Volkswagen Golf GTI 16V (1987)

Volkswagen Golf GTI 16V (1987)

UitvoeringGolf GTI 16V
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2000

Daar mijn budget niet toereikend was voor een nieuwe auto was ik op zoek naar een iets goedkoops en betrouwbaars maar toch ook sportief.
Al snel kwam ik uit bij de Volkswagen Golf al was het imago toch iets wat me wel even afhield maar een net origineel exemplaar misstaat nog steeds niet en ik krijg nog steeds complimenten over het uiterlijk van mijn auto.

De keus was gevallen op de Golf GTI 16V zonder katalysator en in originele toestand. Dit bleek niet een al te gemakkelijk opgave en het heeft even geduurd voordat ik een goede gevonden had zonder de gebruikelijk after-market opsmuck.
Mijn auto beschikte enkel over later aangebrachte lichtmetalen velgen daar de stalen velgen toch enige roestvorming vertoonden na 13 jaar. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en was altijd dealer onderhouden en de gehele onderhoudshistorie historie is bekend. De gehele originele uitlaat was op de einddemper na 15 jaar nog steeds intact.

De auto beschikt over de volgende extra’s
- schuifdak
- electisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels
- trekhaak

Het rijden:

Het rijden vergt even gewenning daar de auto niet over stuurbekrachtiging beschikt en vrij stug geveerd is bij lage snelheden en een vrij oncommunicatief weggedrag vertoont. Ook is het bij koude motor noodzaak om rustig aan te doen en ook de versnellingsbak rustig op te laten warmen daar de synchronisering van de tweede versnelling moeizaam is. Dit is iets wat al deze auto’s hebben.
Eenmaal op temperatuur (olietemperatuur meter is standaard) is het rijden geweldig; al bij lage toerentallen pakt de motor soepel op. De motor lever 160 Nm koppel over een toerengebied van 2600-6000 rpm met een maximum van 168 Nm bij 4800 rpm.
De motor trekt onder de 3000 toeren soepel als een moderne TDI en komt meer tot leven boven de 4500 rpm en klinkt boven de 6000 rpm geweldig waarbij de toerenteller er bij 7200 rpm ingrijpt.

Er bestaan 2 versies; motorcode PL (katalysator motor) en motorcode KR. De PL-motor levert 129 pk en de KR motor l39 en beschikt over een bruiner motorgeluid. Deze auto beschikt over de KR motor.
Het geluidsniveau is iets wat storend kan zijn; bij 120 km/h is het motorgeluid nadrukkelijk aanwezig. Boven de 150 km/h wordt het motorgeluid overstemd door de wind die om de a-stijl buldert. Er moet opgemerkt worden dat de auto pas dan in zijn element is door de pitte ’tussensprints’ tussen 140-160 km/h. Boven de 200 km/h krijgt de luchtweerstand een grote invloed maar dat kan de pret niet drukken.

In het begin is het zaak om goed te letten op het olieverbruik en koelvloeistof lekkage; de auto verbruikt nagenoeg geen olie. De koelwater slangen begonnen scheuren te vertonen en er trad lekkage op deze zijn dan uit voorzorg geheel vervangen.
De originele uitlaat gaf na 15 jaar de geest tijdens flink gasgeven. Om toch niet te vervallen in aftermarket onderdelen is gekozen voor een originele uitlaat (Bosal)

Buiten het reguliere onderhoud zijn de volgende zaken vervangen:

- koelwaterslangen
- drukgroep en koppelingsplaat (eerste koppelingsplaat)
- startmotor
- achter remklauwen