Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline (2006)
Succesvolle rentree
Aan de basis van het Jetta-gamma stond ooit een eenvoudig 1,3-tje met 60 pk. Anno 2005 is de basismotor een 102 pk sterke 1,6-liter achtklepper. Deze motor ligt in het vooronder van onze testauto, gecombineerd met het Comfortline-pakket. Dankzij de chromen grille (altijd standaard) en raamlijsten oogt deze uitvoering een stuk voornamer dan de Trendline. De lichte bekleding, die fraai contrasteert met de zwarte lak, is gewoon bij de prijs inbegrepen. Frontaal gezien deelt de Jetta de koplampunits met de Golf, maar de grille en bumperpartij zijn duidelijk anders. Er is rijkelijk met chroom gestrooid, net als bij de Passat. De achterkant vertoont sterke overeenkomsten met die auto. De mooie lichtunits, die iets hebben van haviksogen, herbergen LED-verlichting.
Het interieur van de Jetta is al even verzorgd als het exterieur. De klasse straalt je tegemoet en qua materiaalsoort, afwerking en ergonomie kan deze auto zich meten met veel duurdere auto's die niet eens ruimer zijn. Waar je ook kijkt en wat je ook aanraakt, het is allemaal even
mooi en goed.
Geen sprinter
Na het starten vallen twee zaken op: stationair hoor en voel je de motor totaal niet, terwijl er bij gas geven juist een vrij donkere grom klinkt. Alsof er een tweeliter onder de kap ligt in plaats van een zestienhonderd. De versnellingsbak laat zich met de vrij hoog geplaatste, korte pook uitstekend bedienen. Korte klikken die weinig kracht vergen.
Een sprinter is de 1,6 niet, maar je komt er prima mee uit de voeten. Volkswagen geeft voor het verbruik een gemiddelde op van 1 op 13,5, wij kwamen een kilometer minder ver op een liter. Overigens is dit de enige motor uit de Jetta-stal die op LPG kan, voor hen die geen diesel willen of kunnen rijden. De FSI-krachtbronnen kunnen (nog) niet op gas. Maar het gros van de kilometervreters kiest natuurlijk voor een TDI. De Jetta mag dan weinig vermogen ebben, dat wil niet zeggen dat het rijplezier er minder om is. Met het onderstel hebben we al meer dan eens kennisgemaakt in de Golf. Multilinkachterwielophanging en McPhersons vóór.
De Jetta ligt met deze configuratie prima op de weg. De voorwielophanging reageert direct en gehoorzaam op stuurbewegingen. De bekrachtiging werkt elektromechanisch en zorgt voor een licht stuurgevoel. De directheid van de besturing maakt echter weer veel goed. Het comfort op slecht wegdek is ruim voldoende, hoewel de afstemming aan de straffe kant is. In zijn totaliteit laat het weg- en stuurgedrag een sportieve indruk achter.
Weldadige rust
Niet alleen de onderstelafstemming is bepalend voor het comfort, ook het meubilair en het bedieningsgemak dragen hun steentje bij. De Jetta Comfortline heeft twee in hoogte verstelbare stoelen met lendensteun en een meervoudig verstelbaar stuur. Als bestuurder heb je dan ook totaal niets te klagen. Een stoel met goede steun voor benen en rug, waarop je 't lang uithoudt. De middenconsole is hoog geplaatst, zodat je goed zicht hebt op de stereo en de klimaatregeling. We noemden al even de rust in het interieur, zowel wat windgeruis als onderstelgeluid betreft. Het maakt deze VW tot een prettige kilometervreter.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Jetta 1.6 Comfortline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.554 mm / 1.781 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.243 kg |
Laadvermogen | 627 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 670 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12.9 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6.6 s / 9.6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12.0 s / 16.9 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |