Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line (2021) #2

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line (2021)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 TSI 130pk R-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cyber familie/werk auto

  • 1.500 km

Daar ga je dan. Als je te horen krijgt dat je een nieuwe auto mag gaan uitzoeken voor je werk.
Altijd leuk! Dus wat gaan we doen? Short list maken met primaire en secundaire eisen. Budget: €37.500,-

Primaire: Vrij nieuw model, digitaal dashboard, veel opberg ruimte (dit ivm werk en een gezin), sportief en toch comfortabel aangezien ik tussen de 25.000 en 30.000km per jaar rijd.

Secundaire: Automaat, elektrische achterklep (ik ben lui en heb mijn handen vaak vol), mooie velgen en geen 13 in een dozijn auto.

Test ritjes maken! De eerste een Peugot 2008 gt line. Mooie auto met nog gaver interieur. Mijn vrouw vond hem te patserig en persoonlijk vond ik de kofferbak te klein. Verder prima bak! De tweede was een Seat Leon. Mooie auto. Maar de achterkant was het niet. En alles digitaal dat was even wennen. Dat wilde ik(nog) niet. Bij de derde ging ik voor de Skoda Octavia. Heerlijke comfortabele auto maar de DSG met 110 pk viel tegen en de voorkant was erg somber. Plus de Octavia wordt enorm veel geleased. 13 in een dozijn auto.

Wat nu? Verder kijken en ik kwam terecht op de site van Volkswagen. De golf 8 variant. Wat kunnen wij daarmee? De R-Line trok meteen de aandacht doorzien sportieve uiterlijk en mooie accenten. Maar ja dat is de website. Dan maar bellen voor een proefrit. Want even in de showroom kijken was t.z.t door Corona er niet bij. Specifiek gevraagd naar de schakel 130pk want daar kon ik wat mee. Zo gezegd zo gedaan. Proefrit gemaakt in een Style uitvoering en ik was verkocht. Super degelijk, heerlijke stoelen, fraai interieur en super gaaf digitaal instrumentarium. Okay, maar dit is niet de uitvoering die ik wil. Nergens ook te bewonderen op 1 plek na. Maar die stond alleen buiten en kon er niet in. Toch werd ik meteen warm van een Golf 8 R-line in Delfin Grey met 18 inch Bergamo velgen. Weleens waar een hatchback maar ik wist genoeg. Samenstellen, indienen en bestellen. Een risico want de r-line is lager en heeft een sport onderstel met hele andere stoelen dan de gereden Style versie. Concessie: geen automaat. Ik kom vanaf een Opel Astra handgeschakeld dus prima. Als ik ouder ben kunnen we altijd nog automaat rijden.

Sinds een week trotse berijder van deze mooie Golf 8 variant in de R-line uitvoering. De auto heeft een handgeschakelde 6 bak en heeft 130pk. Kleur: Delfin Grey. Opties: Keyless entry en elektrische achterklep en 18 inch Bergamo velgen. Persoonlijke mening looks: Wat een ontzettende mooie auto. Sportieve grill, diepe kleur en gave velgen. En het interieur is super strak en heeft fijne en goed uit ziende alcantra sport stoelen. Prachtig is de ambient lightning met verschillende kleur opties en de led lampen zijn goed.

Comfort is goed te noemen. De stoelen zitten als gegoten, het sportstuur is erg fijn en de bediening zonder echte fysieke knoppen valt mij erg mee. Ik was redelijk kritisch hier op maar het went. Al moet je niet te veel afwijken van je plek met de vinger want je zet prompt de muziek harder ipv de temperatuur als je niet oplet. Min punt vind ik de tip toetsen op het stuur. Voelt indirect dus normale druk knoppen was hier beter op zijn plek geweest. Er is mee te leven. Neerklapbare achterbank vanuit de kofferbak icm de elektrische achterklep maakt deze auto praktisch in gebruik. Skiluik is ook handig om te hebben.

Prestaties/verbuik en veiligheidssystemen:

Met zijn 130 pk aan 6 bak gekoppeld moet ik zeggen dat ie behoorlijk van zijn plek komt en ook met accelereren in een hoge versnelling op de snelweg pakt hij vlot op. Gevoelsmatig zijn de eerste 2 versnelling relatief kort. Het geluid wat hier bij vrij komt is een prima grommetje. Wanneer je gaat cruisen met deze auto dan hoor je vrijwel geen wind geruis of geluid van de banden ondanks de 18 inch. Het onderstel voelt niet als een sportonderstel en is behoorlijk comfortabel. Als je wat meer gaat hangen in de bochten dan blijft de auto strak en rustig. Het sturen is weleens waar minder communicatief als mijn eerdere Ford Fiesta St line uit 2019 toch voelt het degelijk. Lane assist is een stap vooruit. Je kan je stuur prima los laten en middels kleine correcties houdt hij zich prima tussen de lijntjes. Wel bloed irritant dat je het constant opnieuw moet uitzetten als het het uit wilt hebben bij het inschakelen van de auto en opnieuw instellen van de adaptieve cruise controle. Over de acc gesproken. Ik vind het jammer dat er geen optie op zit om alleen op cc te zetten. Altijd dus met adaptieve als je hem aanzet. Corrigeren kan je hem door gas bij te geven maar soms remt ie behoorlijk af als je een auto links van je hebt rijden als er een in/uitvoegstrook is en een auto links van je rijd. Verder ben ik hem nog aan het uitvogelen en zal een update over de rest geven. Het verbruik in de eerste 1500km is 6,1 op 100km met flink wat snelweg. Valt niet tegen met mijn sportieve rijstijl.

Verdict:

Prachtige auto met super mooi interieur en behoorlijke rij eigenschappen. Alles digitaal is even wennen maar het went. Hierdoor is het interieur wel rete strak. De veiligheidssystemen werken prima en de prijs is wat aan de hoge kant maar dan rij je wel een Volkswagen Golf R-line.




2 maanden later

  • 6.500 km

Update na 6500 km.

Veel reacties met aardig wat opmerkingen na aanzien van mijn review. Het volgende kan ik zeggen na ruim 2 maanden en 6500km verder.

Elke dag als ik naar de auto loop kijk ik er even een paar tellen naar en blijf ik het een hele mooie auto vinden. Ik krijg ook een hoop reacties die louter positief zijn. Zeker wanneer ze het interieur zien. Daar pak ik hem maar meteen even op.

Stoelen en comfort nog steeds voelt het als gegoten als je in de sportstoelen zit. Lange ritten zonder klachten! Je zit wel erg diep dus ik moet mij zelf redelijk uit de auto trekken. Bedieningsgemak.... of ongemak zeg maar. Qua looks extreem strak en gaaf maar alles digitaal went nog steeds niet helemaal. Of het nou naar een specifieke radio zender gaan is of je ventilatie plekken regelen, het is altijd 2 handelingen op je scherm of bedieningsknoppen. Tijd die je dus niet op de weg let. Persoonlijk vind ik het een verkeerde manier van kosten besparen ook al maakt het je interieur strakker. Tip toetsen op het stuur was een kwestie van wennen maar daar ga je blind door heen nu. Kwestie van leren waar ze zitten. Soms raak ik ze aan als ik een scherpe draai maak maar dat is incidenteel gebeurt. Verder is de acc een kwestie van wennen en ik cruise nu echt op mijn dooie gemak zonder het overige verkeer tot last te zijn met onvoorspelbare acties. Vooral gewoon gas bij om beetje korter erop te zitten werkt prima. Lane assist houdt je echt heel natuurlijk tussen de lijntjes al moet je echt actie ondernemen om de piepjes te vermijden na 15seconden. Dit doet hij ondanks het feit dat je het stuur vast hebt....

Prestaties en verbruik beide ruim voldoende. 130pk is absoluut geen straatstenen trekker maar hij komt zeker rap van zijn plek. Zeker wanneer bij 2.500 toeren de turbo erbij komt. Daarbij blijft de auto verrassend rustig en stil op snelheden rond de 130km per uur. Tot nu toe haalt de auto 5.9L/100km en dat vind ik redelijk te noemen. Zeker voor mijn rijstijl. Ik hou er van om lekker weg te stampen bij het stoplicht of flink door te trekken na bochten. Dit is ongeveer 50% snelweg, 30% provinciale wegen en 20% stad.

Dingen die positief opvallen:

- Rijgedrag. Zeer stabiel en de auto voelt heel erg betrouwbaar (kan wel te licht sturen voor sommige kan ik mij voorstellen).
- Geluid of eigenlijk de demping van buitenaf van banden en wind geluiden.
- Verlichting in en om de auto. Wat een feest!
- De ruimte! Zowel achterin als de kofferbak. Dikke plus.
- Alle mogelijkheden om je digitale schermen te personaliseren.

Dingen die minder bevallen:

- Alles digitaal. Fraai maar zeer onpraktisch!
- De tips. Eco tip: ontkoppel niet eerder dan bij 1300 toeren... Dat bepaal ik zelf wel. Of voet van gaspedaal terwijl ik 300meter van de rotonde ben. Volg schakel advies op is er ook zo 1. Leuk maar ik rij dus laat mij zelf bepalen wat ik doe.
- Spotify en Radio. Geluid mooi. Maar als ik Spotify aan heb gehad via Apple carplay en de auto uitzet dan heb ik geen geluid bij Spotify als ik daarna weer de auto instap en Spotify wil afspelen. Dan moet ik eerst de radio aanzetten en dan weer terug naar Spotify.... man man.
- De middenarmsteun. Kleinigheidje. Deze kan je in verschillende standen zetten qua hoogte. Als je hem terug in de laagste stand wilt hebben moet je hem eerste helemaal omhoog doen.

Al met al blijft het iedere keer een feest om met de auto te rijden! Ziet er in mijn beleving echt heel mooi uit en van binnen is deze auto bijzonder fraai met alle gemakken en ongemakken. Een schaap in wolfskleren met heel veel ruimte en ondanks dat het een golf is krijgt hij bijzonder veel aandacht.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.