschappij laten downgraden naar de oorspronkelijke 17” London velgen. Dit rijdt comfortabeler, maakt de auto weer nét wat zuiniger en scheelde 20 euro per maand op de leaseprijs.
Qua looks, comfort en ruimte voldoet het aan het WAF (Wife Acceptance Factor). We zijn, voordat ik de auto bestelde, naar de Volkwagen dealer geweest en hebben de auto bekeken. Vooral de ruimte viel in positieve zin op. We hebben verder geen testrit meer gemaakt. Persoonlijk vind ik comfort, uitrusting en ruimte belangrijker dan de motor dat er in zit en hoe de auto rijdt.
Eerste ervaringen
Op moment van schrijven heb ik er 977km op zitten. Ten opzichte van mijn vorige auto’s kan ik toch wel zeggen dat dit de meest fijne auto is waar ik mee heb gereden en het is gelijk ook de meest rijk uitgeruste auto. De auto zit heerlijk, alle knoppen zijn overzichtelijk en het is er erg stil binnen tijdens het rijden. Vergeleken met de Prius stuurt deze auto ontzettend licht en de auto komt volledig elektrisch sneller op tempo.
De auto start keyless op. Echter heeft de auto geen keyless entry en dat is toch wel wat ik erg mis. De Kia Rio en de Toyota Prius hadden beiden keyless entry en ik haalde de sleutel dan ook nooit uit mijn broekzak. Bij de Passat GTE moet ik dat wel en dat is jammer. Maar goed, het zat er als optie niet op en achteraf toevoegen was niet mogelijk. Wel fijn is dat ik met de sleutel de achterbak kan ontgrendelen zonder dat de auto in zijn geheel ontgrendeld wordt.
De stoelen zitten erg comfortabel, waarbij ik zaken als de ondersteuning voor mijn rug en het hellen van de stoel zelf elektronisch kan bedienen. Ook zit er stoelverwarming op. Aangezien het nog niet koud genoeg is geweest, heb ik dit niet getest. Mijn vrouw echter wel (zij heeft het nooit warm). Het idee dat niet de hele auto verwarmd hoeft te worden, maar dat zij via de stoelverwarming het warm kan krijgen vind ik een goede uitvinding! Ze gaf aan alsof er een elektrisch deken op haar rug was gezet. Achterin is de ruimte voor mijn kinderen prima. Een volwassene die precies in het midden gaat zitten komt echter in de knel met zijn/haar voeten.
Qua kofferbak is het ook ruim voldoende voor ons. Ook op dit vlak heb ik nog nooit een dergelijk grote kofferbak gehad en ben erg blij mee. De laadkabels zitten netjes verstopt onder de laadruimte, vlak bij de benzinetank. Deze zijn er ook gemakkelijk uit te halen.
Ik heb al erg veel gebruik gemaakt van de Adaptive Cruise Control (ACC). In het begin vond ik het redelijk eng: zou de auto wel afremmen bij het naderen van een vrachtwagen? Maar in de praktijk werkt het behoorlijk direct en voelt het ook erg veilig aan. Te veilig, want ik heb de ACC ingesteld op de kortste afstand en dan nog passen er te allen tijde twee auto’s tussen mij en mijn voorganger. Ik had liever gezien dat de auto 1-1.5 auto afstand hield. Nu voegen er telkens auto’s tussen mij en mijn voorgangers in en remt mijn auto weer af voor de tussenvoeger voor mij, en voor ik het weet rij ik 85 over de snelweg. Als de auto voor mij weer optrekt, blijft mijn auto ook nog wat achter. Dat zal denk ik te maken hebben met de instellingen: ik heb de auto ingesteld op eco, terwijl er ook de standen normaal, comfort en sportief zijn.
Car-Net
Samen met de medewerker bij de Volkswagen dealer heb ik een Car-Net account aangemaakt, alles bevestigd en de auto ook gekoppeld aan mijn nieuwe Car-Net account. Vervolgens heb ik de app voor mijn iPhone gedownload en ik zag bij de dealer dat ik vanuit mijn iPhone verschillende functies van de auto kon bedienen.
Eenmaal thuis toen ik wat meer tijd had heb ik de app weer geopend en zag tot mijn verbazing dat het binnenhalen van gegevens niet meer lukte. Na herhaaldelijk proberen kwam er een verouderde update binnen van de status van de auto. ’s Avonds was dit niet anders.
De volgende ochtend wilde ik weer inloggen, maar mijn account werd niet meer herkend. Ook niet via de Car-Net portaal op de website van Volkswagen. Over Twitter mijn beklag gedaan en binnen no time had ik antwoord van een Volkswagen medewerker. Deze heeft mij op de zondagochtend gebeld om te vragen wat er precies aan de hand was. Na mijn uitleg vertelde hij mij dat er waarschijnlijk onderhoud werd gepleegd op de servers en dat ik niet kon inloggen. Mocht het probleem aanhouden, kon ik de volgende dag ’s ochtends contact opnemen met de klantenservice.
De volgende ochtend heb ik dat gedaan en kreeg een vriendelijke dame aan de lijn. Zij kon echter niets voor mij betekenen want ze was niets meer dan een tussenpersoon die mijn klacht noteerde. Ze kon niet inzien of mijn account was gelocked. Ze kon niet inzien waarom ik geen wachtwoordherstel mail kreeg. En ze trachtte mijn probleem te reproduceren door mijn login en wachtwoord te vragen (wachtwoord uiteraard niet gegeven, zelf een screenshot gemaakt van de foutmelding en opgestuurd). Oftewel: de klantenservice is niet meer dan een laag tussen degene die een probleem heeft en degene die het probleem kan oplossen. Mijn gegevens werden genoteerd en er zou binnen vijf werkdagen contact met mij opgenomen worden. Inmiddels zijn we bij de 4de werkdag aanbelandt en blijft het stil vanuit Volkswagen.
Op dit moment is de dienst voor mij gratis. Maar vanaf volgend jaar moet ik een abonnement afnemen wil ik gebruikmaken van de dienst. Ik weet dat ik nu al de dienst niet ga nemen. Het is niet normaal dat een dergelijke dienst bij een auto van 51K het niet doet. En het is wellicht nog erger dat de klantenservice op dit punt zo onkundig is dat ik al een week niet gebruik kan maken van de dienst. Erg jammer en een ontzettend grote minpunt wat mij betreft.
Het plugin hybride aspect
Ik laad de auto netjes telkens op. Dus als ik vertrek, vertrek ik altijd met een volle accu. Ik heb thuis dan ook een laadpaal aangeschaft die de auto in 4 uur en 15 min. volledig oplaadt. De 977km die ik heb gereden bestonden uit een rit vanuit de dealer naar mijn woonplaats (42 km), een rit heen en weer naar Schiphol (210 km), een rit naar Leuven (België) op en neer (370km), een rit naar werk op en neer (200km) en nog wat extra kilometers om de auto uit te proberen en met het gezin er op uit te gaan. Al deze ritten ben ik met een volle accu vertrokken en heb ik telkens zeker zo’n 40- 45 km volledig elektrisch gehaald (airco stond uit, wagen niet zwaar beladen). Mijn eerste tankbeurt was na 930km.
De rit vanuit de dealer was verreweg het zuinigst omdat ik deze bijna volledig elektrisch heb kunnen afleggen. Ik meen bij thuiskomst rond de 2.5L/100 te zitten omdat ik de auto een tijdje op hybride stand heb gezet. Schiphol en naar werk kwam ik uit op een gemiddelde van zo’n 4.3L/100km en de rit naar Leuven kwam ik uit op zo’n 5.7L/100km. Afgelopen weekend en week waren een uitzondering qua bestemmingsverkeer. De auto zal ik voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, dat 100km heen en 100km terug zal zijn, waarbij ik op werk ook de auto op zal laden. Ik heb dus nog niet de beschikking over waarden over lange tijd, maar deze zal ik absoluut delen met jullie.
De auto kent drie standen: de volledig elektrische, de hybride en de charge stand. Ook is er de GTE modus, waarbij de auto alle krachten volledig tot zijn beschikking krijgt. In de elektrische modus is de auto het stilst en verbruikt alleen elektriciteit. In de hybride modus vullen elektromotor en benzinemotor elkaar aan en besluit de auto wanneer het elektrisch en wanneer het op benzine rijdt (of een combinatie van beiden). Daarbij viel het mij op dat het aantal elektrische kilometers die je nog kunt afleggen dan niet naar beneden of naar boven gaat. De auto lijkt dus de acculading in stand te willen houden. Bij de charge modus laadt de auto de accu op tijdens het rijden. Deze stand vond ik verspilling van benzine en heb het nauwelijks gebruikt.
Ik ben niet zo’n fan van de GTE modus, het voelt voor mij als overkill aan. Binnen de stad is de elektro motor al voldoende krachtig om met het verkeer mee te komen. Als je iets sneller op snelheid wilt komen op de snelweg is de hybride modus ook voldoende. Daarnaast komt er extra herrie uit de boxen. Ik heb gelezen dat dit uit te zetten is door de Volkswagen dealer. Dat ga ik absoluut laten doen.
Al met al vind ik het verbruik netjes voor een eerste 1000km. We moeten niet vergeten dat de auto ook aan het inrijden was en ik verwacht dat de gemiddelde waarden voor de lange afstand nog zullen zakken. Ook moet ik nog leren hoe ik moet regenereren tijdens het rijden. Ik was gewend bij de Prius dat wanneer ik het gaspedaal losliet, de auto zelf al heeeeel lichtjes op de motor afremde en op die manier elektriciteit genereerde. Bij de Passat blijft het charge grafiek helemaal leeg als ik het gaspedaal loslaat en lijkt de auto ongehinderd uit te rollen. Tenzij ik de versnellingspook op Brake zet. Maar dan remt het niet meer lichtjes af, maar probeert het al remmende uiteindelijk tot stilstand te komen. Erg fijn wanneer je een file nadert, maar niet zo fijn als je simpelweg heel klein beetje af wilt remmen om niet te dicht bij je voorganger te komen.
Conclusie
Ik ben tevreden over mijn keuze. De auto is erg comfortabel, is stil, gaat vlot met het verkeer mee en de verbruikscijfers over de eerste 1000 km voldoen aan mijn verwachtingen, waarbij ik nog wel verwacht dat het verbruik nóg verder zal dalen. Het enige waar ik niet over te spreken ben is Car-Net. De service doet het simpelweg niet en de klantenservice komt amateuristisch over. Ik kan mij niet voorstellen dat ik voor een dergelijke service zou betalen.
Inmiddels bijna de 10.000 aangetikt
- 9.950 km
Nog steeds geen seconde spijt gehad van deze keuze. De auto bevalt mij prima!
Verbruik
Deze komt gemiddeld op 4.1L/100km uit (zie bijgehouden verbruik op Autoweek). Op werk kan ik nog steeds niet laden waardoor ik nog steeds meer kilometers op benzine afleg dan op elektriciteit. Ik gokte echter op een gemiddeld verbruik van 5L/100km, dus deze waarde valt mij mee. De elektrische radius ligt bij warm weer en airco uit op max 45km, waarbij ik zo'n 10km lang max 65km/h rij en de rest max 100km/h. De 50 heb ik nooit gehaald. Airco aan en wat vlotter optrekken zorgt voor een daling van 8-9km van mijn max behaalde bereik.
Ik zet de auto trouwens standaard in de B-stand. Het was even wennen, maar het werkt toch echt heel fijn. In de stad hoef ik nauwelijks te remmen en wordt er erg veel geregenereerd. Dit draagt uiteraard ook bij aan een laag verbruik. Jammer dat er niet in te stellen is dat de auto standaard deze stand aan moet houden.
Car-Net
In mijn eerste review was ik niet te spreken over Car-Net, maar kort er na is er een update gekomen en is mijn account (op verzoek van mij) volledig gereset. Nu doet alles het perfect. Ik heb al een keer gebruik gemaakt van de 'find my car' functie. Erg handig!
Infotainment systeem
Over het algemeen ben ik zeer positief over het infotainment systeem. Deze start zeer snel op, is erg responsief en is groot waardoor je vooral bij het navigeren erg veel van de kaart ziet. Het idee van knoppen pas tonen als je met je hand dicht bij het scherm komt is slim bedacht en werkt in de praktijk erg fijn.
Ik heb zelf een iPhone en gebruik uiteraard Apple carplay. Als ik dan toch één klein minpuntje moet noemen van dit systeem is het feit dat wanneer ik mijn iPhone heb gekoppeld, het systeem weet dat er een iPhone is gekoppeld, ik op dat moment aan het navigeren ben en ik klik op de knop 'Phone', dat ik vervolgens toch weer op het carplay knopje op het display moet klikken om bij de apps te komen. Het systeem snapt kennelijk niet dat als ik op 'Phone' klik, ik zonder dat ik een tussenscherm zie meteen bij de apps wil komen. Ook kan ik af en toe niet bij mijn muziek komen wanneer ik via Bluetooth verbinding heb. Ik moet de telefoon ontkoppelen en weer koppelen en dan doet het het weer.
Pluspunten
- Comfort
- Uiterlijk
- Ruimte
- Verbruik
Minpunten
- Klepje van oplaadcontact voor is gammel
- Dat inieminiepuntje van het infotainment systeem
Nog steeds erg tevreden
- 30.500 km
Inmiddels de grens van 30.000km voorbij en geen mankementen of mindere punten.
Afgelopen zomer ben ik met de auto naar Turkije heen en terug gereden. Wat een verschil met mijn vorige auto's zeg! Eindelijk de ruimte, rust en snelheid. In Duitsland heb ik met een volgeladen auto heel even de 205km/h aangetikt. De auto gaf geen kik, geen trillingen in de auto en ik had ook niet het idee dat de motor het benauwd kreeg. Ik heb geprobeerd de acculading op de helft te houden door tijdens het rijden de modus op 'laden' te zetten. De accu werd daarbij netjes opgeladen, tot de temperatuur van de accu's te warm werd. Het groene regeneratie metertje liep daarbij snel terug. Kennelijk worden de accu's in hartje zomer onvoldoende gekoeld wanneer ze hard moeten werken. Wat ik wel erg leuk vond: wanneer ik de cruiscontrol aan zet op bijv. 100km/h en ik heuvel af rijd, wordt er automatisch geregenereerd. Het kwam vaak voor dat er zo maar 1 of 2 km elektrische actieradius bij kwam zodra ik was afgedaald!
In totaal heb ik 8400 km gereden binnen een maand, waarbij het verbruik op een zeer nette 6.8 L/100km kwam. Ik heb totaal niet nagedacht over het verbruik, daarbij veelvuldig 160-180km/h gereden in Duitsland, maar ook veel stukken maar 100km/h in Servië en Bulgarije. Nergens tijdens mijn vakantie heb ik de auto aan de lader kunnen leggen, dus dit verbruik is puur gebaseerd op hybride en opladen stand en zowel op grond van ritten op de snelweg als in de stad. Ter vergelijking: ik ben met een vriend, die een nieuwe peugeot 3008 rijdt, naar Turkije gereden. Hij moest bij ieder tankbeurt zo'n 5-10 liter meer tanken dan ik.
Terug in Nederland ben ik weer verder gegaan met zo veel mogelijk op te laden en het verbruik dook omlaag. Nu het winter is, is de elektrische actieradius wel minder geworden. Maar dat was verwacht. Het kost mij (waarbij ik 's ochtends aan de lader de auto voorverwarm) zo'n 13 km aan radius.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE | Virtual | Pano | Trekhk | 1st eig
- 2017
- 124.782 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R 110KW/150PK DSG, NL auto dealeronderhouden, R-Line, panoramadak, Discover pro navigatie, camera, leder alcantara, stoelverwarming, privacy glas, electrische achterklep, spiegelpakket
- 2019
- 68.322 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Connected S.
- 2016
- 198.503 km