Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
De Golf
- 174.000 km
Vandaag de overstap gemaakt van een Opel Astra 1.6i van 1995 naar een Volkswagen Golf variant 1.9 tdi Ocean.
Wat meteen opvalt is de degelijke afwerking van de auto en de robuuste en eenvoudige uitstraling van de auto.
Tijdens het rijden valt mij op dat de vering voor een klein beetje week is zeker met drempels die op 60 km wegen wordt toegepast en de vering achter spijkerhard is. Zijn er meer mensen die dit opvallen?
De TDI motor blinkt niet uit door zijn stille karakter, maar wat een kracht! Bij elk toerental is er voldoende vermogen en koppel voor handen om lekker te versnellen.
Sturen/schakelen is gewoon kortweg subliem, alleen zijn er trillingen voelbaar in het gaspedaal, maar echt hinderlijk is dit niet.
De variant is lekker ruim en alle denkbare luxe is zit op deze auto wat een behoorlijk verschil is met de kale Astra die ik gewend was.
Eerste indruk na 3000km
- 177.000 km
Eerste indruk na 3000 km is nogsteeds positief! Wat me alleen opvalt:
Wat windgeruis boven 80km/u: Zijn er meer golf rijders die dit vinden? Ik had van Volkswagen toch iets beter verwacht.
Verbruik zit momenteel rond de 1:17- 1:18. Voor een auto van bijna 1,3 ton best netjes!
Lekker doordieselen!
- 184.000 km
Inmiddels 10.000 km gemaakt met de Golf, de auto bevalt heel goed. Verbruik is constant rond de 1:18 en het olieverbruik is te verwaarlozen na 10.000km.
De stabilisatorstangrubbers begonnen wat te kraken met mooi weer, schijnt een typisch VW probleem te zijn (zul je altijd zien) Heb nieuwe besteld, maar oude eerst schoongemaakt en toen was het geluid ook weg. Als het weer begint heb ik in elk geval de rubbers op voorraad.
Tevens heb ik een boek besteld via internet van Haynes. Geweldig boek! Beter dan menig technische vraagbaak! Scheelt een stuk als je zelf wat aan je auto wilt doen! Maar ik hoop het boek natuurlijk niet veel nodig te zijn....
Ik houd jullie op de hoogte!
1e onderhoudsbeurt
- 191.000 km
Eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd sinds aanschaf.
Vervangen:
Olie+filter (olieverbruik verwaarloosbaar), brandstoffilter, interieur filter en alle ruitenwissers.
Motorblok/bak is opmerkelijk droog! Kurkdroog.
Achter demper beschermhoezen vervangen. Rubber droogt uit/scheurt. Kan daardoor troep in komen waardoor ze lek kunnen raken!
Gekraak voortrein nog steeds niet waargenomen/vernomen.
Tijdens onderhoud bleek turbo slang niet goed te passen. Slechte vw constructie waardoor ruimte/lek ontstaat bij turbo! Voor de zekerheid vervangen.
Totale kosten onderhoud: ca. 220 euro. (zelf uitgevoerd)
Op naar de 200.000km!
Brandstofverbruik
- 193.000 km
Er gaan allerlei wilde verhalen in het rond over brandstof specificaties, vervuiling ect. Shell beweert zelfs dat hun diesel 1 liter zuiniger is op een hele tank! En dat je motor er "schoner" door blijft! Tijd voor een test dacht ik!
De afstand die ik dagelijks rij is 100km met stad, 80km en snelweg. Met zogenaamde "onbemande" tankstations reed ik telkens rondom de 1:18 met uitschieters naar 1:17 en 1:18,8.
Voor de test heb ik 5000km alleen op Shell (standaard) diesel gereden en het gemiddelde is 1:18,5 met uitschieters naar 1:17 en 1:19,2. Het scheelt wel iets, maar de verschillen zijn wel heel klein en ik denk onder exact dezelfde omstandigheden het verschil helemaal klein/verwaarloosbaar is....
Blijft alleen over dat "Shell" diesel schoner is....maar dat valt bijna niet te controleren....
Koppeling kapot
- 203.000 km
Tja...en toen ging het mis... Elke keer als de turbo druk aan het opbouwen was slipte de koppeling door....Die is dus vervangen en was ook helemaal kapot.
Een dure rekening (duurste ooit).
Grote beurt
- 230.000 km
De golf was toe aan een grote beurt en een nieuwe distributieriem, meteen maar alles vervangen (multiriem, waterpomp spanrollen).
Tevens een aandrijfas rubber vervangen vanwege een gaatje.
Al met al wel een dikke rekening, maar we gaan vrolijk verder.
Afgelopen 30000km alleen last gehad van een kapotte remlicht schakelaar (remlichten bleven branden ook met motor uit), maar met dank aan de ANWB was dat zo weer gerepareerd en koste 10 euro.
Olieverbruik (5W30 longlife) is trouwens 1:15000km en brandstofverbruik stabiel op 1:18.
Voor de winter heb ik een setje winterbanden gekocht via autobandenmarkt (aanrader), compleet met velg gemonteerd en gebalanceerd. Vredestein Snowtrack 3; erg fijne banden!
Aanjager jaagt niet meer zo best...
- 234.000 km
Door vermoedelijk slijtage hield de aanjager ermee op in stand 1-2-3, eerst alleen kachelweerstand vervangen, maar het probleem kwam terug. Hoogst waarschijnlijk door toegenomen weerstand van de motor (aanjager). Even rondbellen en wat bleek; nieuw koste het samen bijna 300 euro! Oef; na de grote beurt kon niet zo'n bedrag gebruiken! Bij een bedrijf in 2e hands spul was ik voor 85 euro klaar! Erin zetten was echt een makkie! Binnen een half uur werkte het allemaal weer!
Gewoon een APK
- 255.000 km
Auto is zojuist weer gekeurd en voorzien van een kleine beurt.
Verder geen bijzonderheden.
Grote beurt en apk
- 282.000 km
Auto was toe aan grote beurt en een apk, afgezien van een gescheurde vacuümslang waren er verder geen bijzonderheden.
Dus rij ik nog maar een jaar door! Op naar de 3-ton!
Afscheid
- 290.000 km
De golf heeft ruimte gemaakt voor een nieuwe Honda Jazz.
Kijk tevreden terug op deze auto, nu op Japanse toer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.