Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Comfortline (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Comfortline (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst227.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

  • 208.000 km

Mijn referentie vorige auto's: Ford Focus Wagon 1.6 tdci (2013), Audi A4 Avant 2.0 TDI (2010 & 2015).

Aankoop: occasion met 104.000 km in 2019

Rijeigenschappen: zalig! Ligt als een blok op de weg, autobahn snelheden voelen als 120. Het onderstel dempt heel fijn, erg comfortabel. De besturing is soepel en toch communicatief. De auto is een slagschip qua afmetingen maar voelt qua besturing niet zo groot aan. Heerlijke reiswagen!

Ergonomie: erg goed. Knopjes waarvoor je ze wilt en waar je ze verwacht, voelen degelijk aan. Duidelijk groot scherm met intuitieve bediening, navigatie gebruik ik alleen niet ivm betaalde updates. Genoeg opbergvakken.

Ruimte: geweldig! Ook voor lange mensen achterin riante hoofd- en beenruimte. En de bagage die erin past waarbij de klep dicht kan blijft me verbazen. Een complete buffetkast, een glijbaantje met 6 treden. Zelfs met 4 man plus bagage voor een week ingepakt kun je nog een kinderfiets binnen bovenop de spullen kwijt.

Uitrusting: heb een Comfortline met super fijne stoelen, en zonder zweterig leer. En deze heeft het lichtpakket incl prachtige adaptieve full led koplampen met fancy dagrijverlichting. Enorme aanrader! Geeft perfect licht in het donker, de auto smoelt erg goed en linksplakkers op de snelweg gaan voor je aan de kant (misschien in het donker ook door politiewagen associaties met dat blauwwitte licht op een dikke stationwagen). De adaptieve cruise control die standaard op de Highline zit vond ik erg irritant, houdt zelfs bij standje minimum nog overdreven veel afstand waardoor ie op een drukke snelweg de hele tijd afremt - neem de comfortline als je kunt kiezen.

Motor 1.6 TDI: naar grote tevredenheid. Uiteraard geen Lambo killer, maar snel genoeg voor het verkeer, ook met lichte haast of met een aanhanger. En vooral...
Verbruik: top! Praktijk gemiddeld door het jaar 5,3 L/100km obv mix stad/snelweg en mix cruisen/doorblaffen. Vind maar eens zo'n grote kar met zo weinig dorst.
Versnellingsbak: goeie handbak, gelijkmatige trappen en draait mooi rustig op de snelweg. Let op bij DSG automaten dat die icm deze 1.6 TDI een droge koppeling hebben en dus onderhoudsgevoelig zijn (dure reparaties), bij de 2.0 TDI zit de koppeling in een oliebad waardoor ie langer mee zou moeten gaan.
Trekauto: prima met karretje of vouwwagen. Alleen als je een caravan hebt zou ik de 2.0 TDI overwegen.

Betrouwbaarheid: best goed bij dit exemplaar. Tussen 104.000km/4jaar en 210.000 km/8jaar was het enige vreemde dat de waterpomp het begaf bij 110.000km en de motor ineens loeiheet werd, duur klusje maar gelukkig onder aankoop garantie verholpen. En een kleine rekening voor een kapotte gloeibougie bij 205.000. Verder vooralsnog alleen 'the usual': olie, banden, setje remmen, een enkele accu. Afkloppen en op naar de 250.000.

De Continental banden die VW eronder legt zijn trouwens flut: van splinternieuw naar kaal gesleten in 35.000km. En ik doe er echt niets geks mee. Vervangen door mijn favo Good Years, precies zelfde rijstijl en omstandigheden, zitten er nu 40.000km onder en het profiel is pas op de helft.

Onderhoud duurder, deels verwacht

  • 227.000 km

De Passat is nog altijd een heerlijke reisauto. Ik geniet nog altijd van hoe hij rijdt, eruit ziet - mensen zijn verbaasd als ik vertel dat ie bijna 10 jaar oud is - hoe zuinig hij is (zeker nu dieselprijzen weer 30ct/l onder benzine liggen) en hoe enorm hij van binnen is.

De onderhoudskosten zijn wel wat opgelopen sinds de vorige review. Grotendeels te verwachten, in mindere mate onverwacht. Buiten de beurten (uiterlijk elke 30.000km), apk en banden heb ik tussen 104.000km en 227.000km gehad:
- Waterpomp 110.000 onder aankoopgarantie
- Accu 159.000km 300 euro
- Remmen schijven en blokken rondom 180.000km 1000 euro
- Airco service 198.000km 160 euro
- Defecte gloeibougie 205.000km 135 euro
- Distributieriem 208.000km 840 euro
- Draagarmen vóór beide vervangen 215.000km 650 euro
- Koppeling en waterpomp vervangen 215.000km 970 euro
Het is even veel achter elkaar geweest - onderhoud was een paar jaar gemiddeld rond de 5,5ct/km en afgelopen jaar naar 7,5ct/km gegaan - maar daar staat tegenover dat de auto nauwelijks nog afschrijft en erg zuinig is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.