Volkswagen Golf 1.8 GT (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.8 GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 61.250 km |
KM-stand laatst | 78.777 km |
Terug naar de Golf
- 74.350 km
Het idee om (weer) een Golf II aan te schaffen is opgekomen dankzij mijn kinderen. Zelf heb ik van 1987 tot 1991 een Jetta II 1.6 CL gehad, bouwjaar 1984, polar-zilver, op LPG, KT-18-XV, een van de eerste. Ik heb daar 95000 km mee gereden die goed bevallen zijn. De Jetta was niet moeders mooiste. Hij had wel een reusachtige kofferbak, zelfs met de LPG-tank erin. Ik herinner me hem als een ongecompliceerde auto die het altijd deed.
Een aantal jaren geleden was de eerste auto van m’n schoonzoon een Golf II 1.6 Manhattan, tingrijs metallic. Het viel me toen al op hoe goed die wagens er op leeftijd nog uitzien qua lak en plaatwerk. Een paar jaar later kocht m’n eigen zoon om die reden precies zo één, nu in 1.6 Madison. Tweede eigenaar, 1989, iets van 115.000 km, voor ongeveer 650 euro. Met veel plezier heeft hij erin gereden, tot hij hem vanwege een lease-auto van de hand deed aan een vriend – die er nog steeds in rijdt. Het onderhoud was ook goed te doen en betaalbaar.
Ik ben er wat meer over gaan lezen. Zodoende kwam ik erachter dat de Golf I (1974-1983) veel problemen kende met roest. Dit met uitzondering van het allerlaatste modeljaar, 1983, toen Volkswagen het probleem onderkend had en er eindelijk iets aan deed. Het roestprobleem moest wat Volkswagen betreft bij de Golf II radikaal worden uitgebannen. Om die reden werd er bij de productie maar liefst 20 kilo hete was in alle mogelijke holle ruimte’s gespoten. Je ziet dat bij voorbeeld nog terug op het plaatwerk onder de achterklep: bij heel warm weer stroomt soms nog een beetje vloeibaar geworden was uit de achterklep naar beneden. En laat een soort traanspoortje achter.
Veel lezen leerde mij dat het deksels goede wagentjes zijn die taai, duurzaam en betrouwbaar zijn en voor relatief weinig geld te onderhouden. Dat werd bevestigd door de ervaringen van mijn kinderen met de Golf II. Ik vind ze leuk, die Golfjes, zolang ze maar origineel en onverprutst zijn. Betrouwbaar, eenvoudige, sterke techniek, duurzame carrosserie.
De zoektocht
Het moest een wat grotere motor worden. De 1.3 vind ik te licht, de 1.6 met 75 pk zou goed zijn maar nog liever een 1.8 met 90 pk. GTI vond ik dan weer iets teveel van het goede. Vaak verprutst of afgetrapt, en in goede, originele staat weer peperduur. Geen automaat, want dat is maar een 3-traps.
De smaken over een vroeger of later bouwjaar lopen onder Golf-liefhebbers uiteen. Het voordeel van een wat latere vind ik, naast uiteraard de jongere leeftijd, dat door weglaten van een spijltje in het voorportierraam de buitenspiegel beter geplaatst is.
Het leuke van de Golf II is dat er veel speciale uitvoeringen zijn geweest. Een luxe GL zou mooi zijn, maar stiekem hoopte ik een GT Special te vinden. Dat was een speciaal model in aparte kleuren die op een gewone Golf niet te bestellen waren. Qua uitrusting lijkt de GT Special sterk op de GTI, maar er zijn enkele details weggelaten.
Vooral op mobile.de heb ik gekeken: meer keus, Duitse auto’s zijn vaak rijker uitgerust en beter onderhouden en het leek me leuk om zelf eens een auto te importeren. Zoekcriteria: vanaf 1987, maximaal 125.000 km, 1.8, schuifdak. Er komt dan veel langs.
Geaarzeld bij een mooie zilver-metallic GL, ’90-er, 5-drs, met airco. Op één of andere manier had die het net niet was (ik zag hem later in Nederland geïmporteerd en aangeboden).
Verder gezocht tot ik bij een youngtimerspecialist in Lüneburg, Noord-Duitsland, een 1.8 GT Special zag aangeboden: Originalzustand, 61.250 km, 90 pk, 3-drs, 5-bak, 1989, 2e eigenaar, in de bijzonder kleur oakgrün-metallic, die ik altijd al prachtig vond en alleen op GT en GTI-modellen te krijgen is.
Standaard heeft zo’n 1.8 GT Special de volgende uitrusting:
Exterieur:
- BBS-velgen 6J x 15 met 185/55/15 banden
- groen getint glas
- gedeeltelijk donkere achterlichten
- kleine spoiler boven de achterruit
- achterruit omkleed met zwarte folie
- ‘Special’-opschrift op de C-zuil
- zwarte spatbordverbreders
- gril met zwart VW-logo en verstralers
Interieur:
- VW-Gamma-radio-cassette-speler met 4 speakers
- toerenteller
- boardcomputer
- met kunstleer beklede versnellingspookhoes
- 4-spaaks-sportstuur
- sportstoelen en achterbank in grijze stof met een blauw-rood-groen accent
- velour bekleding op de bodem
- volledig beklede wielkasten in de kofferbak
- in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- zwarte bekleding van hemel, en C-zuil
- binnenverlichting schakelt vertraagd uit
Als extra opties had de eerste eigenaar af-fabriek aangevinkt:
- elektrisch bediende ramen
- schuifdak
- stuurbekrachtiging
Kortom, een behoorlijk zeldzaam exemplaar in goede en originele toestand. Mooi in de lak, geen roest te vinden. Het interieur en de sportstoelen, ook het opstaande randje dat vaak doorgesleten is, nog helemaal gaaf. Met nieuwe distributieriem, remschijven en –blokken en olie. Een deukje linksachter zou worden weggewerkt.
Bij het lezen van de advertentie wist ik al genoeg: deze wilde ik hebben. Meteen gebeld (de auto was nog maar pas binnen) foto’s opgevraagd, onderhandeld, afspraken gemaakt, nieuwe TüV (Duitse APK, twee jaar geldig, ook in NL) en toen met een vriend de auto gaan halen. Hij stond geheel klaar zoals afgesproken. Overschrijven, kentekenplaten, verzekering, over de weg naar huis gereden, ongeveer 10 dagen wachten op RDW voor invoeren en daarmee was alles geregeld.
Eerste indrukken: heerlijke wagen, pittig, vlot, vrolijk stemmend.
Ik heb de auto in mei 2015 gekocht. Inmiddels 13.000 km mee gereden.
Binnenkort wil ik deze review aanvullen met ervaringen, plussen en minnen en onderhoudsgeschiedenis.
ervaringen en onderhoud
- 77.000 km
Ik zou nog iets vertellen over onderhoud en ervaringen.
Het rijden in de Golf is een feest. Laat ik wat plussen en minnen noemen.
+ uitstekende wegligging, zeker na vier nieuwe Michelins.
+ stuurt goed, mee dankzij stuurbekrachtiging.
+ 4-spaaks-sportstuur ligt heerlijk in de hand.
+ uitstekende sportstoelen met een goede zit en zijdelingse steun.
+ goed te schakelen, na vervangen van bakolie.
+ buitengewoon soepele motor, waarmee je prima schakellui kunt rijden; in de derde versnelling door de bocht vaak goed te doen.
+ motor loopt mooi en geeft een prettige donkerbruine brom.
+ verbruik: je kunt bij relaxed rijden best 1:14 á 15 rijden, met dank aan de 5-bak; gemiddeld zit ik volgens de boardcomputer op 6,8/100 km, dat is 1:14,7: in de praktijk zit het rond 1:14, momenteel in de zomer.
+ schuifdak is een genot op warme dagen.
+ boardcomputer maakt het leuk om verbruik en dergelijke bij te houden.
+ interieur ziet er nog gaaf uit en maakt luxe indruk met o.a. vier speakers.
+ lak en looks: geen roest, hij ziet er zeker in deze aparte kleurstelling erg goed uit (vind ik).
- Wat meer windgeruis dan ik in mijn Mercedes 190 gewend was, die zat op dat punt toch echt een klasse hoger.
- speakers zouden voor het mooi vervangen moeten worden.
- soms is op hobbelig wegdek of verkeersdrempel een kraakje waarneembaar, ergens achterin, soms een resonantie als de radio wat harder staat, maar het wordt niet storend.
- auto rijdt na uitlijnen heel goed rechtuit, maar naar rechts insturen gaat heel iets zwaarder dan naar links, het valt alleen de perfectionist op; misschien het stuurhuis nog een keer reinigen.
- originele VW-Gamma Radio-Cassette heeft het begeven; voorlopig vervangen door Pioneer RCD-speler.
Wat heb ik er tot nu aan gedaan / laten doen?
- luxe kentekenplaten.
- nieuwe ruitenwissers.
- 4 nieuwe Michelin CrossClimate 185/55 R15.
- laten uitlijnen.
- nieuwe leren pookhoes.
- grote beurt.
- motorsteun vervangen.
- versnellingsbakolie vervangen.
- stuurbekrachtigingsolie gespoeld en vervangen.
- remtang linksachter vervangen.
- remleidingen schoongemaakt en getectyleerd.
Tot zover allemaal goed nieuws.
Nu het minder goede: deze maand verhuis ik naar een zone met betaald parkeren in Amsterdam. Kom ik er enkele weken geleden achter dat benzineauto's die ouder zijn dan 1 juli 1992 geen bewonersvergunning krijgen... Dit ondanks het feit dat mijn Golf 'U9' achter de type-aanduiding op het kenteken heeft staan, wat staat voor een geregelde drie-weg-katalysator. In Rotterdam geldt voor die auto's een uitzonderingsbepaling. Daar zijn ze dus intelligenter.
Het moet nog blijken, maar 99% zeker heb ik een probleem. Geldt trouwens ook voor oldtimers (m'n Kever)...
afscheid
- 78.777 km
Met grote tegenzin heb ik afscheid genomen van mijn Golf. De enige oorzaak is een onnozel parkeervergunningenbeleid in Amsterdam dat sinds 1 april jongstleden van kracht is. Daarin is op volstrekt willekeurige gronden opgenomen dat de inwoners van de stad voor benzine-auto's die ouder zijn dan 1 juli 1992 geen bewonersvergunning krijgen, zelfs als die auto een geregelde driewegkatalysator heeft. In Rotterdam hebben ze geprobeerd deze auto's uit de milieuzone te weren, maar wel een uitzondering gemaakt voor auto's met katalysator. Bovendien heeft de rechter daar de hele blokkade van benzine-auto's als ongegrond van tafel geveegd, en dat tot twee keer toe, ook in hoger beroep dus.
Ik heb een officieel bezwaar ingediend bij B&W, maar op de uitslag daarvan heb ik weinig hoop en ik kan er ook niet op wachten.
De Golf is gelukkig wel aangekocht door een kenner en liefhebber van een Fries autobedrijf die er een fatsoenlijk bedrag voor gegeven heeft.
Ik rijd nu in een mooie Audi A4 Avant 1.8 T uit 2002 in de fraaie kleur denim-blauw-metallic. Ook een fijne auto, maar echt blij ben ik er nog niet helemaal mee. Komt vast nog.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom je deze auto’s uit de jaren 80 nog zo vaak ziet

Volkswagen Golf (1987) - Liefhebber Gezocht

Volkswagens 'start-stopsysteem' in 1991 - Uit de Oude Doos

VW Golf II GTI vs Opel Kadett GSi - Classics dubbeltest

Klokje Rond - Volkswagen Golf (1989)
