Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 65.857 km |
KM-stand laatst | 152.009 km |
Zuinigheid met vlijt en bij de tijd
- 67.400 km
Waarschuwing: veel tekst! Maar ook veel detailinfo.
De keuze.
We waren toe aan een nieuwere auto. Onze Renault Megane 1.6 16v Tech Line Grand Tour op LPG had er 438.000 km opzitten. Hij was na een open hartoperatie (andere cylinderkop) incontinent geworden (olielekkage), had last van aderverkalking (olie in de koelvloeistof), rook niet meer fris (bij stilstand geur van benzine in interieur), was de weg kwijt (GPS stuk), werd ongezellig (radio stuk), en nog wat dingen. Mijn vrouw wilde er niet meer mee rijden. Zelf had ik daar geen moeite mee, hij reed nog steeds prima, maar ik moest toch toegeven dat het beste er nu toch echt af was.
Wat zou een goede vervanger zijn?
Een net wat hogere auto leek me wel wat qua instapgemak, maar helaas, MPV's zijn niet meer zo dik gezaaid en in gebruik niet al te voordelig. Een SUV vind ik vaak lelijk en inefficient: wel de nadelen van extra hoogte en gewicht, maar niet ruimer dan een gewone auto. Ik begrijp echt niet wat mensen daar in zien, als het niet is om op de buren indruk te maken.
Qua ruimte was de Megane precies goed voor ons. Achterin kunnen volwassenen behoorlijk zitten, ruime kofferbak. En niet groter en zwaarder dan nodig. Weer een stationcar was dus de beste optie. Met (de mogelijkheid voor) LPG graag.
Wat me opviel: tweedehands auto's zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden. Voor mijn Megane betaalde ik ruim 7,5 jaar geleden 8600 euro, nog geen vijf jaar oud met net groot onderhoud gehad. Nu ben je daar zomaar zo'n 12000 euro aan kwijt.
Dat zou dan een late Megane 3 of wellicht een vroege Megane 4 kunnen zijn. Er zijn echter in Frankrijk berichten over zware motorschade aan de 1.2 TCe motoren. En ook in NL wordt geklaagd over inhouden van de 130 pk versie. Het is een ouder ontwerp (van 2008, break van 2009). Een late 1.6, met bewezen geschiktheid voor LPG, in een leuke uitvoering is echter minimaal 8 jaar oud (2012) en met LPG-inbouw zeker een mille of 10. Dat leek me aan de dure kant.
Een vroege Megane 4 heeft ook de 1.2 TCe, en een zitproef bij de dealer viel me wat tegen. Vooral omdat de voorruit wel erg laag is, ik kan niet onder de binnenspiegel door kijken. Dat is zonder meer een dealbreker.
Volgende optie: een nieuwe Dacia Logan MCV op LPG. Is net als de Sandero net wat hoger (152 cm) met daardoor fijne instap. Ruimte is ook prima. Maar in NL is alleen de topversie met automatische airco te krijgen. In D en F is dat niet zo, maar de dealer wilde geen moeite doen om te zien of dat om te bouwen is. Dan zit je dus aan de verhoogde topversie vast, met metallic lak, trekhaak, navigatie, dus bijna full-options, kost dat 20 mille. Voor een ontwerp uit 2013, dat toen niet optimaal was qua veiligheid. Voor dat geld biedt een jonge occasion m.i. meer.
Peugeot 308: te weinig knieruimte en irritant bedienconcept (alles via touchscreen). Niet interessant. Bovendien is de betrouwbaarheid van PSA-producten niet super.
Kia Cee'd of Hyundai I30: rond 2015 nog met de oude 1.6, of met de 1.0 die volgens testen nog geen wonder van souplesse was (vernieuwde versie van 2018 is beter). Wat opviel: de garantie en betrouwbaarheid zorgen voor hoge tweedehands prijzen.
Ford Focus: lelijk dashboard, te weinig ruimte op achterbank. Valt dus af.
Opel Astra: de J is er ook op LPG, maar dat is een erg zware auto, dus niet zuinig en duur qua wegenbelasting en verzekering. De K heb ik niet werkelijk goed bekeken want boven mijn budget (dacht ik), bovendien qua motorisering niet top.
Toyota Auris: hybride lekker zuinig. Geen koopje, alhoewel door de uitstekende betrouwbaarheid acceptabel. Maar achterin te weinig knieruimte.
Golf, Octavia of Leon? De 1.2 TSi heeft geen geweldige naam qua betrouwbaarheid. De 1.0 TSi lijkt tot nu toe weinig problemen te geven en is volgens de verbruiksmonitor heel zuinig: rond 1 op 18. Ook omdat die licht is (pre-facelift Octavia zit ook als stationcar nog net in 1100 kg tarief!). Voor mij ook sterk genoeg (200 Nm bij 2000 rpm). Volgens een inbouwer heeft de 1.0 TSi geharde klepzittingen en hydraulische klepbediening. Voor LPG belangrijk. Dat ziet er interessant uit.
Beter dan diesel. Die zijn tweedehands een stuk goedkoper dan de benzine-versies, maar daar staat de hoge diesel-wegenbelasting tegenover. Door het lage verbruik van de 1.0 TSi is het omslagpunt ook vrij hoog. Bij mij zal het er om spannen wat het voordeligst is. Maar diesel is vuiler, mijn vrouw wil er niet mee gezien worden en restricties in binnensteden zullen vast niet minder worden. Geen diesel dus.
De 1.0 TSi kwam als eerste in de Golf, vanaf medio 2015, Leon kort daarna, Octavia vanaf eind 2016. Octavia is op de achterbank ruimer dan Golf en Leon door de 4 cm langere wielbasis. Leon vind ik vooral van binnen minder mooi dan Golf, en zou wat stugger geveerd zijn. Bovendien niet of nauwelijks goedkoper dan Golf, dus valt af. Octavia is ook van binnen net wat minder mooi dan Golf. Cruisecontrolbediening is in Octavia op de bekende VAG-stengel, bij de Golf meestal op het stuur. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Bovendien is de Octavia als 1.0 TSI wat duurder dan de Golf, want nieuwer.
Dus op zoek naar een nette Golf Variant 1.0 TSi, met niet al te veel km's, zeg tot ca. 135.000. Daar moet ik nog jaren mee toe kunnen.
Voordeel van de Golf: heel veel verkocht, dus veel keus uit ex-lease exemplaren. Mijn eisen: geen Trendline, want daarin ontbreken automatische airco, cruisecontrol op het stuur, middenarmsteun, stoelen met verstelbare lendensteun, navigatie en DAB+ ('Discover Media' in VW-taal). De Comfortline heeft dat meestal, als de koper niet een volledig standaard Comfortline heeft aangeschaft, dus wel goed opletten. Ik ben kennelijk niet de enige die geen Trendline wil. Tweedehands is die zomaar een paar duizend euro goedkoper.
Kleur zeker geen zwart of wit. Dan wordt het dus een grijstint, waarvan VW heel wat varianten heeft. Of een blauwe, maar vooral het mooie pacific blue is niet zo veel verkocht. Rood is er wel maar heeft VW in NL niet verkocht (in ieder geval niet als Variant). Of er ook af fabriek groen of geel zijn weet ik niet, niet gezien in ieder geval.
Nice to have: de zilverkleurige dakrails vind ik mooier dan de standaard zwarte. Verwarmbare stoelen lijken me 's winters heerlijk. Verwarmbare en inklapbare zijspiegels. Automatisch dimmende binnenspiegel. Regensensor. Achteruitrijcamera. Neerklapbare passagiersstoel. Trekhaak. Reservewiel vind ik na een stuk of 5 lekke banden een must. Zit er niet standaard bij (was nieuw een optie tegen meerprijs), maar kan je ook los kopen.
Toch maar niet: een panoramadak vind ik heel fijn, maar was de eerste jaren voor zover ik weet niet op de 1.0 Variant leverbaar. Er zijn op internet ook verhalen over problemen met dat dak, dus jammer maar helaas.
Een DSG-bak is wel comfortabel, maar geeft op de lange duur problemen. Gaat geen autoleven mee zonder dure revisie of reparatie. Doen we dus zeker niet.
Xenon-lampen zijn op de 1.0 bijna niet verkocht, en blijken vochtproblemen te hebben. Laat dus maar.
Met grote velgen lever je in op veercomfort en zijn de banden duurder. Ik wil dus de op de Comfortline standaard 16" velgen (15" op de Trendline, maar die versie wilde ik toch al niet).
Af en toe duikt er een exemplaar met leren interieur op. Dat ziet er nieuw i.m.h.o. schitterend uit, maar op lange termijn zie je de slijtage er wel meer aan af dan met een stoffen interieur. Leer voelt ook koud en glad aan in de winter, en heet in de zomer. Geen leren interieur dus.
Ruime keuze op internet, maar wel goed opletten. Veel exemplaren moeten nog onderhoud hebben. Of zijn zelfs op de foto's zichtbaar niet al te netjes behandeld (vlekken op de bekleding, krassen en vuile bagageruimte).
Veel exemplaren van eind 2015. Die doen momenteel rond 13500 euro met een km-stand rond 110000. Vanwege de wens om eventueel LPG in te bouwen was een jonger exemplaar met minder km's in het voordeel. En dan blijkt dat een net wat jonger exemplaar niet eens zo veel duurder is. Twee keer eentje uit 2016 op het oog, maar misgegrepen, auto was verkocht maar stond nog wel op internet.
Toen kwam ik bij een handelaar in de omgeving een metallic grijze ('Indium Grey') exemplaar uit mei 2017 tegen, nog geen 66.000 km op de teller. Jong, lage km-stand, niet duurder dan exemplaar uit 2016. Reden? Enkele gebruikssporen, en waarschijnlijk vooral de onduidelijke onderhoudsgeschiedenis. Deze heeft na aflevering de VW-dealer nooit gezien. Vreemd, verwacht je niet van een zakelijke auto. Net nieuwe voorbanden. Is dus niet heel voorzichtig mee gereden, maar ook weer niet extreem mee geragd. Had geen trekhaak. Dat kost me dus extra, maar heeft nooit een caravan of andere zware aanhanger getrokken. Een uitstekende deal, dus deze gekocht, met trekhaak en onderhoudsbeurt.
Wat heb ik gekocht?
Een Golf Sportwagen, haha! Precies zo wordt de Golf Variant in de VS genoemd.
Na het keuzeproces, dat ongeveer een kwartaal heeft geduurd, denk je alles wel te weten. Niet dus! Ik had me nauwelijks gerealiseerd dat de Golf in februari 2017 gefacelift is. Ik heb dus een facelift-exemplaar. De kleine uiterlijke verschillen interesseren me niet zo. De stoelbekleding is wat saaier (geen 'sportstreep'), het dashboard heeft een grijs-metallic inleg in plaats van zilverkleurig. Dat laatste is wat levendiger, maar dat grijs metallic staat eigenlijk wel mooi.
Het is een bijna standaard exemplaar, zonder nice-to-haves, maar alles wat ik echt wilde zit er wel op.
De kleur is dus 'Indium grey', dat leek op de foto's van de handelaar nogal donkergrijs. In werkelijkheid valt het mee, net gepoetst in het zonlicht staat het best mooi. Maar wat saai is het wel. Overigens: de ultiem saaie kleur is de enige standaardkleur op de Golf 7 in NL: 'Urano grey'. Ook niet heel lelijk, maar wel echt vuilniszakgrijs (solid, dus niet metallic).
Het belangrijkste verschil van de faceliftversie: de cruisecontrol. Die is standaard adaptief. Had ik bedenkingen bij, maar dat blijkt niet terecht. De te volgen auto wordt steeds goed herkend. Als er iemand voor je invoegt die harder rijdt, dan neemt het systeem geen gas terug. Alleen als je zowat afgesneden wordt, dan wel. Terecht. Ook sterk: het systeem haalt niet rechts in. Rijdt er een auto op de rijbaan links, dan blijft hij ook daar achter. Tenzij je de richtingaanwijzer naar rechts aan hebt. Op de uitvoegstrook laat het systeem wel rechts inhalen. Ook mooi: je kan schakelen met de cruisecontrol aan. Het systeem neemt zelf gas terug tijdens het schakelen en gaat daarna weer verder. Top! De volgafstand kent 5 standen, waarvan mij de 1 na kortste goed bevalt. Een genot op tweebaanswegen! Het werkt prima zolang de weg niet al te bochtig wordt. Maar dan kan je de cruisecontrol toch al niet gebruiken. Alles bij elkaar zeer goed ge-engineered en een fijn extra.
Ruimte en praktisch gebruik?
De Golf is net wat langer dan de Renault, en dat zit vooral in de motorkap. Die is langer. Dat zie je ook onder de (gasgeveerde) motorkap. Meer ruimte dan bij de Renault. Ook omdat een driecylinder korter is dan een viercylinder. Dat geeft meer werkruimte bij onderhoud en reparaties.
Voorin en op de achterbank is de Golf vrijwel even ruim als de Renault. Het is een lage auto, de instap is dan ook voor lange en/of zware en/of stramme mensen niet zo comfortabel. Voor mij geen probleem gelukkig.
Het dashboardkastje van de VW is niet zo groot uitgevallen als van de Renault. Daar staat dan een lade onder de passagiersstoel tegenover. De Golf heeft ook een redelijk vak onder de middenarmsteun, een vakje met klep linksvoor in het dashboard en een in de middenconsole, en in het plafond zit ook een uitklapbaar vakje. Er zitten twee mooie bekerhouders in, met een systeem dat iedere beker vastklemt. Zeker voldoende, hoewel niet beter dan de Renault.
De VW Variant-kofferbak is volgens opgave een stuk groter dan van de Renault Megane Grand Tour (605 l tegen 523 l). Met de vloer in de normale stand zie je dat er niet aan af. En blijkt dat bij nameten ook niet zo te zijn. Dan heeft de Renault net wat meer lengte en hoogte in de aanbieding, bij vrijwel gelijke breedte. Dat zie je ook terug in het maximale volume: 1620 l voor de Golf, 1600 l voor de Renault.
Het verschil zit onder de vloer. De Golf wordt standaard zonder reservewiel geleverd. Er zit wel een reservewielkuip in, die is dus leeg en voor bagage beschikbaar. Maar daarnaast is de vloer ook een stand lager te zetten door de plastic steunen onder de vloer uit te nemen. Dan is de laadvloer niet meer drempelloos, maar is de kofferbak wel ruimer dan van de Renault. Met de laadvloer in de normale stand heb je dus nog behoorlijk wat extra ruimte onder de laadvloer.
Hoera: de Golf heeft een skiluik. Dat heb ik in de Renault echt gemist. In de Mazda's die ik daarvoor had zat dat wel. Daar kon je ook de rechtervoorstoel in neerklappen voor transport van lange stukken. In mijn Golf kan dat niet (was nieuw als optie verkrijgbaar).
Heel praktisch: de achterbankleuningen klappen met een hendel in de kofferbak in 1 keer vanzelf neer. Er zitten twee uitklapbare tassenhaken in de kofferbak, en ook twee kleine vaste haken. De afdekking van de bagageruimte kan onder de laadvloer worden opgeborgen als die in de normale stand staat.
Een ruime, heel flexibele en doordachte bagageruimte dus, op 1 punt na. De verlichting is 1 gloeilampje in het plafond. Dan bevielen de 2 lampjes aan weerszijden van de bagageruimte in de Renault beter.
En o ja, in de Renault was de zitting van de achterbank eenvoudig zonder gereedschap uitneembaar, voor maximaal laadvolume. In de Golf is dat voor zover ik nu weet niet zo.
Comfortabel?
Over het algemeen: ja!
Die instap noemde ik al, die is niet ideaal. Stoelen zijn goed instelbaar, al staat de zitting wat vlak. Dat is in veel auto's zo. In mijn Megane had ik zelf de stoel schuiner gezet, en dat zat heerlijk, zelfs na ruim 4 ton. Dat plan ik dus ook voor de Golf in. De hoofdsteun zit eigenlijk net iets te dicht bij het hoofd. Dat is veilig, maar je voelt de hoofdsteun via je haren wel een beetje. Ben ik nog niet aan gewend.
De vering is op goed wegdek natuurlijk prima, op slecht wegdek kan het er nog wel mee door. Meer niet. De Megane 2 is op dat punt een hele klasse beter.
De Golf is stiller dan de Megane. Nu was die in het begin ook stiller dan aan het eind, maar de Golf is nog stiller. Je hoort bij constante snelheid vooral rijgeluiden en in wat mindere mate de rijwind. Bij optrekken hoor je de motor wel enigszins. Het driecylindergeluid is herkenbaar. Vind ik wel gezellig klinken. We hadden eerder twee driecylinder Suzuki's, maar de VW is uiteraard een stuk beter gedempt. De vering kraakt wel wat. Dat deed de Megane ook, maar bij een 3 jaar oude auto met 66000 km valt me dat tegen. Lijkt een kwaaltje te zijn, schijnt bij meer VW's voor te komen. Als het niet erger wordt kan ik daar wel mee leven. Bij koppelen geeft is een heel licht tikje te horen. Het valt mijn vrouw niet eens op. Had mijn Renault ook, is die oud mee geworden. Afgezien daarvan is de VW tot nu toe kraak-, piep-, tik- en rammelvrij.
Het vrij licht draaiende stuur, het rustige stuurgedrag, de adaptieve cruise control, de fijne audio en de klimatisering dragen allemaal bij aan het comfort. De achterpassagiers beschikken over eigen instelbare uitstroomopeningen en een middenarmsteun, met bekerhouders. Er zijn ook leeslampjes en verlichte make-upspiegels (meer van belang voor mijn vrouw).
Het enige comfortpunt dat ik echt mis: de keyless entry en start. Het gebruik van een gewone sleutel voelt aan als een stap terug in de tijd. Al weet ik wel dat een keyless systeem gevoelig is voor diefstal. Was bij mijn oude Renault geen punt, bij een vrij nieuwe Golf wellicht wel, zelfs al is het 'maar' een driecylinder Variant.
En die 1.0 TSI?
Voor de facelift werd de 1.0 TSI in NL standaard als BlueMotion geleverd met 115 pk. BlueMotion houdt als ik goed ben geinformeerd onder andere een verlaagd sportonderstel in, een actieve grille, extra bodemplaat, langere overbrenging, banden met lage rolweerstand. En een relatief geringe maximale aanhangermassa (1100 kg).
Na de facelift werd dat een jaar lang 110 pk, met een maximale aanhangermassa van 1300 kg. Het verbruik in de stad was volgens NEDC wat hoger en buiten de stad wat lager dan de vorige versie. Er is in NL kort een 85 pk versie geleverd in de Trendline. Soms wordt er een tweedehands 90 pk versie aangeboden (import).
Vanaf medio 2018 werd het weer 115 pk, met nog steeds 1300 kg toegelaten aanhangermassa, en een nog wat verder verlaagd verbruik zowel binnen als buiten de stad.
Met die 110 pk is de driecylinder geen uitgesproken sprinter, maar de trekkracht van 200 Nm vanaf 2000 rpm is natuurlijk goed te merken.
De eerste versnelling is nogal kort, de tweede niet. Schakelen bij 3000 rpm betekent 1400 rpm in twee.
Doet me een beetje aan een Eend denken. De vierde versnelling is bijna even lang als de vijfde van de Megane. En dan heb je er nog twee te gaan. Dat betekent dus lage toerentallen. Er zit een opschakelindicator in het dashboard. Geen terugschakelindicator, althans als die er op zit heb ik die nog niet gezien. Die opschakelindicator wil wel erg lage toerentallen. Zelfs bij koude motor zou je al bij 2000 rpm moeten opschakelen. Dat is me wat al te gortig, lijkt me niet best voor de krukaslagers.
Constant 100 km/h is een kleine 2000 rpm. Lekker rustig dus. Hij trekt er dan niet zo hard aan, maar voor rustig snelweggebruik in NL voldoet het goed. Die 200 Nm laten zich dan gelden. Hij komt dan ook een stuk gemakkelijker op snelheid dan de oude Megane. Ik ben er dan ook zeker tevreden mee. Wie gewoon met het verkeer meerijdt heeft er ruim voldoende aan. Wie wil 'Autobahnblazen' of met caravan als eerste boven wil zijn op de helling bij Luik kan beter een sterkere viercylinder kopen.
Het verbruik zou een sterk punt van de 1.0 TSI zijn. Op de AW verbruiksmonitor is het gemiddelde van 6 pre-faceliftgebruikers 1 l op 18,2 km. De enige met mijn motorisering rijdt 1 op 16,4, de enige met de nieuwe 115 pk versie 1 op 17,5. Op de Spritmonitor komt alles tussen 1 op 12 en 1 op 25 voor, daar worden we niet veel wijzer van. Toen ik de auto ophaalde, gaf hij een actieradius van 490 km aan en een driekwart gevulde tank. Dat is 1 op 13, niet best dus.
Ik heb nu twee keer getankt. De eerste tank bijna 1 op 20, waarvan 240 km met een fiets op de trekhaak, en verder gunstige omstandigheden (weinig stadsverkeer, 100 km/h de auto(snel)wegen). Op lange ritten onder gunstige omstandigheden zie ik 1 op 24 op de boordcomputer verschijnen, met 100 km/h op de snelweg. Gelet op het formaat auto vind ik dat heel zuinig. Met onze tweede auto (Renault Clio 1.2 TCe uit 2010) halen we dat niet.
De momentane verbruiksaanwijzing werkt overigens zodra de auto in beweging is en ververst iedere halve seconde of zo. Fijn! Deden de Mazda's ook, maar Renault pas vanaf 30 km/h, en hij reageerde heel traag.
Handig bij Renault is de in de tankklep geintegreerde tankdop. Heeft de VW niet, snap niet waarom niet.
Ik heb dan ook nog niet veel haast met LPG-inbouw. Prins heeft een systeem dat vloeibare LPG door de benzine-injectoren inspuit. Volgens de ombouwer blijken de injectoren daar niet tegen te kunnen, kapot na een halve ton. Met indirecte inspuiting kost een LPG-systeem 2600 euro. Met mijn pre-coronakilometrage (37000 km/j) zou ik na ruim 2 jaar de installatie hebben terugverdiend. Gezien de leeftijd en km-stand van de auto zou ik er dan nog zeker 8 jaar mee verder moeten kunnen rijden, besparing rond 9000 euro.
Corona maakt echter dat ik veel meer thuis werk, en dat zie ik niet zo snel meer veranderen. Dat scheelt flink. Ik schat dat ik tussen de 20000 en 25000 km/j ga rijden. Terugverdientijd dan bijna 6 en 3,5 jaar, besparing 2700 en 4700 euro over 10 jaar (afschrijving, brandstof en wegenbelasting). Daar moet dan nog wat extra verzekeringspremie van af, en onderhoud aan de LPG-installatie. Dat was bij de Megane bijna niets overigens, 1 keer een doorgesleten draad vervangen. Maar je loopt toch risico op extra onderhoud (bijvoorbeeld LPG-injectoren of -pomp). Op de lange termijn wellicht een cylinderkoprevisie. Met geharde klepzittingen zing je het bij rustig rijgedrag wel een ton of 4 uit. LPG is wel schoner, dus minder kans op interne vervuiling. Dat is bij dit soort directe inspuitmotoren wel een ding. Ook minder fijnstofuitstoot, al merk ik daar niets van in mijn portemonnee.
Alles bij elkaar is de kans groot dat ik er wat op verdien, maar niet heel veel over al die jaren gerekend. Blijk ik toch die 25000 km/j of meer te rijden, dan ga ik er nog eens over denken.
Ondertussen tank ik E5 'premium'benzine, in de hoop dat dan ondanks mijn rustige rijstijl ik geen last van vervuilingen krijg. Als je goed oplet waar je tankt kost E5 niet zo heel veel meer dan E10.
Dashboard en bediening?
Daar is een hele studie van het instructieboek voor nodig. Er zitten veel systemen op, met dan ook weer instellingen. En sommige dingen werken ook anders dan ik na decennia Franse en Japanse auto's gewend ben.
Ruitenwisser bijvoorbeeld: naar boven is aanzetten. Is in de Renaults precies andersom. De VW heeft parkeerverlichting. Mocht je dat willen gebruiken, dan moet je eerst uitzoeken hoe dat werkt.
Standaard op de Comfortline: ParkPilot. Dat zijn niet alleen parkeersensoren voor en achter, er wordt een grafische weergave getoond in welk gebied obstakels worden waargenomen. Met rijlijnen afhankelijk van de stand van het stuur. Wordt er iets aan de trekhaak gekoppeld, dan worden de sensoren achter automatisch uitgeschakeld. En verdwijnen de rijlijnen voor, met een aanhanger moet je immers anders sturen om achteruit te rijden. Mooi en doordacht!
Mijn exemplaar heeft geen lichtsensor voor de koplampen. Maar toch zit er een lichtsensor in. De dashboardverlichting varieert met de verlichtingssterkte, dus altijd goed zichtbaar maar niet te fel. Als het te donker wordt, dan gaat de dashboardverlichting juist uit. Dat moet je er op wijzen dat het tijd wordt de koplampen in te schakelen. Opnieuw: mooi en doordacht, hoewel het dan ook niet zo moeilijk meer zou zijn geweest de koplampen aan die sensor te koppelen. Maar er moet wat te wensen overblijven.
Een regensensor heb ik ook niet. In onze Renaults was/is dat een gemengd genoegen, ze reageren niet altijd zoals je zou willen. Dat de VW dat niet heeft vind ik dus niet erg, maar ik merk wel dat ik er stiekem toch aan gewend was geraakt.
De auto is standaard met een alarmsysteem uitgerust, dus niet alleen een startonderbreker. Hij neemt beweging waar, ook eenzijdig optillen. Ik heb hem gelukkig nog niet horen afgaan.
Er zit een bandenspanningscontrolesysteem op. Dat betekent dat na wijziging van de bandenspanning het systeem verteld moet worden dat de spanning correct is. Moet je weten en aan denken. Of dat ook met het reservewiel werkt weet ik nog niet. Denk het niet.
Reservewiel zit er dus niet in als de eerste eigenaar dat niet heeft meebesteld. Heb je winterwielen, dan kan je er daar 1 van meenemen. Neemt wel veel plaats in. Handiger en lichter is een thuiskomer. Heb je die nodig, dan moet dus een 'gewoon' wiel (met lekke band) mee in de kofferbak. Geen probleem, behalve als je die echt maximaal hebt gevuld. De mijne had ook geen reservewiel. Ik heb een nieuwe thuiskomer gekocht. Koop je een wiel van een sloopauto, dan is de band wellicht ongebruikt maar al wel (te veel) jaren oud.
Met alleen een wiel ben je er niet, je hebt ook een krik en wielmoersleutel nodig. Die moet je er dus ook bij kopen. Dat kunnen 'universele' delen zijn. Het mooist is natuurlijk om een set van de Golf te kopen. Het boordgereedschap van de Golf hatchback en Variant is hetzelfde, maar de manier van opbergen niet. In de hatchback rond het reservewiel, in de Variant in het linker achterspatbord. Daar horen ook verschillende geschuimde opbergdelen bij. Voor de hatchback wordt dat vaker aangeboden dan voor de Variant, goed opletten dus. Ik heb nu een set boordgereedschap met bandencompressortje en afdichtvloeistof over. Dat laatste veroudert (iedere 3 jaar vervangen meen ik). Met de eerste kan je dus 'overal' je banden op spanning brengen, hoef je niet voor naar tankstation of garage. Ik had al een kleine 'echte' compressor, dus ik zal dat niet gebruiken.
Multimedia?
Dat is natuurlijk van een andere planeet in vergelijking met de oude Megane.
De radio heeft FM en DAB+. Dat laatste levert extra zenders op, ben ik blij mee! Tot nu toe heb ik geen bereikproblemen gemerkt in de zuidelijke helft van het land. In het noorden ben ik nog niet geweest.
De geluidkwaliteit is in mijn oren ruim voldoende, zonder echt top te zijn. Een stuk beter dan in de Megane in ieder geval. Veel aansluitmogelijkheden: streamen via bluetooth of met kabeltje, Android Auto en Apple Carplay. Ook een SD-cardslot en een heuse CD-speler (incl. MP3/WMA cd's). Heb ik nog lang niet allemaal uitgeprobeerd.
Volume kan worden ingesteld met draaiknop, of met knoppen op het stuur. Zender wisselen kan ook met knoppen op het stuur, of op het scherm. Werkt best.
Ben de Carminat Tomtom uit de Clio gewend. De VW-navigatie is dan wennen. De navigatieaanwijzigingen worden op het dashboard getoond, maar dan kan je geen andere info meer zien over bijvoorbeeld verbruik of olietemperatuur. Het was fijn geweest als die aanwijzingen (ook) op het grote multimediascherm getoond zouden worden.
VW biedt via internet gratis (!) updates aan. Nog niet uitgeprobeerd en ik weet niet voor hoe lang ze dat doen, maar als dat voor mijn systeem ook geldt is dat een grote pluim waard.
Er kunnen 10 telefoons worden gekoppeld. Mijn telefoon wordt echter niet automatisch gevonden en gekoppeld. Ik moet die eerst een keer uit- en aanschakelen. Dat is nogal onhandig. Moet wel melden dat dat met een nieuwere Android-versie dan 5.1 wellicht beter zal gaan.
En dus?
Ben ik tot nu toe heel blij met mijn Sportwagen! Wat kleinigheden hadden beter gekund, maar het zijn geen grote punten en dat is uiteraard deels ook smaakgevoelig. Ik heb er zin in om heel wat met de VW te gaan rijden. Als de VW even degelijk is als de Renault, dan kan ik zonder grote problemen weer 3,5 ton vooruit. Dat duurt bij 20000 km/j nog 17,5 jaar!
Twee buitenlandervaringen
- 71.600 km
Inmiddels heeft de Golf in mijn handen al vier andere landen gezien: België en Frankrijk op weg naar en vanuit Engeland, en Duitsland. Dat levert extra ervaringen op.
Voor Engeland staan de koplampen verkeerd, d.w.z. niet rechts maar links moet extra worden uitgelicht. Ik heb nog niet gevonden of en hoe dat kan worden ingesteld met de gewone halogeenverlichting. Je kan ze handmatig van binnenuit omlaag zetten, maar dan zie je natuurlijk niet meer zo veel. Wij hebben niet in het donker gereden, dus geen probleem.
Op de boot naar Engeland stonden de deuren van het autodek aan de achterzijde open. Is het gek dat ik dan aan de Herald of Free Enterprise moet denken? Alleen aan de achterzijde op het bovenste autodek overigens. Grappig: iedere bocht, waarbij de boot licht overhelde, had direct een waar concert van toeters en blerende alarmen vanaf het autodek tot gevolg. Tja, ook van mijn auto waarschijnlijk! Ik had thuis wel gelezen dat er een alarm op zit, maar had er geen seconde aan gedacht dat ik dat uit zou moeten zetten op de boot. Op de terugreis dus wel uitgezet. Maar kon geen verschil horen, want de deur van het autodek was toen wel dicht.
Prettig is dat mijn universele dakdragers ook op de dakrails van de VW passen. Met dakkoffer wel wat extra windgeruis natuurlijk.
Fraai: in Europa gaat de ACC er van uit dat je niet rechts mag inhalen tenzij je richting aangeeft om kennelijk af te slaan. In Engeland gaat de ACC er van uit dat je niet links mag inhalen! De ACC is dus aan de navigatie gekoppeld.
De ingestelde snelheid kan niet alleen in stappen van 1 km/h worden aangepast, maar ook in stappen van 10 km/h. Dat laatste wel steeds op een heel tiental afgerond. Je kan dus niet in 1 stap van 106 naar 96 km/h, dan krijg je 100 km/h en vervolgens 90 km/h. Is even een weetje.
Zoals al gemeld: op bochtige trajecten werk de ACC niet zo goed. Dat geldt ook op een relatief bochtige snelweg. Dan denkt het systeem dat de afslaande auto's op je eigen rijbaan rijden en remt daar dus onterecht voor af. Speelt niet zo vaak en komt in NL niet voor tot nu toe.
Met de driecylinder ben ik ook na buitenlandervaringen in heuvelige/bergachtige gebieden tevreden. Niet de allersnelste, maar het gaat met zo weinig drama dat het langzamer aanvoelt dan het werkelijk is. Zeker vlot genoeg en door de turbokracht ook soepel de berg omhoog. Bij hogere snelheden is de auto ook vrij stil. Ben tot nu toe tot 140 km/h gegaan, en dat merk je nauwelijks. En zuinig! 500 km met dakkoffer gereden, dan is het verbruik wat hoger, maar bij gematigde snelheid toch nog zowat 1 op 17. Ben ik blij mee!
Kleine upgrades?
- 72.600 km
Voordeel van een veel verkochte auto: er zijn veel ervaringen van anderen (in NL en natuurlijk in D) en er zijn veel aftermarket spullen voor te krijgen.
Mijn eerste upgrade: de bagageruimteverlichting. Het gloeilampje kan tegen een LED-versie worden uitgewisseld. Of de hele verlichtingsunit kan worden uitgewisseld tegen een LED-exemplaar. Ik heb dat laatste gedaan. Plug and play, kost een kleine 20 euro. Lichtkleur is blauwwit, dat past niet zo mooi bij de rest van de LED-interieurverlichting die meer een lichtgeelwit is. Maar wel veel meer licht, wel zo fijn.
Nog in overweging: regen- en lichtsensor. Daarvoor moet de lichtschakelaar worden vervangen. De luchtkwaliteitssensor in de binnenspiegelpoot moet worden uitgewisseld tegen een exemplaar met regensensor. Dat is niet moeilijk zelf te doen. En de regen- en lichtsensor moet worden aangemeld in de software van de auto. Dat laatste kan je dus niet zelf. Kosten in totaal rond 350 euro met nieuwe originele onderdelen. Niet echt goedkoop dus.
Ook in overweging: vervanging van de halogeen koplampen door LED.
Vervanging van de H7-lampjes door LED is technisch mogelijk, maar momenteel illegaal door het ontbreken van een ECE-keuringsnummer. Osram heeft sinds kort voor enkele auto's wel een goedgekeurde versie (met ABE in D), maar nog niet voor de Golf (wel Passat en Polo). Ben benieuwd of dat ook voor de Golf gaat gebeuren.
Andere optie: vervanging van de hele koplampunits door LED-exemplaren. Bij VW kost dat zeker de hoofdprijs. Osram heeft dat nu in het assortiment voor de Golf 7 faceliftversie met halogeenlampen. Was meteen uitverkocht, nu bestelbaar in pre-order. Is zowel dimlicht als grootlicht en stads/parkeerlicht, met dynamische richtingaanwijzer, plug and play. Kost 900 euro, slik. Maar is wel de mooiste en beste optie.
Het gemiddelde verbruik van mijn auto is nu 1 op 21, over 6700 km. Zal nu het kouder gaat worden wel wat gaan stijgen.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het start-stopsysteem ook aan de ACC gekoppeld is. Rijdt de auto voor je weg, dan start het systeem de motor. Is dus handig als je niet goed oplet. Maar jammer als de auto voor je ondanks rood licht nog wat vooruit rolt om aan te sluiten.
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft mijn auto ook verwarmde ruitensproeikoppen. Heb ik in de zomermaanden niets van gemerkt natuurlijk.
Het schuiner zetten van de stoel is in de Golf helaas niet goed mogelijk. Er zit namelijk een pin aan de stoelrails die in een gat valt van de bodemplaat. Als je de stoelrails schuiner zet, dan valt die pin niet meer in dat gat. Die pin zal er niet voor niets zitten. De enige optie is dus het vervangen van de stoelen door exemplaren die wel een zitvlakverstelling hebben. Misschien later, is nu nog bijna niet te vinden tweedehands.
De eerste APK en onderhoud
- 80.219 km
Auto is nu bijna 4 jaar oud, dus tijd voor de eerste APK. Daar kwam niets uit naar voren, ook uit de RDW-herkeuring niet. Geheel volgens verwachting voor een zo jonge auto.
Eerste keer onderhoud in mijn bezit is ook uitgevoerd. Bij de Megane was het officieel iedere 30.000 km, en liet ik dat jaarlijks doen (37.000 km). Gezien de gunstige gebruiksomstandigheden nooit een probleem. Zo bezien vind ik 15.000 km wel erg weinig. Wat opvalt zijn de dure bougies. In de Renault was ik daarvoor 16 euro of zo kwijt. In de VW zijn het er maar drie, maar die kosten samen 89 euro! Nu maar hopen dat die dan lang meegaan.
Verbruik in deze 100 km/h tijd over bijna 15.000 km in 10,5 maanden gemiddeld 1 op 20 bij rustig rijgedrag en onder gunstige gebruiksomstandigheden. Prima dus. LPG zit er nog niet in, terugverdientijd is bij dit jaarkilometrage rond 6,5 jaar en dat is me te lang. Als we na corona vaker naar het werk moeten rijden wordt het wellicht wel weer interessant (terugverdientijd ca. 3 jaar bij 27.000 km/j).
Nog wat kleine puntjes van kritiek: met mijn lengte (1,86 m) zit ik met mijn rechter scheenbeen tegen de middenconsole aan. Die is dus net te breed.
De spiegelverwarming is niet gekoppeld aan de achterruitverwarming zoals in de Megane. Inschakelen moet met de spiegelverstelknop op de deur. Uitschakelen ook. In de Megane ging die vanzelf uit na een klein kwartiertje. Vond ik handiger, maar als je in kletsnat weer rijdt, is permanent aan misschien wel praktisch.
De parkeerrem van de Golf is electrisch bediend. Bij wegrijden wordt die automatisch gelost. Daarmee kan je die dus ook voor de hellingproef gebruiken. Daarnaast zit er een 'auto-hold' functie op. Waar dat in verschilt t.o.v. de parkeerrem werd me uit het instructieboek niet duidelijk. Inmiddels weet ik het wel: autohold houdt de 'gewone' rem ingedrukt als je remmend tot stilstand bent gekomen, en laat die los die bij wegrijden. Dan hoef je dus niet zelf de parkeerrem aan te trekken. Vooral in heuvelachtige gebieden is dat handig. Bovendien werkt de parkeerrem met een motortje, bij veelvuldig gebruik is dat slijtagegevoeliger dan de autohold functie. Een nadeel(tje) kan zijn dat de rem dus ook ingedrukt wordt gehouden na een lange remactie (zwaar beladen steil helling-af), als de schijven heet geworden zijn. Dat zou tot kromtrekken van de schijven kunnen leiden. Voor mijn gebruik speelt dat niet.
Airco en stoelbekleding
- 82.700 km
Met de hete dagen van half juni viel op dat de airco moeite had om de auto af te koelen. De ventilator bleef meer dan een kwartier maximaal blazen. Dat is wel nogal lang, het was heet maar nou ook weer niet 37 graden. En er stond me van vorig jaar niet bij dat de airco er moeite mee had. Dus de airco maar eens laten vullen. Dat blijkt ruim 200 euro te kosten, nogal wat meer dan ik gewend was met de Renaults.
De reden: in auto's vanaf 2017 moet de aircovloeistof voldoen aan strengere eisen voor de aantasting van de ozonlaag. Daarom zit er R1234yf in mijn auto i.p.v. R134a. Dat is qua ozonlaagbelasting echt veel gunstiger. Maar de koeleigenschappen zijn (net) wat minder, en het is (heel) brandbaar. Van de laatste merk ik hopelijk niets. Overigens zakt de prijs van R1234yf wel nu er steeds meer auto's met die vloeistof rondrijden, en er zijn ook steeds meer garages die een vulapparaat hebben die R1234yf aankunnen. Overigens kan je die twee niet uitwisselen, het aircosysteem werkt alleen op de een of de ander.
En koelt het systeem nu beter? Weet ik nog niet, het is niet meer zo warm geweest.
Nog een opmerking over de stoelbekleding. In mijn auto zit de 'standaard' bekleding van de Comfortline. En die blijkt erg gevoelig voor watervlekken. Dat heb ik nog nooit zo sterk gehad als in deze VW. Het zit er niet slechter op maar het staat wel nogal slordig.
Kamperen in Frankrijk
- 104.300 km
Ruim een jaar extra ervaring sinds de vorige keer. Dat levert toch wat nieuwe kritiekpunten op.
Het sensorsysteem voor de ACC (automatische cruise control) en de parkeersensoren blijkt soms uit te vallen. Dan verschijnt er een mededeling op het multimediascherm 'ACC niet beschikbaar' en/of 'Parkeersensoren niet beschikbaar'. Kan je wegklikken. Na korte tijd (halve minuut of zo) werkt het dan weer wel. Wanneer dat optreedt lijkt volstrekt willekeurig. Koud of warm weer, droog of nat weer, na 10 minuten rijden of na 2 uur rijden, het is allemaal voorgekomen. Dat uitvallen kan wel eens hinderlijk zijn aangezien de cruisecontrol geen niet-automatische stand heeft (bij Kia/Hyundai kan je beide kiezen dacht ik, dat is handig als je voorganger onregelmatig rijdt bijvoorbeeld). Het gebeurt niet vaak genoeg om er moeite in te steken, grote kans dat er niets gevonden wordt.
We zijn dit jaar voor het eerst sinds corona gaan kamperen, in de Franse alpen.
Daarbij heeft de airco goede diensten bewezen. De hoogst afgelezen buitentemperatuur onderweg was 41,5 graden, maar met 24,5 graden in de auto is het natuurlijk wel prima uit te houden.
De motor is ook in de bergen sterk zat (met 2 personen, zonder dakkoffer of aanhanger). Al viel ons wel op dat er nogal wat Fransen zijn die weinig geduld met langzamere mede-weggebruikers hebben, ook als die niet als een slak rijden en de ruimte geven om in te halen. Kennelijk werkt een NL-kenteken op sommigen als een rode lap op een stier. Hebben lezers met een B, L, D of ander buitenlands kenteken die ervaring ook in Frankrijk?
De Golf ligt nogal laag op de weg. Goed voor het brandstofverbruik, maar in de praktijk toch wel eens onhandig. Bij sommige onverharde wegen (die bestaan nog steeds!) is het erg opletten geblazen. En bijvoorbeeld bij een veerstoep (zeker met de lage rivierwaterstanden van nu) wil de trekhaak wel eens over de grond schuren, ook al rijd ik dan heel voorzichtig. Daar heeft zo'n stomme SUV met hogere bodemvrijheid dan toch een echt voordeel. Een centimeter of 3 tot 5 meer bodemvrijheid dan de standaard Golf heeft zou fijn zijn. Krijg je er vanzelf ook een iets makkelijker instap bij cadeau.
Nog een vakantie-ervaring: de VW-navigatiekaarten van Frankrijk bevatten wel wat fouten hier en daar. De toegestane maximumsnelheid klopt lang niet altijd (in NL ook niet trouwens).
Bovendien ligt de daadwerkelijk mogelijke snelheid in de bergen in F vaak een stuk lager dan de toegestane snelheid. Gevolg: de navigatie kiest wegen uit die zeer zeker niet de snelste zijn, en voor minder ervaren NL-chauffeurs nogal beangstigend. Mijn vrouw durft het niet aan. Enkelbaans zonder berm maar met direct rotsen of afgrond, en uiteraard ook geen zicht op tegenliggers door de vele scherpe bochten. Je moet maar hopen dat tegenliggers ook goed opletten. Vroeger (jaren '70) toeterden Fransen dan voor iedere bocht en werd je geacht dat ook te doen. Rustig aan als je iemand hoorde terugtoeteren. Maar zo werkt het tegenwoordig niet meer kennelijk. Misschien gevolg van airco, waardoor bijna iedereen zijn ramen dicht heeft?
De VW-navigatie stelt 3 routes voor, maar op de lange afstand niet altijd 3 duidelijk verschillende routes. Vanuit de Franse alpen naar ons thuisadres worden 3 vrijwel identieke routes via Antwerpen voorgesteld. Maar dus niet via Luxemburg. Terwijl die route maar luttele kilometers langer is en o.i. een stuk prettiger rijdt. Nou ja, behalve dan in Luik. Maar dat ligt aan Luik, waar ze bijna altijd aan de weg werken en geen duidelijke aanwijzingen geven. Luik wil dat je een kilometer of 20 omrijdt via snelwegen waarop je ook in de file komt te staan.... Het heeft wel iets nostalgisch, Luik was qua bewegwijzering altijd al een rommeltje, daar is in een halve eeuw niets aan veranderd. De VW-navigatie geeft daar wel de goede weg aan, maar de navigatie-aanwijzingen verschijnen dan soms te traag op het beeldscherm. Na een halve seconde ben je dan de juiste afslag al voorbij. Hebben andere navigatiesystemen ook wel last van waarschijnlijk.
Inmiddels hebben we ook een defect(je): het ruitensproeierreservoir lekt. Denk ik, er komt linksvoor ruitensproeiervloeistof naar buiten direct voor het voorwiel bij de aansluiting van de wielkast op het spatbord. Van boven kan je daar niet bij. Waarschijnlijk moet dan de (kunststof) wielkast en/of het voorspatbord losgehaald worden. Iemand ervaring mee bij de Golf 7? Online nog niets over gevonden, dus misschien botte pech.
Half juli is het jaarlijkse onderhoud uitgevoerd. Toen kreeg ik te horen dat de achterbanden te veel scheurtjes in het rubber hebben. Verbazend, dat verwacht ik van 10 jaar oude B-merkbanden, niet van 5 jaar oude Continentals. Laten vervangen door de Michelin Cross Climate banden die ik nog had van mijn vorige auto. Handig: die had dezelfde bandenmaat. Met nog bijna 6 mm profiel en geen enkel zichtbaar scheurtje in het rubber (destijds gebruikt als winterbanden). Daar kan ik dus nog wel even mee vooruit.
De voorbanden waren in 2020 al vervangen door de vorige eigenaar door Michelin Primacy 4, dus die zijn nog prima.
Ruitenwissers vervangen
- 113.500 km
De ruitenwisser rechtsvoor en achter waren versleten. Rechtsvoor liet een stukje rubber los, achter gaf veel strepen. Linksvoor deed het nog wel goed, maar uiteraard allemaal vervangen. Originele VW wissers kosten € 57 excl. de achterwisser. Een set van Bosch kost € 27 incl. achterwisser. Volgens vele reviews ook prima, dus die gekocht.
Het wisselen is volgens Bosch simpel: knopje indrukken en lostrekken, nieuwe wissers op de arm schuiven. Zo is het rechtsvoor en achter, maar linksvoor krijg je de wisser er niet afgetrokken. Wat blijkt: de wisserhouder (die op de ruitenwisserarm schuift) moet een stukje kantelen (vanuit de bestuurdersplaats gezien: linksom, tegen de klok in). Dan schuift die wel soepel van de arm af. Bij montage van de nieuwe wisser die in dezelfde stand op de arm schuiven. Je moet het maar weten.
De Bosch wissers doen het inderdaad prima.
De voorruitwissers (eigenlijk: de houders van het wisserrubber) zijn wel een stukje dikker (breder) dan de VW-wissers. Je hebt dus bij regen wat meer wisser in je gezichtsveld. Dat stoort niet echt overigens, maar voor de perfectionist wellicht aanleiding om toch de dure VW-wissers te monteren.
De achterruitwisser was al van Bosch en is wel dun, dus daarbij speelt dit niet.
Van lekkage van ruitensproeiervloeistof, zie vorige stukje, niets meer gemerkt. Kennelijk lekt alleen het vulgedeelte. Is dat leeggelopen, dan dus geen verdere lekkage. Ik laat het maar zo, ik hoef maar zelden bij te vullen.
Interessant: vrienden van mij in de VS hebben een Golf GTI uit 2018. Daar zitten geen mistachterlichten op. Kennelijk niet toegestaan, terwijl dat hier verplicht is. Ook geen adaptieve cruise control, geen automatisch kantelende buitenspiegel om de rand van de weg te kunnen zien bij achteruit manoeuvreren (inparkeren) en geen navigatie. Ook in de gloednieuwe Toyota van die vrienden zit geen navigatie. In de VS gebruikt iedereen zijn smartphone i.c.m. Android Auto of Apple Carplay. Terwijl hier in NL/EU 'geen navigatie' door velen als een groot nadeel wordt gezien.
Nieuwe accu
- 115.500 km
Afgelopen week een onderhoudsbeurt met APK, want de auto is bijna 6 jaar oud. Daarbij is de accu vervangen. Die zou volgens de garage niet meer zo goed zijn. Daardoor zou het start/stopsysteem minder vaak in werking zijn. Heb ik niets van gemerkt overigens. Het start/stopsysteem werkte alleen bij buitentemperaturen boven ca. 15 graden, en dat was ook al zo toen ik de auto net had (3 jaar oud toen).
Bij mijn vorige auto's hield de accu het wel een jaar of 10 vol, dus van de accukwaliteit van VW ben ik niet onder de indruk. Er zit nu een Bosch accu in. Daar moet ik weer jaren mee vooruit kunnen.
Het eerste defect en nieuwe zenderlogo's
- 132.212 km
Afgelopen september 2023 heeft zich het eerste defect voorgedaan: de ruitensproeierpomp is stuk gegaan. Heb in 35 jaar nog nooit eerder een defect pompje gehad want ik gebruik die maar weinig. Met al die regen sinds september heb ik die ook niet gemist, maar dat moet wel gerepareerd worden natuurlijk. Online is een filmpje te vinden hoe je het pompje kan vervangen. Dat ziet er niet moeilijk uit. Dus online een pompje gekocht van Febi Bilstein voor € 12 incl. verzending.
Pas een paar weken geleden ingebouwd. Daarvoor moet het linker voorwiel verwijderd worden. Ben dus blij dat ik eerder een reservewiel en krik heb gekocht, die heeft de Golf standaard niet.
Op het doosje van het pompje staat 'Mercedes', maar het past ook in VW. Wel moet de stekker 180 graden gedraaid worden, waardoor de vergrendeling daarvan niet meer bereikbaar is zonder het pompje los te halen. Is niet erg, je moet het even weten. En hopelijk blijft dit pompje het doen.
Recent heb ik de navigatie geupdated. VW stelt de kaarten nog steeds gratis ter beschikking. Top! Loopt enigszins achter (stand is nu half 2023 meen ik), maar een gegeven paard.....
Dat leek me een goede gelegenheid om ook de zenderlogo's te updaten. Sommige zenders bestonden in 2017 nog niet of zenden nu een ander programma uit. Classic FM werd Joe bijvoorbeeld, maar had in mijn auto dus nog het logo van ClassicFM. Het updaten van de zenderlogo's gaat nu anders dan enkele jaren geleden. Je downloadt een bestand waarin de logo's voor heel Europa zitten, dat moet worden uitgepakt op een SD-kaart. Eerder was dat een .zip-bestand met logo's per land, nu vijf bestanden/mappen waarin de logo's niet op de computer zichtbaar zijn. Vanaf die SD-kaart kunnen de logo's vervolgens door de radio worden ingelezen. Dat gaat niet vanzelf, je moet dat in de instellingen aangeven. Ze zijn vervolgens zichtbaar in drie van de vier weergavemodi van de radio. Maar niet in de vierde modus die ik gebruik, met drie groepen van zes voorkeurzenders. Om daar de logo's te zien moet iedere zender opnieuw aan een voorkeursplaats worden toegewezen (open de zenderlijst, dan die zender kiezen, vervolgens die zender 2 s lang aanraken, waarna je de voorkeursplaats kan kiezen). Dat voor zowel FM als DAB+ dus je bent even bezig, maar daarna zijn de meeste zenderlogo's zichtbaar. Alleen niet van sommige obscure stations. En voor buitenlandse stations zal je dit dus ergens moeten doen waar je die stations kan ontvangen, want anders verschijnen die niet in de zenderlijst.
De Golf blijft bij rustig rijden heel zuinig (net beter dan 1 op 20 in mijn geval) en bevalt me nog steeds prima! Gaan we nog lang mee doen hoop ik.
Wapperende buitenspiegels
- 152.009 km
Toen ik enkele dagen geleden van mijn werk naar huis reed, viel me op dat het beeld in beide buitenspiegels wel heel erg trilde. Vreemd, was me nog niet opgevallen op de heenweg die ochtend.
Bij online zoeken is duidelijk dat dit bij meer Volkswagens voorkomt, en niet alleen bij de Golf 7. Gek genoeg ook weer niet heel vaak, het is niet zo dat dat bij 'iedereen' vroeg of laat gebeurt.
Iemand suggereerde dat dat misschien te maken heeft met veelvuldig gebruik van de spiegelverwarming. Die gebruik ik in de winter als de spiegels bevroren zijn en soms als ze heel nat zijn, maar nu ook weer niet continu en niet heel langdurig. Dus ik geloof dat niet zo. Zou ook niet zo moeten zijn natuurlijk.
De oorzaak: achterop het spiegelglas zit een plastic plaat gelijmd met een ronde 'ring' erop met nokjes die in het verstelmechanisme van de spiegel vastklikken. Op die plaat zit een dunne flexibele laag met gedrukte draden gelijmd waarmee de spiegel verwarmd wordt. De lijmlaag op die flexibele laag laat los van het spiegelglas, behalve bij de plaats waar de electrische contacten van de spiegelverwarming zitten. Kennelijk is op die plaats apart lijm gebruikt. Dan hangt het glas dus min of meer los en gaat het trillen of wapperen zo je wil door de luchtwervelingen die de spiegelbehuizing veroorzaakt. Geeft slecht beeld!
Oplossing 1: je kan bij VW een nieuw compleet spiegelglas bestellen. Werkt vast maar is waarschijnlijk relatief duur.
Oplossing 2: je kan een los spiegelglas bestellen op een van de bekende winkelwebsites voor automaterialen. Naar verluidt is echter het gebruikte plastic van mindere kwaliteit, waardoor de nokjes op de 'ring' niet goed vastklikken. Aan de andere kant: dit is verbazend goedkoop, minder dan € 15 per kant. Dan kan je het 'risico' dat dit niet goed werkt wel lopen. Let op dat je koopt met spiegelverwarming en links met groothoekdeel.
Oplossing 3: zelf vastlijmen. Gebruik lijm die kou en hitte goed aankan, en die dun (vloeibaar) is. Dus geen kitachtig spul. Dat vormt een laagje, waardoor de dunne laag met verwarmingsdraden niet meer (goed) tegen het spiegelglas komt te zitten. Dan doet de spiegelverwarming het dus minder goed.
Het loshalen van het spiegelglas is wat gefriemel maar niet moeilijk. Er zijn online filmpjes van te vinden (evt. in Engels of Duits).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.