Volkswagen Passat 1.4 TSI 125pk Business Edition (2015)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Passat 1.4 TSI 125pk Business Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2015 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 64.000 km |
| KM-stand laatst | 92.424 km |
Een fijne eerste kennismaking
- 72.000 km
Inmiddels ben ik 4 maanden onderweg met deze Passat. Het bevalt tot nu toe uitstekend. Was eigenlijk op zoek naar een Opel Astra K, maar kwam deze tijdens mijn zoektocht tegen. Ben altijd wel een fan van sedans geweest en de prijs was erg aantrekkelijk. Het is daarnaast een gekke uitvoering. Heeft comfortstoelen, schuif/kanteldak, getinte ramen, maar dan wel met een handbak. Dat soort auto's bevallen me wel. Uiteindelijk na een proefrit en keuring gekocht met 6 maanden volledige garantie.
Voor een auto uit 2016 ziet hij er als nieuw uit. De vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest ... op cosmetisch vlak dan. Onderhoud is wel een beetje op bezuinigd. Om de 2 jaar een beurt gehad en een jaar stilgestaan. Daar krijg ik het wel een beetje benauwd van, maar de aankoopkeuring wees niet op problemen, dus maar hopen dat de schade daarvan minimaal is.
Sinds de aankoop 1 probleem gehad met stuiteren op hoge snelheden. Banden waren niet gebalanceerd, dus dat was snel opgelost. Winterbandjes die eronder zaten bij aankoop hebben nog allemaal profiel rond de 4mm, maar komen wel uit 2016, dus die gaan eronderuit in maart. Daarnaast wel kleine ergernisjes. Rubbers van het schuif/kanteldak kraken enorm. Heeft de garage ook naar gekeken maar helaas niet kunnen verhelpen. Hij gaat niet altijd even soepel in z'n achteruit. Maar koppelingetje iets omhoog brengen lost dat tot nu toe altijd op. Ik heb geen achteruitrijcamera dus dat maakt manoevreren af en toe wat lastiger. Multimedia systeem is af en toe wat sloom, maar kan ik goed mee leven. Helaas geen CarPlay!
Ik ben zeer te spreken over de prestaties van de Passat. Ik had mijn twijfels over de kracht van de 1.4 tsi maar ik kom niks tekort. Hij heeft aardig wat trekkracht onderin en hij kan prima mee met het verkeer. Heb nog geen moment kracht tekort gehad. En voor die kleine motor krijg je een mooi verbruik terug. Op de Nederlandse snelwegen is 1 op 20 (5l/100km) makkelijk haalbaar. Met 130 stijgt dat verbruik naar 1 op 15 (6,7l/100km). Daarnaast is ie voor een 4 pitter goed stil. Ik ben geen sportieve rijder, dus helemaal prima wat mij betreft,.
Qua comfort is de Passat ruim voldoende. De ErgoComfort stoelen zitten goed en het interieur zit logisch in elkaar. Je hoort de 1.4 tsi onder de 80 best veel, maar daarboven bijna niet. Vooral met 130 is het heerlijk stil.
In maart gaat ie voor een beurtje. Naast standaard werkzaamheden komen er 4 nieuwe Goodyears onder en gaan de rem- en koelvloeistof vervangen worden. In september moet ie weer voor de APK en doen we een grote beurt.
Ik ga rond elke 10.000 kilometer een update plaatsen.
De honeymoon fase
- 82.000 km
We zijn weer 10.000 kilometer verder, dus tijd voor een update. Ik heb de auto inmiddels een halfjaar in bezit dus de zogenoemde honeymoon fase is wel voorbij. Ik kan nu denk ik een objectievere beoordeling geven over de auto. Ik ben in de tussentijd ook verhuisd, dus ik maak flink meer kilometers dan voorheen. Daarnaast is mijn 6 maanden volledige garantie voorbij, dus alles wat vanaf nu misgaat moet ik zelf oplossen.
De Passat bevalt nog steeds goed. Vooral voor lange afstanden is dit een uitermate geschikte auto. Ik heb recent mijn eerste echte tripje met deze auto kunnen maken naar Kassel en omgeving. Heb hem daar ook voor het eerst kunnen rijden op wat leukere weggetjes. Hij ligt goed op de weg en stuurt lekker direct. Echt een fijne bak om mee te touren. Ben ook erg blij dat het een sedan is. Dat voelt op langere ritten toch wat verfijnder en luxer aan dan een station vind ik. Hij is daarentegen wel een stuk minder praktisch dan een station (zie foto). Hoge en brede dozen gaan er niet erg makkelijk in. Gelukkig hoeft er niet vaak een bankje of tv-meubel in vervoerd te worden. Vind het wel gek dat je ze niet zo vaak ziet op de Nederlandse wegen. Ik heb tot nu toe slechts 4 Passat B8 sedans gezien in Nederland, terwijl je de station elke dag wel 20 keer tegenkomt. De B7 sedan zie ik dan wel weer vaak.
Het relatief kleine 4 cilindertje in combinatie met de 66 liter brandstoftank zorgen voor een flink rijbereik. Ik heb tot nu toe nog geen extreem lange snelwegritten kunnen maken om het maximale bereik te testen, maar het is me recent voor het eerst gelukt om meer dan 1000 kilometer op 1 tank te rijden. Dat had ik eigenlijk wel veel eerder kunnen bereiken, maar ik woon aan de Duitse grens en tank altijd wanneer dat het handig uitkomt en het voordelig is. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om 1200 kilometer op een tank te rijden met alleen snelwegkilometers.
Qua motor en versnellingsbak ben ik momenteel een beetje verdeeld. Op de snelweg is de 1.4 TSI voor mij ruim voldoende. Je moet wel wat vaker een versnelling zakken als je iets gedaan wilt krijgen. Hij is verder wel lekker stil en loopt erg rustig. In stedelijk verkeer is het een compleet ander verhaal. Dit is echt een afschuwelijke auto om in de stad te rijden. Het kleine turbomotortje levert exponentieel kracht waardoor je niet altijd even soepel rijdt in start stop verkeer. De versnellingbak is prima, maar ik merk dat ik bij deze auto wat meer moet rev-matchen om het allemaal soepel te laten verlopen. Andere auto's zijn in mijn ervaring wat meer "forgiving". Ik mis ook wel echt een achteruitrijcamera. Met dit formaat auto is manouvreren zonder niet echt fijn.
Op technisch vlak is er weinig geks gebeurd. Vorige onderhoudsbeurt was een oliebeurtje, remvloeistof verversen, koelvloeistof verversen en 4 nieuwe zomerbanden eronder. Die remvloeistof was echt nodig en een grote verbetering. Koelvloeistofpijl was 5000 km sinds de beurt gezakt onder het minimum. Garage heeft dit bijgevuld en ze gaan onderzoeken wat de oorzaak is. De banden bevallen prima, maar ik heb niet genoeg kennis om daar een echt oordeel over te geven. Ze hebben het verbruik in ieder geval wel enorm verbeterd. Op de Nederlandse snelwegen is 1 op 22 inmiddels makkelijk haalbaar. Hij verbruikt een klein beetje olie, ongeveer 1 liter per 24000 kilometer. Voor een VW TSI denk ik niet verkeerd!
De volgende beurt staat voor half juli gepland. Hij krijgt een oliebeurtje, APK en bougies. Daarnaast wordt het koelvloeistofprobleem onderzocht en de distributieriem gecheckt. Die is inmiddels ook 10 jaar oud dus wellicht aan vervanging toe. Ik zit er ook over te denken om de versnellingsbak olie te laten verversen. Is dit aan te raden? En zo ja, wat zou een goed adres hiervoor zijn? Ik heb dit namelijk nog nooit iemand horen doen in mijn omgeving, maar daar heerst ook wel heel erg die zuinige Hollandse mindset waar alle kosten worden doorgeschoven naar de volgende eigenaar. Op naar de 92.000!
To the point
- 92.424 km
De laatste update voor de ton! Het leek me een goed idee om eens wat positieve en negatieve punten van deze Passat op een rijtje te zetten. Dat bleek toch verdomd lastig te zijn. Deze auto is zo ontzettend middelmatig. Ik kan geen enkel extreem negatief of positief punt verzinnen. Toch heb ik een lijstje kunnen maken van wat kleine uitschieters:
+ Het verbruik is laag (tussen de 1:22 en 1:18). Nu mag dat ook wel met de kleinste benzinemotor, een handbak en een gewicht van slechts 1267 kilo, maar toch. Ik denk dat hij beter scoort dan de Mondeo's, Talismannen en Mazda 6'en van deze wereld.
+ De onderhoudskosten zijn (vooralsnog) laag. De afgelopen 30.000 kilometer heeft de Passat geen krimp gegeven. Het display tussen de tellers heeft 3 keer geflikkerd, verder nooit een gek geluid, storingslampje of iets wat op problemen moet wijzen gehad. Hij deelt natuurlijk de gehele aandrijving en het platform met de Golf 7, dus onderhoud is simpel en redelijk goedkoop.
+ Het interieur is top. Ik vind het dashboard met het analoge klokje en de doorlopende roosters echt chique en alles daaronder is logisch en makkelijk bedienbaar. Kleine dingetjes zoals het verlengbare zonnescherm maken het rijden erg aangenaam.
- De audio is erg slecht
- Hij gaat soms moeilijk in z'n achteruit en als je dit te snel doet gaat het gepaard met een lelijk geluid
- Er kraakt iets in het panoramadak op oneffen oppervlak. Het zijn niet de rubbers. Ik denk dat het van de omlijsting komt. Erg irritant.
- De rollo van het panoramadak hangt nu al niet meer strak. Dat gaat natuurlijk alleen maar erger worden. Is al sinds aankoop. Slecht dat dit bij 67.000 kilometer al gebeurt.
Verder vind ik het qua uiterlijk, comfort en rijeigenschappen niet bijzonder goed of slecht. Ik ben er overigens wel erg blij mee. De negatieve punten die deze Passat heeft kan ik goed mee leven en het is een fijne reisgenoot. Ik ben net terug van een weekend in Karlsruhe en de 10 uur in de auto waren erg goed uit te houden.
Verder heb ik een tijdje geleden het scherm laten wisselen en CarPlay laten ontgrendelen door een specialist in Echt. Dat was een grote en nodige verbetering.
Er komt wat groot onderhoud aan de komende tijd en ik wil de inlaatkleppen laten reinigen. Mijn vorige garage ga ik niet meer naar terug sinds ze me 7 euro voor screenwash hebben gerekend terwijl deze al vol zat en tegenwoordig MPM motorolie gebruiken. Als iemand een goede garage kan aanbevelen in regio Venlo/Roermond/Helmond waar ze niet aan dit soort praktijken doen hoor ik het graag. Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Passat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat 1.4 TSI 150pk DSG ACT R-Line Highline Trekhaak Camera Leder Virtual Cockpit Stoelverwarming Navigatie Panoramadak
- 2017
- 150.105 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Comfortline Business
- 2017
- 136.795 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Highline Automaat
- 2019
- 150.727 km








