Volkswagen Jetta 1.6 16V FSI Trendline (2006)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieur

Signalement

UitvoeringJetta 1.6 16V FSI Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf700 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het wegslepen van de defecte Touran (zie mijn review hierover), kreeg ik de gelegenheid van berger ’Logicx’ een paar dagen in een nieuwe Jetta te rijden. Ondanks de korte tijd (slechts 3 dagen en nog geen 1000 km) toch leuk om even een review te schrijven.

Uiterlijk

De auto is donkergrijs metallic. Een chique verschijning. Deze nieuwe Jetta lijkt zoveel op een Passat, dat veel mensen het verschil niet blijken te zien, zelfs niet als je de Jetta naast een Passat zet.... Zelf vind ik de Jetta mooier. De Passat is te groot en daarmee wat lomp. De Jetta oogt slanker en heeft met ca. 4,5 meter lengte een mooi formaat. Toch vind ik het ontwerp niet helemaal in balans. De overhang achter is te lang en de neus wat te kort. De neus is rijkelijk voorzien van chroom. Daar moet je van houden, maar het maakt in ieder geval wel indruk!

Interieur

Het interieur van de Jetta is typisch Volkswagen. Alles zit op z’n plek en is keurig afgewerkt. In vergelijking met de Touran glimmen de kunstoffen wat minder, waardoor de afwerking wat voornamer overkomt. Ook is niet alles zwart, maar donkergrijs. Bevalt mij een stuk beter.

Zitcomfort / ruimte

Ik had nogal wat kritiek op het zitcomfort van de Touran. Stoelen te hard en ergonomie niet helemaal naar mijn smaak. Welnu, de Jetta bevalt veel beter. Prima stoelen, niet te hard en niet te zacht. Ook de ruimte van de werkplek is ruim voldoende. Wel zit je uiteraard in deze auto veel dieper. Normaal vind ik dat niet zo prettig (rugklachten), maar tot nu toe kan ik er goed mee leven. Jammer is, dat ook deze Jetta geen rechterarm steun heeft. Kleine moeite om zoiets standaard aan de stoel te leveren en het vergroot het rijcomfort op lange snelwegstukken enorm. Blijkbaar kon het er bij VW echter niet vanaf.....
Wat mij verder verbaast is dat acher de middenconsole een grote ’tunnel’ doorloopt tot onder de achterbank, alsof er een kardanas onder de auto zou moeten. Dit hoeft voor een voorwielaandrijver natuurlijk niet! De beenruimte achter wordt hierdoor wel erg beperkt.

Het rijden

De Jetta rijdt probleemloos. Het onderstel is voldoende comfortabel, maar je kunt er makkelijk strak de bochten mee door. De 1.6 16V is voor deze auto veel geschikter dan voor de Touran. Er hoeft zo’n 150 kg minder te worden meegesleept en dat voel je. Ook is de versnellingsbak beter gedimensioneerd. In de 6e versnelling kun je het toerental ca. 500 toeren lager houden dan in de Touran. Dit zorgt uiteraard voor minder lawaai en een lager verbruik. Met een beetje voorzichtige rechtervoet is een verbruik onder de 7,0 goed mogelijk. Lawaaiïg is de Jetta overigens niet. Alleen het afrollen van de banden is op bepaalde wegdekken goed te horen, maar dit kan ook aan de banden liggen.

Conclusie

Eigenlijk is er weinig op deze auto aan te merken. Wat mij echter opvalt is dat een auto als deze Jetta (sedan van ca. 4,5 meter) in de afgelopen 30 jaar eigenlijk niet wezenlijk is veranderd. Akkoord, op een heleboel details (met name ook onderhuids) is er vooruitgang geboekt, maar feitelijk is deze auto op geen enkel gebruikspunt innovatief. Vergelijk dit met nieuwe ruimteconcepten a la scenic, klapdakcabrio’s, grote zonedaken zoals in de 307. Dat zijn toch aardige ontwikkelingen die het autorijden daadwerkelijk veranderen. Dat doet deze Jetta niet, hij doet mij feitelijk sterk denken aan de Peugeot 405 waarmee wij in de jaren ’70 op vakantie gingen. Ook dat was overigens een fijne auto!

PROBLEMEN

Geen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.