Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)

autoreview

Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)
Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (2017)

Signalement

UitvoeringPassat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst171.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

140000km in de Passat

  • 140.000 km

Eind 2016 liep het contact van de Opel Insignia ten einde en werd het weer tijd een vervanger uit te zoeken.

Omdat we met een merkenbeleid zitten waren er een paar kanshebbers.
De BMW 320EDE, Renault Talisman, Renault Kadjar, Volkswagen Passat of toch weer een fijne Opel Insignia.

Wederom viel de BMW net als de vorige keer af om zijn prijs. Hoewel hij erg mooi is, met een bepaald bijtellingsbedrag in gedachte moesten er teveel opties geschrapt worden.

De Renault Kadjar stond ertussen door zijn hogere instap. Deze is afgevallen door de materiaalkeuze binnenin en omdat er geen stoelen met geheugen mogelijk waren. Wel was deze een stuk voordeliger in de lease.

We zijn nog gaan kijken bij de Opel Insignia, mede omdat de laatste 2 zo goed bevallen zijn. Alleen kwam er in 2017 een nieuw model uit en zoveel verschil zat er tussen "onze" en de uitlopende Insignia niet. Ook is het leuk om naar 8 jaar weer eens wat anders te rijden.

Het ging tussen de (spannendere) Renault Talisman 1.6 dCi 130pk en de (ingetogen) Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk.

Na eerst proef te hebben gereden in een 110pk Talisman wilden we toch nog graag een keer in een 130pk Intens versie rijden. Mede omdat het gevoel er niet helemaal was na de eerste proefrit, alsof er iets niet klopte. M.b.t. uiterlijk stond de Talisman op 1 en ging hier ook de voorkeur naar uit tussen de twee. Na veel rondbellen eindelijk een proefrit kunnen maken in een 130pk diesel, deze waren toen bijna niet als demo te vinden. Het gevoel wat we tijdens de eerste proefrit ervaarden was er nu weer. Vond de vierwielbesturing ook niet echt koersvast, had de hele tijd het gevoel te moeten corrigeren. Ook het R-Link systeem vond ik niet erg gebruiksvriendelijk werken. Ondanks de elektronische dempers komen dwarsriggels of drempels vrij stoterig door en in comfort was hij net weer te soft. De Talisman welke op nummer 1 stond had het eigenlijk een beetje afgedaan. Niet dat de Talisman een slechte auto is, hij gaf niet het juiste gevoel.

We hadden diezelfde dag ook een proefrit staan in een Volkswagen Passat 2.0 TDI. Na eenmaal bij de dealer aangekomen, offerte doorgenomen en gaan rijden. Het gevoel wat we in de Insignia hebben kwam hier ook gelijk naar boven. De stoelen zaten goed, motor voelde goed aan en met het 18 inch met sportonderstel was deze gek genoeg comfortabeler dan de Talisman. Alles voelde gelijk goed aan, dit is hem uiteindelijk ook geworden. De Passat is misschien niet de spannendste van de twee, maar wel de auto waar het gevoel goed zat en alles aan klopte.

De volgende Passat werd besteld en heeft inmiddels 140.000km op de teller staan.
Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (o.a. panoramadak, LED verlichting, navi, op basis van Highline)
- Metallic lak: Night Blue icm zwart leder/alcantara
- Verwarmbare voorruit
- Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugen
- Lichtmetalen reservewiel
- 17 inch velgen "Nivelles" (de standaard wielen zijn niet bepaald de mooiste)
- Trekhaak (achteraf)

De keuze om voor de Connected Series Plus te gaan was dat deze al lekker compleet was en de belangrijkste zaken er op standaard opzaten. Omdat hij op een Highline gebasseerd is, is hij al vrij compleet, maar het panorama dak en navigatie systeem maken dat mooi af.
Lang zitten twijfelen tussen Night Blue metallic en Crimson Red metallic. Omdat Crimson Red niet veel op voorraad stond, moesten we een stukje rijden om deze in het echt te kunnen zien. De auto stond in de showroom, dus de kleur kwam niet helemaal super over. Uiteindelijk voor Night Blue metallic gegaan. Inmiddels een paar keer Crimson Red in het echt tegen gekomen, in het daglicht ook een mooie kleur, wat minder doorsnee als blauw metallic ;)

De originele velgen welke onder een Highline zitten zijn mooie wielen, alleen voor de Connected Series Plus had de ontwerper denk ik een slechte dag, deze verdienen niet echt de schoonheidsprijs. Voor een kleine meerprijs de two-tone Nivelles velgen besteld. Verder nog een trekhaak laten monteren, altijd handig.

Januari 2017 was het zover, de Passat stond klaar bij de dealer om opgehaald te worden.
Papieren ingevuld, de oude Insignia ingeleverd , uitleg van de auto gekregen en de Passat mee naar huis genomen. Het makkelijke van het interieur is, wat voor de meeste Volkswagens geldt, dat het erg intuïtief is. De knoppen zitten waar je ze verwacht en wil hebben, het went dus erg snel.

De Passat is besteld met een elektrische bedienbare bestuurders stoel met geheugen, dit had de Insignia namelijk ook en was erg makkelijk. Tijdens het bestellen hebben we nog gevraagd of de bijrijders stoel dan ook elektrisch bediend zou zijn. Ik had dit namelijk wel op foto's gezien, maar kon het nergens in de prijslijst vinden. Ook na navraag bij Pon kregen nee te horen. Tot onze verbazing was de bijrijders stoel ook gewoon volledig elektrisch verstelbaar. Tuurlijk deze verstel je niet zo vaak, maar is toch meegenomen.

Ook de bestelde elektrisch verwarmbare voorruit is een aangename optie welke zijn geringe meerprijs zeker waard is. Het mooie is dat je geen draadjes meer ziet, wat je vroeger nog wel eens zag. Ook wanneer er een dikke laag ijs op de ruiten zit, tegen de tijd wanneer je de zijruiten schoon hebt, zijn de voor en achterramen ontdooit. Werkt dus super.
De stoelverwarming doet ook goed zijn best, is snel op temperatuur. Een verwarmbaar stuur had ook een mooie optie geweest, alleen is dit echter alleen in Duitsland leverbaar en niet in Nederland, evenals een standkachel. De stoelen zitten erg fijn, geven goede steun en een goede zitpositie is snel gevonden. Ook na een lange vakantierit stap je weer fris uit. Wat wel een puntje van kritiek is zijn de onverlichte knopjes voor de memory stand van de stoelen. Wil je in het donker hem weer op de eerste geheugen stand zetten, zit je wel eens een knopje er naast. Dan hoor je twee piepjes en heb je dus de memory stand te pakken. Weg voorkeuze één. Er zit ook een massage stand op de stoel, zie hier zelf de meerwaarde niet van, gebruik deze dus ook niet. Verder is het interieur netjes afgewerkt, de ambientverlichting in de deuren en voetenruimte geeft een mooie afwerking. Voor de versnellingspook zit een vakje waar je draadloos je telefoon op kan laden. Dit vakje is echter zo klein dat 9 van de 10 telefoons er niet in passen, je hebt er niet veel aan dus.

De standaard LED verlichting geeft een goed lichtbeeld. Het is niet vergelijkbaar met de AFS van de Insignia welke meerdere lichtbeelden had, maar nog steeds voldoende zicht. Niet het gevoel dat er dynamische LED verlichting besteld had moeten worden.

Het navigatiesysteem werkt erg makkelijk en snel. Ook de gratis kaartupdates zijn makkelijk op de SD-kaart te zetten. De updates zijn gratis, maar zijn niet de meest actuele. Sommige rotondes welke er al een paar jaar liggen, staan nog niet op de kaarten. Ook in Portugal was een stuwmeer, welke er al eventjes ligt niet aanwezig en liep de weg gewoon recht door het meer heen. Ook zijn er na de laatste updates veel details van de kaart verdwenen. Vooral van kleinere dorpjes in het buitenland zijn de kleinere wegen verdwenen en hebben ze het bij de grotere hoofdwegen gehouden.

Het panorama-dak geeft een ruim gevoel en doordat deze ver naar achter loopt veel licht in de auto. Het schuifkanteldak van de Insignia was nogal gehorig, zowel open als dicht. Op kantelstand begon hij al vrij snel lawaai te maken. Het panorama dak is op kantelstand erg stil, zelfs op de snelweg hoor je deze bijna niet. In openstand schuift het dakraam volledig naar achter over het dak heen, je hebt dus een groot open dak.

De 2.0 TDI voelt goed aan, hij is goed bij de les. De vorige Insignia was een 160pk diesel, maar deze voelt veel sterker en feller aan. Vanaf laag toeren begint hij er al aan te sleuren, je kan hierdoor lekker schakellui rijden. In het begin was het gemiddelde verbruik gemeten aan de pomp rond de 1:18 en dit liep langzaam op naar de 1:19. Sinds de laatste servicebeurt lijkt het alsof hij een software update heeft gehad. Het verbruik is iets hoger geworden, is nu 1:18, wat nog steeds netjes is.

Inmiddels staat de teller op 140.000km en hij doet t nog steeds probleemloos. Elke 30.000km krijgt hij een beurt en er hebben zich nog geen storingen of mankementen voorgedaan. Het enige puntje is dat er niet van beurt tot beurt gereden kan worden zonder olie bij te vullen. Rond de 20.000km gaat het olie lampje branden en moet er wat olie bij. Verder heeft in totaal nu 4 zomerbanden en 4 winterbanden verbruikt, wat ook netjes is.

Hij mag zich nog 60.000km bewijzen en hoop dat hij zich dat op de manier blijft doen zoals hij dat tot nu toe heeft gedaan. Het is een erg fijn probleemloze auto om in te sturen.

Mochten er zich nog bijzonderheden voordoen dan zal ik me weer melden.

171000km en afscheid van de Passat

  • 171.000 km

De kilometer zijn er op gevlogen en de teller staat inmiddels op bijna 171.000km.

Oorspronkelijk zou de Passat tot 200.000km dienst mogen blijven doen, alleen neemt deze geweldige kilometervreter eerder afscheid dan gepland.

De afgelopen 30.000km zijn dan ook omgevlogen, net zoals de eerste 140.000km zijn deze probleemloos verlopen. De auto heeft het gewoon perfect gedaan. Buiten de reguliere beurtjes zijn de remblokken en banden vervangen, verder is er nooit wat stuk aan gegaan of heeft er zich een storing voorgedaan. Het tussentijds olie bij moeten vullen heeft hij netjes volgehouden, hij melde zich elke keer netjes na 20.000km. Klein beetje olie erbij en hij kon dan door tot de 30.000km service interval.

De auto rijdt nog steeds geweldig, de motor is erg soepel en begint er vanaf een laag toerental aan te trekken. Ook op hogere snelheden blijft hij goed bij de les en voelt hij stabiel aan. Het verbruik ligt nog steeds rond de 1:19. Na 170.000km zijn er ook nog geen kraakjes of piepjes te horen in het interieur en de stoelen zitten nog steeds perfect. Afgelopen winter hoorde je soms alleen bij drempels een kraakje uit het vooronder komen, waarschijnlijk een draagarmrubber, nu de temperaturen wat hoger zijn is dit weer verdwenen. De kaartupdates van het navigatiesysteem zijn gratis te downloaden. Door middel van een programma is de kaart makkelijk te updaten, de gewenste kaart selecteren en hij doet verder de rest. Wat wel een puntje van kritiek is de actualiteit van de navigatiekaarten. In Nederland valt het nog wel mee, maar in het buitenland kan deze wel wat jaren achterlopen. In Portugal liep de weg dwars door een stuwmeer heen welke al wat jaren bestond.

Het klinkt misschien als een erg saaie review, maar de Passat heeft het gewoon super gedaan. Hadden hem zo zonder morren door naar de 200.000km gereden of nog verder.

Er moest ook gezocht worden naar een vervanger van de fijne Passat. Omdat de werkgever de leaseregeling veranderd heeft mag er alleen uit volledig elektrische of plug-in hybride gekozen worden. Over de keuze volledig elektrisch of plug-in hybride zal ieder een eigen mening hebben. Onze keuze is gevallen op een plug-in hybride. Omdat de hogere instap en hoge zit van de Grand Espace (zie andere review) goed bevalt moest de nieuwe dus ook een hogere instap hebben.

De volgende auto is besteld en inmiddels afgeleverd:
Citroën C5 Aircross Hybrid 225 Business Plus.
Metallic lak: Tijuca Blue (meer groen als blauw ? ) icm Ambiance Metropolitan Grey
Elektrisch verwarmbare voorstoelen (incl. elektrische verstelling bestuurdersstoel)
Panoramisch schuif/kanteldak
Trekhaak met afneembare kogel

Van de nieuwe auto zal ik ook weer een review maken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.