Volkswagen Passat 1.4 TSI 125pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Passat 1.4 TSI 125pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat 1.4 TSI 125pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een fijne eerste kennismaking

  • 72.000 km

Inmiddels ben ik 4 maanden onderweg met deze Passat. Het bevalt tot nu toe uitstekend. Was eigenlijk op zoek naar een Opel Astra K, maar kwam deze tijdens mijn zoektocht tegen. Ben altijd wel een fan van sedans geweest en de prijs was erg aantrekkelijk. Het is daarnaast een gekke uitvoering. Heeft comfortstoelen, schuif/kanteldak, getinte ramen, maar dan wel met een handbak. Dat soort auto's bevallen me wel. Uiteindelijk na een proefrit en keuring gekocht met 6 maanden volledige garantie.

Voor een auto uit 2016 ziet hij er als nieuw uit. De vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest ... op cosmetisch vlak dan. Onderhoud is wel een beetje op bezuinigd. Om de 2 jaar een beurt gehad en een jaar stilgestaan. Daar krijg ik het wel een beetje benauwd van, maar de aankoopkeuring wees niet op problemen, dus maar hopen dat de schade daarvan minimaal is.

Sinds de aankoop 1 probleem gehad met stuiteren op hoge snelheden. Banden waren niet gebalanceerd, dus dat was snel opgelost. Winterbandjes die eronder zaten bij aankoop hebben nog allemaal profiel rond de 4mm, maar komen wel uit 2016, dus die gaan eronderuit in maart. Daarnaast wel kleine ergernisjes. Rubbers van het schuif/kanteldak kraken enorm. Heeft de garage ook naar gekeken maar helaas niet kunnen verhelpen. Hij gaat niet altijd even soepel in z'n achteruit. Maar koppelingetje iets omhoog brengen lost dat tot nu toe altijd op. Ik heb geen achteruitrijcamera dus dat maakt manoevreren af en toe wat lastiger. Multimedia systeem is af en toe wat sloom, maar kan ik goed mee leven. Helaas geen CarPlay!

Ik ben zeer te spreken over de prestaties van de Passat. Ik had mijn twijfels over de kracht van de 1.4 tsi maar ik kom niks tekort. Hij heeft aardig wat trekkracht onderin en hij kan prima mee met het verkeer. Heb nog geen moment kracht tekort gehad. En voor die kleine motor krijg je een mooi verbruik terug. Op de Nederlandse snelwegen is 1 op 20 (5l/100km) makkelijk haalbaar. Met 130 stijgt dat verbruik naar 1 op 15 (6,7l/100km). Daarnaast is ie voor een 4 pitter goed stil. Ik ben geen sportieve rijder, dus helemaal prima wat mij betreft,.

Qua comfort is de Passat ruim voldoende. De ErgoComfort stoelen zitten goed en het interieur zit logisch in elkaar. Je hoort de 1.4 tsi onder de 80 best veel, maar daarboven bijna niet. Vooral met 130 is het heerlijk stil.

In maart gaat ie voor een beurtje. Naast standaard werkzaamheden komen er 4 nieuwe Goodyears onder en gaan de rem- en koelvloeistof vervangen worden. In september moet ie weer voor de APK en doen we een grote beurt.

Ik ga rond elke 10.000 kilometer een update plaatsen.

De honeymoon fase

  • 82.000 km

We zijn weer 10.000 kilometer verder, dus tijd voor een update. Ik heb de auto inmiddels een halfjaar in bezit dus de zogenoemde honeymoon fase is wel voorbij. Ik kan nu denk ik een objectievere beoordeling geven over de auto. Ik ben in de tussentijd ook verhuisd, dus ik maak flink meer kilometers dan voorheen. Daarnaast is mijn 6 maanden volledige garantie voorbij, dus alles wat vanaf nu misgaat moet ik zelf oplossen.

De Passat bevalt nog steeds goed. Vooral voor lange afstanden is dit een uitermate geschikte auto. Ik heb recent mijn eerste echte tripje met deze auto kunnen maken naar Kassel en omgeving. Heb hem daar ook voor het eerst kunnen rijden op wat leukere weggetjes. Hij ligt goed op de weg en stuurt lekker direct. Echt een fijne bak om mee te touren. Ben ook erg blij dat het een sedan is. Dat voelt op langere ritten toch wat verfijnder en luxer aan dan een station vind ik. Hij is daarentegen wel een stuk minder praktisch dan een station (zie foto). Hoge en brede dozen gaan er niet erg makkelijk in. Gelukkig hoeft er niet vaak een bankje of tv-meubel in vervoerd te worden. Vind het wel gek dat je ze niet zo vaak ziet op de Nederlandse wegen. Ik heb tot nu toe slechts 4 Passat B8 sedans gezien in Nederland, terwijl je de station elke dag wel 20 keer tegenkomt. De B7 sedan zie ik dan wel weer vaak.

Het relatief kleine 4 cilindertje in combinatie met de 66 liter brandstoftank zorgen voor een flink rijbereik. Ik heb tot nu toe nog geen extreem lange snelwegritten kunnen maken om het maximale bereik te testen, maar het is me recent voor het eerst gelukt om meer dan 1000 kilometer op 1 tank te rijden. Dat had ik eigenlijk wel veel eerder kunnen bereiken, maar ik woon aan de Duitse grens en tank altijd wanneer dat het handig uitkomt en het voordelig is. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om 1200 kilometer op een tank te rijden met alleen snelwegkilometers.

Qua motor en versnellingsbak ben ik momenteel een beetje verdeeld. Op de snelweg is de 1.4 TSI voor mij ruim voldoende. Je moet wel wat vaker een versnelling zakken als je iets gedaan wilt krijgen. Hij is verder wel lekker stil en loopt erg rustig. In stedelijk verkeer is het een compleet ander verhaal. Dit is echt een afschuwelijke auto om in de stad te rijden. Het kleine turbomotortje levert exponentieel kracht waardoor je niet altijd even soepel rijdt in start stop verkeer. De versnellingbak is prima, maar ik merk dat ik bij deze auto wat meer moet rev-matchen om het allemaal soepel te laten verlopen. Andere auto's zijn in mijn ervaring wat meer "forgiving". Ik mis ook wel echt een achteruitrijcamera. Met dit formaat auto is manouvreren zonder niet echt fijn.

Op technisch vlak is er weinig geks gebeurd. Vorige onderhoudsbeurt was een oliebeurtje, remvloeistof verversen, koelvloeistof verversen en 4 nieuwe zomerbanden eronder. Die remvloeistof was echt nodig en een grote verbetering. Koelvloeistofpijl was 5000 km sinds de beurt gezakt onder het minimum. Garage heeft dit bijgevuld en ze gaan onderzoeken wat de oorzaak is. De banden bevallen prima, maar ik heb niet genoeg kennis om daar een echt oordeel over te geven. Ze hebben het verbruik in ieder geval wel enorm verbeterd. Op de Nederlandse snelwegen is 1 op 22 inmiddels makkelijk haalbaar. Hij verbruikt een klein beetje olie, ongeveer 1 liter per 24000 kilometer. Voor een VW TSI denk ik niet verkeerd!

De volgende beurt staat voor half juli gepland. Hij krijgt een oliebeurtje, APK en bougies. Daarnaast wordt het koelvloeistofprobleem onderzocht en de distributieriem gecheckt. Die is inmiddels ook 10 jaar oud dus wellicht aan vervanging toe. Ik zit er ook over te denken om de versnellingsbak olie te laten verversen. Is dit aan te raden? En zo ja, wat zou een goed adres hiervoor zijn? Ik heb dit namelijk nog nooit iemand horen doen in mijn omgeving, maar daar heerst ook wel heel erg die zuinige Hollandse mindset waar alle kosten worden doorgeschoven naar de volgende eigenaar. Op naar de 92.000!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.