Volkswagen Kever 1300 (1966)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kever 1300 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1966 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 158.360 km |
ERVARINGEN
- 140.000 km
Volkswagen Kever 1300
Als kind ben ik met en in Volkswagens opgegroeid. Mijn vader had achtereenvolgens
- 2 x VW Kever 1200
- 2 x VW 1600 Ponton
- 2 x VW 411 (E)
- 2 x VW K70
- 4 x Audi 100
- 3 x Audi 80
- 2 x VW Golf.
Het zit dus in de genen, zowel de liefhebberij auto’s als het merk. Zo ben ik net als zoveel andere kinderen in het bakje van de Kever door Duitsland en de Zwitserse Alpen getransporteerd naar Italië, met onder mij de warme motor en achter mij aan de trekhaak een Alpen Kreuzer (vouwwagen). Zo ging dat in de jaren zestig.
Mijn autoverleden
Na een kleine jeugdzonde in de vorm van een Renault 4 TL (toegegeven, heerlijke auto) volgde een VW Derby 1.3 LS (spuuglelijk, maar wel met ruime kofferbak voor een LPG-tank), daarna een VW Jetta II 1.6 CL op LPG. In die tijd – eind jaren 80 – woonde bij mij in de straat iemand met een witte Spaarkever 1200 voor alledag en een prachtige metallic-blauwe Kever 1303 LS Cabriolet voor in de zomer. Tijdenlang stond ik daar van achter het raam dromerig naar te kijken. Tot het begon te kriebelen: waarom zou ik zelf niet…? Om een lang verhaal kort te maken: in 1989 kocht ik – naast mijn Jetta - mijn eerste Kever 1200: een Silverbug uit 1982. Wat een plezier hebben we daarmee gehad. De vouwwagen (Alpen Kreuzer…) paste er prima achter en zo togen we met drie kinderen op de achterbank en nummer vier veilig opgeborgen in de baarmoeder in de zomer naar Frankrijk.
Na drie jaar heb ik de Kever verkocht: ik wilde wat groters omdat de vier kinderen steeds groter werden. Het werd een 4-deurs diepzee-groene VW 411 LE uit 1970. LPG laten inbouwen. Wat een plezier. Na vier jaar sturen heb ik die, omdat roest een punt begon te worden en plaatwerk schaars is, voor een goede prijs weer verkocht.
Aanschaf en ervaringen
Echter, het gemis van luchtgekoelde Volkswagens begon weer te knagen. In 1998 kocht ik in Zeeland daarom deze 1300 van de tweede eigenaar voor 4000 gulden. Een echte klassieke uit 1966, nog met liggende koplampen, zwart-wit gelakte velgen, helemaal origineel en… wat een lief kleurtje: blauwgrijs.
De eerste rit van Zeeland naar huis werd meteen een natte vuurdoop: het hoosde. Thuisgekomen bleek de bodem achterin blank te staan. Er was dus enig achterstallig onderhoud te plegen. Zie onderhoud.
Nadat wat versleten rubbers en andere onderdelen vervangen waren begon het grote genieten. Altijd starten en lopen. Dat genieten duurde tot in 2006 de APK eraan zat te komen. Er bleek langzamerhand toch wel in toenemende mate roest, vooral aan de kop van de kokerbalken. De keus was: wegdoen of restaureren. Eerder hadden goede vrienden met sleutelervaring aan Kevers mij al geholpen en de kattenbak geheel vervangen. Een klus die grondig was aangepakt en dus omvangrijker bleek dan eerst gedacht. Na die investering wilde ik eigenlijk geen afscheid meer nemen. Dezelfde vrienden waren bereid voor een afgesproken bedrag de handen uit de mouwen te steken en we konden op zaterdagen werken in de hal van een carrosseriebedrijf. Toen is een complete body-off restauratie uitgevoerd (bij een Kever kun je de carrosserie losschroeven van de bodemplaat). Zie onderhoudsverhaal. Daarna is de auto opnieuw in de originele kleur gespoten en sindsdien is hij schitterend, mooier en beter dan bij aanschaf, en rijdt als een zonnetje. Nu is het een kwestie van bijhouden en er zuinig op zijn.
Omdat hij nu zo goed is, moet ‘ie ook goed blijven. Dat wil zeggen: vanaf april t/m november gebruik ik hem regelmatig voor meestal kortere ritten (ongeveer 3500 km. per jaar) en slaapt hij gewoon buiten. Maar ‘s winters mag hij naar binnen, in een kurkdroge garage en wordt hij slechts af en toe bij mooi droog weer uitgelaten.
Het prettige aan een Kever is dat je weet dat je geen haast moet hebben. En dus heb je dat ook niet. De Kever heeft mij geleerd veel relaxter te rijden, ook in mijn dagelijkse auto, dan ik vroeger deed. Tot ongeveer 110 km per uur gaat het nog wel, daarboven wordt het in een Kever teveel kabaal. Veel B-wegen dus. En op de snelweg is 95 á 100 prachtig, net hard genoeg om vrachtwagenchauffeurs niet te irriteren. Toch gebruik ik de auto niet zo vaak voor langere snelwegritten, langer dan 100 km. Dan is het geluid op den duur wat vermoeiend.
Het verbruik is keurig, 1:13 op de snelweg, 1:11 bij veel stadsverkeer. Olie verbruikt hij nauwelijks, alleen zweet het warme motortje bij het wegzetten altijd 1 á 2 druppels. Het is verrukkelijk autootje voor erbij en je krijgt altijd hartverwarmende reacties. Ik hoop hem nog lang te mogen berijden.
Pluspunten:
- vorm, uitstraling, sfeer en rijplezier
- betrouwbaarheid: altijd starten en lopen, slechts één keer blijven staan met geknapte koppelingskabel
- simpele, robuuste techniek, en wat er niet op zit, kan ook niet stuk
- bij sporadisch opgetreden lege accu enkel even aanduwen want alles werkt mechanisch
- onderdelenvoorziening
- onderhoud betaalbaar, afgezien van de restauratie
Minpunten:
- motor vanaf 100 km/u lawaaierig
- ruiten beslaan snel bij kou en regen, geen ventilator, maar tochtraampjes doen wonderen (zolang je niet stil staat…)
- gevoelig voor zij- en tegenwind
- EuroNCAP score belabberd, (nog) geen veiligheidsgordels, geen kreukelzones, geen hoofdsteunen enz., kortom: liever geen frontale botsing
- bagageruimte klein en onpraktisch van vorm
- roestgevoelig
** update 12 oktober 2010, 134.000 **
Weer twee jaar zonder morren verder gereden. In de winter is de auto gestald in een verwarmde, kurkdroge garage. Af en toe, zo eens per twee maanden, laat ik hem bij droog weer uit. Het is altijd starten zonder acculader. Weer zo'n voordeel van het feit dat er geen elektronica in zit die de accu langzaam leeg trekt. Zelfs geen klokje loopt door, want dat zit er gewoon niet. Heerlijke eenvoud: als ik wil weten hoe laat het is, kijk ik op m'n horloge. Briljant idee.
Het rijden met en onderhoud aan deze oldtimer Kever is me zo goed bevallen, dat ik ernaast voor dagelijks gebruik een youngtimer gekocht heb: een Mercedes-Benz 190D 2.5 uit 1986 in prima staat: degelijk, zuinig, krachtig genoeg en comfortabel. Dat is mijn interpretatie van het begrip 'duurzaamheid'. Uitsluitend oudere auto's rijden gaat in de praktijk prima, mits ze van goede kwaliteit zijn en de onderdelen-voorziening in orde is. Wat bij een Kever en de Mercedes het geval is.
Inmiddels weer voor twee jaar een verse APK, tot 31 oktober 2012.
Voor details over het onderhoud, zie onder.
** Update december 2012, 140.000 **
Weer twee mooie jaren verder met de Kever. Veel mooie ritten en enthousiaste reacties.
Afgelopen zomer wou de Kever graag een keertje met zijn baasje terug naar zijn geboorteplaats Wolfsburg. Dus vooruit dan maar, wij erheen, samen met een vriend. Het museumpark Autostadt in Wolfsburg bezocht. Vooral het Zeithaus is een aanrader: tentoonstelling over historie van de auto met veel prachtige auto's, zeker niet alleen Volkswagen c.s.
Het was een mooie historische en nostalgische reis, voornamelijk over b-wegen. Wel een klein pech-gevalletje onderweg: een remcilinder rechts achter bleef hangen. Met een paar tikjes van de hamer weer los gemaakt. Blijkbaar aan vervanging toe.
Wat me verder opviel: in Duitsland en zelfs in Wolfsburg bij Autostadt zie je niet veel Kevers meer rijden. In NL (gelukkig) nog wel, hoewel hij langzaam maar zeker zeldzamer wordt in het straatbeeld.
Dat maakt hem alleen maar leuker, deze bijna 47 jaar oude makker.
PROBLEMEN
- 140.000 km
Onderhoud
Naast de jaarlijkse APK (inmiddels één keer per twee jaar) met een beurt is het volgende in de loop der jaren aan de auto gedaan.
- 1998: originele diagonaalbanden vervangen door radiaalbanden, deurrubbers, spanningsregelaar, stuurdemper, wat laswerk aan zijpantser.
- 1999: hoofdremcilinder, wielremcilinder, fuseekogel, stuurkogels, kriksteun lassen
- 2000: laswerk aan binnenscherm links, bumpersteunen, rvs-uitlaat, verdeelkap
- 2002: remschoenen, nieuwe benzinetank
- 2003: accu, gedeeltelijke restauratie deel 1: alle ruitrubbbers, kattenbak, binnenschermen l+r achter, kachelkabels, zijpaneel links, dwarsbalk onder achterbank l+r, relais startmotor
- 2004: wiellagers voor, rotor, verdeelkap, koppelingskabel, tapijtset
- 2005: koppeling + drukgroep, remslangen, remschoenen, wielremcilinder, thermostaat
- 2006: gedeeltelijke restauratie deel 2: nieuwe kokerbalken l+r, achterpaneel, gebruikte deur rechts, 3 nieuwe spatborden, bumpersteunbeplating, 2 nieuwe achterlichthouders, brandstofleiding, diverse nieuwe rubbers, nieuwe treeplanken, nieuwe antenne + gebruikte 6-volts radio + speaker. Verder veel laswerk, gevoelig plaatwerk in de “hammerite” gezet, auto geschuurd en daarna geheel opnieuw gespoten en tenslotte grondig getectyleerd. Skaibekleding bestuurdersstoel en achterbankleuning vernieuwd.
- 2007: laswerk vooras
- 2008: wielremcilinder, remvoering, stuurkogel, V-snaar
Wie dit overzicht bekijkt, zal zien dat de techniek relatief onproblematisch is. Onderdelen zijn betaalbaar en aan vrijwel alles is nog te komen. Grootste probleem bij een Kever blijft de roestduivel. Restauratie kan alleen in eigenwerk, bij een officieel bedrijf zou een Kever eigenlijk het arbeidsloon bijna niet waard zijn.
** Update 12 oktober 2010 134.000 **
We zijn inmiddels weer twee jaar en 5000 km verder.
In 2009 geen enkel onderhoud gepleegd: als beloning voor goed gedrag heb ik de Kever (en zijn bewoners) getrakteerd op een set driepunts veiligheidsgordels (115 euro). Toch maar wat meer veiligheid.
In oktober 2010 was het tijd voor de nieuwe tweejaarlijkse APK. Meteen een beurt laten geven. Daarnaast is het volgende vervangen:
- een wiellager linksvoor (55 euro)
- twee schokbrekers achter (110 euro)
Verder niks bijzonders. Sinds de auto in 2006 is overgespoten zijn er wat minuscule blaasjes op de kofferklep, de motorkap en het linker portier. Maar het wordt niet echt erger, dus ik laat het eerst maar zo. We ronken weer vrolijk verder! Hopelijk tot oktober 2012...
** december 2012 140.000 **
Tussentijds heb ik de nummerplaat van de voorbumper afgehaald en met beugeltjes ónder de voorbumper bevestigd: staat veel mooier.
Na twee jaar en 6000 km eindelijk weer toe aan een grote beurt met APK. Sinds de restauratie in 2006 was er nu voor het eerst wat meer werk aan de winkel, niet aan de carrosserie, maar aan de techniek.
- 2 schokdempers voor.
- 2 nieuwe voorbanden, na 14 jaar en 45.000 km waren ze op, ook door een slechte uitlijning, dat is meteen verholpen.
- 2 nieuwe remcilinders.
- remvloeistof vernieuwd.
- 2 nieuwe koplampen: de oude reflectoren waren blind, er zat na elke regenbui of wasbeurt vocht in. Complete originele Hella-set gekocht, inclusief de verchroomde ringen, de oude waren wat verweerd. Ziet er prachtig uit!
Al met al een wat duurdere onderhoudsbeurt, maar het hoeft ook maar een keer per twee jaar! Dus dat scheelt.
Nu weer twee jaar onbezorgd rijden, hoop en verwacht ik.
Trouw gezinslid
- 143.000 km
** Update oktober 2014 **
De laatste update is alweer bijna twee jaar geleden. In die periode slechts 3000 kilometers gemaakt. Gedurende de 16 jaar dat we de Kever nu hebben is hij een trouw gezinslid geworden. Altijd starten en lopen. En dat zonder acculader of wat dan ook. Ongelooflijk eigenlijk voor een auto van 48 jaar. Af en toe mag hij fungeren als trouwauto. Vorige week voor niemand minder dan onze jongste dochter!
Deze week de tweejaarlijkse APK met grote beurt, waarbij de volgende extra werkzaamheden zijn uitgevoerd:
- 2 nieuwe banden (Vredestein Classic Sprint 155-80-15);
- 2 nieuwe wiellagers voor;
- stuurhuis en stuuruitslag gesteld;
- nieuwe handremkabel;
- nieuwe fuseehoes;
- carterontluchtingsslang.
Binnenkort mag hij weer aan zijn welverdiende winterslaap beginnen.
Gataxeerd en goedgekeurd
- 147.000 km
In de afgelopen twee jaar heeft de Kever ruim 4000 km afgelegd. En daarin een aantal malen zijn kwaliteiten bewezen als trouwauto, ook binnen ons gezin. Fotogeniek is hij zeker.
In september 2015 heb ik hem laten keuren door de specialisten van de Luchtgekoelde VW Club Nederland. Aan de hand van een puntensysteem wordt de auto geheel geïnspecteerd. Het aantal gescoorde punten bepaalt de taxatiewaarde, die uitkwam op 8000 euro.
Tot de sterke punten behoort de originele motor die er na 50 jaar nog altijd in zit en nooit is gereviseerd.
Aandachtspunten voor de toekomst zijn:
- roest aan de bevestigingsstrips van het afdichtrubber voor de kofferbak en motorklep;
- roest aan de linker bodemhelft;
- roest aan de vooras.
Al met al ben ik tevreden over de uitslag.
Onlangs weer een nieuwe APK tot 9 november 2018. Wat kleine dingen zoals nieuwe olie, remslangetje, remolie, remmen stellen, ruitenwisserbladen. De punten uit het taxatierapport werden bevestigd.
Binnenkort mag de Kever weer aan zijn winterslaap beginnen.
Groot onderhoud en restauratie
- 150.000 km
** April 2020, 150.000 **
In 2019 is de Kever voor groot onderhoud en restauratiewerkzaamheden naar een top-garage met veel Kever-ervaring geweest. Na het laten maken van een offerte en even nadenken er toch maar voor gegaan.
Een opsomming:
- complete vooras vervangen en uitlijnen
- chassiskop hersteld
- bodemplaat linksachter vernieuwd
- herstellen roest onderaan A-stijl en binnenscherm linksvoor + spuiten
- krukaskeerring, oliekoelrubbers, kleppen en zuigerveren vervangen
- klepgeleiders vervangen en klepzittingen gefreesd
- koppelingsplaat en drukgroep vervangen
- motor afgesteld, nieuwe olie + filter
- nieuwe APK tot juni 2021
Het is weer een enorme stap vooruit, de motor loopt beter dan ooit. Het is overigens nog altijd de originele motor die voor 't eerst sinds 52 jaar en 150.000 km gereviseerd is. We kunnen jaren verder en binnenkort mag hij weer eens uit de stalling.
Hij loopt en loopt en loopt
- 158.360 km
* update januari 2024, 158.360 km *
Eigenlijk heb ik niet veel bijzonders te melden. Deze auto van 57 jaar oud loopt en loopt en loopt…, zoals een beroemde reclame het ooit verwoordde. Misschien mag dat wel bijzonder heten.
De laatste twee jaar is onze Kever weer een aantal malen ingezet en bewonderd als trouwauto. Niet commercieel, alleen voor familie en vrienden.
Hij heeft zijn onderhoudsbeurt gehad. Daarbij is verder de vooras doorgesmeerd, zijn de kleppen gesteld, is de ontsteking gecontroleerd en de kapotte claxon vervangen. Verder zijn de wielremcilinders voor vervangen waarbij ook de remvloeistof is vernieuwd.
Haperingen? Twee kleine dingen: de handremkabel is losgeschoten en weer vastgemaakt, moet nog een keer afgesteld worden. En verder liet de ring om het stuur waaraan de clignoteur is bevestigd los; kwestie van weer vastdraaien.
Verder: genieten van elke rit.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.