Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series P (2016)

autoreview

Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series P
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En weer een Passat

Het traject

Na 5 jaar was de lease van mijn vorige 1.4 TSI Variant afgelopen en mocht ik (eindelijk) een nieuwe gaan uitzoeken. Mijn shortlist was erg short.. Ik wilde een Talisman (Estate)..
Dus naar de Renault dealer geweest en een proefrit met de Talisman gemaakt, welke uitstekend beviel. Reed heerlijk (160 DCI) maarr.. Wat me een beetje tegenstond was een klein detail. De pook van de automaat zat net iets minder solide in elkaar dan mijn Passat en hetzelfde gold voor een aantal andere minieme details. Dus toch even gewacht met bestellen en eerst eens naar de nieuwe Passat gaan kijken in de showroom. En daar viel mijn blik op de GTE.. Na 5 minuten er in zitten was ik al om.. Zonder een meter te rijden.
Wat zitten rekenen en de baas eens lief aangekeken.. En even later was de bestelling rond.. Een Passat GTE Variant Connected Series Plus, zwart pareleffect, Soho velgen 17" met titaanzwart interieur. Verder alles standaard wat in het Connected Plus pakket zit (Executive pakket en Advance Pakket). Dit was prima en het uiterste randje van het lease budget was ook bereikt.

En toen begon het lange wachten..

Begin december het verlossende bericht van de dealer.. 7 december zou hij geleverd worden. Een mooi sinterklaaskadeautje. Dag van tevoren echter belde de dealer dat er vertragingen waren vanuit Duitsland en dat het laatste week december zou worden. Zucht..

Eind december was het dan eindelijk zover.. Ik toog opgewekt naar de dealer en na de gebruikelijke uitwisseling van paperassen en handtekeningen was het dan zover.. Onder een mooi zwart doek stond "mijn" GTE op zijn nieuwe baasje te wachten. Vol spanning trok ik het doek eraf en ging in in de auto zitten.. Op standaard stoffen bekleding en een volgende blik naar boven bevestigde mijn angstige vermoeden.. Geen open dak..
De dealer had dus een Connected Series besteld en géén Connected Series Plus. Duss...

Ik gaf meteen aan dat dit echt geen optie was en dealer (die inmiddels met een spierwit weggetrokken gezicht naast me stond) begreep het uiteraard. Probleem was echter de bijtelling. Een nieuwe bestellen zou me op 22% bijtelling brengen, wat niet helemaal de bedoeling was. Helemaal niet, zeg maar gewoon.
Echter, de dealer dook meteen in de voorraad van Pon en vond daar een vergelijkbare GTE, maar dan in Indium Grey, met Executive Plus pakket, achteruitrijd camera en Active Info display (yes!).. Voor mij uiteraard geen enkel probleem.. Na onderhandelen met de leasemij (dealer heeft water bij de wijn moeten doen) is dit hem geworden en 2 weken later stond hij nu dan dus echt klaar. En hij is een stuk mooier dan de zwarte.. Met alle gadgets waar in eerste instantie geen budget voor was. Ik was blij! :-)

De Passat

Na 2 weken rijden kan ik kort zijn. Wat rijdt deze auto veel beter dan de vorige serie (die ook erg fijn was). Ergonomisch zit alles weer prima in elkaar, materialen voelen nog fijner, ambiance verlichting is nog mooier weggewerkt, al is het kille witte led interieurlicht even wennen in het interieur, na de warme rode gloed uit de vorige Passat. Past echter wel goed bij de high-tech uitstraling. Stoelen zitten erg goed en ook het uitschuifbare stuk voor de bovenbenen is erg comfortabel.
Kortom, interieur is mi. een klasse hoger gebracht.
Zelfde geldt voor de moderne eigentijdse "Duitse" uitstraling, die van de Passat in mijn ogen een echte blikvanger maakt. Ingetogen stoer.

GTE/Hybride

Ik heb op het werk nog geen laadvoorziening en ook thuis moet ik het voorlopig doen met een kabel die vernuftig via een stopcontact in de garage naar buiten geleid wordt en daar netjes opgerold over de buitenkraan hangt te wachten.
Heb nog niet dagelijks kunnen laden, aangezien mijn vriendin deze beschutte parkeerplaats nogal eens in beslag wil nemen :-)

De auto rijdt heerlijk comfortabel, al is het gewicht van de batterijen zeker merkbaar, drempels dienen met beleid genomen te worden en de auto is een stuk minder strak/dynamisch geveerd dan de leen 2.0 TDI die ik een dag mee heb gehad.

Wegrijden gebeurt altijd in elektrische mode, ook al is de batterij leeg, er zijn blijkbaar altijd reserves voor het wegrijden aanwezig. Dit zorgt voor zeer comfortabel en schokvrij optrekken, de benzinemotor wordt pas ingeschakeld als de auto al op gang is. Het bekende trein gevoel is heerlijk. Overschakelen tussen aandrijvingen gaat, zoals al eerder door anderen gemeld, volledig naadloos en is vrijwel niet merkbaar. Alleen de toerenteller verraadt de motor. Bij flink optrekken in hybride modus is wel motorgeluid te horen, maar niet storend.
Volledig elektrisch rijden is heerlijk, al is de afstand in deze winterse onstandigheden beperkt tot max 36 km en bij flink gas eh.. stroom geven gaat de meter rap achteruit.
Ik beperk het elektrisch gebruik dan vooral tot de stad/bebouwde kom en rijd buiten de stad meestal hybride of in GTE stand.

GTE stand is heerlijk en zeer verslavend. Verbruik valt vergeleken met hybride stand alleszins mee, mits je je rechtervoet kan beheersen. Vooral de tussensprints op snelweg om even in te voegen zijn indrukwekkend en laten de meeste weggebruikers ver achter je.
De accu laadt ook redelijk goed bij in GTE mode, dus is zelfs met een lege accu al snel goed te gebruiken.

De B stand van de DSG is zeer fijn, al heeft het wel nadelen op het verbruik. Het afremmen op de motor werkt in de praktijk erg handig en na een tijdje oefenen wil je eigenlijk niet meer anders en gebruik je de rem nog nauwelijks. Als de auto echter de volgende keer in de normale D mode rijdt en je houdt er geen rekening mee, kan dat wel een verrassing zijn met remmen.

Gadgets

Het Active Info display, met name in het GTE model de eruit piepende camera, het mooie Discover Pro systeem met Google Earth omdersteuning hebben een zeer hoge gadget factor, waar ik helemaal wild van ben. Het is een genot om in alle metertjes en dingetjes te zien en vooral in het donker waan je je op de brug van The Enterprise. het is allemaal supergelikt.
Ook het kunnen kiezen tussen verschillende rijmodi en de GTE knop maken het rijden een merkbaar leukere beleving dan een standaard TSI of TDI model. Electrich als je de stand bereikt, hybride in buitengebied en GTE mode als je even wil gassen.. Alles kan en is erg leuk om te doen.

Heb de ACC nog maar 1x gebruikt. Ik heb toch liever zelf de controle, maar kan me voorstellen dat het handig is bij lange (vakantie)reizen.

Verbruik

Ik zal eerlijk zijn.. Wanneer je binnen de stad hybride rijdt en dus niet electrisch, schiet het verbruik al erg snel naar de 8-10l/100km. Op buitenwegen en op snelwegen met inachtneming van de snelheid ligt het gemiddelde op de 6-7l/100km. Met gedisciplineerd opladen is dit flink terug te dringen en kom je op zo'n 5l/100km uit. Maar zuinig is hij zeker niet. Voor mij geen issue, al nodigen alle metertjes en functies wel uit tot zuinig rijden. De eerste tank benzine was echter schrikbarend snel leeg!

Nadelen

Zijn er dan geen nadelen?
Nou, details.. Geen echte nadelen..
- Een lampje bij de stekker aansluiting zou erg fijn zijn geweest. Ik zit regelmatig in het donker met de stekker te voelen naar de aansluiting. Detail, maar toch
- Elektrisch rijden (maar dit geldt voor alle elektrische auto's) vereist extra oplettendheid van de bestuurder. Vooral fietsers in de stad hebben je vaak niet in de gaten als je bij een stoplicht naast ze komt staan en schrikken zich soms het apelazarus, of zwalken ineens voor je auto.
- Het geluid van de GTE mode past niet bij het comfort van de auto. Dit ga ik uit laten schakelen, indien mogelijk
- De achteruitrijd camera is erg vernuftig weggewerkt onder het VW logo, wat openklapt zodat de camera eruit piept. Erg fijn tegen vies worden, maar ik heb al 3x meegemaakt dat omstanders op mijn raam kloppen "meneer. uw achterklep staat nog open!" :-)
- De auto start met knop, zonder sleutel, maar ont/vergrendelen moet wel met sleutel. Gevolg is dat je deze uit je zak haalt en vervolgens zittend in de auto weer in je zak kan proppen, of op je stoel leggen en vergeten. Ik had liever gewoon een "gat" gehad om hem in te stoppen, net als in de vorige Passat
- Het lampje van de automatische rem functie is al een paar keer spontaan aangesprongen in the middle of nowhere, terwijl er niets in de buurt was. Dacht eerst dat er iets met de auto was toen ik dat rode waarschuwingsteken zag in mijn dashboard, maar las in de handleiding dat het de remassistent was. Auto remde (nog) niet, maar was wel schrikken.

Voordelen

De auto rijdt heerlijk, de gadgets en functies zijn áf en geven een geweldige fun factor voor mij. Electrisch rijden is erg fijn, aandrijvingen zijn perfect op elkaar afgestemd en de GTE mode maakt een echte Grand Tour van de wagen, mits je wat lading in de accu hebt.
vergeleken met mijn vorige Passat is dit duidelijk een klasse hoger en hij rijdt, stuurt en voelt zeker zo fijn als de A6 van de baas. Sportief is hij echter niet, daar helpt het nep V8 gebrom ook echt niet aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.