Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT 150pk Highline (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat 1.4 TSI ACT 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Even wennen
- 38.000 km
Na 7 jaar 2x Audi A4 te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe auto. De eerste A4 beviel goed dus opnieuw een A4 gekocht, ook deze beviel bijzonder goed ondanks het hoge olieverbruik. Na 4 jaar dus toch opzoek naar een andere auto.
De nieuwe Audi A4 B9 is prachtig. Vorig jaar een dag eentje mee gehad en het beviel bijzonder goed. Dus maar even een zoektocht openen op Mobile. Maar met de eisen die aan de opties werden gesteld kwam een A4 al gauw boven budget. (Zo'n 20.000 euro)
Toch maar even op zoek gegaan naar een leuke Passat, omdat deze erg vergelijkbaar is met een Audi A4.
De keuze is gevallen op de volgende Passat:
1.4 TSI ACT 150PK met DSG Highline met R-Line pakket
Het R-line pakket was overigens wel een must voor de Passat, anders lijkt het net een lease-Passat.
Een greep uit de uitrusting;
- ACC/Laneassist/File-assist
- Active Info Display met Discover Pro
- LED Pro koplampen me Matrix led (Dynamic Light Assist)
- Stuurverwarming + massage (leuk.)
- Parkassist en achteruitrij camera.
De Passat rijdt heerlijk, toch merkbaar een nieuwere generatie dan de Audi A4 B8. Rijden gaat soepeler, stiller en vooral met veel meer technologie aan boord. De Adaptive Cruise control is even wennen, soms vind ik hem te snel ingrijpen ondanks hij op Sport staat ingesteld. Vaak betrap ik mezelf erop dat ik hem deactiveer wanneer ik zie dat er voor me zachter wordt gereden. Maar als je rustig op N-wegen rijdt is het systeem geweldig. Ook de Lane assist is handig en in combinatie met ACC heeft het iets weg van autonoom rijden.
De DSG automaat is wennen in vergelijking tot de Multitronic maar ik kan er niet over klagen. Het is gewoon een fijne 7-traps automaat die fijn schakelt en direct oppakt. Enige wat mij wel stoort is dat de auto bij 6-7 km/h al naar de tweede versnelling schakelt en soms gaat dit gepaard met lichte trillingen in het gaspedaal en stuur. De auto is nog garantie dus binnenkort eens bij de dealer vragen hoe het zit.
Het verbruik heeft werkelijk een revolutie doorstaan en is voor mij naar dieselwaarden gebracht. Over de laatste 4500 km een gemiddeld verbruik van 6.8l/100km vind ik zeer netjes omdat er veel stad wordt gereden met de auto. Op N wegen is 5l/100km haalbaar en bij normale snelheden op de snelweg schommelt het verbruik rond de 6.2l/100km.
Het vermogen is gewoon voldoende. Erg vergelijkbaar met de 2.0 TFSI 180 pk in de Audi A4. Bij kickdown maakt de motor alleen iets meer lawaai.
Het is gewoon een fijne reisauto waar je erg kort over kan zijn. Het is niet zo sexy als een Audi, en de materialen zijn niet zo mooi als een Audi maar qua techniek is het gewoon vergelijkbaar.
Inmiddels al 2 modificaties aangebracht:
- De ramen vanaf de B-stijl getint naar 22%
- Coming home aangezet (had die niet automatisch)
- Video tijdens het rijden aangezet
- Gordelmelding uitgezet
Binnenkort zal ik de review uitbreiden met wat foto's en nieuwe ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE | Virtual | Pano | Trekhk | 1st eig
- 2017
- 124.782 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R 110KW/150PK DSG, NL auto dealeronderhouden, R-Line, panoramadak, Discover pro navigatie, camera, leder alcantara, stoelverwarming, privacy glas, electrische achterklep, spiegelpakket
- 2019
- 68.322 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Connected S.
- 2016
- 198.503 km