AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Comfortline (2003)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat - interieur
Volkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat 1.8 5V Turbo Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Passat - 1.8 Turbo 20VT

  • 112.000 km

Hallo allen,

Nadat mijn vaders Opel Zafira 1.6 16v van 2002, economisch total loss werd verklaard, nadat er iemand tegen ons auto toen van achten botste, werd het tijd voor een auto met sedan of stationformaat en geen MPV meer dus.

Goed, na drie maanden diverse auto's gezocht te hebben, zoals een Audi A4, Volkswagen Bora of een Passat, viel mijn keuze toch op Passat, de keuze van een 'VAG-auto' en eigenlijk alleen om dat prachtige, heerlijke en zeer robuste 1.8 Turbo 20VT Motor!

Nadat we bij de dealer aankwamen, een proefrit gemaakt en wat reed de Passat lekker, rustig, comfortabel (heeft een comfort-onderstel) en de souplesse en kracht onderin van de 20VT motor was verslavend en we waren gelijk verkocht. De auto was van de 1ste eigenaar. Goed, gelijk de auto daarna betaald en meegenomen en hele onderweg met een glimlach gereden zelfs in zijn 5 als je 80 rijdt en je tikt even de 150 aan, dat gaat zeer snel. Ook is het heerlijk wanneer je op schakelt je de diverter valve hoort 'opspoelen'.

De auto is zoals u heeft gelezen nog steeds standaard en heeft 150PK, ik zat er wel eens aan te denken om mijn Passat 1.8T 20VT te chippen bij JD Engineering, maar heb nog mijn twijfels en 'angsten'. De auto rijdt rustig, je kunt er 'schakellui' mee rijden en onderin geeft de 20VT motorkarakter genoeg koppel onderin, nadat je in zijn 2 of 3 rijdt en boven de 2500/3000 toeren komt en daarna gas geeft dan voel je echt een duw in je nek/rug. Bij droog weer dan en het regen slipt hij in zijn 1 of 2 bij volgas. Verder ben ik met de auto twee keer naar Spanje geweest en 1 keer nog naar Frankrijk geweest, daarbij de snelheden van 170 a 180 km/h aangetikt en dit gaat moeiteloos, bij Duitsland twee maanden geleden heb ik even de 241 aankunnen tikken. In de stad lust de Passat 1.8T soms wel een slokje benzine, maar snelweg haal ik bij 105km/h wel 1 op 13/5 met cruisecontrol aan. De versnellingsbak verzetten zijn niet lang en niet kort, gewoon normaal van 1 tot 4, van 4 naar 5 is de overbrenging wel lang.

De auto zijn opties:

16 inch velgen, zaten voorheen bandenmaat 215/55, maar heb dit toch naar 205/55 verwisseld, verder heeft de Passat o.a:

Climate control (airco)
Stoelverwarming voor/achter
Regensensor
ESP knopje
Xenon
Parkeersensoren
Lederen bekleding full black
Cruise Control
Navigatie
Centrale deurvergrendeling
Alarm Klasse 3, met certificaat
Handbak 5 versnellingen
En natuurlijk 150 PK!

De Passat werd gekocht met 112:xxx op de teler en heeft mij nooit in de steek gelaten, ik kocht de auto in in mei 2012 en rij er nu nog steeds met plezier in, hij heeft nu 146.000 gelopen.

Auto krijg elke 12.000 a 15.000 nieuwe motorolie van Castrol 5W-30 Edge, en natuurlijk de oliefilter en luchtfilter, omdat de motor in de lengteas ligt is sludge erg gevoelig, dit kun je ook kijken als onder de oliedop, als je daar wat klontjes ziet kun je je olie verversen of het komt door 'korte ritjes', tevens heb lees ik elk jaar de auto uit en daarvan is maar 1 probleempje en dat is in de kachel, soms hoor je wat tikjes/geratel, maar dat is komt en gaat en is maar enkele seconden.

Begin januari 2015 heb ik de auto op de rollerbank gezet en daarbij alleen de luchtfilter snel vervangen en daarbij kwam uit dat de motor 162 PK heeft kunnen halen en koppel iets boven de 235nm. Of het door de originele luchtfilter komt of door de dure Castrol 5W-30 motorolie, ik weet het niet.

Ik zal binnenkort even de foto's plaatsen en mijn verslag verder updaten en compleet maken, ik vond het wel zo aardig om hier een verslagje te schrijven, omdat ik ook aan andere verslagen van Autoweek-liefshebbers wat heb gehad.

Problemen van 2012 tot 2015:

Linker kentekenlampje vervangen
En rechter koplamp dat trilde een wiegje geplaatst, van 1.25,-

Verder niks.

Hartelijk dank voor het lezen!

Groetjes

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren