Volkswagen Jetta 1.6 16V FSI Comfortline (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jetta 1.6 16V FSI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 22.228 km |
KM-stand laatst | 89.546 km |
Volkswagen Jetta 1.6 FSI
- 45.500 km
De Jetta nu goed 2 jaar in bezit (goed 3 jaar oud) en ruim 20.000 km verder bevalt de auto mij erg goed. De comfortline biedt voldoende om prettig/comfortabel te reizen over langere afstanden. Het brandstofverbruik is bij normaal gebruik/snelheden laag, gemiddeld 1 op 14,6 tegen 1 op 12,5 fabrieksopgave.
De auto is wat stug geveerd bij het passeren van drempels etc, verder juist een erg prettig veer- en weggedrag.
Als enig minpuntje ervaar ik de koppeling vanaf stilstand wegrijden, dit trilt soms wat, meer bij lage temperaturen en vocht. Volgens de dealer is dit inherent aan de VW Golf aandrijflijn. Hierom denk ik voor de volgende Jetta aan een automaat. Desondanks prima rijdersauto.
Het interieur is erg netjes , zoook het exterieur, alleen het kunststof in de middentunnel doet wat eenvoudig aan.
Als totaal een prima auto.
Update dec 2010
- 54.500 km
In december 2010 1e APK uitgevoerd, zonder noemenswaardige problemen. Alleen een lampje voor de kentekenplaatverlichting was defect. Deze is door de dealer gelijk vervangen.
Gelijkertijd is een wintercheck uitgevoerd. Onder de noemer "VW inclusief" behoefde alleen de viergastest en het lampje incl. montage afgerekend te worden. Op de montage is 50% korting verleend.
Tijdens de huidige kou valt alleen op dat de vering wat kraakt bij in/uitveren. Voor de rest is de auto probleemloos, perfect.
Deze winter voor het eerst een set winterbanden/velgen. Ik heb gekozen voor de Dunlop band, welke in 2010 als beste getetst is door Autoweek. De eerste ervaring zijn uitstekend. Veel grip bij wegrijden en bij remmen.
Bij dit soort winters mag het van mij verplicht worden, in navolging van Duitsland. Voor de kosten maakt het relatief weinig uit, de zomerbanden slijten immers niet.
Totaal nog steeds een uitstekende auto zonder zorgen.
Update April 2012
- 67.394 km
Weer een onderhoudsbeurt gehad. I.v.m. de hoeveelheid km per jaar overgeschakeld op jaarbeurten.
Naast een (grote) jaarbeurt ook een airco onderhoudsbeurt met geurbehandeling laten uitvoeren.
In de afgelopen 2 jaar geen storingen of problemen gehad, bijna alleen maar rijplezier.
Alleen in de ventilatie was een brom hoorbaar, dit is kosteloos verholpen. De ventilator is gedemonteerd en schoon geblazen. Waarschijnlijk wat bladeren die langs het filter gekomen zijn.
Dus nog steeds een uitstekende auto. Om het plezier verder te vergroten in 2011 een Pioneer radio/CD/navigatie met afneembaar scherm ingebouwd. Stukken prettiger dan een los navigatie systeem. De telefoon via de Bluetooth is ook veel verstaanbaarder.
Update juni 2013
- 79.768 km
In 2012 overgegaan op jaarbeurten i.p.v. "Long Life" beurten. In 2012 was de verwachting dat dit voor 2013 alleen olie verversen zou betekenen, echter VW heeft dit veranderd. Ook nu was een grote jaarbeurt nodig om de mobiliteit garantie te kunnen behouden.
Financieel lijkt dan de "Long Life" interval toch weer iets interessanter.
De auto is eigenlijk onveranderd en geeft nog steeds geen aanleiding voor vervanging. Integendeel, hij bevalt alleen maar meer.
De onderhoudsbeurt heeft geen mankementen aan het licht gebracht, dus ook technisch nog steeds perfect. Toekomstige vervanging, bij 90.000 moet het luchtfilter vervangen worden, als enige melding.
Brandstofverbruik blijft eveneens onveranderd op zo'n 6,6 ltr per 100 km, ruim 1 op 15.
In het voorjaar een kleine (lak)schade opgelopen aan de achterbumper en onder spoiler, weer prima verholpen. Ongelukje zit in een klein hoekje in het huidige verkeer.
Update mei 2014
- 89.546 km
Tijd voor opvolging.
Na vele jaren zeer plezierig auto rijden de keuze gemaakt om in te ruilen en te vervangen voor een volgende nieuwe Volkswagen.
De Jetta heeft in alle jaren geen technische problemen of opvallende kosten gegeven. Tijdens de garantie periode zijn wat kleine tekortkomingen prima verholpen.
Het opvallendste feit is vervanging van de accu, echter na ruim 7 jaar ook niet echt een issue. Probleemloze auto, met slechts de periodieke onderhoudsbeurten zonder bijkomende werkzaamheden.
Op basis van ca. 12.000 km/jr een km-prijs € 0,49 all-in.
Gemiddeld benzine verbruik van 1:15,2 (6,6 ltr/100km) en een afschrijving van € 13.500 over ruim 6 jaar bezit.
De auto kan nog jaren uitstekend mee, maar de combinatie van een goede deal, te verwachten onderhoud (banden, remblokken /-schijven, grote beurt met extra onderhoud etc) en de wens voor weer een jongere auto heeft ons besloten tot vervanging.
De auto verkeert zonder te veel moeite nog in uitstekende conditie en oogt erg fris. De lak is nauwelijks / niet zichtbaar verbleekt en de bekleding eveneens. Wel op de voorstoelen altijd beschermhoezen gebruikt.
Slechts wat "vlekwerking" waar te nemen in de chroom-look lijsten rond de ruiten.
Ook geen vervelende piepjes of kraakjes door ouderdom tijdens het rijden.
Uit alles blijkt verder dat VW iets bedoeld heeft voor vele jaren gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.