Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
2e GTE
- 65.000 km
Dit is mijn tweede GTE: de eerste was een leaseauto, de tweede heb ik zelf gekocht. Ik ben niet per se een Volkswagen‑fan, maar de B8 Estate vind ik een erg geslaagd ontwerp—en dat is bij Volkswagen niet vanzelfsprekend.
Waarom het een GTE werd
In de post‑coronaperiode met supply‑chainproblemen hadden vrijwel alle merken productie- en leverissues. Een estate bestellen was praktisch onmogelijk—geen BMW, Volvo of Audi leverbaar. Een Passat stond eerlijk gezegd niet bovenaan mijn lijstje.
Volkswagen had echter, in tegenstelling tot veel andere merken, wél goed inzicht in beschikbare voorraad. Ik heb nog getwijfeld over een Arteon, maar die was vooral duurder, niet per se mooier en ook nog kleiner. De VW‑dealer in Leiden had enkele GTE’s op voorraad, dus heb ik ‘blind’ een staalgrijze met 18‑inch velgen besteld. Veel opties zijn standaard; voor mij waren een trekhaak, stoelverwarming, Apple CarPlay, geen zilveren kleur en 18‑inch velgen een must.
Aandrijflijn en rijmodi
Wat ik echt waardeer, is de kwaliteit van de motor‑versnellingsbakcombinatie. Schakelen en wisselen tussen de krachtbronnen gaat heel soepel. De drie rijstanden—Electric, Hybrid en GTE—hebben elk een duidelijke functie:
Electric: Rijd ik graag. Tot 130 km/u gaat dit prima en in de stad is het nagenoeg perfect. In de B‑stand kun je feitelijk one‑pedal rijden.
Hybrid: Voor mij de minste stand. Het gaspedaal voelt wat afstandelijk en er is niet heel veel directe kracht. Wel is het comfort op cruisesnelheid uitstekend; je hoeft weinig te ‘moduleren’ met je rechtervoet om tempo te houden.
GTE: Gebruik ik weinig, maar het maakt er wél een heel andere auto van. Minder geschikt in de stad, des te beter op snelheid en over landwegen. Door de 400 Nm koppel rijdt hij als een dikke diesel. Het is ook een fijne trekauto: grote dubbelassers of een caravan gaan probleemloos, ook door de Ardennen en in de Alpen. De regeneratie helpt daarbij merkbaar. Het is wel voorwielaandrijving; houd rekening met een limiet van 1.600 kg. Tip: ga als trekauto niet maximaal geladen rijden, want dan werkt regeneratief remmen niet, terwijl de motor wel afslaat bij heuvel af of uitrollen. Eg niet kunnen remmen op de motor.
Onderstel, sturen en comfort
Qua sturen is het niet heel bijzonder, maar het adaptieve onderstel (DCC) op mijn tweede Passat maakt écht verschil. Comfort is ook echt comfort, en Sport maakt de auto merkbaar harder én strakker. Dure optie, maar voor mij de investering waard. De standaard veren zijn niet slecht, maar blinken niet uit—vooral de voordemping is wat te week.
Van het eigen gewicht (ca. 1.700 kg) heb ik weinig last; lichtvoetig wordt het er niet van, maar lomp is hij ook niet. Waar ik de Volvo XC70 met vergelijkbaar gewicht echt log vond, is dat hier niet het geval. Dit is gewoon een GT of snelwegcruiser—en dat doet de Passat foutloos.
De adaptieve cruisecontrol werkt bijzonder soepel en is ideaal in druk verkeer en files: precies goed qua volgafstand, afremmen en hernemen van tempo. Onze Tesla doet dit goed, maar dit doet het nét beter.
Praktische inzetbaarheid en bouwkwaliteit
Iets wat ik zelden teruglees maar voor mij belangrijk is: bodemvrijheid. Ik wil geen SUV en 4WD is echt niet nodig, maar met mijn hobby’s en buitenactiviteiten wil ik af en toe een zandpad kunnen nemen zonder de bodem te raken. Op dat punt ergerde ik me aan de Audi A6—gewoon te laag en niet handig.
De GTE zit goed in de opties. Waardevol vind ik: Apple CarPlay, stoelverwarming, schuifdak, DCC, radar‑guided cruisecontrol en een 220 V‑aansluiting. De ruimte is meer dan behoorlijk: als ik achter mezelf ga zitten, hou ik nog ruim beenruimte over—twee lange pubers waarderen dat. De bouwkwaliteit is echt hoog, zeker vergeleken met de goedkopere VW‑modellen. Wat mij betreft doet hij niet onder voor de Audi A6 die ik ervoor had.
Verbruik in de praktijk
Eigenlijk rijd je met de GTE drie ‘soorten’ auto:
Volledig elektrisch: ca. 50 km in de zomer en ~40 km in de winter. Met een effectieve accucapaciteit van 9,3 kWh komt het verbruik uit op 180–230 Wh/km (mix: ~30 km snelweg, ~10 km stad).
Hybrid met volle accu: ~4,5 l/100 km benzine en ~4,5 kWh/100 km elektriciteit. Dan rij je ongeveer 200 km (accu dan leeg) voor ± €20.
Hybrid met lege accu: 6,5–7,0 l/100 km is haalbaar.
GTE zonder laden: 7–8 l/100 km.
Met 1.400 kg caravan: ~11 l/100 km.
Alles bij elkaar rij ik 1:33 met mijn gebruik, met veel ‘stekkeren’—mits de kWh‑prijs onder € 0,65 ligt.
Minpunten
Hybrid‑stand & gasrespons: je merkt dat een 1.4 op zichzelf niet heel voortvarend is. Bij volgas schiet hij hoog in de toeren en voelt het niet heel soeverein.
Infotainment/menustructuur: het systeem werkt op zich prima en reageert vlot, maar de menulogica is niet intuïtief—te veel opties zitten op plekken waar je ze niet verwacht. Tesla doet dit 100× beter.
App‑ervaring: ronduit matig. € 100/jaar betalen om de laadstatus te zien en de auto op afstand te openen? Voor mij niet. In de leaseauto had ik de betaalde versie; die werkte vaker niet dan wel.
Automatisch afslaan van de verbrandingsmotor in GTE‑stand: irritant. In GTE wil je alles direct beschikbaar hebben en ook bij vlot rijden op motor én regeneratief kunnen remmen. In de bergen wil je bovendien beide motoren laten meewerken en niet alleen op frictieremmen vertrouwen. Ik overweeg serieus om dit in GTE softwarematig te laten uitschakelen.
Conclusie
De balans slaat ruim door in het voordeel van VW. Na 40.000 km probleemloos in een lease‑GTE en een positief betrouwbaarheidsadvies van twee garagisten (voor zowel Golf als Passat GTE) heb ik ervoor gekozen zelf een zwarte Passat GTE aan te schaffen. Ik wilde graag hybride: veel kilometers met Miss C gaan in de Tesla; gezinskilometers en vakanties doen we met de Passat. Woon‑werk gaat voor mij én voor Miss C elektrisch.
Problemen tot nu toe: geen—bij beide GTE’s niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Passat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business | Panoramadak | Leder | Trekhaak | DYNAudio | Zondag Open!
- 2020
- 49.000 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE | Trekhaak | Zondag Open!
- 2022
- 61.000 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV GTE BNS / Trekhaak wegklap. / Camera / BOVAG garantie
- 2020
- 131.818 km