Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk Highline (1997)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 110pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst317.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positief:
- Design/exterieur. Rij de auto nu al circa 3.5 jaar maar ik ben nog altijd niet uitgekeken op het model
- Afwerking, zowel van binnen als buiten is de auto
perfect afgewerkt.
- Ruimte. Veel ruimte voor zowel de personen voorin als achterin
- Veiligheid. Airbags en ABS aanwezig
- Verbruik is dik in orde. Rij dagelijks zo"n 180km, voornamelijk snelweg. Daarbij is 1 op 18 makkelijk te halen.

Negatief:
- Na 135.000 km beginnen toch de eerste rammeltjes.
Niet luid maar toch storend. Mag eigenlijk niet vind ik bij een auto van deze klasse.
- Op zich is de wegligging goed. Drempels echter niet te snel nemen. Anders is contact tussen motorbodemplaat en wegdek onvermijdelijk. Zou wat steviger mogen dus.
- Onderhoudsgevoeligheid.

PROBLEMEN

- Transmissie. Bij km-stand 110.000 was ik toe aan een nieuwe versnellingsbak. Auto moest nog 4jr worden maar op enige coullantie van Pon hoefde ik niet te rekenen. - Katalysator kapot bij km-stand 130.000. Vermoedelijk te wijten aan een teveel aan olie bij
de kleine beurt. Tja, bewijs het maar.
- Ophanging. Bij km-stand 155.000 begon de auto geluiden te maken vanuit de ophanging. Werd uiteindelijk zo erg dat zowel de onderste als bovenste draagarmen vervangen moesten worden.
Volgens een niet VW dealer is dit euvel typisch voor zowel de Passat als Audi A4. Beide auto"s delen hetzelfde onderstel. Dit wordt ook door andere Passat rijders onderbouwd welke ik gesproken heb
- Centrale deurvergrendeling. Bij vochtig koud weer wil de rechter voordeur wel eens weigeren open te gaan. Dit schijnt ook bij de VW Golf tot bj. 2001 een bekend euvel te zijn volgen info van een ANWB monteur
- Gaspedaal. Ergens rond 165.000 brak spontaan een ophanging van het gaspedaal. Afslepen bleek noodzakelijk
- Luchtmassameter. Defect bij km-stand 140.000. Gelukkig kan de auto dan nog wel rijden maar het vermogen is dan weg.

  • 317.500 km

Laatste update ivm aanschaf nieuwe auto.

Meer dan een ton erbij gereden en het moet gezegd worden, het is naast het normale onderhoud (olie, olie- luchtfilter vervangen) bij tanken en rijden gebleven. Het gunstige verbruik is gebleven. Met voornamelijk snelwegkilometers 1 op 19 met snelheden van 120 en ook regelmatig de 130. Dit TDI blok was en is de referentie; gewoon super.

Ervaringen gedurende deze tijd
- het interieur heeft zich goed gehouden. Tuurlijk het Alcantara vertoond duidelijke gebruikssporen op de zitvlakken maar voor de rest was het nog tip top en dat na 3 ton
- exterieur. Geen roest, lak nog goed in orde.


Wat waren de problemen gedurende deze tijd
- leidingen tussen dieselinjectoren waren poreus met als gevolg lekkende diesel. Auto 10 jaar dus dan kan lijkt me.
- remleiding voren vertoonde aan een kant haarscheurtjes tgv verdroging en moest vervangen worden. Auto 11 jr dus ook hier geen kwaad woord.
- klein scheurtje tussen kat. en uitlaat zodat bij stilstand uitlaatgassen via motorcompartiment/ventilator in het interieur terecht kwamen. Nieuwe kat. was het (dure) voorstel maar toen ik aangaf dat ik dat te duur vond bleek lassen ook een optie.

Dus nooit uitlaat vervangen of iets gehad aan waterpomp, injectiesysteem, airco etc. etc.

Had nog zeker een paar jaar door kunnen rijden maar ben uiteindelijk gezwicht voor een superaanbieding van Ford met de Mondeo.

Ik heb dus mijn waarderingen tav betrouwbaarheid en kosten naar boven toe aangepast.

Met gemengde gevoelens laat ik deze Passat dan ook achter bij de Ford dealer. Hij heeft goed zijn best gedaan en hopelijk beleeft de volgende eigenaar er net zoveel plezier aan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.