Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat Variant GTEVolkswagen Passat GTEVolkswagen Passat GTE

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst7.666 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

M'n tweede plug-in

  • 5.200 km

Ik heb de auto sinds 27 november. Een paar weken met de review gewacht omdat ik in de kerstweek een rit heb gemaakt naar Obertauern in Oostenrijk.

Achtergrond:
Ik ben wagenparkbeheerder (erbij) en heb veel verschillende auto's gereden.
Ik ben daarnaast ook motorrijder en was(ben) jarenlang dieselfan. Heerlijk dat koppel en de rust van een snorrende diesel.

Ik heb ook jarenlang trouw bijtelling betaald maar was er door een plotselinge verhoging (Wouter Bos 2008) van 22% naar 25% wel een beetje klaar mee.
Prive hebben we ook een auto (nodig) en die een maat groter genomen (Audi A6 Avant uit 2008) en zelf aantal jaren flexibel de restanten uit onze leasevloot opgereden omdat ik er niet langer prive mee reed.

Enkele auto's uit mijn recente verleden:
2011 - Toyota Avensis 2.0 VVTI (Trage dweilbak), BMW 1 (Lekkere Kart)
2012 - Volvo V70 2.5T (Leuk op de snelweg)
2013 - Audi A3
2013 (mei) tot 2015 (november) - Opel Ampera, 91.000km, 1 op 73 gemiddeld (1.4 liter/100km).
27-11-2015 - VW Passat Variant PHEV

Ik profiteer dus maximaal van de fiscale mogelijkheden maar vind ook dat je daar op de juiste manier mee moet omgaan. Daarnaast moet mijn prive voordeel niet het nadeel van mijn werkgever worden, dus zoveel mogelijk goedkope elektrische kilometers. Daarnaast heb ik in 2013 ook nog zonnepanelen geplaatst, waarmee ik ong. 10.000km per jaar kan rijden op zonne-energie.

Ik heb in het verleden (1999-2005) 2 verschillende diesel passats gereden. Herinner me ze als heerlijk zuinige (pompverstuivers) kilometervreters die graag het wegdek in doken bij verkeersdrempels.

De Ampera kon ik in de zomer vrijwel volledig electrisch rijden en ben positief over de Ampera maar die weinig praktisch was voor mijn gezin. Ik kon deze doorschuiven naar een (blije) collega die er nog 2 1/2 jaar 0% mee kan rijden.
De reden dat ik voor de PHEV Passat ging:
- Praktischer, minder compromissen.
- Nog 5 jaar 7% bijtelling!
- Ruimte, waardoor ik er meer prive mee kan rijden met m'n gezin.
- Onze prive Audi A6 Avant kan er dus uit met redelijk kilometrage (172.000)

Uitvoering:
Ik heb de auto redelijk standaard gehouden, kon hem gelukkig zelf specificeren (er zijn er zat teleurgesteld omdat PON dat voor ze deed en de leaseprijs daardoor omhoog schoot):
- VW Passat GTE Variant (dus niet de highline)
- Unilak Wit (staat hem goed!)
- Advance pakket (vooral om het Panoramadak)
- Executive pakket (Discover Media)
- Ik had eigenlijk de London velgen besteld, maar da's mis gegaan bij de dealer. Vind de std. montpellier velgen in de praktijk toch ook wel mooi en heb er geen punt van gemaakt.
Ik ben wel vergeten om DAB+ te bestellen, onbegrijpelijk dat dat er eind 2015 niet standaard in zit (zou in elke auto moeten zitten en zeker in een GTE).

Bestelprocedure:
PON/VW/Dealers, kon dit niet anders? Voorinschrijven in maart, weinig informatie, in juni bestelbaar maar toch niet, configureerbaar maar toch niet, sommige dealers die alleen via hun eigen lease bedrijf willen leveren, in juli kunnen bestellen, lange tijd geen zicht op levering.
Na bezorgd navragen hoor ik midden oktober dat het eind december gaat lukken. Denk dat VW iets bescheidener mag/moet zijn.

Ervaring tot nu toe:
De Passat heeft qua motorisering 3 gezichten.
1) Elektrisch, heerlijk soepel, heb al verschillende elektrische voertuigen gereden en hoef daar niet meer overtuigd te worden. De Ampera is nog net iets soepeler omdat die niet hoeft te schakelen en meer koppel heeft.
2) Hybride, prima voor alledag, niet heel snel, maar wel erg praktisch, de DSG schakelt prima op.
3) GTE, lekker! (incl. de motorgeluiden over de speakers)
Ik mis eigenlijk alleen boven de 136 km/u koppel en kracht (autobahn). De elektromotor houdt er dan volgens mij wel mee op, zou toch mogelijk moeten zijn die ook dan mee te laten assisteren bij korte acceleraties.

Imago van VW of niet, maar ik ervaar de VW Passat als premium. Er zullen best nog mooier afgewerkte auto's zijn maar deze zit toch echt in de bovenste 5%-10% qua afwerking. Vergelijkbaar met m'n Audi en de Volvo V70.
De Passat ligt strak op de weg en is goed, snel en veilig door een bocht te krijgen, maar nodigt niet uit tot sportief rijden (de Audi ook niet).
Het geluid in het interieur is goed. Ik hoor een beetje rijwind, wellicht helpt het panoramadak niet mee. De benzinemotor laat zich af en toe horen in de Hybride stand, maar dat was ik bij de Ampere nog wel extremer gewend.
De audio installatie is redelijk goed, maar geluid kon wat voller/beter/helderder.
Ruimte is perfect, ik heb het idee dat er achterin zelfs iets meer ruimte is dan in onze Audi A6.

0-1200km
Ik heb de Passat de eerste 1200 km alleen thuis kunnen laden. Het laadpunt op het werk was (nog) niet geschikt.
Ik haalde een gemiddelde van 1 op 21 (4.8 liter/100km).

1200-2800km
Laadpunt op het werk functioneerde ook, paar langere ritten.
Gemiddelde staat nu 1 op 28 (3.6 liter/100km).
Het went snel, auto rijdt erg lekker en soepel.

2800-5200km
Naar Oostenrijk met 4 personen, bagage, grote dakkoffer en snelheden tot 165km/u.
Gemiddelde staat nu 1 op 20 (5 liter/100km). Ik zag een tankbeurt gemiddelde van 1 op 13 maar ook 1 op 16 langskomen. (wind, klimmen, snelheden, drukte maakte nogal verschil)
Het regenereren in de B-stand, de DSG-bak en GTE modus waren wel erg lekker in de bergen, maar met een lege accu is een krachtige diesel minstens zo lekker.
Boven de 136 is de fut er dus wel beetje uit, hij gaat nog best door, maar je kunt volgeladen niet meer mee met de grotere auto's, niet zo gek natuurlijk met een 1.4TSI die het dan vrijwel alleen moet doen.

Ik verwacht in mijn omstandigheden uiteindelijk gemiddeld uit te komen op 1 op 30 (3.3 liter/100km). Dit is dus sterk afhankelijk van de afstanden die je rijdt tussen de laadpalen. Zonder opladen (idioot als je dat niet doet) moet overigens een nette 1 op 16 prima te halen zijn.

CAR-NET:
Het aansluiten op CAR-NET (De App en website waar ze reclame mee maken) is dramatisch. Er zijn blijkbaar verschillende portals en kreeg het niet voor elkaar. Contact met de helpdesk is in eerste instantie positief maar leidt niet tot een oplossing.
Mailen en Formulier invullen leiden tot geen reactie en bellen is inmiddels een drama. Blijkbaar heeft VW aftersales veel andere zaken aan hun hoofd en hebben ze aansluiting op CAR-NET nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Zonder afmelding werkt het ineens op 17 december. Ik moet nog van VW horen dat het is opgelost.
Wel is CAR-NET redelijk beperkt als ik het vergelijk met de mogelijkheden van o.a. BMW. Daarnaast is de mobiele App heel erg irritant omdat je steeds moet inloggen na elke sessie.

update 6 januari 2016

  • 6.161 km

Ik werd net gebeld door VW NL met de vraag of CAR-NET inmiddels functioneert. Blijkbaar waren er heel veel auto's met hetzelfde probleem en heeft VW Duitsland het opgelost met een "software update" maar was dat niet teruggekoppeld. Zag daarbij wel dat de contract termijn na inloggen nu teruggezet is van 3 jaar naar 1 jaar. Snap nu ook dat Guide&Inform in de Discover Media Nav geleverd wordt met een 3 jaar abonnement en de CAR-NET E-remote standaard een 1 jaar abonnement. Ik heb eigenlijk alleen interesse in de E-remote om m'n auto voor te kunnen verwarmen. Vraag me af of ze werkelijk denken abonnementen te gaan verkopen met de huidige beperkte mogelijkheden...

De Passat GTE functioneert en rijdt prima overigens. Realiseer me ook voor het eerst dat het toch ook wel knap is dat een koude motor op de snelweg bij 130km/u na het leegraken van de accu in een split second gestart wordt en direct vol aan de bak moet. Ze hebben de TSI daarvoor aangepast maar het voelt wel apart en ben benieuwd hoe dat na aantal jaar uitpakt. De Ampera gunde de motor ong. een minuut om warm te worden voordat deze op toeren/belasting gebracht werd, maar die auto rijdt ook primair elektrisch natuurlijk.

e-Remote / voorverwarmen / winter

  • 7.666 km

De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Maar e-Remote (Car-Net) is toch wel extra teleurstellend nu het vriest.

D.m.v. de app kun je het interieur voorverwarmen en de ruiten ontdooien. Bij de Opel Ampera simpel uitgevoerd door een knop op de afstandsbediening. Deed het altijd...

Maar VW heeft daar een onhandige App voor gemaakt die:
- Lastig is om aan te sluiten (lees m'n hele verhaal, en ik ben niet de enige)
- Elke keer vraagt om m'n wachtwoord (zucht..)
- Niet bepaald informatief is (understatement)
- De afgelopen dagen (net als het vriest) niet werkt. Het lijkt wel alsof er een capaciteitsprobleem is op de VW-servers.
En dan denken ze daar na het eerste "gratis" jaar geld voor te kunnen vangen?

Heb (tot mijn schrik) ook al een keer meegemaakt dat tijdens snel (elektrisch) optrekken de TSI motor ineens bijsprong en hoog de toeren in werd gejaagd. Dat kan gewoon niet goed zijn voor de motor(turbo). Graag anders programmeren VW, dan maar iets minder vermogen als de motor koud is.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.