Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk Highline (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.9 TDI 110pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 125.443 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Passat is een comfortabele auto waar je veel en lang mee kan rijden. Ik rijd ongeveer 200km per dag en het gemiddelde verbruik ligt tussen de 1 op 18 en 1 op 19. De zithouding is perfect in de stellen door het in hoogte en diepte verstelbare stuur. Positieve geluiden hoor ik ook over de in hoogte verstelbare pasagiersstoel. Eerst denk je wat heb je eraan! Maar de zit in een Passat is erg laag en dat kan voor iemand die meerijdt erg vervelend zijn. Zelf ben ik 1,97 en ik heb zelfs de bestuurdersstoel iets omhoog staan en één standje naar voren. En dan nog kunnen mijn benen onder het stuur door. De half leren bekleding die op de highline standaard is is van een goede kwaliteit. 2 jaarlijks in de was zetten houdt het leer mooi diepzwart en er ontstaan geen breuken.
Mijn Passat heeft als kleur Windsor blauw metallic. Voor de duidelijkheid: donkerblauw. Een heel groot nadeel is dat steenslag en andere soorten lakbeschadigingen van een paar meter afstaand erg goed zichtbaar zijn. En voor steenslag is de Passat heel erg gevoelig.
Over te weinig ruimte op de achterbank heeft nog nooit iemand geklaagd. Daar is het zelfs met de bestuurdersstoel in de achterste stand erg goed vertoeven.
Een nadeel van de Passat is de ventilatie. Met nat weer en meer dan 1 persoon in de auto beslaan de ruiten erg snel. De aanjager moet dan al snel op 2 worden gezet wat weer de nodige ruis met zich meebrengt. Als de ramen eenmaal rondom beslagen zijn is het, zonder de airco te gebruiken, bijna onmogelijk om de auto volledig te ontwasemen.
Op dit moment rijd ik op winterbanden (sinds begin december) en de grip is aanzienlijk verbeterd. De zomerbanden waren beslist nog goed maar de auto ligt nu veel vaster op de weg. Zalig.
PROBLEMEN
Op dit moment heb ik een ABS probleem. De ABS computer (regelunit) is kapot (dat heeft de Volkswagendealer geconstateerd na de computer uitgelezen te hebben. Het lampje van de ABS brandt nu continu. Het heeft verder geen uitwerking op de werking van het remsysteem. Alleen het ABS werkt niet. En daar heb je alleen last van op het moment dat het (bijna) fout gaat of dreigt te gaan. Het onderdeel kost 1300euro en het vervangen nog eens een slordige 400euro. Een gigantisch hoge kostenpost dus. Ik heb al contact gehad met de importeur en die heeft mij keurig geantwoord dat er helaas geen coulanceregeling meer van toepassing is. Dit op basis van leeftijd en kilometerstand.
Het onderdeel moet echter wel vervangen worden omdat het ABS systeem moet werken op het moment dat de auto APK gekeurd wordt.
Volgens de VW-dealer komt het heel weinig voor maar als het vookomt heb je een groot financieel nadeel.
Verder is het knopje van de electrische spiegelbediening een keer afgebroken. Kosten: 40euro incl. vervangen.
Ik heb de auto nu 4 en een halve maand en ik ben 22000km verder. En verder zijn er geen problemen geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.