Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021) #2

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf13.298 km
KM-stand laatst27.797 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces en eerste ervaringen

  • 18.188 km

Nadat de beslissing was genomen dat er niet verhuisd zou gaan worden, hebben mijn vrouw en ik flink geïnvesteerd in onze huidige woning, waaronder een verduurzaming in de vorm van zonnepanelen, een thuisbatterij en een eigen laadpaal. Dat laatste zorgde ervoor dat er zo langzaam werd uitgekeken naar de vervanging van onze VW Golf Variant 1.5 TSI DSG R-Line uit september 2018. Deze auto hadden we vanaf juni 2022 in onze bezit en voldeed prima. Maar omdat we nu dus de mogelijkheid hadden om thuis via de zonnepanelen en de thuisbatterij gunstig te kunnen laden, werd de wens naar een auto met (gedeeltelijke) elektrische aandrijving steeds sterker.

De zoektocht gestart in september 2024. Ik had bij mijn eigen dealer in Wesel, Duitsland (we wonen sinds 2019 in Duitsland) een bijzondere VW Passat GTE Variant zien staan waar ik wel oren naar had. Allereerst zal ik het bijzondere aan deze auto beschrijven, daarna waarom de koop op dat moment niet doorging. Bijzonder omdat de auto sinds de eerste toelating op 12 november 2021 slechts 13298 kilometers had gereden, een vrij aparte uitrusting had maar die wel voldeed aan mijn wensen met trekhaak, panoramadak, metallic lak, bagagescheidingsnet vanwege het vervoer van de hond, wegklapbare trekhaak, achteruitrijcamera en digitaal dashboard met discover pro multimediasysteem. Opvallend detail nog: stoelverwarming ook voor de achterpassagiers ;-) . Daarnaast was het meest opvallende dat ontbrak de automatisch inklapbare buitenspiegels. Als je die eenmaal hebt gehad, wil je die eigenlijk niet missen. Even een blik achterom en je weet dat de auto is ver- of ontgrendeld. Erg makkelijk. Ook geen matrix led en extra getint glas vanaf de B-stijl maar dat vond ik niet zo erg. Uit navraag bij mijn verkoper bleek dat de auto was gereden door een VW medewerker en dat de auto door mijn dealer was aangekocht. Aantoonbare korte onderhoudshistorie uiteraard. Geen vuiltje aan de lucht zou je zo denken. Toch wel... de auto was gewoon op dat moment te duur. Ook in vergelijking met soortgelijke auto's van dezelfde leeftijd en iets hoger kilometrage. Wel op dat moment een proefrit gemaakt en overtuigd van het GTE concept. Tot 60 kilometer elektrisch en een flinke additionele reikwijdte door de brandstoftank met een inhoud van 50 liter. Lichtelijk teleurgesteld op dat moment huiswaarts gegaan maar vast in mijn achterhoofd om de auto in de gaten te blijven houden.

Dat laatste heeft goed uitgepakt. In januari 2025 volgde de eerste flinke prijsdaling van € 2.000,- , in maart van dit jaar de 2e die toch ook weer € 1.010,- bedroeg. Tijd dus om toe te happen. De inruilprijs van de Golf was in september jl. al bepaald en bleef gelijk, dus mijn wachten werd met ruim € 3.000,- beloond. Op 28 maart was het zover: de bijna smetteloze Passat Variant in deep black metallic stond klaar om uitgeleverd te worden.

Dan begint het grote ontdekken. Niet in de zin van VW ontdekken want vanaf mijn automobiele beginjaren rijd ik al Volkswagen. Bediening vertrouwd, rijeigenschappen ook wel. Maar hoe om te springen met het hybride concept? Inmiddels ben ik daar, bijna 5.000 kilometer verder, wel achter. Korte stukken zoals voor de wekelijkse boodschappen, kunnen prima volledig elektrisch, langere stukken meestal in de hybride modus, waarbij de auto zelf bepaalt wat gezien de dan heersende rijomstandigheden welke aandrijving wordt gebruikt. Dan is er tot slot ook nog de pretknop in de middenconsole, "GTE" genaamd. In deze modus is de auto serieus snel en voel je de bijna 220 pk maximaal gecombineerd vermogen echt wel. Een multifunctionele auto dus in alle opzichten. De auto biedt een vracht binnenruimte voor passagiers en bagage, is zuinig en snel als het moet. Echt een auto voor langere afstanden, zoals we hebben gemerkt tijdens een reis naar Denemarken in april van dit jaar.
Op moment van schrijven heeft de auto geen steek laten vallen. Mag natuurlijk ook niet met deze bijna maagdelijke kilometerstand. Het laden gaat thuis heel gemakkelijk en het vrijwel lege accupakket is binnen zo'n 3,5 uur weer opgeladen. Tevens heb ik We Connect + aangeschaft met als grootste voordeel live verkeersmeldingen via Google. Werkt perfect. Aan het remgedrag moest ik wennen, voor het gevoel grijpen ze niet zo fel aan als b.v. in mijn vorige auto. Zou met het hybride regeneratieconcept te maken kunnen hebben. In de B-stand hoef je niet veel te remmen maar vind ik wat oncomfortabel voor de passagiers. In de D-stand gebeurt dit allemaal wat minder abrupt. Enige echte minpunt ligt buiten de auto: de VW app. Die is echt drama. In veel gevallen vindt er geen of een te late synchronisatie met de auto plaats, waardoor je bijvoorbeeld niet kunt zien wat de actuele laadstatus is of dat je kunt zien of de auto is vergrendeld. Hier kan de auto natuurlijk weinig aan doen.

O ja... het eerder aangehaalde ontbreken van automatisch inklapbare binnenspiegels. Dat wordt volgende week opgelost. De fa. Kufatec biedt een volledige "Nachrüstung" aan, inclusief verstelknop binnen. Dit gun ik mezelf nog wel omdat we van plan zijn om wat langer met de auto te blijven rijden en laad ik doen bij een gerenommeerd bedrijf in Brabant. Het bedrag voor wegenbelasting is in vergelijking met de Nederlandse tarieven sowieso al een schijntje, maar in 2025 is deze auto hiervan nog vrijgesteld. Vanaf 2026 moet ik heel diep in de buidel tasten. Dan moet ik maar liefst € 28,- per...... jaar gaan betalen. :-)

Comfortabele kilometers

  • 22.465 km

We zijn bijna 5 maanden verder sinds het in gebruik nemen van deze Passat Variant GTE. In die 5 maanden zijn er een kleine 9.000 kilometers mee gereden, waarvan ik niet anders kan zeggen dan uiterst comfortabel, zeker in vergelijk met mijn vorige auto, een Golf Variant met R-Line sportonderstel. Deze was vele malen minder vergevingsgezind voor de toch wel deels erbarmelijke staat waarin het Duitse wegdek verkeert. Natuurlijk valt er meer te vertellen dan alleen "comfortabel". Allereerst is het denk ik goed om aan te geven wat ik onder comfort versta. Dit begrip bevat voor mij drie wezenlijke zaken: geluidsniveau, vering en demping en niet te vergeten rijgemak.

Om met dit laatste te beginnen: de Passat stuurt licht en toch precies, bediening is logisch hoewel het aantal fysieke knoppen beperkt is. Het belangrijkste is dat deze op het stuur zijn te vinden, waardoor per ongeluk aanraken met alle mogelijk vervelende gevolgen van dien wordt vermeden. Ervaring met de ingebouwde travel assist heb ik nog niet, simpel nog niet de behoefte gevoeld om dit te proberen. Gaat zeker nog wel een keer komen. Hierover dus geen oordeel. Onder rijgemak schaar ik ook de ingebouwde achteruitrijcamera, die een voldoende helder beeld, ook in het donker produceert en door de intelligente manier van montage (onder het VW logo) altijd droog blijft en helder zicht garandeert. Door met "vering en demping". Voor mij precies goed, hoewel je wel merkt dat de auto mede door het gewicht van het accupakket wel de neiging heeft om wat door te zakken bij het nemen van verkeersdrempels. Een adaptief onderstel is niet aanwezig. Ik kan me echter voorstellen dat het standaard onderstel voor sommigen als wat te week wordt ervaren. Tot slot iets over het geluidsniveau. Uiteraard in elektrische modus zeer stil, de banden produceren dan het meeste geluid op lage snelheid hoewel de Pirelli Cinturato's in mijn optiek vrij stil zijn. Op hogere snelheid is de wind dan uiteraard de belangrijkste geluidsbron, maar ook dit vind ik meevallen.
Er wordt wel meer beweerd dat de "oude" 1.4 TSI qua geluidsproductie ten opzichte van de nieuwere 1.5 TSI het wint. Beide motoren ken ik zeer goed en ik moet zeggen dat ik deze bewering onderschrijf. Ook op hogere snelheden rustig, vibratiearm en ook in niet-GTE modus voldoende vlot. Die GTE stand gebruik ik de laatste tijd wat meer, zeker op de Autobahn waardoor de accu's ook weer redelijk snel opladen om zo het laatste stukje naar de bestemming weer volledig elektrisch te kunnen afleggen.

Qua connectiviteit ben ik nog niet 100% tevreden. Heel regelmatig maakt de auto geen verbinding met het internet en zwijgt de app in alle talen. Soms duurt dit wel anderhalve dag. Ik wijt dit ook aan het feit dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon en de auto dan vaak op zoek gaat naar het gunstigste, lees krachtigste netwerk.

Samenvattend kan ik op dit moment zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn keuze. Het benzineverbruik is gemeten over een afstand van bijna 9.000 kilometer 2,9 liter op 100 kilometer, elektrisch verbruik ligt gemiddeld op zo'n 13,5 kWh op 100 kilometer. De elektrische kilometers zijn wat kosten betreft tot nu toe grotendeels zeer laag omdat ik frequent thuis stekker met zelf opgewekte stroom vanaf de panelen of uit de thuisbatterij.

De pers heeft gelijk

  • 27.797 km

De afgelopen weken kwam binnen de pers naar voren dat het wenselijk zou zijn dat het voor plug-in hybrides mogelijk zou moeten zijn om te kunnen aflezen hoeveel kilometers er met de brandstofmotor gereden is en hoeveel zuiver elektrisch is afgelegd. Dit zou mijns inziens heel veel onderhoudskosten schelen.

Laat ik in mijn geval het volgende voorbeeld geven. Mijn Passat GTE is in november 2021 voor het eerst de weg op gekomen. Nu, vier jaar later, dienen de bougies vervangen te worden omdat dit na 4 jaar nou eenmaal is voorgeschreven vanuit de fabriek. Persoonlijk vind ik dit onzin met een kilometerstand van nog geen 28000 waarvan er sinds de tijd dat ik de auto heb overgenomen minimaal zo'n 6000 puur elektrisch zijn afgelegd. Laat de vorige gebruiker er ook nog eens 2000 kilometer elektrisch mee hebben gereden (aanname), dan zitten we op 20000 kilometers die door de brandstofmotor zijn gemaakt. Normaal vervang je de bougies naar mijn weten op zijn vroegst bij rond de 60000 kilometer. Dan blijkt vervolgens dat de auto na 15000 kilometers een oliewissel nodig heeft. Ook dit is naar mijn mening onzin omdat er van die 15000 in mijn geval slechts rond de 10000 kilometers zijn afgelegd met de brandstofmotor.
Enfin: ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt. Natuurlijk wist ik dit van te voren, maar het valt me toch enigszins rauw op m'n dak.

Los hiervan blijft de Passat een fijne metgezel om langere reizen mee af te leggen. Telkens verbazingwekkend om te merken dat het samenspel tussen brandstofmotor en elektromotor zeer soepel verloopt en in het geval van een verdere bestemming, rijdend op navigatie, goed wordt berekend wanneer de elektromotor moet worden aangesproken om enerzijds een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik te realiseren en anderzijds op de plaats van bestemming te merken dat de accucapaciteit perfect is benut. Vervolgens laden op de plaats van bestemming en het spelletje herhaalt zich op de terugweg. Prima geregeld dus.

Laden met behulp van de brandstofmotor doe ik zelden, tenzij ik weet dat het laatste stukje van een rit door stedelijk gebied gaat, dan wil ik nog wel eens laden totdat ik zo'n 10 kilometer zuiver elektrisch kan rijden.
Nu de temperaturen langzaam dalen, merk ik dat de elektrische reikwijdte een stukje minder wordt. Daar waar ik in de zomer regelmatig 57 kilometer als maximale zuivere elektrische reikwijdte op het dashboard zag verschijnen, hangt het nu zo rond de 45 kilometer. In mijn geval meestal theoretisch omdat ik de hybridemodus het meest gebruik. Omdat ik consequent thuis elke dag de auto oplaad, duurt het best een lange tijd eer ik weer eens een tankstation opzoek om de auto van verse benzine te voorzien. 1600 tot 2000 kilometer na de vorige tankbeurt is meer regel dan uitzondering.

Na 7 maanden gebruik vallen mij de volgende zaken in positieve en negatieve zin op:
Positief:
- Stil, zeer zuinig en comfortabel;
- Ruuuuuimmm. Werkelijk alles kan mee zonder concessies;
- Laadklep heel mooi weggewerkt in de grill;
-Handig opbergvak voor de laadkabel onderin de kofferbak;
-Met een laadpaal thuis relatief snelle laadtijd;
-Prettige zitpositie;
-Fijne lichtinval door het panoramadak;
-In GTE stand serieus snel.

Negatief:
-Hoge onderhoudskosten (wist ik van te voren);
-Lak is gevoelig voor krasjes. Op zwart zie je alles, ook dit wist ik van te voren.

Inmiddels zijn de winterbanden gemonteerd, een merkbaar verschil in verbruik merk ik echter niet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Passat

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.