Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2021)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst73.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw begin

  • 42.000 km

Waarom heb ik de GTI gekocht?

Wij waren op zoek naar een ruime auto. Eerder de BMW 320i touring gereden maar met 2 kinderen en lange volwassenen bleek die aan de te krappe kant. De overstap was dan ook meer vanuit noodzaak dan vanuit vrije keuze. De BMW rijdt fantastisch!

Maar nu naar de Passat GTE. Gekocht in Heerenveen met iets meer dan 41.000 km op de teller, aquamarijn blauw, Importauto (uiteindelijk komen ze allemaal uit Duitsland he ;) ).
Eerder nog een Skoda Superb gereden maar de Passat vind ik persoonlijk mooier uitzien. En wat rijd hij lekker soepel, fantastisch rustig op elektra. De benzine 1.4 schakelt rustig bij en de automaat is erg goed afgestemd.

E-modus is heerlijk rustig en gebruik ik momenteel vooral voor de korte ritjes binnen de stad.

Woon werk (snelweg, provinciale wegen, stad) maak ik vooral gebruik van de hybride stand. Naar het werk begrens ik het elektra verbruik tot 50% om ook nog voor de reis terug voldoende elektra te hebben. Komt in totaal nee op 3,6 l/100km en 7,8kwh/100km. Opladen is gratis ivm saldering zonnepanelen.

GTE stand is uitzonderlijk indrukwekkend. Wat een power hebben die twee motoren toch als je ze samen gebruikt. Erg lekker om die af en toe eens te gebruiken. Minpuntje is wel dat de voorwielen het niet aankunnen en gaan slippen. Rustig aan dus :)

Wat zijn de pluspunten?

De ruimte, wat een verademing. De rust en wegligging (met 1,7 Ton ook vrij logisch). Het schakelen van de automaat, de LED matrix verlichting.

Wat zijn de minpunten?

Je raakt verslaafd aan elektrisch rijden. De 13kwh zijn helaas vrij beperkt en als je slechts op de benzine 1.4 rijdt is het toch een wat andere rijbeleving, de auto voelt dan behoorlijk tam aan.
Ik stekker dan ook zoveel als mogelijk is .

Vervelend piepgeluid vanuit de linker voorruit/zijspiegel. Zal nog bij de handelaar informeren of dat ze verhelpen valt.

Voor de rest dik tevreden met de auto. Vooral perfect voor woon werk en ben vooral benieuwd wat de meest zuinige manier van rijden is.

Wordt vervolgt.

De eerste 10000km

  • 53.000 km

Het is een goede keuze geweest om over te stappen van de BMW 3 serie naar de Passat. Ze zijn op het gebied van sportiviteit totaal niet vergelijkbaar maar voor wat betreft overig comfort ontlopen ze elkaar nauwelijks. Wel biedt de Passat duidelijkheid meer beenruimte achterin en ook de kofferbak is duidelijk ruimer. Voor de ruimte hebben we deze dan ook gekocht. Heerlijk dat je gewoon naast kinderwagen nog voldoende ruimte hebt voor baggage op de lange ritten.

Het rijcomfort is erg comfortabel, de vering is soepel (over drempels heen soms wat te zacht door de zware accu achterin), het geluid binnen is aangenaam en m.n. de elektrische stand is dan fantastisch.

Om het even over die verschillende rij standen te hebben:

Elektrisch: veel in de winter gereden en dan zie je dat je effectief niet boven de 20km uitkomt. Vaak stekkeren dan en vooral in de stad en voor de korte ritten. In het voorjaar met hogere temperaturen en minder verwarming loopt het bereik flink op tot 30-35km wat erg fijn is.

Hybride: comfortabel rijden met ondersteuning van de elektrische motor totdat de accu leeg is. Dat heeft vooral nut op de middellange ritten en als je de rit voor programmeert met de navigatie. Dit omdat het elektra gebruik afgestemd wordt op de afstand en je kan hybride heel ver rijden maar dan met nauwelijks elektra gebruik en vooral op benzine. Vind ik niet handig. Verbruik komt neer op 4l/100km (5km stad /10km snelweg /15km provinciale wegen)

GTE: comfortabel en sportief rijden met ondersteuning van de elektrische motor en bijladen van de accu tijdens de rit. Voor de woon werk blijkt de GTE stand samen met puur op accu rijden (in de stad) het meest efficiënt met gemiddeld 3,8l/100km.

Op de lange afstand ritten naar het buitenland met vooral GTE op 6l/100km . Vind ik prima voor dit auto. Verder is de auto ook op de lange afstanden comfortabel en betrouwbaar.

20.000 km verder

  • 73.000 km

Ja, alweer 20.000km verder en de winter bijna achter de rug. Zodra de dagen weer langer worden loopt gelukkig ook het elektrische rijbereik op. In de winter komt dit net boven de 20km uit wat slechts voor de korte ritten in de stad van toegevoegde waarde is maar voor een woon werk afstand van 40km te weinig is. Ik droom stiekem al van of een plug in met groter rijbereik of een elektrische vergelijkbare auto zodra die betaalbaar worden, de ID.7 is wel erg duur.

Binnenkort de DSG olie verversen, hopelijk schakelt hij dan ook weer soepeler. Nu ontstaat er tijdens het optrekken een soort gat in de acceleratie wat ik vrij vervelend vind. Überhaupt loopt het samenspel tussen benzine en elektrische motor niet altijd even soepel momenteel waardoor ik het binnenkort naar de garage breng en grondig door laat checken.
Daarna volgt een nieuwe update.

Het is absoluut een fijne auto om mee te rijden voor het hele gezin.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.