Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Executive Lin (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BMT Executive Line High |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 173.508 km |
Wow!
- 615 km
EERSTE INDRUK (615 km)
Wow, wat een bak! Dat dacht ik toen ik afgelopen woensdag van de oprit van de dealer de openbare weg op reed. Na het inleveren van mijn Mondeo, een uitleg (van 1 uur van de verkoper) over de auto en een kopje koffie was ik de trotse berijder van een Volkswagen Passat. Deze auto stond al langer op mijn verlanglijst na mijn Golfje van 10 jaar geleden, maar nu was deze auto op een betaalbare manier bereikbaar. Het betreft hier een Comfort Executive Line 1.4TSI met 122 pk en 200 Nm.
Effe een overzicht van de luxe:
volautomatische airco
DSG 7 traps automaat
regensensor, lichtsensor
navigatie Europa
bandenspanningscontrole
telefoonvoorbereiding Premium
alarm
overal chroom en lichtmetaal
multimedia aansluiting icm RNS315
cruisecontrol.....etc etc
Die 2 liter motor van die Mondeo ben ik alweer vergeten. Die 1.4 met turbo is gewoon lekker pittig. Al met 1500 touren heeft hij al power!! En die automaat is echt gewoon gewoon goed, het schakelen merk je nauwelijks. En op de snelweg met 120 km/h 2500 touren!
Een kleine tegenvaller is het audio en navigatiesysteem RNS315. Het systeem is op zich leuk opgezet, echter de geluidskwaliteit valt een beetje tegen, zeker na dat mooie geluid in mijn vorige Mondeo.
Je krijgt ieder geval een Premium gevoel in deze auto. Een echte reisauto waar je relax ver mee kunt komen.
Als ik weer een paar duizend km verder ben zal ik een en ander rapporteren....
de eerste kilometers...
- 7.675 km
Mijn auto is ondertussen 1,5 maand oud en ik heb al weer meer dan 7500 km achter de rug.
In het algemeen ben ik heel tevreden. Het is geen race monster maar hij heeft gewoon genoeg pit en hij wekt op geen enkel moment de indruk een trage kar te zijn.
Toch even de plussen en de minnen:
Plussen:
Pittig genoeg, net zo pittig als een 2.0-16v
DSG koppeling is super. één kanttekening zie hier onder.
hij is comfortabel en zit lekker. een lange rit maken zorgt niet voor pijntjes in de rug. Het onderstel is mooi afgesteld voor comfort, helaas is hij daardoor niet meer zo sportief als een Mondeo omdat hij bij stijle bochten meer neigt over te hellen.
lekker ruim.
Minnen:
toch zijn er twee minnen waar ik aandacht voor wil hebben:
- mijn grootste ergenis is het radiosysteem RNS315. Het ziet er goed uit en er zitten voldoende functies op echter het geluid wat er uit komt is veel te blikkerig.
- het gaspedaal reageert relatief laat op het moment dat je in de 1 optrekt. Ik heb begrepen dat dit een nadeel is van de DGS van VW. Je hebt vervolgens de neiging om het gaspedaal dieper in te drukken dan je lief is, en dat is niet de bedoeling.
Spijt heb ik niet van deze auto. Het is gewoon een perfecte auto om veel kilometers mee te maken.Ergonomisch is hij perfect ook al wil ik soms de cruis-controle hendel nog wel eens verwarren met de schakelaar voor groot licht en knipperlicht. Soms kan dat vervelend zijn want andere weggebruikers kijken je vragend aan vervolgens.
Een echter aanrader is het investeren in een telefoonvoorbereiding Premium. Voor 114 euri extra heb je een perfecte en makkelijke telefoonbediening.
Over een jaartje of zo zal ik mijn ervaring met jullie nog eens delen....groetjes
Nog heel even en dan...
- 168.500 km
Het is bijna 3 jaar geleden dat wij deze zwarte Passat mochten ophalen bij de dealer. Het leasecontract is bijna afgelopen (en heel veel km's verder) en toevallig heb ik vorige week een mail gekregen dat via een nieuwe leasemaatschappij (Arval) een nieuwe auto mag uitgekozen worden.
Even een terugblik over de laatste 3 jaar:
- Helaas ..dit was de eerste leasebak die mij onderweg in de steek heeft gelaten. Een paar dagen na een beurt (90.000 km) reed ik door Dordrecht (ver weg van thuis) en op 1 keer vielen er onderdelen uit mijn auto. Het betrof de spanrol van de Multiriem en bijbehorende as...en zonder multiriem kom je niet ver. Of het nu aan de garage of aan de auto heeft gelegen, is tot heden een raadsel.
- Op vakantie in de Zuid-Eifel (D) was de combinatie 1.4TSI en DSG toch niet zo fijn.Vol bepakt met een compleet gezin de berg op, bleek voor de auto zwaar. En de berg af bleek een straf voor de DSG...de DSG bleef maar schakelen en dat was niet plezierig. Toch dan maar met de hand schakelen.
- afgebladerd (nep)chroom op mijn dashboard
- los kunststof bij de airco knoppen.
- Het mag niet meer gemaakt worden maar sinds 150.000 km zit er ergens een lek in het koelsysteem. Resultaat om de 10.000 km bijvullen van koelvloeistof
-in de ochtend rammelt de auto als een diesel...als hij warm is loopt hij lekker.
- het geluid van het navigatie system RNS315 blijft tegen vallen, het geluid klinkt blikkerig.
Verder is het een prima auto. Hij kan aardig met het verkeer mee en vooral tot 100 km/h trekt hij lekker door. Daarboven is de fut er een beetje uit en op de snelweg is dat minder plezierig.
De wegligging is prima en je zit lekker in de stoelen. En dat is fijn als je dagelijks lange afstanden aflegt.
Ondertussen heb ik een nieuwe auto uitgekozen en deze keer moest ik een diesel uitkiezen. Mijn Shortlist: Volvo D2 Momentum, Ford Mondeo 2.0 diesel Titanium, Peugeot 508sw en een Passat 150 pk diesel. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een Volkswagen Passat B8 110 kW/150pk Busines Edition.
Na een proefritje met de Mondeo en Passat wist ik het zeker. De Passat is en blijft een heerlijke en ruime auto, echter die 1.4TSI 122 pk is niet echt bepaald een spectaculaire motor. Eind april 2015 mag ik de nieuwe Passat B8 met dikke diesel op mijn oprit parkeren.
Conclusie:
prima wagen die lekker rijdt. Verwacht geen race auto, de auto kan wel mee met het verkeer. De duurzaamheid van de motor is twijfelachtig, ik weet niet of deze TSI over 50,000 km nog rijdt.
Afscheid
- 173.508 km
Na drie dienst, helaas niet 100% trouwe dienst, mocht ik afscheid nemen van mijn B7. Ik mag nu 2 maanden met een Audi A3 rondscheuren totdat ik eind mei mijn Passat B8 bij de dealer mag afhalen.
Eindconclusie:
- mooie auto
- duurzaamheid motor is twijfelachtig
- fijne reisauto
- net iets te weinig pk
- standaard navigatiesysteem rns315 valt zwaar tegen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.