Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Executive Lin (2012)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Executive Line C. (2012)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BMT Executive Line C.
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst7.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 7.500 km

Sinds Juni 2012 ben ik de gelukkige eigenaar van een VW Passat Variant Comfort Executive Line Bluemotion 1.4tsi DSG 7-traps tiptronic met

Executive pakket met RNS315
Bandenspanningscontrole systeem
Telefoon premium
220V aansluiting
Chromen dakrailing
17" velgen Michigan
Afneembare trekhaak
Pareleffect Island Grey

Keuze
Mijn vorige auto was een Skoda Octavia Combi 1.4tsi schakelbak, overigens met veel plezier in gereden. Van de zaak mocht ik nog net vóór 1 Juli een nieuwe leaseauto bestellen zodoende ik nog vier jaar lang kon profiteren van de lagere bijtellingsregeling, zuinige auto’s worden bij ons gepromoot. Door de 20% bijtelling kwam de VW Passat bluemotion ineens in zicht, een auto die ik overigens al langer op het oog had. Alternatieven waren Audi A3 (voor mij te klein), Skoda Octavia (mooie complete auto maar daar heb ik er al twee van gehad), de Superb Combi (fantastische auto maar is in 20% alleen in 1.6tdi te krijgen, ik heb liever een 1.4tsi) en Seat Exeo (prachtige auto maar vrij duur in bijteling). De keuze was snel gemaakt: Passat Variant Bluemotion.

Exterieur
De kleur die ik heb gekozen is ijsland grijs en daar ben ik heel tevreden mee. De pareleffectlak oogt bij bewolkt weer vrij donker en neigt bijna naar zwart maar dan net iets geraffineerder/verfijnder. In de zon lijkt het meer op een metallic lak en krijgt een grijs/blauwe gloed. De velgen, 17" Michigan, heb ik later laten monteren en vind ik een hele verbetering tov de standaard 16"Perugia. De zilverkleurige dakreling en sierstrips steken mooi af bij deze kleur en maken de auto helemaal af.

Eerste indruk
Wat een ongelofelijk comfortabele auto. Prinsheerlijke brede en lange stoelen, geheel elektrisch verstelbaar, je armen en handen grijpen vast aan een dik stuur, het puntje van je linker elleboog valt op een verzachtend stuk kunststof in de deur en de knoppen van het stuur zitten precies waar je ze hebben wil. De wegligging is fantastisch. De auto voelt solide aan in elke bocht of die nu scherp flauw langzaam of snel genomen wordt. Sommigen ervaren dit als niet erg communicatief/sportief maar ik vind comfortabel een betere omschrijving. De lange wielbasis absorbeert elke hobbel en richel op het wegdek, de motor hoor je niet. Qua rijervaring heeft het weg van een franse auto maar dan wel een met alle Duitse degelijkheid. Hiernaast is de ruimte die dit slagschip biedt enorm. Alle rommel stop je in het reservewiel compartiment, de gehele kofferbak heb je dan nog over.

Interieur
De Comfort Executiveline is met aardig wat luxe uitgevoerd. Automatisch dimmende spiegels, het aflezen van de olietemperatuur (zou op elke auto moeten zitten), instapverlichting, regensensor, zonnebrillenbakje en houders voor koffie en blikjes. Wat ik iedereen zou aanraden is telefoon premium, je telefoon kan gewoon in je broekzak blijven. Via bluetooth kun je niet alleen telefoneren maar ook muziek afspelen en een nummer vooruit skippen via het stuurwiel! Heel compleet en het geld dubbel en dwars waard. Spraakbediening is in tegenstelling tot wat in de VW brochure staat wel gewoon Nederlands ondersteunend. Materialen en afwerking, alles binnen in de auto is netjes uitgevoerd. Het dashboard is erg mooi, grote rechte middenconsole, verlichting wit en rood, chique en strak ogend design.

7-DSG Tiptronic
De DSG bak past wat mij betreft helemaal bij het karakter van deze auto. Ik heb hiervoor altijd in een schakelbak gereden en was van mening dat schakelen nou juist 'de joy' van het auto rijden was. Van deze mening ben ik overigens niet compleet afgestapt maar ik merk wel hoe prettig en gemakkelijk het is om een DSG bak te rijden. Eigenlijk is dit net zo'n leuk speeltje als gewoon schakelen. De stand van je rechter voet bepaald de snelheid van schakelen en met DSG gaat dit soepel en vliegensvlug, niet met een conventionele automaat te vergelijken. Tiptronic is een leuke bijkomstigheid, vooral op een afgelegen landweggetje met veel bochtenwerk. Bij overig weggebruik staat ie voornamelijk in de D stand. Dit voelt het meest rustig en comfortabel aan. S houdt de auto wat langer in toeren, leuk als je wat gejaagder wilt rijden. Bij constante snelheid 60km/h in D7 heb ik het gevoel dat de motor wat moeite heeft met de lage toeren, 1500. Zet je de bak in de S stand bij deze snelheid dan is ie in de 3e versnelling weer net iets te nerveus, 3500 toeren. D5 of S4 was beter geweest maar deze stand verkiest de DSG niet, manueel is het wel te bereiken natuurlijk.

Prestaties
De 1.4tsi motor had ik in mijn vorige auto ook en volgens de specs is de Passat van 0-100km/h, 0.8 seconde langzamer dan de Octavia. Eerlijk gezegd merk ik daar weinig van, het karakter van de auto is gewoon anders. Bij de Octavia had ik altijd de drang om harder op te trekken en in te halen. Bij de Passat is het juist fijn om zo relaxed mogelijk te rijden. Verder heb ik nooit het gevoel dat je ergens te kort komt, inhalen gaat soepel, optrekken vlot. Bij het stoplicht ben je niet als eerste weg maar ook niet als laatste. Ik heb overigens de 1.6tdi gereden en een 1.9tdi gehad maar deze zijn toch een stuk trager en minder soepel. De 1.4tsi presteert naar mijn mening beter, ook met aanhanger of caravan erachter.

Minpunten
- RNS315, niet heel enthousiast over. Ziet er best mooi uit maar verwacht van navigatie niet veel. Het brengt je van A naar B maar niet meer dan dat. Er is geen overzichtskaart, actuele snelheid ontbreekt, verkeersinfo op dit systeem is verre van accuraat en POI's laten te wensen over. Ook het geluid van de radio had beter gekund.
- Vermoeidheidsdetectie, hier was ik vanaf het begin al sceptisch over en blijkt inderdaad niet te werken. Melding blijft totaal weg als ik knikkebollend achter het stuur zit en licht soms spontaan op als ik lange tijd maar nog altijd alert aan het autorijden ben. Laat maar zitten die prietpraat. Zelfde geldt voor verkeersbordherkenning, werkt ook niet.
- Verder mis ik een indicatie op het dashboard of je koplampen aan staan. Bij standje 'automatische verlichting' was dit wel handig geweest, nu heb je geen idee. Vooral bij schemering of slecht weer mis ik dit.
- Start/stop systeem. Zet ik altijd direct uit elke keer als ik instap, ik hou er gewoon niet van. Bij fileparkeren, rijden in file, toe naderen en heel even stoppen op kruispunt is het gewoon irritant. Maar ja, hierdoor heb je wel weer 20% bijtelling. Godzijdank kan je het uitzetten.

Verbruik
Valt tegen, 1:11 gemiddeld maar dit had ik al verwacht. Mijn Skoda Octavia haalde 1:12, de Passat is een stuk groter en 200kg zwaarder. Toch vraag ik me af waar bluemotion dan voor staat, zou ergens zuiniger moeten zijn nietwaar? Misschien dat dit nog verbeterd naar mate de motor meer is ingereden.

Conclusie na 7500km
Fijne auto, ik ben ik meer dan tevreden en blij met mijn keuze zo ver.
Na de eerste beurt bij 30000km, zal ik nog eens verslag doen.

Update 40.000 KM
Inmiddels ben ik de 40000 km gepasseerd en er is nogal wat gebeurd. Namelijk dat na 3 maanden de turbo ermee ophield, +/- 10.000km! Het is eigenlijk de regelklep van de ‘waste gate’ die is blijven hangen en daarom moest de hele turbo unit vervangen worden. Werkelijk onacceptabel dat zo’n essentieel onderdeel er mee stopt, eigenlijk voor elke nieuwe auto maar zeker één van deze klasse. Na doorspitten van diverse fora blijk ik zeker niet de enige te zijn met dit probleem. Mocht dit nog eens voorkomen gedurende mijn lease periode dan is het exit.

Iets anders waar ik helaas op moet terugkomen is het comfort en zithouding van de stoelen. Eerder heb ik gemeld dat de stoelen goed zitten (en dat doen ze ook in het begin) maar bij langere ritten krijg ik vrijwel altijd last van bovenbenen en onderrug. Vervolgens ben ik dan uren bezig met verstellen van de stoel maar de juiste afstelling kan ik maar niet vinden. Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk iets persoonlijks is hoewel ik dit bij geen van mijn vorige auto’s ooit heb gehad. Ritten langer dan twee uur, uiterlijk drie, moeten onderbroken worden met wat rek en strek oefeningen.

Ik ben nooit enthousiast geweest over het automatische startstop systeem maar ik heb een manier gevonden om deze standaard uit te schakelen. Ik heb nu een stuk plastic in de spleet aan weerszijden van de knop geplaatst zodat deze constant is ingedrukt en dus bij elke start automatisch uitgeschakeld, werkt perfect. Overigens heb ik een 4 a 5 duizend kilometer gereden met het startstop syteem en kan melden dat het qua zuinigheid ook niets uitmaakt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik voornamelijk snelweg rijd en nauwelijks in de stad.

Het verbruik blijft me overigens tegenvallen voor een bluemotion, hierbij vergelijk ik de Passat met mijn vorige auto; Skoda Octavia schakelbak 1.4tsi, 25% bijtelling. Waar de Octavia gemiddeld 1:14 reed doet de Passat 1:12. Mijn rijstijl is eerder rustiger geworden dan sportief, de Passat leent zich daar ook niet echt voor.

Kleinere zaken, eerder meldde ik dat een indicatielampje ontbrak in het dashboard wanneer de lichten aan gingen (gebruikmakend van automatische verlichting). Welnu heb ik ontdekt dat het navigatiescherm van kleur veranderd dagnacht zodra de lichten aan gaan. OPM: Helaas moet ik dit corrigeren; lichten gaan niet altijd aan als navigatie op de nachtkleur gaat.

Na enig speurwerk op internet voor het blinderen van ramen (simpelweg vergeten dit af-fabriek te bestellen) heb ik een sonny boy setje aangeschaft. Het is heel eenvoudig te installeren en het zicht van binnen naar buiten blijft goed. Tegelijkertijd houdt nieuwsgierige ogen uit de auto, de auto blijft koel en het ziet er mooi uit, zeker een aanrader en relatief weinig geld.

De audio bluetooth werkt niet altijd naar behoren. De muziek speelt wel af maar ik kan de iPhone soms niet (meer) met stuurwiel bedienen. Auto opnieuw starten is de enige oplossing die ik heb gevonden hiervoor. Mocht iemand weten waar het aan zou kunnen liggen dan hoor ik het graag.

Alle voor en nadelen tegen elkaar weggestreept ben ik nog altijd tevreden berijder.
De volgende update na 100.000

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.