Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl. (2011)

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Highl.
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Review

Eigenlijk wilde ik een Mercedes C180, maar het werd erg duur bij Mercedes. De Volkswagen kwam er qua beleving dichtbij in de buurt, en met de 20%-bijtelling scheelde het zo 100 euro netto per maand. Dat was een ster me niet waard.

Het is een 1.4TSI DSG Highline geworden met een aantal extra's:
- Park Distance Control
- 230v aansluiting
- Extra getint glas achter
- Pareleffect lak

Met die opties is hij nagenoeg gelijk uitgerust aan mijn laatste Renault Megane. De elektrische achterklep heb ik gekozen omdat toen ik bestelde er veel onduidelijkheid was over de sensor onder de achterbumper waarme je met een schop de klep opent. Die sensor zit er dus niet.. Erg jammer. Navigatie af fabriek heb ik niet gekozen vanwege de enorme diefstal-aantrekkelijkheid daarvan. Maar het Kenwood navigatiesysteem die ik heb laten inbouwen is alweer kapot. De RCD310-radio geeft prachtig geluid, maar navigeert wat lastig :-)

Over het algemeen ben ik erg tevreden met de auto. De auto heeft de rustige uitwerking op me die ook een Mercedes c180 op me heeft. De vering is lekker soepel, maar niet meer zo deinerig als ik me van oudere VW's herinner. Het geluidscomfort vind ik heel erg goed (t.o.v. een Megane CC). Voor mij is de auto snel genoeg.

De DSG is op zich een prima versnellingsbak, maar om nou net zo utopisch te worden als de gemiddelde autojournalist is klinklare onzin. Het gewone schakelen doet ie echt heel goed, maar bij het wegrijden merk je toch dat het gewoon een gerobotiseerde koppeling is en dat ie geen koppelomvormer heeft. De kruipneiging is niet altijd op hetzelfde moment paraat. Krap inparkeren als je ook nog een laag stoepje op moet is door de enorme veiligheidsmarge van de parkeersensoren in combinatie met het aangrijpen van de bak gewoon lastig. Boem is ho zullen we maar zeggen. Nog een minpuntje is de lange tijd die de bak nodig heeft om bij kick-down terug te schakelen. Dan moet ie echt even uit zijn winterslaap worden gehaald.

De karakteristiek van de motor vind ik geweldig. Een 1.4 tje met een prachtig lineair koppel die zijn kracht ook bij lage toeren paraat heeft. De motor klinkt ook niet als een kleintje, en de auto is echt superzuinig. In het NL-spitsverkeer rijd ik 1:13 en op vakantie (lange afstanden) was dat tussen de 1:14 en 1:15. Dat voor een D-segment auto op benzine... Ik vind het geweldig. Start/stop met de automaat werkt ook geweldig. Je hebt er nooit last van.

Verder ben ik zeer te spreken over de meeste materialen. Veel aluminium en goed lijkend hout. Ook het leer/alcantara is mooi. Toch is die afwerking niet perfect. De meeste materialen in het interieur hebben geen 'soft-touch', de afdekking van de bagageruimte wijst naar beneden en is bij volle kofferbak slecht te bedienen. De afdekking van de kofferklep zelf is van lelijk plastic, en het stuk waar de schakelaar om de klep te sluiten zit is niet goed vastgezet.

Het panoramadak voegt voor mij heel veel toe. De hemel om het dak voor zon af te sluiten is ontzetten chique en elektrisch bedienbaar, en het dak zelf is heel groot en open goed bruikbaar zonder dat het extreem gaat bulderen.

Wat slecht werkt is de keyless-entry. Dat hebben de fransen gewoon beter voor elkaar. Je kan de auto met het contact aan afsluiten (dat is echt slecht). Als je op stop drukt en de deur dicht is blijft alles aan, en als je de deur open doet gaat het contact eraf (dat is prima). Maar als je op stop drukt als de deur al open is werkt het pas als je de deur weer sluit (dat komt vreemd over). Ook slecht zijn de inklapbare spiegels. Die werken alleen met het contact aan, en je moet ze altijd inklappen door met de hand het knopje om te zetten. Je moet de auto bijna als een demente bejaarde uit, checklistje erbij: Eerst het dak dicht, dan de spiegels inklappen, dan op stop drukken, dan uitstappen, dan afsluiten. Gelukkig kun je het dak en de ramen nog met de afstandsbediening dicht doen. Voor de spiegels moet je eerst weer het contact aanzetten.

Nog vermeldenswaard zijn de 'zelfdichtende banden' op de Highline. Ik zag er een spijker in zitten en had geen idee wat ik ermee moest doen. Bij aflevering was er niets over verteld, en instructieboekje staat er ook niets over. Maar als je weet hoe het werkt, werkt het perfect. De spijker zat er waarschijnlijk al langer in, want een week eerder had ik een melding van het bandenspanningscontrolesysteem gehad dat ik de spanning moest controleren. Dat heb ik gedaan, er hoefde nergens lucht bij, en ik heb dat systeem gereset. Dat was waarschijnlijk het teken dat die schroef in de band kwam. Er zit een dikke drap in de band (alleen op het loopvlak), en als er dan iets inkomt, spuit er even lucht uit, die de 'drap' meeneemt. Het gaatje zit meteen dicht. Ik heb 2000km met spijker gereden en hem in Zuid Frankrijk laten verwijderen. Ze trekken dan de spijker eruit, en de band zit meteen weer dicht. Sindsdien heb ik alweer 4000km gereden. Het is echt een geweldig systeem als je maar weet hoe het werkt en er vertrouwen in krijgt.

De auto heeft verder niets verkeerds gedaan. Er is al een keer ingebroken, die schade is hersteld. De Kenwood is stuk, maar dat hoort niet echt bij de Passat. Alleen maakt het schuifdak bij openen een bijgeluidje. Die moet misschien alweer gesmeerd worden.

Weer wat verder

De Passat doet het nog steeds best en bevalt goed. Wel valt de afwerking me tegen. Na 10 jaar Renault te hebben gereden ben ik niet zo heel kritisch op afwerkingsdetails, maar dat het schuifdak al bijgeluiden maakt en dat je bij de hoofdsteun het schuimrubber van de stoel ziet vind ik wel een beetje jammer.

Nog 8000 km, kan er bij de onderhoudsbeurt weer wat aan worden gedaan.