Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | ID.3 58kWh 1st Max |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2020 |
| Jaar van aanschaf | 2020 |
| KM-stand laatst | 101.250 km |
Van een e-Golf naar een ID3!
16-10 was het eindelijk zover, ik mocht "mijn" ID.3 gaan ophalen in Eindhoven! Auto zou eigenlijk begin september geleverd worden, maar kennelijk had VW nogal moeite met het transport en rijklaar maken van alle auto's waardoor de levering flink is vertraagd. Ach, een maandje extra in een e-Golf is geen probleem.
Inderdaad, mijn tweede elektrische auto. Elektrisch rijden kent voor mij geen geheimen meer, maar toch zal ik in deze review zoveel mogelijk informatie verschaffen voor zowel de beginnende EV-rijders als de gevorderde. Zie voor mijn review van de e-Golf de link in de comments!
Waarom een ID.3?
Op het moment van bestellen voor mij de enige logische keuze eerlijk gezegd. De ID.4 was nog niet aangekondigd en de Tesla Model 3 viel net buiten het leasebudget. Ik heb proefgereden in een Peugeot e-2008, Kia eNiro, DS3 crossback e-tense, Lexus ux300e. Na deze proefritten was eigenlijk alleen de Kia eNiro nog een serieuze optie. De overige auto's vielen voor mij in de categorie: leuk geprobeerd, maar anno 2020 komt dit te kort. Te kleine actieradius, te laag snellaadvermogen. Ik wilde minimaal 200-250 winter-kilometers en 100kW snelladen. Vooruit, van de KIA accepteerde ik het iets lagere vermogen. Deze viel uiteindelijk af omdat deze niet meer in 2020 leverbaar zou zijn (achteraf bleek van wel). Mijn nieuwsgierigheid naar de ID.3 en de lichte afkeer van "Koreaans", deden me besluiten nogmaals voor een VW te gaan. Het was een gok. Ik had er nog nooit in gezeten of gereden, maar doorgaans voelt een VW gewoon als een VW en voor mijn gevoel kon dat niet radicaal anders zijn dan de e-Golf die ik reed.
De auto voldoet aan mijn eisen qua actieradius en snellaadvermogen. Ik had graag een iets grotere kofferbak gewild, maar dat is niet doorslaggevend geweest. De ID.3 trok me extra aan omdat het een echte EV is en geen compromis zoals de meeste fabrikanten nu aanbieden. Het bleek budgettair mogelijk te zijn om voor de "Max" uitvoering te gaan, waardoor ik 8% over de eerste 45000 euro betaal en 22% over de resterende 4900. Ik geloof dat het totaal op 190 euro aan bijtelling per maand uitkomt. Fors meer dan de 35 ik voor de e-Golf betaalde (we krijgen de undershoot op het leasebedrag voor 75% uitgekeerd), maar ik vind dat ik niet mag klagen. In maart verwachten we gezinsuitbreiding en ik duim me suf dat alle spullen netjes in de kofferbak passen. Zo niet, dan heb ik thuis wat uit te leggen ;)
Aflevering en eerste indruk
- 100 km
De aflevering van de auto verliep ondanks de corona-maatregelen redelijk soepel. Uitgebreide uitleg over de auto gekregen en van tevoren kreeg ik een youtube playlist toegestuurd met uitleg over de auto door Werner Budding. Het blijft een VW, dus de herkenbaarheid is vrij groot.
In Q1 2021 moet de auto terug naar de dealer voor de software update. Deze schijnt maar liefst 8 uur in beslag te nemen omdat het gehele besturingssysteem aangepast wordt. Na deze update moet het allemaal niet alleen een stuk sneller werken, maar werkt ook Apple Carplay (in mijn geval) en de augmented reality.
De eerste indruk van de auto is goed. Goede stoelen, veel ruimte en vooral een heel ruimtelijk gevoel in het interieur. Het panorama dak doet daar nog een schepje bovenop. Ten opzichte van de e-Golf zit je een stukje hoger en dat vind ik eigenlijk ook wel prettig. Ja, de kwaliteitsbeleving van het interieur is wat lager dan de e-Golf (met name door het gebruik van hard plastic), maar ik vind het zeker niet storend.
De drukknoppen zijn allemaal vervangen door haptic touch knoppen. Je krijgt dus wel feedback (behoorlijk veel zelfs) als je op een knop "drukt". Veel knoppen kun je ook als slider bedienen, zoals het volume en de temperatuur. Veel kritiek over gelezen, maar ik vind het in de praktijk allemaal wel meevallen.
De ruimte achterin is verrassend te noemen. Dit is echt fors meer dan de e-Golf. Dit is volledig te verklaren doordat er geen varianten met een brandstofmotor van zijn en de auto dus eigenlijk een stuk optimaler ingedeeld kan worden (geen grote motor en versnellingsbak). De kofferbak is vergelijkbaar met de Golf.
Het multimediasysteem is lekker vlot en enigszins herkenbaar als je een recente VW hebt gereden. Telefoon en We Connect app koppelen verloopt soepel, maar Carplay is dus nog niet beschikbaar helaas. Ik vind de navigatie van VW niet top, in de Golf navigeerde ik eigenlijk altijd op Google maps. Het is wel erg handig en fancy om het ID-light in het interieur de navigatie aanwijzingen te zien geven. Ik hoop dat dit straks met Carplay ook blijft werken. Irritatiepuntje is de snelheid van de navigatie. Het laden van de route duurt lang in vergelijking met je telefoon en als je met je stem de navi instelt komt daar nog wat extra tijd bij om steeds zaken te bevestigen. De navigatie aanwijzingen staan op het centrale scherm in de auto, maar ook op het schermpje op het stuur en ook nog eens in het head-up display. Beetje overkill, maar goed.
De kleur van de interieurverlichting is in te stellen, leuk extraatje.
Elektrische stoelverstelling is erg prettig, maar anno 2020 kan geheugen echt niet ontbreken... Hopelijk komt dit nog een keer beschikbaar als update. VW kennende mag je dan weer wat extra euro's afrekenen. De max heeft ook een massagefunctie op beide voorstoelen. Ook een leuk extraatje, waarvan in denk dat ik het veel ga gebruiken (de extra prikkels helpen me bij langere ritten om de aandacht vast te houden).
Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar dat voeg ik later nog wel toe!
De eerste kilometers
- 100 km
De rit van de dealer naar huis!
Na de uitgebreide uitleg was het dan eindelijk tijd voor de eerste kilometers. Wat meteen opviel is de stilte in de auto. Stiller nog dan de e-Golf! Tot 30km/u komt daar wel nog de inmiddels verplichte e-sound bij, die ook duidelijk hoorbaar is in de auto, maar verder geen kraakjes of piepjes die ik soms bij de golf wel hoorde.
De auto is met z'n 150kW lekker pittig. Ik ben er nog niet over uit of al dat vermogen alleen in de sport-modus beschikbaar is, of ook in comfort. Wat wel opvalt is dat de auto in de sport-modus wel erg fel reageert op het pedaal. Misschien vergt het wat gewenning, maar de e-Golf leek wat soepeler weg te rijden vanuit stilstand. Voor de eerste bocht werd mijn "angst" werkelijkheid. De regeneratiefunctie die ik bij de Golf zo fijn vond (1-2-3-B, van licht naar zwaar) ontbreekt compleet bij de ID.3. In de comfort modus remt de auto nauwelijks af als je het pedaal loslaat. Schakelen naar de B-stand zorgt ervoor dat de auto wel flink afremt, maar dit lijkt minder sterk te zijn dan bij de Golf. Een Tesla m3 doet daar nog eens een flinke schep bovenop en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nu echt mis. In de B-stand gaan ook meteen de remlichten aan bij het loslaten van het pedaal. Vandaar dat ik in de Golf meestal stand 3 selecteerde. Toch best aardig afremmen, maar nog geen remlichten. Lijkt me een erg onrustig beeld als je achter een EV rijdt waar regelmatig de remlichten gaan branden als de bestuurder heel even het pedaal loslaat.
Overigens is de regeneratie in de sport-modus wel een stuk hoger ontdekte ik, zonder dat je daarvoor "B" moet selecteren.
Voor mijn gevoel heb ik heel veel zicht rondom. Ik weet niet precies waardoor dit komt, maar voor mijn gevoel zijn de spiegels net een tikje groter dan een golf. Ook met even achterom kijken lijk ik wat meer zicht te hebben. Niet dat je dat nodig hebt, want de auto houdt de boel om je heen scherp in de gaten. De dode hoek assistent is prominent aanwezig en de lane-assist grijpt tijdig in of geeft een waarschuwing.
De adaptive cruisecontrol werkt prima en lijkt zelfs weer een tikje beter dan de Golf. Een handige, maar tegelijkertijd mogelijk gevaarlijke feature is dat de adaptive cruisecontrol naar de kaart kijkt en weet wanneer er bochten of rotondes komen. De auto remt dan vanzelf af en accelereert weer na de bocht of rotonde. Ik had de navigatie ingesteld op thuis, maar pakte een omweg waardoor ik dus bewust de aangegeven afslag miste. Omdat de gps even tijd nodig heeft om op te merken dat je doorrijdt, herkende de auto op de kaart dus een rotonde aan het einde van de afslag. De auto remt dus midden op de snelweg af! Dit zie je aankomen en een tikje op het pedaal overruled de boel, maar je zal maar even niet op zitten te letten! Ik weet dus nog niet goed wat ik hiervan moet vinden eerlijk gezegd...
Ook op de snelweg is de auto erg stil (100-110 km/u). Benieuwd of dit ook met 130 nog is. Zeker als je een muziekje aan hebt staan, merk je nauwelijks iets van windgeruis.
De audio vind ik wat tegenvallen ten opzichte van de Golf, die was uitgerust met het dynaudio systeem. Voor mijn gevoel is het in de ID.3 kwalitatief wat minder, alhoewel ik nog niet uitgebreid heb gespeeld met de instellingen.
Ook op de n-wegen en binnen de bebouwde kom rijdt de ID.3 heerlijk comfortabel. Beetje stug, maar wat wil je met een auto van 1800kg op 20" wielen. Ik vind het wel lekker! De draaicirkel is overigens imposant klein en dat is erg prettig met draaien en parkeren.
Voor de vorm nog even langs Fastned gereden om de auto-charge te activeren, maar ik verwacht daar met de ID.3 een stuk minder te komen dan met de Golf!
Tot zover de eerste kilometers. Meer volgt!
Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze gerust dan probeer ik ze in de review te beantwoorden!
Rijeigenschappen
- 950 km
Ondanks dat er nog geen 1000km op de teller staat, wil ik wel al mijn eerste indruk geven van de rij-eigenschappen van de ID.3.
Het kostte even tijd voordat ik echt lekker zat in de auto. Misschien komt het wel door het ruimtelijke gevoel? Daar waar ik in de Golf stapte en eigenlijk meteen lekker zat, heb ik in de ID.3 toch wel even moeten zoeken naar een lekkere zitpositie. Gelukkig heeft mijn vriendin geen behoefte aan een andere zitpositie, waardoor ik niet steeds opnieuw hoeft in te stellen. Het ontbreken van een geheugenfunctie bij elektrisch verstelbare stoelen vind ik nog steeds een grote misser van VW!
Nooit gedacht dat ik dit al op mijn 37ste ging zeggen, maar de instap is lekker hoog :)
De auto is met 150kW/204pk allerminst traag te noemen. De 1st edition gaat in minder dan 8 seconden van 0-100 en dat is snel genoeg :) Door de achterwiel aandrijving voelt het allemaal nog een stukje directer. Zelfs op nat wegdek kun je vol "gas" wegrijden, zonder dat de wielen slippen.
Of het met de achterwiel aandrijving te maken heeft weet ik niet, maar voor mijn gevoel kwam de e-Golf wel wat soepeler van zijn plek. Ik merk dat de ID.3 zowel vanuit stilstand als rollend eerder geneigd is tot "schokken". Ik ervaar dit zowel in de normale als in de sportmodus.
De ID.3 weegt 1800 kg, ongeveer 300 kilo meer dan een e-Golf. Met optrekken merk je dat gewicht niet, maar in wat steviger bochtenwerk voel je wel degelijk dat de auto wat overgewicht heeft. Voor mijn gevoel is het wel minder dan bij de e-Golf. Ik ben geen specialist, dus waar het precies aan ligt weet ik niet. Lager zwaartepunt? Langere wielbasis?
Het mag de pret echter niet drukken, de ID.3 blijft een genot om ook wat sportiever mee te rijden! De stoelen bieden overigens ruim voldoende steun in de bochten.
Als ik de instellingen van de auto mag geloven, bestaat er een verschil in de normale en de sportmodus qua onderstel. Ik heb dit verschil echter (nog) niet ervaren. Ik vind het onderstel vrij stug, een heel duidelijk verschil met bijvoorbeeld de Peugeot en DS waarmee ik heb proefgereden. Ik vind dat overigens geen probleem, liever wat stugger dan overdreven soft.
Parkeren en manoeuvreren is een eitje met de ID.3. De draaicirkel is echt heel klein en dat merk je ook met parkeren. Ik vind het wel nog lastig de auto in te schatten aan de voorkant. De parkeersensoren doen natuurlijk hun werk, maar met geen mogelijkheid dat ik de korte neus van de auto zie en dat voelt toch een beetje "blind".
Zoals al eerder aangegeven is het lekker stil in de auto. Ook bij snelheden boven de 100 km/u. Uiteraard afhankelijk van het wegdek waar je op rijdt.
Ook heb ik al eerder het gemis genoemd van een fatsoenlijke recuperatiefunctie. Ik moet eerlijk bekennen dat de ID.3 hierin flink teleurstelt en ik denk dat menig ervaren EV-rijder het met me eens zal zijn.
In de normale modus in de "D"-stand remt de auto niet of nauwelijks af. In de sportmodus is het al iets beter, maar het is nog lang niet wat ik zou willen. Overschakelen naar de "B"-stand zorgt ervoor dat de auto redelijk afremt als je het pedaal loslaat (let op, ook de remlichten gaan nu aan). In tegenstelling tot de e-Golf komt de auto echter niet volledig tot stilstand, dus je zal altijd het rempedaal moeten gebruiken.
Ik denk dat ik dit de grootste misser vind van de ID.3. Juist het "one-pedal-driving" is fantastisch als je er aan gewend bent (en dat ben je echt heel snel!). Tegen beter weten in hoop ik dat dit met een OTA-update kan worden aangepast door VW.
Tot zover mijn eerste indruk van de rijeigenschappen. Mocht je dingen willen weten, laat het me weten via de reacties!
Storingen, storingen, storingen
- 8.000 km
Ik hoop binnenkort tijd te hebben om mijn ervaringen weer wat uitgebreider op te schrijven. Dus ik houd het kort.
Na de 2.1 update kende de auto nog diverse problemen. Zo is de selectiehendel vervangen omdat de auto af en toe niet meer wilde "starten". Daarna gaf de front assist steeds vaker storing. Dit leidt automatisch tot het uitvallen van de hulpsystemen die van dezelfde sensoren gebruik maken, zoals adaptive cruise control en de travel assist.
Op het moment van schrijven staat de auto al 2 (!!) maanden bij de dealer... Diverse onderdelen vervangen, updates die mislukken en zowel de dealer, importeur als fabriek die niet tot een oplossing kunnen komen.
Daarom heb ik ook de waardering maar even aangepast. Het gekke is dat de leenauto's (ook ID.3's) die ik tot nu toe heb meegekregen altijd probleemloos zijn.
Desalniettemin dikke minpunten!
Dat was het dan! 5 jaar ID3
- 100.500 km
Dat was het dan!
5 jaar ID.3 gereden. Meer dan verwacht en helaas ook meer dan gehoopt.
Disclaimer vooraf: dit is een leaseauto uit de 8%-periode. Ik schrijf de review echter vanuit het perspectief van een particuliere koper. Ik heb 5 jaar lang voor 190 euro per maand auto gereden en verder heeft het “gedoe” me natuurlijk wel tijd gekost. Hoewel dat natuurlijk wel vervelend is, staat dat naar mijn mening niet in verhouding tot een particuliere koper die hetzelfde mee zou maken.
Toen ik begin 2023 overstapte naar een andere werkgever, had ik de mogelijkheid om de ID.3 “mee te nemen”, als in: de ene leasemij neemt de auto over van de andere. Zodoende kon ik nog lang met 8% bijtelling rijden. De nieuwe leasemij hanteert andere regels dan de vorige, dus ik wist dat ik de volledige 5 jaar ging rijden. Financieel natuurlijk heel aantrekkelijk, maar wel wat vraagtekens vanwege een kinderwens. Spoiler: op vakantie gaan met 2 jonge kinderen in een ID.3 vergt met inpakken een precisie en creativiteit waar ze in diverse sectoren jaloers op zijn.
De auto was eindelijk storingsvrij, dus ik had vertrouwen in de toekomst. Niet gauw daarna begon het geneuzel met de accu. Ik merkte dat de actieradius gelijk bleef, maar ik steeds minder km’s kon rijden. De auto begon steevast op 300-350km verwachte actieradius, maar na 150km was het toch echt op. Als ik het gemiddelde verbruik terugrekende naar het aantal km’s dat ik had moeten kunnen rijden met dat verbruik, kwam dat steevast niet overeen. Na tig keer bellen met de dealer (ja meneer, bij regen en koud weer zakt de actieradius behoorlijk, etc. etc.) en steeds alleen maar storingen uitlezen (die er dus niet bleken te zijn) mocht ik toch eindelijk toch langskomen voor een wat uitgebreider onderzoek. Zelfs ter plaatse werd ik er nog op geattendeerd dat de actieradius theoretisch is en dat er heel veel van invloed is… Na een analyse van de accu (in plaats van alleen uitlezen van storingen) moesten ze toch toegeven dat er een cellenpakket defect was en ik ongeveer 1/3 van de capaciteit miste. Oké, dat gevoel had ik al. Wanneer is het gefikst? …. Tja, daar gaan wel een aantal maanden overheen voordat we materialen, de juiste mensen en tijd hebben…. Ik zal het hier verder bij laten, jullie kunnen je mijn reactie denk ik wel voorstellen.
Verder nog wat kleine dingetjes die opvielen. Niet kunnen rijden tijdens een OTA software update en een defecte alarmmodule (die hulpdiensten belt na een ongeval). Bij die laatste reparatie kon ik ook weer achteraan aansluiten. Een verhaal over veiligheid, vakantie en kleine kinderen doet dan wonderen en opeens kun je een week later terecht :)
Enfin, tijd voor een conclusie. 5 jaar ID.3 met op gezette tijden wat defecten die op zichzelf niet zo’n punt zijn. Echter heb ik de service van VW echt als dramatisch ervaren. Lange wachttijden voordat je terecht kunt, lang aandringen op grondige controles ipv oppervlakkig uitlezen van storingen. Het is niet best. Om even terug te komen op mijn disclaimer: van een Volkswagen van 50.000 euro mag je in mijn optiek echt meer verwachten dan de eerste versie van de ID.3. Achteraf gezien vind ik met name het interieur echt onder de maat en gelukkig is dit met de facelift opgelost. VW moet ook echt iets gaan doen aan de service, want de wachttijden zijn echt te lang. Actieradius en laden heb ik me ook altijd aan gestoord. Het verbruik van de auto is pas enigszins in de buurt van de fabrieksopgave gekomen na een update. Ik weet niet precies wanneer deze is geweest, maar het is iets van afgelopen 2 jaar. Als je 15 kWh/100km opgeeft kan het niet zo zijn dat een berijder steevast op 20+ zit en ik zie mezelf zeker niet als iemand met een zware voet.
Snelladen hoefde ik eigenlijk nooit, maar uit interesse in laadkarakteristieken wel zo nu en dan gedaan. Conclusie: dramatisch. Bij 25 graden en 0-5% actieradius haal je inderdaad heel even de opgegeven 125kW, maar dat zakt al heel snel als een pudding in elkaar. In elke andere situatie (kouder, of hogere SOC) stond het steevast op 50-60 kW en dat is echt een dikke onvoldoende. Praktisch gezien dus nooit last van gehad, maar ik vind het niet kunnen.
Om eerlijk te zijn, als ik daadwerkelijk een particuliere koper was geweest had ik denk ik de koop proberen te ontbinden. Voor 50k mag je echt meer verwachten naar mijn mening. Als ik kijk naar de huidige versie van de ID.3, dan krijg je meer auto voor minder geld.
Over het rijden niets te klagen. Dat is meer dan goed en echt een stap vooruit ten opzichte van de e-Golf die ik hiervoor reed. Afhankelijk van de prijzen denk ik dat een 2e hands 1st edition op dit moment ook zeker geen slechte koop is.
Nog een maandje en dan hoop ik in Tilburg een Tesla Model Y op te halen. Blij mee en in principe ook mijn eerste keuze. Achteraf gezien had ik ook niet zoveel te kiezen. Auto’s van enigszins vergelijkbaar formaat (ID.4, ID.7, Enyaq) met een uitrusting zoals ik die nu gewend ben vielen allemaal (net) buiten budget. Niet gedacht dat ik VW nog een kans zou geven, maar voor een goed uitgeruste ID.7 vond ik de hogere bijtelling het overwegen waard.
Tot zover mijn review over 5 jaar ID.3. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
Te vroeg gejuicht
- 101.250 km
Te vroeg gejuicht. Met de herfstvakantie voor de deur en een ritje van Limburg naar Zeeland voor de boeg verscheen de bekende melding: "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft"
In mijn woonplaats kan de dealer deze storing niet uitlezen/oplossen... dus ik mocht me een half uurtje verderop melden. Ik had de dealer eigenlijk gewoon als formaliteit gebeld. Ik verwachtte uiteraard dat ik over 2 maanden aan de beurt zou zijn en dat ik op basis daarvan tegen de leasemaatschappij kon zeggen dat ik niet zo lang met deze storing ging rondrijden en tot de levering van de Model Y een andere auto wil. Tot mijn verbazing kon ik meteen terecht. Na wat wisselingen en telefoontjes kreeg ik voor mijn vakantie een recente ID.3 mee. Ze hadden de auto meteen uitgelezen na binnenkomst en de conclusie is dat er voor de vijfde (!) keer een cellenpakket defect is...
Ik heb de neiging om een soort van emotionele band met mijn auto's te ontwikkelen, ook al is het lease. Nu heb ik echter aangegeven dat ik deze auto nog één keer wil zien en dat is als ik hem leeg kom maken. De doorlooptijd is 10 dagen en de leenauto is een stuk minder uitgerust, maar ik vind het wel goed geweest :)
Ik weet niet of ik de totale historie qua dealerbezoek kan opvragen, maar ik ben op 5 jaar tijd talloze keren bij de dealer geweest. 3 daarvan waren voor onderhoud en/of APK.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.3
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.3 City 45 kWh | 150pk | NL-auto |1e eigenaar | incl. BTW
- 2021
- 41.506 km

Volkswagen ID.3 First 58 kWh Nap / Trekh. / Lmv. / Apple,android / Led verl
- 2020
- 88.053 km

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh SOH 91%, parkeersensoren voor en achter, multifunctioneel stuurwiel, lane assist, bluetooth, carkit carplay, meerkleurige sfeerverlichting, navigatie, discover pro
- 2021
- 48.317 km
Lees ook

Volkswagen ID3 (2020-heden) - Occasion aankoopadvies

Gebruikte Volkswagen ID3 is elektrische prijspakker

Deze jong gebruikte elektrische hatchbacks koop je voor €20.000

Volkswagen ID3 Pro 58 kWh 2020 - 155.570 km - Accudegradatietest


