AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Passat Variant
3

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl. (2011) #3

Anoniem
  • Review
16 september 2011 om 23:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl.
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst7.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat Variant B7 Highline 1.4TSI DSG

  • 7.500 km
  • 16 september 2011

Vanmiddag kon ik mijn nieuwe lease auto gaan ophalen. De auto die ik hiervoor reed was een voorloop auto. Ik heb altijd VW gereden, tot april 2011. De eerste Alfa is voor mij ook direct de laatste. De bekende electronische problemen samen met falende DNA en Start Stop systemen heeft me talloze bezoekjes aan de garage gekost.

Gelukkig dus weer een VW. Na 3x een zwarte Golf gereden te hebben is de Passat een prettige opvolger.

Zoals in de titel al staat, een 1.4 Benzine motor DSG, uitvoering Highline.
In mijn laatste Golf (6) had ik dezelfde motor en DSG bak. Ik moet zeggen dat de Golf wat scherper was, maar die was wellicht ook wel scherp ingereden ;)
Ik weet niet of "inrijden" nou nog van toepassing is op auto's, maar ik heb 'm nog niet echt doorgetrokken. Max 140Km/h. Het is geen krachtbron waar je u tegen zegt, maar erg comfortabel en stil.

Verder heeft de auto de volgende opties:

- Mocca Antraciet
- Sportpakket 17" Fontana velgen
- Zwart ledere bekleding
- Advance pakket
- Bagage management pakket
- RNS 310 (besteld: 315, achteraf ingebouwd)
- MDI multimedia aansluitbox

Het Advance Pakket bevat volgens de folder ook automatisch inklapbare spiegels. Deze functie hoort volgens mij op dezelfde knop te zitten als de verstelling van de spiegels, maar is niet aanwezig?? Ik heb de dealer hier nog niet over gebeld overigens.
Iemand hier ervaringen mee?

Het bagagemanagement systeem heb ik ook besteld vanwege de grote hoeveelheid spullen ik normaal in de auto heb. Ik kan er niets van terugvinden! Nou moet ik ook zeggen dat het niet duidelijk is vermeld (nergens) wat het inhoudt, maar ik had wel iets praktisch in de kofferbak verwacht. Ook dit zal ik navragen bij de dealer.

De RNS 310 is (met mijn medeweten en goedkeuring) achteraf ingebouwd in plaats van de RNS 315. Deze was blijkbaar pas leverbaar medio 2012. Desondanks werkt het RNS 310 systeem prima. Er zit zelfs (zonder het besteld te hebben) een media aansluitbox in het dashboard vak. Foutje of hoort dit bij de RNS series?? Ik heb geen executive pakket genomen maar losse parkeersensoren v&a en de RNS 310. Hierdoor is de telefoonaansluiting ook standaard al "premium" dus geen extra BT receiver op je dashboard. De sensoren worden ook op het display weergegeven, dus echt volledig functioneel systeem!

De sportstoelen kende ik al uit de Golf, alhoewel dit leer wel erg goed zit! De hoofdsteunen zijn prettig naar het hoofd toe te halen en de rugleuning is ook in alle kanten bij te stellen.

Het keyless entry systeem is ook prettig, het is even wennen hoe het werkt. Zeker icm het start/stop systeem kan het soms even verwarrend zijn (voor mij dan). Maar ik had gehoopt dat die functie met je voet onder de achterbumper er bij zou zitten maar helaas! Volgens de VW verkoper is dit nog niet op de Variant leverbaar en behoort het niet tot het Advance pakket / Keyless entry systeem.

De halve dag dat ik nu in het bezit ben van deze prachtige Passat voel ik me weer alsof ik in een warm VW bad stap. Vertrouwd en comfortabel. Niets spannends, zeker motorisch is het zoals eerder aangegeven geen monster, maar DSG it is!

Update 7500Km (2 maanden)

Allereerst kom ik terug op mijn opmerkingen mbt de inklapbare buitenspiegels, opbergpakket en het Keyless entry systeem.

Inklapbare buitenspiegels zitten niet in het Advance pakket! De tekst in de brochure is niet correct volgens de dealer. Helaas dus, maar geen groot gemis vooralsnog.

Het opbergpakket heb ik blijkbaar in mijn definitieve offerte weggelaten. Mijn fout.

Het Keyless systeem is inmiddels duidelijk, en werkt probleemloos. De combinatie met start/stop en een motor die je met een knop start en stopt is al met al even (2 dagen) wennen.

Comfort

De auto is een waar genot om in te zitten! De lederen sportstoelen met verstelbare lendesteun zitten erg goed, je wordt een beetje omhelsd door de zijwangen en dat geeft een "vast" gevoel.

Ik was geneigd om wat scheef in de stoel te zitten, maar merk dat een bovenbeen dan al gauw over de rand hangt en dit geeft soms een wat bekneld gevoel. Het geeft in ieder geval aan dat ik een betere houding moet aannemen.

Geen klachten over de ruimte achter gehad tot op heden. Met 4 volwassenen naar Parijs gereden en niemand had enige klacht over ruimte of comfort.

Het RNS 310 systeem (315 niet leverbaar destijds) werkt prima, behalve soms icm de Multimedia aansluitbox. Het vreemde is dat een 16Gb USB stick bij iedere start opnieuw in de kabel gestoken moet worden. Het systeem geeft op het beeld "Wacht op MDI aansluiting" maar dit kan alleen verholpen worden door de stick te ontkoppelen en opnieuw te koppelen.

Een Western Digital Mybook Essential (portable USB drive) van 320Gb wordt helemaal niet herkend. Beide drives zijn FAT32 geformatteerd. Vreemd en uiterst vervelend. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik mag hopen dat dit straks niet het geval is met een iPhone die ik erop wil aansluiten!

Vanuit mijn VW Golf tijdperk ken ik de RNS 510 nog, en hiermee kan er in het navigatiescherm een split-screen ingesteld worden met bijv. een gedetailleerde kaart, of vervolgstappen in de route. Dit kan ik niet terugvinden in de RNS 310 helaas. Het navigeren werkt verder probleemloos vanaf een SD kaart waar ook muziek op staat.

De Xenonlampen (Advance pakket) zijn echt een wereld van verschil met wat ik gewend was (normale verlichting). Echt een dikke lichtbundel, breed, ver, helder en samen met de automatische bochtverlichting is het prima zicht. Tijdens de afgelopen dagen (mistig) merkte ik ook dat de xenon verlichting ook meedraait.
De licht/regensensor werken ook prettig, soms beslist de regensensor ineens een veeg over de droge ramen te willen geven, maar dit is sporadisch en niet ook niet aanhoudend.

Qua bijgeluiden tijdens het rijden heb ik weinig aan te merken. Na 130Km/u ga je wel wat windruis horen, maar ik vind dit eerder normaal dan storend. Er liggen 17" banden onder en deze hoor ik ook niet. Een collega heeft 18" en bij hem merkte ik wel dat de auto iets meer "zoekt" naar een spoor op de snelweg.

Er liggen inmiddels ook 17” winterbanden onder. De laatste dagen heb ik er wellicht al wat aan gehad. Qua geluid valt het alles mee, er liggen Michelin Pilot Alpin onder. Ze zijn uiteraard ook nieuw, ik rijd in 2 maanden tijd 2 nieuwe sets banden in…

Verbruik/Motor

De 1.4 TSI motor en DSG bak was mij reeds bekend uit een Golf 6 en trekt deze zwaarbeladen passat goed vooruit. Bij een kick-down op het gaspedaal is ie soms wat traag met oppakken, aangezien je dan meestal van versnelling 7 naar versnelling 4 gaat. De sportstand houdt de motor eigenlijk alleen maar langer in een bepaalde versnelling, echter de auto wordt er niet sportiever op vind ik.

Het verbruik is uiteraard afhankelijk van de rijstijl, en in vergelijking met mijn vorige auto (Alfa Guilietta) rijd ik automatisch een stuk relaxter.. Je wordt gereden als ‘t ware. Gemiddeld is het verbruik zo’n 7.2L/100Km. Bij een langere rit waarbij de gemiddelde snelheid soms rond 160Km/u ligt schiet het verbruik naar 10L/100Km.

Samengevat dus een erg prettige wagen welke als een blok op de weg ligt. Comfortabel, sportief uiterlijk en genoeg ruimte.

Ik ben benieuwd of mensen mijn ervaringen delen mbt de USB koppeling, of nog beter, een oplossing!

Na de 1e beurt zal ik deze review weer updaten (tot over 6 maanden dus).

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Variant 1.4 TSI GTE Highline Trekheek | Panoramadak | CAM prijs incl. BTW € 16.817,-

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline Trekheek | Panoramadak | CAM prijs incl. BTW € 16.817,-

    • 2015
    • 165.641 km

    € 16.796

    Variant 1.4 TSI GTE Highline PANO | TREKHAAK | CAMERA

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline PANO | TREKHAAK | CAMERA

    • 2015
    • 103.823 km

    € 20.556

    Variant 1.4 TSI GTE Highline EX BTW | PANO | TREKHAAK | CAMERA

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline EX BTW | PANO | TREKHAAK | CAMERA

    • 2015
    • 103.823 km

    € 16.900

Meer Volkswagen Passat occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant - Doorgelicht

Volkswagen Passat Variant - Doorgelicht

Eén van de meest geleasede stationwagons wordt als occasion nu ook voor particulieren interessant....

Lees meer
 

Volkswagen Passat reviews

  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline...

    2
    • 18 januari 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Comfortline (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel...

    3
    • 17 augustus 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Executive Line C. (2012)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    4
    • 17 april 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Executive Line H. (2012)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    • 17 april 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Trendline (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Trendline...

    3
    • 17 december 2018
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    1
    • 17 september 2018
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Highline (2013)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel...

    7
    • 8 maart 2018
meer reviews
Dubbeltest Hyundai i40 vs VW Passat

Dubbeltest Hyundai i40 vs VW Passat

146

Gaat Hyundai eindelijk serieus mee doen in het D-segment? We zoeken het uit in een dubbeltest...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    5
    • 25 december 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    4
    • 15 december 2020
  • Autonieuws
    'Volkswagen stopt met Passat sedan'

    'Volkswagen stopt met Passat sedan'

    67
    • 30 november 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Comfortline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    38
    • 7 oktober 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk...

    • 22 september 2020
  • PREMIUM
    Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

    Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI -...

    • 15 september 2020
  • Autonieuws
    Volkswagen hakt knoop door over nieuwe Passat

    Volkswagen hakt knoop door over nieuwe...

    90
    • 25 augustus 2020
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    2
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    31
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    30
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in 2020

    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in...

    51
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Gefacelifte Volkswagen Polo gaat Golf achterna

    Gefacelifte Volkswagen Polo gaat Golf achterna

    70
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Ford Ranger op pad

    Nieuwe Ford Ranger op pad

    6
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep