Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 186.453 km |
Lange afstandsridder
- 186.453 km
Omdat ik vrij veel lange afstanden rijd ben ik altijd op zoek naar:
- grote auto (liefst station)
- vlot (<8 a 9 sec, >210kmh)
- van alle luxe voorzien.
- passend binnen budget (~ 65k)
De BMW 5 en Audi A6 stations vielen af omdat er niks overbleef aan opties/accessoires
De Passat is ongeveer even groot, voelt ook ruim en comfortabel en had nog veel ruimte voor allerlei opties.
UIiteindelijk besteld met DSG & 150pk TSI (er was niet groter) en bijna alle (!) opties uit de optie-lijst.
Het was m'n tweede Passat Variant (eerste van 2015-2019) en die was ook goed bevallen.
Na 4 jaar en dik 185000 kilometers is het tijd om afscheid te nemen van deze (lease)auto.
Mijn ervaringen:
De motor:
De 1.5 TSI is mij tegen gevallen. Voor veel mensen zal hij prima voldoen, maar qua rijstijl hou ij ervan vlot te kunnen inhalen/invoegen en hogere snelheden te rijden.
Het rijdt prima maar houdt qua vermogen niet over.
De motor is wel redelijk stil (met geluidwerende ramen) en kan zuinig rijden.
Op lange ritten 100 kmh haalde ik rond 1:20
Met korte stadsritten ging dat zo naar 1:8
Gemiddeld heb ik ~ 1:16 gereden
Rijeigenschappen:
Deze auto is geen strepentrekker of bochtenridder. Je kan prima (bovengemiddeld?) mee komen in het verkeer.
Hij ligt wel als een huis op de weg, weinig last van wind, zeer koersvast en stabiel, ook op hoge snelheden.
Comfort:
Daarin was deze auto voor mij onovertroffen. Zo relaxed en op lange ritten rijdt hij praktisch zichzelf.
Ik ben er in 1 week in mijn eentje mee op en neer naar Athene gereden (8000km) en stapte elke dag fit en ontspannen uit.
De ACC en Lane Assist werken prettig, automatisch en zonder teveel hinderlijke foutjes. Je kan ze soepel overrulen en ook zelf hun gang laten gaan.
Enige minpuntje is een melding als je langer dan 30 seconden het stuur niet (miniscuul) bewogen hebt.
Opties:
Een paar opties zijn de moeite waard om te vemelden:
- DCC: Dikke tegenvaller. De verschillen zijn klein en na een maand zit je er nooit meer aan.
- HeadsUp display: Ideaal, laat snelheid, cruisecontrol en navigatie info zien. Precies goed
- Ergonomische stoelen met tig standen, geheugens en massage: Twijfelgeval. Het stoelgeheugen werkte bij mij niet lekker; altijd net niet in goede stand terug. Massage wel aardig maar zou t niet missen.
- 360 graden camera: Ideaal bij manouveren, goed overzicht rondom.
- Automatisch inparkeren: Het werkt goed als je er zelf geen ster in bent. Zelf zet ik m 3x zo snel 2x zo goed in een nog kleiner vak.
Ergonomie:
Deze Passat had touchknoppen rond het DiscoverPro systeem, wat ik een drama vond. Ik had zo de vorige DiscoverPro er in willen hebben. Knoppen op het stuur gelukkig nog gewoon, wel minder handige functies dan vorige Passat onder de knopjes.
Conclusie:
Zeer fijne comfortabele wagen voor de lange afstanden. Met de hulpsystemen rijdt hij op de snelweg zichzelf. Met 1500km op een dag stap je er nog fris uit.
Maar, voor mij geen Passat meer:
Ten eerste mis ik de 1.8 TSI en 2.0 TSI op de prijslijst.
Maar nog belangrijker is de dramatische ontwikkeling op het vlak van ergonomie bij Volkswagen.
Deze Passat was ergonomisch al een achteruitgang ten opzichte van de vorige, maar de nieuwe is om te huilen:
- Fysieke knoppen nog verder wegbezuinigd en vervangen door touchknoppen voor temperatuur, op het stuur en voor het mediasysteem.
- Te veel handelingen voor eenvoudige instellingen
- Onduidelijker menustrukturen.
- Hulpsystemen die irritant aanwezig zijn en die je elke rit opnieuw moet uitzetten/veranderen.
Ik vermoed voor mensen die minder rijden en vooral tijdens het rijden niet in de menu's hoeven te zijn prima, maar voor veelrijders die alle functies na een maand blindelings kunnen bedienen is dit helemaal niks.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline Adaptive cruisecontrol | Automaat
- 2019
- 135.199 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline
- 2017
- 173.429 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline Executive Edition Bluemotion Clima, Camera, Navi, Cruise control, A start stop, Automatische inparkeren
- 2014
- 91.501 km