Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

autoreview

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf Variant AlltrackVolkswagen Golf Variant AlltrackVolkswagen Golf Variant AlltrackVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima kar

  • 20.000 km

Eind 2017 deze nieuwe leasewagen gekozen. Voor het eerst een Golf. En voor het eerst zonder proefrit of wat dan ook. Ooit jaren geleden een leen-Golf gehad voor een weekend. Dat reed uitstekend. Vanwege alle WLTP-perikelen durfde ik de gok niet aan een auto te bestellen die mogelijk bij aflevering een paar duizend Euro duurder was dan tijdens de bestelling. Daarom dit keer op zoek naar een voorraadauto. Met een aantal opties die ik per se wilde op zoek gegaan naar een wagen. Minimale vereisten waren vermogen, panoramadak, 18 inch, sportief uiterlijk, goede stoelen en trekgewicht van 1500 kg voor de caravan en max treingewicht van 3500 kg omdat ik geen E heb. Verder en last but not least, met 22% bijtelling ook een max budget van 40K als bovengrens.

Het lijstje auto's werd hiermee zeer beperkt en maar een handjevol auto's bleven over. Uiteindelijk snel gekozen voor de Golf zonder echt andere wagens te overwegen. Vooral om de Looks in R-uitvoering. Gokje? Ja, maar één die prima is geweest.

Uiteindelijk gekozen voor een Golf Business R station met 1.5 tsi handbak met nagenoeg full options. Naast de bovengenoemde eisen ook Dynaudio, LED Plus, Winterpakket en natuurlijk alles wat standaard meekomt met het Business R pakket. Fiscaal 36K. Ik kom uit een V60 D4 diesel en 20% bijtelling. Die was 43K. Qua fiscale kosten daarmee (met een eigen bijdrage dit keer vanwege de plusprijs voor benzine) vergelijkbaar. De V60 was echt meer auto, maar uiteindelijk lopen ze niet heel veel uit elkaar.

Wat de Golf goed doet is het totaalpakket. Ik vind 'm mooi, maar dat is uiteraard persoonlijk. Alles werkt perfect en heb nog niets gehad of gevonden wat niet ok is. Het nieuwe scherm en de digitale klokken voor je zijn prima. De stoelen passen me goed (die van de V60 zijn beter). De ruimte is top, vooral voor de kids achterin. De wagen is wel smal. De V60 had minder liters, maar die was wel breder. Mijn 29-er MTB past niet in de Golf, wel in de V60 achterin. Zo zie je maar dat liters bagageruimte ook niet alles zegt. Rijden is top. Ik vind het een perfecte combi tussen comfortabel en strak sturend. De 18 inch velgen zullen bijdragen. Soms op de snelweg is hij wat zoekend. Ook iets gevoelig voor de wind.

De motor moest in het begin echt loskomen. Nu ik 20K achter de rug heb is hij merkbaar vlotter geworden. Verbruik houd ik niet bij. Maar meestal zit ik zo op 1 op 16. De 1.5 geeft je qua gevoel niet de feedback dat je met een 150pk auto onderweg bent. Niet qua snelheidsbeleving, maar vooral qua klank en gevoel. Een beetje een 'torretje', je voelt/merkt/beleeft dat het maar een 1.5 is met turbo. De wagen is wel echt vlot, over een lekker breed toerengebied. Ik ben minder gecharmeerd van de cilinderuitschakeling. De motor wordt brommerig als het aangaat. Je kan het ook niet uitschakelen.

Ook al op pad geweest met de caravan. De auto is flink lichter dan de V60. Was ik wat benauwd voor. Toch rijdt de combi voortreffelijk. Prima caravantrekker. Op lage toeren heb je al koppel/vermogen. De handbak is ook goed. Automaat overigens laten vallen omdat hij een minder trekgewicht aankan en ik de meerprijs te hoog vind.

Het entertainmentsysteem is behoorlijk uitgebreid. Echt zoeken in het begin. Ik gebruik de on board navi niet, maar Android auto en Waze of Google Maps. Werkt top. Jammer dat je de kaart niet voor je tussen de tellers kan laten zien. Kan alleen met on board kaart. Dynaudio is voor mij prima. Ben geen audiofiel, maar het klinkt fantastisch.

Overall, prima auto. Goede gok geweest. Weinig tot geen minpunten. Op naar de eerste beurt. Dan meld ik me weer.

Eerste beurt - kapotte accu en een brom

  • 40.000 km

De auto heeft de eerste beurt achter de rug. Tijdens de beurt is er niets geconstateerd. Wel een kritiekpunt die ik had aangedragen, namelijk de cilinderuitschakeling. De auto bromt in de 2-cilindermodus bij bepaalde toeren. Ik las het ook al bij andere reviews. Ik had gehoopt dat de beurt het zou verhelpen, maar helaas. Bij bepaalde toeren loopt de auto op 2 cilinders niet lekker. De dealer adviseert 98 te tanken. Dat wordt niet toegestaan door mijn werkgever. Terugschakelen verhelpt het uiteraard, maar kan niet de bedoeling zijn. Je kan het ook niet uitschakelen.

Verder accelereert de auto onregelmatig en komt de auto soms was lastig van zijn plek. Het aangrijppunt van de koppeling komt nogal nauw.

Ander klein minpuntje zijn de 18 inch velgen. Het is bijna onmogelijk om die netjes te houden, de eerste krassen op de randen zitten er al op. Wist ik al wel, maar je hebt maar weinig nodig om een stoeprandje te raken.

Pechdingetje is een kapotte accu die ik had gelijk na de eerste beurt. Kan gebeuren, maar dat is wel rap. Twee keer stil komen te staan voordat de conclusie werd getrokken dat de accu stuk was.

Ik gebruik het infosysteem voornamelijk met Android Auto. Ik vind het native systeem ook prima, maar erg uitgebreid. Ik zoek nog al eens naar een functie.

Los van bovenstaande zaken is de Golf een prima kar. Hij is goed losgekomen en lekker vlot. Wat kritiekpunten hierboven, maar de lijst met goede zaken is echt veel langer. Op naar de zomervakantie.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.