Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 105pk BlueMotion Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 105pk BlueMotion Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 119.700 km |
Eerste ervaringen
- 1.880 km
De eerste ervaringen met mijn spiksplinternieuwe Golf V variant zijn zeer goed. Even wennen aan het Bluemotion concept moet je wel. De boordcomputer adviseert je erop om door- of terug te schakelen. In het begin drijf je dat (ik tenminste) teveel door, met als gevolg dat je te vroeg schakelt. Als je op de snelweg wilt invoegen kan je echter beter zoals je gewend bent even doortrekken in 2e en 3e versnelling.
Qua ruimte valt de variant achterin toch enigzins tegen. Met name de middelste plek moet het stellen met een behoorlijk hoge middenconsole. De kofferbak is aangenaam groot. De vlakke laadbodem ontstaat door een afscheiding, die een dubbele bodem verbergt. Erg handig dat je met deze afscheiding de kofferbak kunt splitsen zodat boodschappentassen/kratten niet gaan schuiven.
Tegenvalllend bij aflevering was toch wel dat de bluetooth voorbereiding wil zeggen dat je toch nog een module moet aanschaffen van 219 euro om je telefoon te koppelen met de autoradio. Terwijl dit wel zo door de garage werd voorgelicht.
Qua verbruik, als je daar al wat kan zeggen na 3x tanken: dit ligt bij gecombineerde ritten (snelweg/ file/ stad) op ongeveer 1:18,5
Eerste verbruikscijfers
- 2.951 km
Na een kleine 3 weken stond 2951 km op de teller. In totaal heb ik 159 liter diesel nodig gehad voor deze kilometers. Omgerekend dus 1:18,56. De boordcomputer geeft een verbruik aan van 1:20,83 dus daar zit toch nog wel een verschil in.
Bewijst toch maar weer dat handmatig natellen nooit geen kwaad kan ;)
Verder bevalt de wagen nog steeds prima.
Volgende update: om en nabij de 5000 km.
Update na 5000 km
- 5.294 km
Na ruim 5000 km een nieuwe update. De Golf Variant lijkt met het groeien van het aantal kilometers op de teller steeds lekkerder te rijden. Hoewel tegenwoordig niet echt geadviseerd wordt om de wagen in te rijden, merk je toch wel dat een en ander steeds soepeler loopt.
Waar ik in de wagen nog wel moeite mee heb is het zicht naar rechts vanuit de bestuurdersstoel. Vooral als de bijrijdersstoel bezet is, dan moet je behoorlijk naar voren leunen voor een vrij zicht. Verder zoals al gezegd rijdt de wagen zalig.
Qua verbruik ligt de auto nog op een nette 1:18,88. Dit met gecombineerde ritten (stadsritten/snelweg/snelweg met file).
De boordcomputer die je mbv knoppen op het stuur kunt bedienen heeft 2 standen. Op de ene heb je je dagteller, als je een keer doorklikt krijg je een soort totaalteller. Tenminste, dat dacht ik. Als je echter 100 uur hebt gereden reset de 2e teller zich, en begint alles weer vanaf 0 te tellen.
Ik heb de auto uit laten rusten met een RNS 510. Op zich een mooi systeem, qua navigatie vind ik het echter een beetje tegenvallen. Oke, je hebt een mooi groot scherm, en de route wordt correct en snel berekend, als je afwijkt van de route, wordt het alternatief snel berekend. Wat tegenvalt aan de navigatie zijn de TMC-filemeldingen. Na een klein jaar met een tomtom te hebben gereden met live services, die perfect files, vertragingen en alternatieven weergeeft is een systeem met TMC wel een stapje terug.
De mogelijkheden met audio daarentegen zijn onovertroffen. De harde schijf is al behoorlijk gevuld en heeft me in de file al menig uurtje weten te vermaken.
Ik heb de auto tevens uit laten rusten met parkeersensoren voor en achter. Als deze worden geactiveerd, dan wordt op het scherm keurig de afstand naar een obstakel weergegeven. Dat vind ik een hele mooie functionaliteit van het RNS systeem.
Andere verbetering wat in deze auto is doorgevoerd is het systeem om de vloermatten voor op zijn plek te houden. Had je vroeger een gat in de mat die je op zijn plek vastzette door een kunststof knop over de ruimte te draaien. Tegenwoordig zitten de matten met een soort kliksysteem vast. Op zich lijkt me dit slijtvaster, maar de tijd moet het uitwijzen.
Volgende update tussen de 10.000 en 15.000 km
update na ruim 18000 km
- 18.689 km
Al ruim 18000 probleemloze kilometers gereden. De wagen rijdt nog steeds heerlijk en blijft zijn gunstige verbruik vertonen (na 18689 km een nette 1 op 18,23).
Een veelgehoorde klacht van de bluemotion modellen is dat ze extreem laag zijn uitgeveerd, en daardoor niet echt geladen kunnen worden, omdat je dan bij iedere drempel met de bodemplaat over de drempel schuurt.
Ik heb dit onaangenaam neveneffect mogen ervaren toen ik 3 volwassenen op de achterbank had zitten, en verder geen lading in de kofferbak had geladen.
Ik ga dit toch meegeven als aandachtspuntje met de eerste onderhoudsbeurt.
Waar ik afgelopen winter ook "last" van heb gehad is het feit dat de rubbers van de ruitenwissers redelijk stug zijn. Daardoor met iedere wis/was actie een irritant geluid van rubber dat niet lekker over het glasoppervlak gaat, met als gevolg hinderlijke strepen over een "schoon" gesproeide voorruit.
Ook dit zal ik melden bij de eerstvolgende beurt (wellicht een kwestie van inferieur rubber, of rubber dat voor "warme temperaturen"geschikt is maar minder geschikt voor ons koude kikkerlandje.
Verder nog steeds uiterst tevreden over de wagen.
Volgende updat : na de eerste onderhoudsbeurt (ongeveer bij 30000 km).
Nieuwe ervaringen
- 119.700 km
Een ton aan kilometers verder, en eigenlijk alweer bijna aan het orienteren voor ene nieuwe auto (bij 160.000 km) gaan ze eruit. Helaas kan ik dan niet meer "profiteren" van de lagere bijtellingsklassen zoals ze nu gelden, maar dat was met deze Golf Variant ook niet het geval.
Gedurende de laatste 100000 km heb ik geen klagen gehad. De Golf is altijd betrouwbaar, er zijn op een lekke band na geen mankementen geweest.
Enige waar ik "last" van heb gehad zijn 2 inbraken met als gevolg: 2x een nieuw navigatiesysteem. De RNS510 blijft bij het dievengilde erg populair. Na de laatste diefstal heeft de leasemaatschappij een oplossing aangeboden in de vorm van een Navilock. Een soort kluis die je over je RNS heenzet. Je moet het wel niet vergeten. Tot op heden heeft het Dievengilde me nog met rust gelaten.
Maar verder...rijdt de wagen nog als een speer. Is het een echte reiswagen. Enige waar ik zelf af en toe last van heb na een lange rit is stramme benen van het schakelen in de file. Reden te meer om bij de volgende wagen naar een automaat te kijken.
Wordt de volgende wagen weer een Golf? Ik weer het niet. Inmiddels mag ik in een hogere klasse leasen, en volgens mij komt de Audi A4 dan ook in beeld. Maar al met al...ben ik nog steeds erg blij met mijn Golf Variant, en zal tot het einde van de leasetijd(de laatste 40000 km) nog veel plezier eraan beleven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.