Volkswagen Passat 1.9 TDI 90pk (1998)

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

UitvoeringPassat 1.9 TDI 90pk
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003

Kocht deze auto met net een ton op de teller. Net ingereden diesel dus. Dit bleek ook wel, want ik reed hier een jaar probleemloos mee. Het is een lekkere, comfortabele auto. Helaas had ik de basis-versie zonder airco en weinig extra’s, maar dat zijn we gewend bij VW.

Bij een tussentijdse beurt werd er een defecte draagarm geconstateerd. Deze moest vervangen worden, een zwak punt van Passats.
Later kreeg ik een brief van de importeur. De draagarm werd vergoed + uit- en inbouw.
Later kreeg ik een raar geluid tijdens het sturen. Gelukkig was ik vlakbij de dealer, wat bleek: een lek in het stuurhuis! Dure grap. Stuurhuis moest vervangen worden. Toen gelijk APK laten doen en een grote beurt. Volgens de dealer waren er meer problemen: andere draagarm (werd ook vergoed), defecte luchtmassameter en wat kleine dingetjes.

Was hier wel goed ziek van, maar besloot de VW niet op te geven en hem niet weg te doen.
Vanaf die tijd geen enkel probleem meer gehad met de auto. Een jaar lang met minimale onderhoudskosten.

Heb de motor laten chiptunen (bij de Ringsleutel). Is goed gedaan. De 90 paarden kregen versterking van nog eens 21.
En het koppel: van 233 Nm naar 309 Nm!!
Dit merk je wel bij het optrekken. Het koste me €240,-. De motor liep er lekkerder door, had geen hoger brandstof of olieverbruik en was pittiger. Goeie zet dus.

Draagarmen (vergoed door VW)
Stuurhuis
Luchtmassameter