AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf Variant
4

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

Anoniem
  • Review
21 januari 2019 om 10:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima kar

  • 20.000 km
  • 21 januari 2019

Eind 2017 deze nieuwe leasewagen gekozen. Voor het eerst een Golf. En voor het eerst zonder proefrit of wat dan ook. Ooit jaren geleden een leen-Golf gehad voor een weekend. Dat reed uitstekend. Vanwege alle WLTP-perikelen durfde ik de gok niet aan een auto te bestellen die mogelijk bij aflevering een paar duizend Euro duurder was dan tijdens de bestelling. Daarom dit keer op zoek naar een voorraadauto. Met een aantal opties die ik per se wilde op zoek gegaan naar een wagen. Minimale vereisten waren vermogen, panoramadak, 18 inch, sportief uiterlijk, goede stoelen en trekgewicht van 1500 kg voor de caravan en max treingewicht van 3500 kg omdat ik geen E heb. Verder en last but not least, met 22% bijtelling ook een max budget van 40K als bovengrens.

Het lijstje auto's werd hiermee zeer beperkt en maar een handjevol auto's bleven over. Uiteindelijk snel gekozen voor de Golf zonder echt andere wagens te overwegen. Vooral om de Looks in R-uitvoering. Gokje? Ja, maar één die prima is geweest.

Uiteindelijk gekozen voor een Golf Business R station met 1.5 tsi handbak met nagenoeg full options. Naast de bovengenoemde eisen ook Dynaudio, LED Plus, Winterpakket en natuurlijk alles wat standaard meekomt met het Business R pakket. Fiscaal 36K. Ik kom uit een V60 D4 diesel en 20% bijtelling. Die was 43K. Qua fiscale kosten daarmee (met een eigen bijdrage dit keer vanwege de plusprijs voor benzine) vergelijkbaar. De V60 was echt meer auto, maar uiteindelijk lopen ze niet heel veel uit elkaar.

Wat de Golf goed doet is het totaalpakket. Ik vind 'm mooi, maar dat is uiteraard persoonlijk. Alles werkt perfect en heb nog niets gehad of gevonden wat niet ok is. Het nieuwe scherm en de digitale klokken voor je zijn prima. De stoelen passen me goed (die van de V60 zijn beter). De ruimte is top, vooral voor de kids achterin. De wagen is wel smal. De V60 had minder liters, maar die was wel breder. Mijn 29-er MTB past niet in de Golf, wel in de V60 achterin. Zo zie je maar dat liters bagageruimte ook niet alles zegt. Rijden is top. Ik vind het een perfecte combi tussen comfortabel en strak sturend. De 18 inch velgen zullen bijdragen. Soms op de snelweg is hij wat zoekend. Ook iets gevoelig voor de wind.

De motor moest in het begin echt loskomen. Nu ik 20K achter de rug heb is hij merkbaar vlotter geworden. Verbruik houd ik niet bij. Maar meestal zit ik zo op 1 op 16. De 1.5 geeft je qua gevoel niet de feedback dat je met een 150pk auto onderweg bent. Niet qua snelheidsbeleving, maar vooral qua klank en gevoel. Een beetje een 'torretje', je voelt/merkt/beleeft dat het maar een 1.5 is met turbo. De wagen is wel echt vlot, over een lekker breed toerengebied. Ik ben minder gecharmeerd van de cilinderuitschakeling. De motor wordt brommerig als het aangaat. Je kan het ook niet uitschakelen.

Ook al op pad geweest met de caravan. De auto is flink lichter dan de V60. Was ik wat benauwd voor. Toch rijdt de combi voortreffelijk. Prima caravantrekker. Op lage toeren heb je al koppel/vermogen. De handbak is ook goed. Automaat overigens laten vallen omdat hij een minder trekgewicht aankan en ik de meerprijs te hoog vind.

Het entertainmentsysteem is behoorlijk uitgebreid. Echt zoeken in het begin. Ik gebruik de on board navi niet, maar Android auto en Waze of Google Maps. Werkt top. Jammer dat je de kaart niet voor je tussen de tellers kan laten zien. Kan alleen met on board kaart. Dynaudio is voor mij prima. Ben geen audiofiel, maar het klinkt fantastisch.

Overall, prima auto. Goede gok geweest. Weinig tot geen minpunten. Op naar de eerste beurt. Dan meld ik me weer.

Eerste beurt - kapotte accu en een brom

  • 40.000 km
  • 1 juli 2019

De auto heeft de eerste beurt achter de rug. Tijdens de beurt is er niets geconstateerd. Wel een kritiekpunt die ik had aangedragen, namelijk de cilinderuitschakeling. De auto bromt in de 2-cilindermodus bij bepaalde toeren. Ik las het ook al bij andere reviews. Ik had gehoopt dat de beurt het zou verhelpen, maar helaas. Bij bepaalde toeren loopt de auto op 2 cilinders niet lekker. De dealer adviseert 98 te tanken. Dat wordt niet toegestaan door mijn werkgever. Terugschakelen verhelpt het uiteraard, maar kan niet de bedoeling zijn. Je kan het ook niet uitschakelen.

Verder accelereert de auto onregelmatig en komt de auto soms was lastig van zijn plek. Het aangrijppunt van de koppeling komt nogal nauw.

Ander klein minpuntje zijn de 18 inch velgen. Het is bijna onmogelijk om die netjes te houden, de eerste krassen op de randen zitten er al op. Wist ik al wel, maar je hebt maar weinig nodig om een stoeprandje te raken.

Pechdingetje is een kapotte accu die ik had gelijk na de eerste beurt. Kan gebeuren, maar dat is wel rap. Twee keer stil komen te staan voordat de conclusie werd getrokken dat de accu stuk was.

Ik gebruik het infosysteem voornamelijk met Android Auto. Ik vind het native systeem ook prima, maar erg uitgebreid. Ik zoek nog al eens naar een functie.

Los van bovenstaande zaken is de Golf een prima kar. Hij is goed losgekomen en lekker vlot. Wat kritiekpunten hierboven, maar de lijst met goede zaken is echt veel langer. Op naar de zomervakantie.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.5 TSI BlueMotion Highline, Navigatie

    Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion Highline, Navigatie

    • 2018
    • 66.438 km

    € 18.900

    2.0 TFSI GTI | 200pk

    Volkswagen Golf 2.0 TFSI GTI | 200pk

    • 2005
    • 134.731 km

    € 7.900

    1.4 TSI Highline

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

    • 2010
    • 139.383 km

    € 8.450

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack

Een stationwagon hoger op de poten zetten, en die voorzien van zwarte randen kunststof langs...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline...

    6
    • 12 juli 2020
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline (2019)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    • 21 februari 2020
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Comfortline Business (2019)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Comfortline...

    9
    • 16 oktober 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline...

    20
    • 9 augustus 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline...

    5
    • 18 mei 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    4
    • 21 januari 2019
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 115pk Comfortline Business (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 115pk Comfortline...

    5
    • 3 oktober 2018
meer reviews
Volkswagen e-Golf - Rij-impressie

Volkswagen e-Golf - Rij-impressie

90

Na een voorzichtig begin, krijgt de elektrische auto nu bij steeds meer fabrikanten serieuze...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    2
    • 28 december 2020
  • Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

    Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

    81
    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe mild-hybride benzinemotor voor Volkswagen Golf

    Nieuwe mild-hybride benzinemotor voor Volkswagen...

    26
    • 16 december 2020
  • Review
    Volkswagen e-Golf (2014)

    Volkswagen e-Golf (2014)

    7
    • 12 december 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    17
    • 6 december 2020
  • Review
    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion...

    1
    • 25 november 2020
  • Autonieuws
    Prijzen Volkswagen Golf Variant bekend

    Prijzen Volkswagen Golf Variant bekend

    55
    • 19 november 2020
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    1
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    Volkswagen Polo weer als Harlekin

    44
    • 18 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st (2020)

    Volkswagen ID4 1st (2020)

    4
    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Duitse justitie ziet deels af van vervolging Martin Winterkorn

    Duitse justitie ziet deels af van vervolging...

    37
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    Aiways sluit aan bij CO2-poule VW

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in 2020

    EV-verkoop Volkswagen verdrievoudigd in...

    51
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep