Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst12.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na enkele maanden

  • 12.000 km

Na de eerste kilometers onder diverse omstandigheden nu een eerste review van de Passat 1.4 TSI Comfortline BlueMotion Variant DSG.
Kleur: Kashmirbraun
Opties: Executive pakket, met RNS315 navigatie, parkeersensoren, Multimedia en telefoon Premium, Alarm Plus, 16 inch LM. Zilveren dakrails.


Carosserie

De Passat is echt een zeer ruime gezinsauto. Voorin en achterin kan iedereen zeer ruim zitten. De comfortstoelen zijn op zich eenvoudig maar goed, met nette bekleding. Je stapt uitgerust uit na een lange rit. Helaas niet zo goed als de sportstoelen in een Audi A4. Helaas is de bestuurdersstoel niet echt kantelbaar. Wel weer een elektrische lendensteun, dat is prettig. De kofferbak is gigantisch, zeker als je geen reservewiel hebt. Twee weekendtassen onderin, en je hebt nog een volledige kofferbak over. Onze wintersportbagage paste makkelijk, nog 1/3 kofferbak over en het zeiltje kon ook nog dicht.
De kleur: Een kwestie van smaak. Uit de folder of via Internet zal je deze kleur niet snel kiezen. Maar deze auto stond bij de dealer in de showroom en ik was meteen verkocht. De zilveren dakrails is een must bij deze kleur.

Comfort

De Passat is niet sportief afgeveerd, maar wel stevig genoeg om niet op een oor door de bocht te gaan. De vering is soepel maar niet zacht. De nadruk ligt op comfort. Dat wordt versterkt door het zeer geringe geluidsniveau. Afrol- en windgeluiden zijn er nauwelijks, en de motor is ook stil onder normale Nederlandse omstandigheden. Cruisend met 110 / 120 km is weldadig. De besturing is niet zo direct als een Audi A4, BMW 3 of Alfa, maar ook niet zo anoniem als menig Japanner of Koreaan. Je mist wat vlezigheid en feedback. Maar ook hier geldt niet te zwaar, en zeker niet te licht.

Motor

Over de 1.4 TSI en de bijbehorende DSG automaat is al veel geschreven. En na 12000 km kan ik een en ander bevestigen. Een soepele en stille motor die voldoende krachtig is. Voldoende onder Nederlandse Randstad omstandigheden, maar ook voldoende in Zuid-Duitsland en Oostenrijk, met 4 personen, bagage, en hellingen. Er is altijd voldoende kracht en koppel beschikbaar. Sportief? Nee. Voldoende? Ja. Veel wordt natuurlijk goed gemaakt door de snel en soepel schakelende DSG bak. Iets meer snelheid en kracht nodig? Even het gaspedaal intrappen en de bak reageert onmiddellijk en trekt langer door indien nodig. Sportstand wordt een enkele keer gebruikt bij een snelle invoegactie. Flippers aan het stuur? Heel leuk de eerste week, daarna gebruik je ze nooit meer. Start stop werkt prima, maar is soms irritant in Randstadse files. Is gelukkig uit te schakelen. Heeft de DSG ook nadelen? Ja, je komt altijd een beetje hoekig uit de startblokken, een klassieke automaat kan dat veel soepeler. Maar eenmaal op gang is de DSG een wonder van techniek door zijn snelheid van schakelen en onmerkbare overgangen. Verbruik: 1 op 12,5 in de dagelijkse praktijk, 1 op 14 op langere afstanden.

Navigatie en multimedia

De standaard ingebouwde RNS315 navigeert goed en ook snel. Maar dat is het. Een TomTom kan dit kunstje beter. Alternatieve routes plannen en vooral bekijken? Nee helaas. Files op de kaart bekijken rondom een stad? Niet mogelijk. Zelf POI's toevoegen? Helaas. Maar voor simpelweg navigeren prima. De multi media en telefoonkoppelingen werken perfect met iPhone. Een 320 Gb harddisk in het handschoenenkastje en je hebt voor 140.000 km muziek bij je. Zoeken is door mapjes bladeren. Je kan niet op artiest, album of genre zoeken. Het geluid van de standaard RNS315 en 8 speakers is aardig. Kan beter, kan beter.

Afwerking

De afwerking van de Passat is 'tadeloos'. Mooie materialen. Fijn stuur, mooie knopjes. Niet op Audi niveau. Rondom de RNS315 zitten flinke kieren. En de middenconsole 'kreunt' wel eens bij optrekken of afremmen, of als je er een knie tegenaanzet. Waardeloze optie: de automatisch anti-verblindingsspiegel. Werkt pas in het aardedonker met een batterij Xenon lampen die erin schijnen. Doe maar zo'n kantelknopje. Werkt veel beter.

Conclusie

De Passat is een bovengemiddeld goede auto, met de nadruk op comfort en ruimte. Maar ook met het woord gemiddeld erin: niets steekt er echt bovenuit. Maar ja, dan kan je beter een Alfa 159 of BMW-3serie nemen. Iets minder gemiddeld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.