Volkswagen New Beetle Cabrio 1.6 Highline (2003)

autoreview

Volkswagen New Beetle Cabrio 1.6 Highline (2003)

Signalement

UitvoeringNew Beetle Cabrio 1.6 Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf121.400 km
KM-stand laatst134.343 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 121.600 km

Reeds langere tijd stond een Beetle cabrio op het verlanglijstje van mijn vrouw en mij. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en via de gebruikelijke kanalen gaan zoeken naar een geschikt exemplaar.

De zoektocht begon zoals bij mij inmiddels gebruikelijk, in Duitsland. Veel Beetle cabrio's gevonden, maar de meeste hiervan waren voorzien van de 1.4 liter motor met 75 pk. Dit vind ik toch wel een beetje te mager voor een relatief zware auto (ruim 1300 kg).
Voor de 2.0 liter motor was ik ook huiverig. Op zich een prima motor, die heerlijk op koppel kan worden gereden, maar deze benzinemotoren staan bekend om hun hoge verbruik, zowel van brandstof als olie. Ook niet doen dus. Blijft over de TDI met 100 pk of de 1.6 liter benzine met 102 pk.
Uiteindelijk in Nederland een zeer mooi exemplaar gevonden, die aan onze eisen voldeed. Ik had vooraf nog wel wat wensen zoals airconditioning, een windscherm en een winterpakket met stoelverwarming en mistlampen vóór.

Een Beetle: you love him or hate him. Ook is de auto regelmatig uitgemaakt voor homo-auto, maar dat kan me allemaal niets schelen. Mijn vrouw en ik zijn al meer dan 24 jaar gelukkig getrouwd en gaan de Beetle cabrio gebruiken voor leuke toertochten met de kap naar beneden.

De eerste kilometers zijn veelbelovend. Met de kap naar beneden en het windscherm opgeklapt hebben we de afgelopen week al een paar keer genoten van het cabrio-gevoel. Een belangrijk voordeel van een Beetle is dat hij op het onderstel van een Golf IV is gebouwd, zodat de techniek grotendeels eender is. Ik kan hierdoor b.v. in de winterperiode de winterbanden van mijn vorige Golf IV probleemloos gebruiken.
De motor is geen toonbeeld van moderniteit, maar laat zich soepel en schakellui bewegen. Dit drukt ook het verbruik. Rond de 8 liter op 100 km is probleemloos mogelijk.

Deze Beetle is voorzien van een elektrisch bedienbare cabrioletkap. Je hoeft alleen het dak met de hand te ontgrendelen en binnen 15 seconden is het gehele dak naar beneden. Het monteren van de afdekhoes is niet persé nodig, alhoewel dit natuurlijk wel iets beter staat. Voor korte ritjes gaat het zonder afdekhoes ook prima. Ik kijk uit naar de zomer! Naar verluid moet 'ie er halverwege volgende week toch écht aankomen...

Genieten met een grote "G"

  • 123.766 km

De Beetle Cabrio is nu meer dan een maand in mijn bezit en inmiddels is de kilometerstand gestegen met zo'n dikke 2000.
Na een maand sturen kan ik zeggen dat het genieten alleen maar groter is geworden. Regelmatig trek ik er met mijn vrouw of mijn dochter op uit om heerlijke stukken open te rijden. Dit gaat bij toch wel gematigde Hollandse zomertemperaturen - mede door het gebruik van het windschot - verrassend snel. Vanaf een graadje of 18-19 is het al aangenaam rijden met geopende kap, de ruiten gesloten en het windschot opgeklapt. Nadeel is dan wel dat er maar twee mensen mee kunnen.

Iets over het verbruik dan. Omdat ik de Beetle nog maar kort heb, heb ik regelmatig de verleiding niet kunnen weerstaan om de auto te gebruiken voor een rit naar het werk. Dit is maar 10 km met aardig wat stop-and-go verkeer, dus is het verbruik niet al te gunstig. Je moet dan rekenen op een verbruik van ongeveer 1 op 10. Op langere afstanden en rustig cruisend daalt het verbruik behoorlijk. Gemiddeld rijd ik ongeveer 1 op 12.

Zijn er dingen die tegenvallen? Slechts een paar kleine zaken. Zo is de afdekhoes die je om het opengeklapte dak kunt plaatsen lastig in de hiervoor bestemde houders te klikken. Daarnaast is de overzichtelijkheid in gesloten toestand ook niet al te best. Je moet hier bij het schuin achteruit rijden terdege rekening mee houden.

De originele Beetle radio "alpha" produceert een niet meer dan redelijk geluid. De CD-wisselaar, die overigens diep in de kofferbak verstopt zit, werkt prima en het geluid van de afgespeelde CD's is heel behoorlijk.

Maar al deze kleinigheden vallen in het niet bij het rijden met open kap. In één woord: heerlijk.
Morgen ga ik twee weken op vakantie naar het Verre Oosten. Hoewel ik daar ongetwijfeld mooie dingen te zien krijg, zal ik het Beetle rijden wel een beetje gaan missen...

Voor het eerst een serieus probleem

  • 126.765 km

Afgelopen maandagavond begon het "engine check" lampje te branden. De motor begon merkbaar in te houden (een soort noodloop) en liep stationair niet echt lekker meer. Nu is het zo dat er een verschil is in betekenis tussen het knipperen van het lampje en het continue branden hiervan. Omdat het lampje blijft branden, betekent dit volgens het instructieboekje dat de lambdasonde het begeven zou kunnen hebben. Na uitlezing bij de dealer werd dit bevestigd.E.e.a. betekent dus dat de Beetle wordt voorzien van een frisse lambasonde.

Eindelijk weer open!

  • 132.305 km

Na deze lange, lange winter is de zon inmiddels lekker krachtig en betekent het rijden met de Beetle eigenlijk steevast: open rijden. Verbazingwekkend hoe snel dit eigenlijk al kan. Schreef ik eerder in deze review over 18-19 graden, vind ik het nu bij een graadje of 13-14 ook best wel lekker om open te rijden. In mijn beleving is dan wel het windschot noodzakelijk om het behaaglijk te houden. Ik draai ook de verwarming iets open en richt de luchtstroom naar mijn voeten en rijden maar.
Los van de gebruikelijke kosten van brandstof, verzekering en belasting heb ik in het afgelopen half jaar op een defecte lamdasonde na ( 240 euro) geen extra kosten aan de Beetle gehad. Het brandstofverbruik schommelt zo rond de 8 liter op 100 km. Je merkt toch wel dat de cabrio-versie van de Beetle een stuk zwaarder is dan de gesloten variant. De 1.6l motor met maximal 102 pk moet behoorlijk op toeren gebracht worden om de vaart er in te brengen en op toeren gehouden worden om de vaart er in te houden.Ik ben heel blij dat ik niet heb gekozen voor de 75 pk versie want ik vermoed dat deze toch écht te licht is voor dit voertuig.

Al met al ben ik met de Beetle behoorlijk in mijn sas. Hopelijk melden zich de jongens van cabriotour.nl zich weer snel met een uitnodiging voor deelname aan één van de prachtige toertochten, speciaal voor cabrio's.

Veel plezier maar toch te koop

  • 134.046 km

Nog steeds rijd ik met veel plezier bijna dagelijks met deze leuke cabrio. Storingen treden niet op en het lijkt wel alsof de Beetle zich qua verbruik in deze tijd van z'n beste kant laat zien. Regelmatig is het gemiddelde verbruik nu rond de 1 op 13. Ik vind dit een nette waarde voor een relatief zware cabrio met een 1.6 liter motor.

Helaas gaat de auto er uit. Binnenkort word ik - naast mijn huidige werk - parttime rij-instructeur, waardoor er een auto bij mijn huis gestald gaat worden. Deze auto zal niet van mijzelf zijn, waardoor de Beetle zijn plaatsje in de garage moet inleveren. Ik weet zeker dat de volgende eigenaar nog heel veel plezier aan de Beetle cabrio gaat beleven. Heerlijk storingsvrij cruisen.

Verkocht met een traan

  • 134.343 km

Afgelopen woensdag, 21 augustus, is de Beetle cabrio in andere handen overgegaan. Het verkoopproces heeft een kleine maand in beslag genomen, waarbij ik uiteindelijk het door mij gewenste bedrag heb gekregen. Inmiddels rijdt de auto rond in het Brabantse land. Beetle: het ga je goed!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens