Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Highline (2010)

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 16V TSI 122pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf221.000 km
KM-stand laatst231.900 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze nieuwe auto ophalen

  • 221.000 km

4 september '23 konden wij eindelijk onze "nieuwe" auto ophalen. Het was een Jetta geworden uit 2010 met 221.000 km op de teller.
Alles zag er goed uit bij het overnemen van de Jetta, geen roest of andere gekkigheden. Het enigste was eigenlijk de grote hoeveelheid chrome sierdelen die erop waren geplakt door de vorige eigenaar, dit werd dus het eerste project wat wij gingen doen.

Eenmaal thuis aangekomen zijn wij gelijk begonnen met de föhn alle chroom eraf halen wat niet origineel was, werkelijk waar het zat overal.

De eerste rit naar huis was heerlijk, auto heeft meer dan voldoende vermogen of lekker mee te komen met het verkeer op de snelweg en dan nog de vering, niet te hard maar ook niet te zacht. Onze eerste indruk van een wat langere rit was heel positief.

Boodschappen doen in duitsland

  • 221.500 km

Het eerste weekend met onze nieuwe aanwinst gelijk naar Duitsland om inkopen te doen, het is ongeveer 1.5uur rijden naar Duitsland, maar dat is absoluut geen ramp in de Jetta.

Nadat alles is ingeladen voor alles en iedereen verbaast het ons hoeveel er eigenlijk in de kofferbak past, het enigste nadeel vinden wij dat alleen de kofferbak van het kontje opengaat en niet (zoals bijvoorbeeld bij een mazda 6) het hele achterraam.

Een beurt voor de vakantie

  • 229.000 km

De auto heeft vandaag 4 nieuwe banden gekregen, 2 waren aardig glad aan de binnenkant en de andere 2 begonnen uit te drogen en zeker met het oog op de lange rit die wij volgende maand gaan doen naar zuid Frankrijk en de apk die eraan komt doen we het maar alvast.
Voorderest zat er een kleine tik in de motor wat duidt op een klepstoter die niet helemaal soepel gaat, dus gelijk een motorflush gedaan en verse olie erin, hierna was het opgelost en draaide de motor weer heerlijk.

Helaas heeft er afgelopen maand een camper in de deur gezeten, helaas was deze beste man zijn handrem vergeten dus rolde hij zo de deur in, helaas kan de deur niet meer vanaf de buitenkant open. Heel fijn net voordat je op vakantie gaat.

Voorderest geen bijzonderheden meegemaakt de afgelopen maanden, behalve dat de auto helaas niet zo zuinig is in de stad zelf.

Naar zuid frankrijk

  • 229.500 km

Vandaag gingen we heerlijk met de auto naar zuid frankrijk, auto afgeladen en de fietsen erop.

Het eerste gedeelte todat we frankrijk inkwamen ging soepel, maar bij lille begon de auto af en toe te stotteren.

Een uurtje voor clermont ferrand werd het stotteren als maar erger aangezien we begonnen met het klimmen in de bergen, toch maar even opzoek naar een garage.

Ondertussen contact gehad met onze garage in Nederland, deze zei gelijk dat de bougies moesten worden vervangen.
Ondertussen hadden we al meerdere garages gehad en nergens hadden ze bougies voor onze auto op voorraad.

Met zo min mogelijk toeren zijn wij voorzichtig doorgereden tot het hotel.

Naar zuid frankrijk deel 2

  • 230.400 km

Vandaag staat het laatste stukje op de planning, gelukkig is het maar 4uur rijden en hebben we het ergste gehad, helaas is het probleem met het stotteren van de motor niet verholpen, maar zolang we de cruise control niet gebruiken en we zo min mogelijk toeren maken stottert de motor niet.

Na 4uur rijden zijn we eindelijk bij de camping aangekomen en is het wachten tot maandag de garages weer open zijn.

Auto wordt uitgelezen

  • 230.800 km

Vanochtend kwam er een sleepwagen om naar onze auto te kijken, gelukkig sprak deze beste man een aardig woordje Engels.

De monteur heeft de auto uitgelezen, maar hier kwamen zoveel fout meldingen uit dat hij er helemaal niks mee kon. Hij gaf fouten aan oa van de inspuiting, cilinder 1 en de turbo. Omdat er zoveel meldingen waren heeft hij alles eruit gehaald en gezegd, rij er een stuk mee en als het terug komt gelijk naar de garage.

We hebben een uurtje of 2 gereden langs de Franse kust en even de Pyreneeën ingewerkt de auto was weer zoals normaal gelukkig.

Terugweg naar Nederland

  • 231.400 km

Helaas is de vakantie weer voorbij en begint de reis weer naar huis.

De auto heeft 800km probleemloos gereden in Frankrijk en Spanje, maar helaas op de laatste dag begon het probleem weer. Weer het hele circus in gang gezet, anwb bellen, garages en uit laten lezen.

Bij de garage kwamen ze het op het idee om de poelie te vervangen voor de ketting. Natuurlijk even gebeld met onze vaste garage thuis en die snapte daar niks van dus dat hebben wij geweigerd (uiteindelijk hebben ze allerlij andere dingen doorgeven aan de anwb).

Weer de auto laten resetten en begonnen aan de terugweg naar Nederland, na een kleine 500km begon de auto weer te stotteren en te trillen, gelukkig waren we bij een afrit en zijn we gelijk de snelweg afgegaan en weet de anwb gebeld.

Uiteindelijk zijn we afgesleept, weer de auto uitgelezen en met een camera van binnen bekeken, conclusie was dat cilinder 4 niet meer te redden is en dat de kosten te hoog zullen zijn.

Helaas hebben we de auto achter moeten laten en met een leenauto onze reis naar huis verder moeten voortzetten.

Op weg naar de sloop

  • 231.900 km

11 juli is de auto bij ons thuisgebracht door de berger, nadat hij nog 2 weken in Frankrijk is blijven staan.

Na even goed te hebben nagedacht over wat nou verstandig is zijn wij toch tot de conclusie gekomen dat het het niet waard is om hem te repareren. Wat zou het volgende probleem zijn als we dit wel zullen repareren en de kosten vooral.

De auto hebben we gelijk aangeboden aan opkopers voor de sloop want dat is het beste denken wij.

Helaas heeft het zo moeten eindigen voor onze jetta, voordat de vakantie begon was het een heerlijke auto en hebben we er echt van genoten.

Met pijn in ons hart hebben we toch wel afscheid moeten nemen van de Jetta ook al hebben we er maar 9 maanden van mogen genieten

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.