Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT 150pk Highline (2017)

autoreview

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT 150pk Highline (2017)

Signalement

UitvoeringPassat 1.4 TSI ACT 150pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst250 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 250 km

+++ eerste indrukken +++

Na 4 jaar Audi A5 Sportback weer een iets meer bescheiden auto gaan rijden. De baas heeft het leasebudget (en mogelijkheden) aangepast omdat door de lage rente stand ook lease tarieven zakten. Voor de aanpassing konden we als werknemer daardoor afgelopen jaren wat luxer leasen dan de bedoeling was (en met een goeilijke directeur die het toeliet). Een nieuwe A5 is inmiddels zo duur geworden dat ik dat bijtelling technisch ook wel te veel van het goede vind. Ik zal hieronder links en rechts wel eens wat vaker vergelijken met de A5, dus ook zo lezen. Ik had graag weer een hatchback gehad maar aangezien wat er te krijgen is en hoevaak ik een ruimere toegang tot de kofferruimte nodig heb voor een sedan gekozen ipv een station.

Er was qua leasebudget ruimte voor een nette uitvoering: Highline, DSG, digitaal dashboard, assistentiesystemen, Discover Pro navi/media systeem, Achteruitkijk camera.

Looks&Design:

Het is niet de meest flitsende auto om te zien en is een heel ander verhaal dan de A5 Sportback. Tov de nieuwe Opel Insignia (die ook op de shortlist stond) vind ik het wel een wat rustiger design (anderen noemen dat een saai design). De Passat komt wel groot over: de A5 had al een lage daklijn, stond op een verlaagd sportonderstel.

Deze is in de MJ18 nieuwe kleur Pyriet Zilver gespoten. Het is een wat donkerder zilver die een beetje een blauwe kleursteek lijkt te hebben. Het is net donker genoeg dat de chroom sierstrippen nog opvallen.

Zitten&Interieur:

De Passat is een ruime auto, het dashboard is niet zo diep en een hoge daklijn helpt ook om hem ruim te laten voelen. Tov de A5 hebben de passagiers op de achterbank ook niets meer te klagen. Ook het zitten en de zitpositie is uitstekend. Ik zit graag wat dieper en dat kan nog steeds. De ergocomfort stoelen zitten goed, doen ook qua vorm denken aan de sportstoelen uit de A5. Opvallend is dat hoewel je het zitvlak van de bestuurder stoel langer of korter kunt instellen dat op de bijrijder stoel niet kan. Ik heb er geen last van maar tov van de vorige 2 auto waar dat wel op beide stoelen mogelijk was is het opvallend. Doordat de wagen in zijn geheel wat hoger staat is in en uitstappen toch makkelijker dan bij de vorige waar je echt in viel en er weer uit moest klauteren. Had ik in de vorige nog een luxere audio (met o.a. aparte subwoofer) in deze zit de standaard geluidsinstallatie en als luidspreker zelfbouwer valt dit geluid mij alles behalve tegen. Geen noodzaak voor een dure Dynaudio upgrade.

Bediening:

Pedalen, stuur, hendels, zicht op de klokkenwinkel etc is voor mij allemaal prima, een goede zit positie was zo gevonden. Wel goed dat VW de bediening van de CC van die aparte hendel naar het stuurwiel verplaatst heeft. Dat werkt prettiger. De hendels van het knipperlicht en ruitenwissers doen mij wel wat iel aan, er lijkt wat 'flex' in de steel te zitten.

Motor&Automaat:

Van 1.8 met 170Pk/320NM terug naar 1.4 met 150PK/250NM is op papier een stap terug maar het valt mij mee. De 1.8 met 320NM is een fijne motor (ik had geen olie verbruik perikelen) die je schakellui kon rijden. Onderin doorgaans altijd genoeg trekkracht. Het reed als een diesel zonder het geluid dat daar normaal bij hoort. Toch valt de 1.4 niet tegen en ook het in en uitschakelen van 2 cilinders gaat zonder dat je er iets van merkt.

De 1.4 is gekoppeld aan een DSG en tot nu toe valt het mij alles behalve tegen. De DSG schakelt boterzacht, bij het achteruit rijden heb ik wel het idee dat hij wat laat de koppeling sluit: je zet hem in R maar de wagen kruipt niet (voet van de rem af) pas wanneer je wat gas geeft gaat hij bewegen, maar je geeft snel wat te veel gas waardoor je dan ook wat sneller achteruit gaat dan je zou willen.

Onderstel & Rijden:

De vorige 2 auto's hadden een verlaagd onderstel en 18" wielen. Grote wielen zijn mooi maar ik had na 8 jaar toch behoefte aan wat meer comfort, dus geen verlaagd onderstel meer en 17" wielen. De wagen voelt nog steeds stevig aan (=niet deinen) maar kleine oneffenheden worden meer gefilterd en voel je niet meer. Over een verkeersdrempel rijden gaat ook met meer comfort. Precies zoals ik het graag had.

Wat mij wel opviel is dat er een wat hol geluid achter in de wagen te horen is van de banden wanneer je over een wat slechtere weg rijdt, alsof er wat minder geluidsdemping op of in de wielkasten zit. Zit o.a. hier het verschil in €'s met zustermerk Audi?

Odds & ends:

Het schijnt bij fabrikanten door te dringen dat ze voor kaartmateriaal voor de navigatie niet meer de hoofdprijs kunnen vragen. Eindelijk kun je gratis (een aantal jaar) halfjaarlijks een update downloaden en je navi updaten.

Nog niet alles ervaren, maar dit waren zo de eerste indrukken over een tijd volgt nog wel een update als ik wat meer km's er op heb zitten.

Foto's volgen nog een van de komende dagen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.