Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 108.795 km |
Passat GTE, een limousine met ruimte
- 108.795 km
Na enkele jaren te hebben gereden in een Ford C-Max energi (PHEV) wilde ik een PHEV met meer range en kofferruimte. De kofferbak van de Ford werd voor een groot deel opgeslokt door de accu. Overigens was de grote draaicirkel van de Ford C-Max ook behoorlijk irritant.
Al snel was ik tot de conclusie gekomen dat het een Passat GTE moest gaan worden maar dan wel de versie van 2019 of later met een elektrische range van zo'n 55 km. Helaas zonder het mooie klokje in het midden op het dashboard.
Analoge klokken samen met de ronde knoppen voor de bediening van de airco waren mijn belangrijkste eisen. Ik zie niets in een virtuele cockpit.
Het liefst wilde ik een blauwe maar kon me redelijk vinden in een witte als alternatief. Een trekhaak leek me wel handig voor mijn fietsenrek, die ik niet meer heb gebruikt sinds ik in mijn Ford reed. De eerste handelaar bood slechts € 6.000,-- voor mijn Ford en de Passat bleek niet alleen erg duur maar had ook geen trekhaak. Andere dealers bleken nog €9.000,-- voor mijn Ford te geven. In Halsteren stond een blauwe Passat te koop. Bij een rondje rond de auto bleek de achterklep elektrisch open en dicht te gaan. Een optie die mijn C-Max ook had en toch wel handig is gebleken.
Opties / Kenmerken
- Stoel - en stuurverwarming
- Stoelmassage
- Elektrisch openende achterklep
- Keyless entry
- Android auto
- Trekhaak af fabriek, inklapbaar
- Bestuurdersstoel met massagefunctie
- Lane Assist
- Adaptive cruise control (ACC)
- Ventilatiebediening met ronde knoppen
- Twee analoge klokken, snelheid en energie gebruik
- Schakelflippers, zinloos maar ok
- Achterklep ook met een voetbeweging te openen
Wat ik mis:
- het z.g.n. spiegel pakket waarmee je de spiegels kunt inklappen
- geheugen toetsen voor de stoel instellingen
De deal
Na een proefrit was ik er wel uit. Wat een luxe - en prachtige auto. De kofferbak is enorm. Nadat ik had gemeld dat een achterwiellager van mijn Ford jankte en de constatering van een put in de zijkant, ik denk van een autoportier, kreeg ik € 8.700,-- voor mijn Ford terug. Al met al ben ik tevreden met de deal.
Toeters en bellen nog niet allemaal in het vizier
Hoewel ik de gebruiksaanwijzing uit ten treuren heb doorgenomen, helaas in het Duits, het is een importauto, waren er hier en daar toch nog verrassingen en zal ik die nog wel tegenkomen.
De eerste 4.000 km
De eerste week heb ik in Nederland gereden en was ik blij verrast dat mijn woon -werkafstand zonder bijladen haalbaar is. Thuis opladen met zonnepanelen is veruit het goedkoopst.
Vervolgens hebben we de auto volgeladen met de kampeerspullen, die er na wat puzzelen prima in gingen, en ben ik gaan rijden naar Zuid Frankrijk. Om de spullen in de Ford C-Max te krijgen moest ik ieder jaar de achterbank eruit sleutelen en na de vakantie, uiteraard, weer terug plaatsen.
Op de autobaan met snelheden tussen de 110 - en 130 km/uur is de Passat een zeer comfortabele auto gebleken. De ACC heeft zijn diensten ruimschoots bewezen evenals de Lane Assist. Het is soms nog wel even wennen om snel de juiste knoppen ongezien te pakken. Over het algemeen is de bediening logisch. Gedurende de lange ritten van 2 tot soms wel 3 uur zette ik de stoelmassage even een minuutje aan. Heerlijk.
Van CVT naar DSG
Ik meende dat het hybride systeem met een CVT automaat veruit superieur zou zijn op het loeien van de motor bij hard optrekken na dan. Vooral de wisseling tussen brandstofmotor en elektromotor ging met de CVT bijzonder soepel, ongemerkt eigenlijk. De DSG automaat, staat ook zijn mannetje en heeft mij positief verrast. Dat er af en toe schakelmomenten zijn die je voelt, heb ik niet als storend ervaren. Deze schakelmomenten waren voornamelijk voelbaar bij stevig optrekken of het terugschakelen bij het stijgen in de bergen. Stand B van de automaat, voor extra recupereren, werkt erg goed bij afdalingen in de bergen, al is het wel zo dat de werking afhankelijk is van het al dan niet opgeladen zijn van de hoogspanningsaccu. Is de accu vol, dan werkt de recuperatie niet en heeft de B stand geen zin. De B stand lijkt op One-Pedal Driving maar remt daar niet voldoende voor af en brengt de auto ook niet geheel tot stilstand.
ACC
De ACC raakt bij file rijden af en toe de kluts kwijt bij het nemen van een kleine rotonde omdat dan de voorganger uit beeld gaat. De ACC geeft dan vol gas en snel ingrijpen door op de rem te trappen is dan noodzakelijk.In de file, die we helaas op de terugweg uit het zuiden hadden bij Antwerpen, bleek de ACC het uitstekend te doen. Zolang de auto rolt is behalve sturen geen actie nodig. Staat de auto helemaal stil dan moet je zelf even het gaspedaal indrukken. Wanneer de auto langdurig zelf de auto aan de gang houdt in de file krijg je een melding en moet je zelf weer remmen. Een kwestie van weer instellen en verder sukkelen in de file.
Noodingreep
Bij een manoeuvre achteruit de straat op was er te weinig zicht en greep de auto in. Een waarschuwingssignaal samen met een rem ingreep zorgde ervoor dat risico werd vermeden. Mijn partner is toen uitgestapt en heeft aanwijzingen gegeven. De reden lijkt mij dat het achterlangs rijdende verkeer in eerste instantie ervoor zorgde dat er ingegrepen werd.
Laden type 2 stekker
De Ford had een type 1 aansluiting waardoor je niet kon laden bij benzinestations langs de autoroute. Met de Passat is dat wel mogelijk, al is het vrij onzinnig gezien de beperkte laadsnelheid.
Verbruik eerste 4.000 km
Tijdens mijn reis van 4.000 km naar Zuid Frankrijk, heb ik 1:16,5 gereden. Helaas heb ik maar een enkele keer kunnen laden. De volgende kilometers hoop ik veel meer te kunnen laden.
Conclusie voor de eerste 4.000 km.
De stoelen zijn voor lange ritten een beetje aan de stevige kant maar hebben een uitstekende pasvorm, ook voor de wat langere man zoals ik. Voor mezelf heb ik een kussentje gekocht bij een hypermarche zodat ik de lange rit naar huis, vanuit Zuid Frankrijk, zonder zadelpijn kon afleggen.
Er valt nog wel het e.e.a te ontdekken in de auto wat mogelijkheden betreft. In het volgende verslag meer over het verbruik i.c.m. het laden, wat ik thuis kan doen.
Op naar de eerste 10.000 km, wordt vervolgd.
Van de onderstaande items kan ik nog niks zeggen
- Betrouwbaarheid
- Kosten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4TSI PHEV GTE Trekhaak/Alcantara/Camera
- 2021
- 83.388 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Business | Trekhaak | Virtual Cockpit |
- 2021
- 79.380 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 218 PK DSG PHEV GTE | WORDT VERWACHT | Stoelverwarming | IQ. Light | Trekhaak | Keyless | Apple CarPlay |
- 2022
- 97.767 km