Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8.940 km
KM-stand laatst31.500 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 13.000 km

Na jarenlang Volkswagen gereden te hebben maakte in de 2011 een uitstap naar Skoda. Toentertijd spraken mij de modellen van VW mij minder aan en vond ik de Octavia als Elegance Business een mooi model met veel ruimte met 2 opgroeiende pubers. Mijn ervaringen met de Skoda zijn terug te vinden in Myreview.. Bij de introductie eind 2014 vond ik het nieuwe model Passat direct geslaagd, met name de Highline uitvoering met de chromen accenten, de LED-verlichting achter en het liefst met een slag grotere lichtmetalen velgen dan de standaard 17”. Zo’n Passat moet voor mij wel een beetje smoelen, toch? V.w.b. de veiligheidsvoorzieningen zou ik ook weer een aantal jaren vooruit gaan.

Twee maanden geleden stond ik voor de keus om deze Passat Variant van één jaar oud aan te schaffen bij de VW-dealer in Drachten. Bij Van den Brug stond een geïmporteerd model van de fabriek in Duitsland waar nog geen 9.000 km mee was gereden. Mijn aandacht was getrokken. Een prachtig Highline-model, 18” velgen, LED+ (Advance-pakket maar zonder alarm), Executive-pakket met Park Assist, Panoramadak en Top Comfort stoelen met massage-functie. Een DSG zoals ik gewend was zat er niet in, maar is voor mij geen vereiste. Een proefrit volgde, de onderhandelingen kwamen op gang. De verkoper was oprecht in mijn Octavia geïnteresseerd want de Elegance Business-lijn is prima te kunnen verkopen vanuit de showroom. En zo reed ik na één week in mijn huidige Passat Variant 1.4 TSI ACT Highline. Inmiddels heb ik er samen met de vrouw in twee maanden tijd al weer 4.000 km mee gereden. Tijd voor een 1e indruk van de ‘gewone’ 1.4 TSI na al het GTE-geweld.

Ik moet zeggen: het is een dijk van een wagen. Wat voelt het allemaal stevig en vertrouwd aan! Dit is echt een klasse hoger. De materialen zijn top en de Highline stoelen zitten geweldig. De massage-functie is een leuke gadget, maar de verwarming die erin zit is functioneler. Ook de pubers achterin hebben de luxe van een verwarmde achterbank. En het gezeur over beenruimte… verdwenen. Het panoramodak vergroot optisch de binnenruimte nog verder en op kiep-stand prima mee te rijden tot 130. Met relaxt toeren tot zo’n 70 kan het dak prima helemaal open, anders wordt een stuk lawaaiiger.
De motor houdt zich bij de start mooi op de achtergrond, op snelheid is de wagen heerlijk stil. Na 4 jaar een 1.2 TSI DSG had ik de 1.4 TSI krachtiger verwacht, maar de wagen is dan ook weer zwaarder dan zijn mijn voorganger. Het verbruikt is gemiddeld rond de 7,2 l/100 km (zie verbruiksmonitor). De overgang naar de 2-clinder modus (staat dan in display) is niet voelbaar. Wél vind ik de motor arm afgesteld staan, want geregeld slaat de motor af. Dat zal aan mij liggen omdat ik nog vriendjes moet worden met de koppeling na ruim 4 jaar DSG. De motor start in no time opnieuw ivm start-stop.

De grootlicht-assistent is een vondst. In 1e instantie verwacht je je tegenliggers en vóórgangers te verblinden, maar ze knipperen niet dus zal het wel goed zijn. De lichtbundels ‘dansen’ als het ware. Mijn vrouw vindt het te onrustig, zij houdt het bij de reguliere dim- of grootlichtstand, maar ik vind het prettig en heb altijd het meest optimale zicht.

Het radio- en navigatiesysteem Discover Pro doet z’n werk prima, reageert een stuk sneller dan de Columbus, maar is soms lang zoekende naar de juiste zoom-stand van de voorliggende kaart in de (A)utomatische stand. Ook is mijn kaart niet actueel want mijn vrouw raakte vorige week ten zuiden van Leeuwarden letterlijk van de kaart omdat de vernieuwde wegsituatie niet werd weergegeven. Gelukkig kunnen de updates tegenwoordig gemakkelijk gedownload worden op de site, dus voor de zomervakantie nog maar even *updaten*.

Kessy werkt wisselend en is gewoon gemak. Soms herkent de sensor bij afsluiten je vinger niet en sta je onnodig lang naast de deur, dat je sneller met de sleutel afsluit. Openen gaat altijd goed als je de deurgreep opentrekt. Een startknop staat leuk, maar een sleutel werkt net zo snel.

De ACC is even wennen. Als je deze instelt op de kortste afstand, blijft er zodanig veel afstand tussen mij en mijn voorligger dat er ruimschoots nog ingevoegd kan worden. Ik zie het maar als ‘veilige’ afstand, maar zelfstandig hou ik de afstand kleiner. Nadeel is dat de ACC pas weer oppakt als mijn voorganger weer helemaal rechts rijdt, terwijl ik zelfstandig al weer veel eerder mijn gaspedaal zou hebben ingedrukt dus de ACC even meehelpen.. Fijn is dat de snelheid met 1 of 10 km/h kan worden aangepast, dan kon nog niet met de oudere cruisecontrol.

De Front Assist heeft inmiddels twee keer geprobeerd in te grijpen. Ik werd geconfronteerd met een waarschuwing in het display en een geluidssignaal. Het betrof beide keren een situatie dat mijn voorganger rechts af sloeg binnen de bebouwde kom en ik volgens de meekijkende camera te kort afstand hield.

Lane-Assist werkt vanaf 65 km/h en geeft subtieL met enige weerstand in het stuur door wanneer ik buiten de lijntjes raak. Prima systeem, je kan het uitzetten. Het vermoeidheids-signaal werkte ook toen ik ’s nachts na een nachtvlucht naar huis reed….

Park-assist is een leuke gadget, maar kost relatief veel tijd. Je moet van te voren nadenken om er uberhaupt gebruik van te gaan maken en je niet opgejaagd voelen door achterliggers. De auto parkeert wel netjes in, ook in kleine ruimtes.

Omdat ik niet met een fles spuitmiddel en een compressor in geval van nood langs de weg wil komen te staan heb ik een stalen 16” velg onder de kofferruimte gelegd, m.i. een verkeerde vorm van bezuinigen en is gewichtsbesparing schijnbaar belangrijker voor VW.

T.o.v. de Skoda is de Passat een stuk minder bedeeld met aflegruimte. De vakken aan de zijkanten van de kofferbak stellen weinig voor en in het interieur is ook beduidend minder opbergruimte. Simply Clever Skoda heeft dat beter voor elkaar. Het dashbordkastje is kleiner, geen ruimte op het dashboard, geen la onder de stoelen, nauwelijks ruimte in dak agv panodak, in armsteun achterbank geen opbergvak.

Mijn Passat is uitgerust met 18” Dartford velgen met 235-banden. Je zou zeggen dat dit er ‘dik’ uit zou moeten zien. Dat valt mij optisch gezien tegen als je een willekeurige nieuwe Passat tegenkomt. Ik vind dat de banden te ver in de wielkasten vallen. Ook R-Line (to much chroom) modellen die 15 mm verlaagd staan op een sport-onderstel vragen om spacers om de auto optischer wat ‘dikker’ te doen lijken. Wat vinden jullie? Ik houd me aanbevolen voor een goed adresje midden in het land.

Bij het koud starten heb ik kort last van een jankgeluid, ’t is alsof de startmotor heel even naijlt wat volgens de dealer niet schadelijk is. Iemand anders met een 1.4 TSI ACT last van ?

Tot zover mijn bevindingen van de eerste 2 maanden. Over 8 weken een vakantierit naar Italie op de kalender, als er geen bijzonderheden zijn zal ik daarna weer reviewen.

1e update

  • 25.000 km

Inmiddels de tellerstand 25.000 aangetikt. Na aankoop in 8 maanden 16.000 erbij gedraaid dus hoogste tijd voor een vervolg.
Nog steeds vind ik de Passat een fantastische reiswagen. In de zomer ermee naar Italie geweest. De motor houdt zich mooi op de achtergrond en het verbruik is tot op heden gedaald tot ca. 7,1 l op 100 km. Wat mij onveranderd stoort is het koppelingsmechaniek bij optrekken vanuit stilstand. De hikneigingen zijn er nog steeds, of het nu de krappe afstelling is van deze motor of vliegwielproblematiek is moet ik nog laten uitzoeken. File rijden op vals plat met 4 personen en volle belading om de Gotthardtunnel in te komen is dan een drama. Om afslaan te voorkomen moet ik elke keer heel bewust de koppeling laten opkomen, te snel met hikken en te langzaam met stank van de koppelingsplaten tot gevolg. Kortom, geen automatisme en vermoeiend. In Italie heeft ACC icm Frontassist en Verkeersbordherkenning 1 x een melding van uitschakeling gegeven. Ik had dus ook geheel geen cruisecontrol meer... Ik zat in een enorme regenbui, mogelijk is de camera of radarsensor vuil geworden van veel stof op de camping. Na schoonmaken van de camerapositie en het VW-embleem met radar in de grille en opnieuw starten was het probleem opgelost. De dashbordverlichting van de traditionele tellers danst op en neer, er is geen touw aan vast te knopen waarom het langzaam uit gaat en vervolgens weer langzaam helderder wordt. De stand van de verlichtingsknop staat bij mij altijd op AUTO. Normaliter heb ik altijd een geel streepje in de klokkenwinkel, als de vermoeidheidsherkenning aan gaat wordt deze blauw. Geen idee van de reden, gaat ook nergens over, maar ’t valt mij op.

Inmiddels zitten er een set 18”wintervelgen en -banden onder, bijna dezelfde soort velgen, nu van een B-merk. Een kleinere maat vind ik optisch niet mooi. Let op, de TMPS-sensoren doet de rekening stijgen. De Continentals 850 zijn stil, ik heb niet meer lawaai dan met de zomerbanden.

Ik heb het jankgeluid bij koude start laten onderzoeken door de plaatselijke VW-dealer maar kreeg een verhaal terug van producteigenschap en opbouw van oliedruk in het systeem. Het is genoteerd in het logboek en hoop dat het niet schadelijk is.

Ik heb de nieuwste versie van de kaartupdates gedownload op de laptop, maar moet ze nog op een sd-kaart zetten. Geen idee of dit op de originele sd-kaart moet of dat ik een algemene sd-kaart van 32GB kan gebruiken, komende tijd maar eens uitzoeken. Valt me wel op dat de navigatie mij soms van de snelweg af wil hebben om er vervolgens weer op te gaan (bijv. A20 tussen Gouda en Rotterdam). Misschien met de nieuwe update opgelost.

Ik blijf genieten van deze fijne wagen, de looks, de ruimte en het rijcomfort is top maar de aandrijflijn van mijn vorige 1.2 TSI met DSG vond ik minimaal zo fijn. Op korte termijn is hij aan de beurt voor z’n 1e longlife beurt, mijn bevindingen zal ik over enige tijd weer reviewen.

2e update (31.500 km)

  • 31.500 km

Hoogste tijd voor de eerste long life beurt. Vorige week bij mij vaste universeel garagebedrijf een check laten doen v.w.b. het aangrijpen van de koppeling. De wagen zit nog in de fabrieksgarantie.. Bij een proefrit viel hem eigenlijk geen bijzonderheden op, maar 100% zeker vertrouwde hij het ook niet en hij adviseerde mij bij de plaatselijke VW-dealer (midden Veluwe) een check te doen binnen de fabrieksgarantie. Omdat ook die 30.000 beurt moest komen die ook direct maar bij de dealer uit laten voeren, dan worden de updates ook weer gedaan en kan ik weer 30.000 km verder met Mobiliteitsgarantie. Kosten conform het onderhoudsoverzicht ad € 330,= . De dealer heeft evenmin afwijkingen v.w.b. de koppeling geconstateerd, we hebben er mee proefgereden en de conclusie is dat het bij de wagen hoort en dat het zoeken blijft naar een balans tussen koppeling op laten komen met wat gas bijgeven vanuit stilstand. De aantekening is gemaakt, voor mij blijft het een gewenningskwestie hoewel dit nu na een jaar toch geen problemen meer zou moeten opleveren.

Verder blijft het een fantastische rijdende wagen, het gemiddelde verbruik staat rond de 7,1 l/100 km en dat vind ik netjes. De zomerbanden gaan er volgende week weer onder bij het universeel garagebedrijf. Nog een maand of vier en dan krijgt íe een rit naar Kroatie voor z’n kiezen. Daarna zal ik weer updaten tenzij er eerder bijzonderheden te melden zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.