Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Ervaringen na enkele maanden
- 12.000 km
Na de eerste kilometers onder diverse omstandigheden nu een eerste review van de Passat 1.4 TSI Comfortline BlueMotion Variant DSG.
Kleur: Kashmirbraun
Opties: Executive pakket, met RNS315 navigatie, parkeersensoren, Multimedia en telefoon Premium, Alarm Plus, 16 inch LM. Zilveren dakrails.
Carosserie
De Passat is echt een zeer ruime gezinsauto. Voorin en achterin kan iedereen zeer ruim zitten. De comfortstoelen zijn op zich eenvoudig maar goed, met nette bekleding. Je stapt uitgerust uit na een lange rit. Helaas niet zo goed als de sportstoelen in een Audi A4. Helaas is de bestuurdersstoel niet echt kantelbaar. Wel weer een elektrische lendensteun, dat is prettig. De kofferbak is gigantisch, zeker als je geen reservewiel hebt. Twee weekendtassen onderin, en je hebt nog een volledige kofferbak over. Onze wintersportbagage paste makkelijk, nog 1/3 kofferbak over en het zeiltje kon ook nog dicht.
De kleur: Een kwestie van smaak. Uit de folder of via Internet zal je deze kleur niet snel kiezen. Maar deze auto stond bij de dealer in de showroom en ik was meteen verkocht. De zilveren dakrails is een must bij deze kleur.
Comfort
De Passat is niet sportief afgeveerd, maar wel stevig genoeg om niet op een oor door de bocht te gaan. De vering is soepel maar niet zacht. De nadruk ligt op comfort. Dat wordt versterkt door het zeer geringe geluidsniveau. Afrol- en windgeluiden zijn er nauwelijks, en de motor is ook stil onder normale Nederlandse omstandigheden. Cruisend met 110 / 120 km is weldadig. De besturing is niet zo direct als een Audi A4, BMW 3 of Alfa, maar ook niet zo anoniem als menig Japanner of Koreaan. Je mist wat vlezigheid en feedback. Maar ook hier geldt niet te zwaar, en zeker niet te licht.
Motor
Over de 1.4 TSI en de bijbehorende DSG automaat is al veel geschreven. En na 12000 km kan ik een en ander bevestigen. Een soepele en stille motor die voldoende krachtig is. Voldoende onder Nederlandse Randstad omstandigheden, maar ook voldoende in Zuid-Duitsland en Oostenrijk, met 4 personen, bagage, en hellingen. Er is altijd voldoende kracht en koppel beschikbaar. Sportief? Nee. Voldoende? Ja. Veel wordt natuurlijk goed gemaakt door de snel en soepel schakelende DSG bak. Iets meer snelheid en kracht nodig? Even het gaspedaal intrappen en de bak reageert onmiddellijk en trekt langer door indien nodig. Sportstand wordt een enkele keer gebruikt bij een snelle invoegactie. Flippers aan het stuur? Heel leuk de eerste week, daarna gebruik je ze nooit meer. Start stop werkt prima, maar is soms irritant in Randstadse files. Is gelukkig uit te schakelen. Heeft de DSG ook nadelen? Ja, je komt altijd een beetje hoekig uit de startblokken, een klassieke automaat kan dat veel soepeler. Maar eenmaal op gang is de DSG een wonder van techniek door zijn snelheid van schakelen en onmerkbare overgangen. Verbruik: 1 op 12,5 in de dagelijkse praktijk, 1 op 14 op langere afstanden.
Navigatie en multimedia
De standaard ingebouwde RNS315 navigeert goed en ook snel. Maar dat is het. Een TomTom kan dit kunstje beter. Alternatieve routes plannen en vooral bekijken? Nee helaas. Files op de kaart bekijken rondom een stad? Niet mogelijk. Zelf POI's toevoegen? Helaas. Maar voor simpelweg navigeren prima. De multi media en telefoonkoppelingen werken perfect met iPhone. Een 320 Gb harddisk in het handschoenenkastje en je hebt voor 140.000 km muziek bij je. Zoeken is door mapjes bladeren. Je kan niet op artiest, album of genre zoeken. Het geluid van de standaard RNS315 en 8 speakers is aardig. Kan beter, kan beter.
Afwerking
De afwerking van de Passat is 'tadeloos'. Mooie materialen. Fijn stuur, mooie knopjes. Niet op Audi niveau. Rondom de RNS315 zitten flinke kieren. En de middenconsole 'kreunt' wel eens bij optrekken of afremmen, of als je er een knie tegenaanzet. Waardeloze optie: de automatisch anti-verblindingsspiegel. Werkt pas in het aardedonker met een batterij Xenon lampen die erin schijnen. Doe maar zo'n kantelknopje. Werkt veel beter.
Conclusie
De Passat is een bovengemiddeld goede auto, met de nadruk op comfort en ruimte. Maar ook met het woord gemiddeld erin: niets steekt er echt bovenuit. Maar ja, dan kan je beter een Alfa 159 of BMW-3serie nemen. Iets minder gemiddeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.