AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line Business (2021)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line Business (2021)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e weekend

  • 10 km

Na 3,5 jaar in een Golf 7.5 Variant 1.5 Highline Business R 150PK handgeschakeld was het tijd om een nieuwe uit te zoeken. Het is een zakelijke lease en daarom bewust gekozen nu een nieuwe auto te bestellen; nu is keuze voor benzine nog mogelijk en over "enige tijd" zal dit enkel nog EV zijn ( denk ik :-) ).

Ik was heel tevreden over de Golf 7.5. Degelijk gebouwd, praktisch en tóch sportief, mede door R-Line en het sportonderstel was die stug maar comfortabel.
Na onder andere te hebben gekeken naar de nieuwe Octavia (mooier dan de voorgangers maar niet overtuigend), Superb (fantastische auto maar te groot), Karoq Sportline (mooi maar aan het einde van zijn levensduur) kwam ik uit op de nieuwe Golf 8 Variant. Door de groei van dit model is de beenruimte achter aanzienlijk meer en kun je je, op ietwat kofferruimte na, daarom afvragen waarom je nog een Passat zou kiezen.

Een Golf 8 Variant dus!
Direct tijdens de eerste keer samenstellen kwam ik erachter dat de R-Line bij deze nieuwe 8 een "uitvoering" is en geen pakket meer. Liefst had ik het exterieur in R-Line gehad en het interieur van de Style (incl. die fantastische ergonomische stoelen). Dat ging helaas niet en omdat ik een R-Line té mooi vind uiteindelijk hiervoor gekozen.

Ik houdt ervan een complete auto te rijden, opties gaan bij mij boven een groter model; liever een volle Golf dan een halve Passat! :-)
Daarom een R-Line met o.a. trekhaak, panoramadak, Led-Plus verlichting en Harman-Kardon. En ja, die pook met 6 versnellingen is een bewuste keuze: Enerzijds om zoveel mogelijk opties te kunnen behouden, maar zeer zeker ook omdat automaat rijden in de toekomst nog genoeg kan (lees: moet).. en zelf schakelen is gewoon meer autorijden!

Op 1 oktober opgehaald bij de dealer en al bij aankomst daar stelde hij niet teleur. Goede samenstelling al zeg ik het zelf! Ik rijdt er nu dus enkele dagen in en 1 ding valt mij op:

De bouwkwaliteit is goed, maar voor mij gevoel 11% minder dan de vorige Golf 7.5... of deze laatste was té degelijk. helaas is dit een trend die je bij alle merken ziet (en voelt).

Op naar de eerste paar duizend KM's en de volgende review.

In balans

  • 7.000 km

Zoals ik mijn eerste review afsloot begin ik hier over hetzelfde punt:
In die eersten maanden met deze Golf 8 moet ik toegeven dat ik geregeld terug heb gedacht aan de Golf 7.5. Deze Golf 8 is degelijk en ik klaag ABSOLUUT niet, maar het lijkt en voelt alsof de Golf 7.5 11% beter was. Dat gebeurt helaas bij alle merken tegenwoordig en je doet er toch niets aan...

De laatste vergelijking die ik trek met de met mijn vorige Golf is de motor. De vorige was een 150PK en deze is 130PK. Je merkt het verschil enkel als je vrij baan hebt en doortrapt, dan was de vorige net iets happiger en sneller. In dagelijks gebruik is er weinig verschil tussen beide motoren.

Het interieur... spreekt mij echt aan! Het is eens wat anders dan het dashboard dat (min of meer, pak 'm beet) al 12 jaar in allerlei VW's en Skoda's zat. Een fris nieuw design. Het materiaalgebruik valt enigzins tegen, te veel harde plastics op zichtbare plaatsen.

Het infotainment systeem. in 1 woord? Slecht. Slecht voor een degelijk duits merk. zeker als je bedenkt dat in de Golf 7 dit echt een super en snel systeem was! 24-3 gaat de auto voor de grote update die recent is uitgekomen. Deze update is dan voor het infotainment systeem maar ook voor andere systemen, zoals de front assist. Daarmee zegt VW de grote problemen zo goed als opgelost te hebben en de ook de performance beter is. Nieuwe Golfjes krijgen nu ook betere hardware, maar voor de reeds bestaande modellen komt in ieder geval de nieuwe versie van de software ook beschikbaar. We gaan het meemaken!

Wat ook opvalt is de kleinere tank. als ik 'm goed leeg rijdt krijg ik er zo'n 43 liter in. Bij de vorige was dat toch rond de 50/52 liter. Ik merk daarom ook dat ik met deze auto sneller weer bij de pomp sta.

Zo, tot en nu genoeg minpuntjes...
Pluspunten?
Overall en technisch heeft 'ie de eerste maanden in ieder geval niet teleur gesteld. Het is nog steeds degelijk en voelt solide aan. Rijd goed. schakelt lekker, pakt goed op. Ook moest ik heel erg wennen aan het hoekige(re) model van de Golf 8, zelfs toen ik de auto al had. Maar als ik nu naar de auto kijk vind ik 'm steeds mooier worden.

Dit is voor mij ook de eerste met keyless access en ik moet zeggen, dat bevalt! Je kunt zelfs instellen dat de auto open gaat als je ernaast komt. Daar was ik sceptisch over, maar het werkt echt goed.
Ook de wegklapbare trekhaak is een groot pluspunt. Eerder nooit gemist, nu op een paar maanden al heel vaak gebruikt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren