AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline Business R (2018)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen PassatVolkswagen Passat Variant

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Highline Business R
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen nieuwe auto bij VW dealer Naarden

Voorop gesteld, ja, het is inmiddels 2021 en ik kom nu pas met een review van mijn Volkswagen Passat. Binnenkort ga ik hem inleveren en voor het eerst in mijn leven overstappen naar een Mercedes, maar daarover volgt later een aparte review.

Waarom dan nu alsnog een review? Ten eerste kan ik met de ervaringen van de afgelopen jaren een goede indruk geven over de auto en ten tweede mijn ervaringen delen over de dealers waar hij onderhouden is en tot slot hoe ik aankijk tegen Pon.

De auto die ik destijds heb gekozen was de Pyrit Silver VW passat in de Business model R uitvoering met 7 traps DSG. Een complete auto met in mijn ogen de mooiste kleur.

De auto was geleverd door de VW dealer in Naarden, over het aankoopproces en de aflevering niks te klagen, dit is super gegaan, tussentijdse updates ontvangen en een leuk filmpje van de verkoper toen de auto bij hun was ontvangen.

De auto zelf in 1 woord “fantastisch”, echt een fijne auto, mijn eerste automaat, ik wil nooit iets anders meer ?.

Geluid in DSG bak

  • 50.000 km

Een “fast forward” naar april 2019.

De auto bevalt nog steeds enorm goed, heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik deze heb gekozen.

Natuurlijk zie je veel VW’s onderweg rijden, maar een model R zie je niet zoveel rijden.

De laatste tijd hoor ik af en toenbij het opschakelen een vreemd geluidje. Ik vermoed iets met de koppelingsplaat.

De auto moet toch naar de garage voor een beurt, besproken met de dealer, ze gaan ernaar kijken, uiteindelijk als ik hem ophaal krijg ik te horen dat ze niks hebben kunnen vinden.

Het zal wel aan mij liggen denk ik dan maar.

Buitenom dit verder geen enkele klacht of probleem met de auto.

Nog steeds geluid in de bak

  • 90.000 km

Inmiddels een half jaar verder, hoe flauw het ook klinkt, nog steeds een tevreden passat rijder.

Al 20 jaar rij ik niks anders dan auto’s van de VW groep, heb een audi A3, A4, Skoda Octavia, Seat Leon, Golf en hiervoor als laatst een handgeschakelde passat gehad, maar mijn huidige auto is echt in alle opzichten de beste auto tot nu toe die ik heb gehad.

Los van het feit dat veel opties echt iets doen met je beleving, wil het oog ook wat en is een fijne rijdynamiek ook erg belangrijk en daar voldoet deze auto ruimschoots aan.

Het dieseltje met 120 pk is prima, sinds een tijdje is de snelheid in NL nog maar 100 en hard rijden is er niet meer bij, voor hetgeen nodig is voldoet deze auto prima. En voor een vakantie of spullen naar de stort brengen meer dan voldoende ruimte.

Auto mag inmiddels voor 90K beurt, nog steeds dat geluid in de bak. Volhouder als ik ben heb ik nu meer bewijs meegenomen en een tweetal opnames gemaakt waarop het geluid te horen valt. Je zou en mag toch denken dat het hiermee is geregeld en ze gaan zoeken voor een oplossing, maar nee, als ik de auto ophaal krijg ik te horen dat het probleem is gemeld bij de dealer. Ze vermoeden een software issue (ahum, het is mechanisch?) en ze wimpelen mij daarmee af.

Pon geeft wel aan dat het issue bekend is, maar ik kan ermee doorrijden. Ach ja, het is maar een auto van € 48.000,- dus waar hebben we het over. Het is dat het een lease auto is, anders had ik wel een andere discussie opgestart.

Maar eerlijk gezegd, Pon Dealer Naarden valt mij qua service en klantvriendelijkheid erg tegen.

Toch maar eens kijken voor een andere dealer.

Eindelijk een oplossing

  • 105.000 km

Inmiddels een half jaartje verder, de auto moet naar de garage voor een foutmelding/ motorstoring. Het geluid in de bak is er ook nog steeds.

Privé hebben we een andere gekocht, dus sinds januari rij ik de auto alleen nog maar zakelijk en door de Corona maatregelen zijn mijn zakelijke km’s fors verminderd.

Onze eigen auto is in onderhoud bij Schueler
In Nijkerk, ook een Pon Dealer, maar komt op ons qua klantvriendelijkheid beter over dan de Naardense collega’s.

Direct winterbandjes eraf laten halen, issue van “het geluid” voorgelegd, ik ben benieuwd.

Vervolgens als ik de auto ophaal ben ik blij verrast, want zonder slag of stoot geven ze aan dat ik gelijk heb en dat het een mechanisch defect betreft en dat 1 van de koppelingsplaten vervangen moet worden. Afspraak gemaakt, twee weken later geregeld, dat is hoe het hoort!

Buitenom dit verder geen klagen, de auto rijdt heerlijk, doet wat hij moet doen en ziet er in deze uitvoering tijdloos en super strak uit!

Eindconclusie en mijn eerlijke mening over de auto

  • 140.000 km

De afgelopen drie jaar heb ik met heel veel plezier gereden in deze auto. Toen ik de melding kreeg van Alphabet heb ik serieus overwogen om het contract te verlengen, mede omdat ik de laatste twee jaar flink minder km’s had gemaakt had ik nog twee jaar door kunnen rijden.

Maar toch heb ik besloten om hem in te leveren en over te stappen naar een EV, volgende week ga ik mijn nieuwe auto ophalen, voor het eerst geen auto meer van de VW groep, ben erg benieuwd of de Mercedes gaat bevallen.

Dan mijn eerlijke oordeel en conclusie over de passat. In de afgelopen drie jaar heb ik alleen maar met een tevreden gevoel achter het stuur gezeten van deze prachtige auto. En ja, opties en uitvoering hebben hier erg veel aan bijgedragen, dat zeker! Maar de passat is in de basis bedoeld als kilometervreter en daar heeft hij ruimschoots aan voldaan. Stoelen zaten perfect, motor was goed en zuinig en alles wat erop zat functioneerde goed en had ook een functie.

Los van het issue met de bak, wat overigens wat rijbeleving betreft niks heeft betekend, heb ik nooit grote problemen gehad.

Dus als je zoekt naar een fijn rijdende auto, diesel en je wilt graag wat extra’s dan is de passat in mijn ogen 1 van de betere auto’s om te kiezen.

Waarom ik geen nieuwe VW meer heb gekozen ga ik uitgebreid toelichten als ik mijn nieuwe auto heb opgehaald.

Hopelijk kan je als lezer iets met mijn gebruikerservaring, mocht je nog iets willen weten schroom dan niet om het te vragen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.