Volkswagen Golf 1.3 CL (1990)

autoreview

Volkswagen Golf 1.3 CL (1990)

Signalement

UitvoeringGolf 1.3 CL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop auto rijden

  • 207.000 km

Goedkoop autorijden is een keuze en gezien mijn huidige situatie een verstandige beslissing.
Vandaar mijn volgende keuze,

September 2015 tellerstand 207000

Vandaag heb ik een beslissing gemaakt en ga mijn Golf IV inruilen voor een oude betrouwbare Golf II.
Dit vooral vanwege de tegenvallende dure problemen die ik afgelopen jaar heb gehad met deze auto. Deze Golf IV zag er nog goed uit maar bleek onder de motorkap een dure jongen.
Via internet heb ik een bedijf gevonden die mijn Golf uit 1998, wil ruilen voor een Golf uit 1990 van een 1e eigenaar.

De auto met een zuinige 1.3 NZ motor is standaard van een 4 versnellingsbak voorzien en dat vindt ik het enige nadeel.
Wel is de 4 bak betrouwbaarder dan de 5 versnellingsbak en neem ik daar genoegen mee.
De auto heeft wel wat aandachtspunten, die aangepakt moeten worden. Zo is de voorruit gebasten en daar wil ik niet mee door rijden omdat ik volgende week met de auto op vakantie wil.

De voorruit heb ik op de sloop gehaald voor € 20,00 en een uurtje werk was dat probleem uit de wereld.
De carrosserie is nog in een goede staat, wel wat gebruikssporen maar de er is weinig roest te ontdekken.
De rijkwaliteit is echt herkenbaar als een auto van de jaren tachtig, eenvoudig uitgevoerd en in het begin miste ik de stuurbekrachtiging enorm.
Toch went dat ook ook wel weer en is het direct een prima krachttraining en bespaar ik weer op de sportschool.
De motor voelt voor zijn 54 pk best levendig aan maar dat heeft ook wel te maken met het gewicht wat bijna 400 kg lichter is dan een Golf IV.
Bij 80 km/h draait de motor ongeveer 3000 t/m en op de snelweg is dat ongeveer 4000 t/m bij 120 km/h of 4500 t/m bij 130 km/h.
Het geluidsniveau blijft best acceptabel gezien de toerentallen.

Kosten,
Het brandstof verbruik is gemiddeld 1 op 13,5 en op de snelweg rij ik er zo'n 1 op 15 mee. Niet slecht voor een 4 bak.
Natuurlijk zijn belasting € 21,00 per maand en verzekering WA € 10,50 per maand niet al te hoog.
Onderhoud doe ik geheel in eigen beheer en alleen voor de apk gaan mijn auto's op bezoek bij de garage.

Januari 2015 en tellerstand 212000

Vervangen,
Koppelingskabel, thermostaat, koelwaterflens, temperatuursensor, koppakking, radiateur, distributieriem en waterpomp.
En natuurlijk olie, filter en koelvloeistof. En ook nog de midden demper van de uitlaat.

Je vraagt je wel af of dit soort klussen nog zin heeft om te doen als je het in de garage zou moeten uitvoeren. Gelukkig hoef ik me daar niet druk over te maken en kosten de onderdelen ook niet enorm duur omdat er zoveel verschillende toeleveranciers zijn.

O, ja ook nog een setje BBS velgen met banden gekocht, gebruikt maar netjes.

Maart 2015 tellerstand 215000

Gerammel onder de auto bleek een kapotte katalysator en direct ook de lambdasonde vervangen. Tevens een paar nieuwe schokbrekers achter gemonteerd en dat geeft direct een enorme verbetering in weggedrag.

Juli 2015 tellerstand 222000

Apk staat voor de deur en ik wil er op tijd bij zijn, dus laat hem vroegtijdig keuren, zodat ik nog tijd heb om zelf wat te
herstellen mocht dat nodig zijn.
Bij het controleren vond ik een aandrijfhoes die vervangen moest worden en de scharnierpen van de linker portier was erg uitgesleten. Deze beide vervangen en de auto kwam keurig door de apk.

Om dat te vieren heb ik een nieuwe en verlaagde veerset gekocht want oude golfjes gaan altijd wat op hun kont hangen na 25 jaren dienst. Direct de auto laten uitlijnen en nu stuurt ze een stuk prettiger.

September 2015

1/9/2015 Onderhoudskosten 1e jaar / 15.000 km €1,142.59
Afschrijving € 0.00
Belasting € 252.00
Verzekering € 208.80
Autokosten totaal €1,603.39

Vaste kosten per maand € 133.60 € 0.11 p/km
Brandstof per maand € 138,83 € 0.11 p/km

Brandstof 1:13,5 x 15000 = 1111,11 liter x € 1.50 = € 1.666,67

De rekening na een jaar autorijden, niet zo goedkoop als ik dacht uit te zijn maar ik heb nu wel een auto waar heel veel van vervangen is en hopelijk voor het komende jaar een wat bet kostenplaatje kan laten zien.
Toch is € 0,22 per kilometer best goedkoop en ben ik uiteraard ook tevreden met het resultaat.

( Bij de onderhoudskosten zijn ook nog een set winterbanden voor € 50,00 een en 5 versnellingsbak en een compleet motorblok met versnellingsbak aangeschaft. Deze onderdelen heb ik uit voorzorg gekocht, zodat ik bij problemen de dure onderdelen al in huis heb.)






Even schrikken

  • 225.927 km

Vandaag had ik een cursus in Nieuwegein en dat is vanuit mijn woonplaats een 120 km rijden. Gezien de verkeersdrukte die er meestal heerst tijdens de spits was ik ruim op tijd vertrokken van huis.
Op de A1 reed ik net voor Voorthuizen op een file en hoorde bij het stationair draaien een harde tik onder de motorkap wegkomen. Gelukkig was ik net ter hoogte van een benzinepomp en kon ik de schade eens van naderbij gaan bekijken.
Dat viel gelukkig mee, de V snaar van de dynamo viel uiteen en de stukken sloegen tegen de distributiekappen aan.
Omdat ik niets bij me had, de ANWB gebeld, deze waren er al spoedig en de meneer van de ANWB heeft de losse stukken eraf geknipt en verzekerde mij dat ik nu wel door kon rijden.
Helaas was de vreugde van korte duur en stond ik binnen 2 kilometer weer langs de weg. De V snaar was met een harde knal verdwenen.
Weer de ANWB gebeld en rustig gewacht tot de beste man mij voor een tweede maal mocht helpen. Hij stelde voor door te rijden naar Voorthuizen waar ik een nieuwe snaar kon kopen, die hij dan voor mij kon monteren.
Zo zegt, zo gedaan en na anderhalf uur op onthoud kon ik de weg vervolgen.
Wel werd mij er op gewezen dat de lagers van de dynamo bijna overleden waren, iets wat ik al een jaartje wist maar nog niet aan toe gekomen was.

Dus 2 dagen later een nieuwe dynamo gemonteerd en enig sinds teleurgesteld omdat het gerammel wat altijd aanwezig is als de auto warm is, nog steeds hoorbaar blijkt.
Eigenlijk kan er niet zoveel rammelen en gezien dat de waterpomp net een jaar oud is leek me dat niet het probleem.
Toch ben ik verder gaan speuren en las ik op het Volksforum dat een te strak gespannen distributieriem ook wel eens kan leiden tot stuklopende lagers van de waterpomp.
Met dit idee wil ik niet verder rijden en heb ik een nieuwe waterpomp gehaald. € 51,30
Direct de koelvloeistof en de motorolie vervangen. De bougie's zagen er nog goed uit en het luchtfilter heb ik uitgeblazen.
Zo heeft de auto weer een beurtje gehad en heb ik een keer voor een iets betere olie gekozen, van het merk Eurol. Normaal koop ik altijd olie bij de Lidl en dat is eigenlijk altijd goed bevallen.

Geluid bij het remmen.

  • 229.300 km

Al enige tijd heb ik een geluidje bij het remmen. Vooral als ik wegrijd en de eerste keer het rempedaal gebruik, hoor ik rechts achter een krakend geluid.

Iets gaat er dus niet goed en volgende week ga ik op vakantie met de auto dus wil ik graag dat het in orde is.
Het zou de remvoering kunnen zijn of een slecht werkende remcilinder.
Nadat ik de naaf gedemonteerd had, kon ik zien dat de remvoering op de schoenen nog ruim voldoende was maar de remcilinder aan één zijde wat vochtig was. Waarschijnlijk blijft het zuigertje hangen en dat veroorzaakt het krakende geluid.
Een nieuw zuigertje en het remsysteem ontluchten zou dus het probleem kunnen verhelpen.
Helaas zat de wartel van de remleiding vast en wilde ik de leiding niet beschadigen dus heb ik de hele astap met remplaat verwijderd, zodat ik deze kon draaien en daarmee de remleiding kon sparen.
Uiteindelijk had ik de remplaat toch moeten verwijderen om dat de boutjes van de remcilinder ook niet los wilden en ik deze uit moest boren.
Bij de automaterialen zaak kwam ik er achter dat er twee soorten remcilinders geleverd zijn en ik had de oude thuis gelaten dus wist niet welke het moest zijn. Gelukkig mocht ik beide meenemen en de verkeerde later weer terug brengen. Geweldige service van de Growa in Lochem!
Na alles weer gemonteerd te hebben, het systeem ontlucht en het geluid is verdwenen.
Totale kosten nog geen 20 euro en een ochtend werk.

Direct even de vloeistoffen gecontroleerd en wat koelvloeistof bijgevuld. Dit moet ik de laatste tijd wel vaker en hoewel het niet veel is, vermoed ik wel ergens lekkage.

Lentekriebels

  • 232.400 km

Vandaag was het dan zo ver, eindelijk een zonnetje met een temperatuur die het geen straf maakte om eens aan de voor-jaars schoonmaak te beginnen.
Het gaat natuurlijk wel om de Golf en niet om mijn huishouden.

Allereerst wat roestplekjes wegwerken door de staalborstel op de boor te plaatsen en de roest grondig te verwijderen.
Het ging om een paar steenslag plekjes die door de pekel iets gegroeid waren maar na het reinigen niet meer dan een euro in oppervlakte waren en zich vooral aan de bestuurders kant net boven de dorpel bevonden.
Na wat plamuur en grond, kleur en blanke lak zie je er weinig van terug.

Volgende project was een geluid wat al een tijdje hoorbaar was als er mensen op de achterbank meereden, een bonkend geluid en mijn vermoeden was de uitlaat die ergens de bodem raakte. Dat was heel duidelijk toen ik onder de auto door keek, de midden demper hing lager dan normaal en dit door een gescheurd uitlaat rubber. Kosten € 1,50 en 5 minuten werk.

Daarna de auto van binnen en buiten schoongemaakt, mijn BBS velgen gemonteerd en de winterbandjes weer opgeborgen. Daarna nog even een ritje gemaakt en iets wat mij altijd weer opvalt, als je de auto gepoetst hebt, rijd hij opeens een stuk fijner :-)

APK

  • 235.649 km

Ieder jaar een terugkerend onderwerp, de APK.

De brief van de RDW en de APK herinnering van Autoweek waren netjes op tijd. Toch was ik het bijna vergeten door allerlei dingen die een mens nu eenmaal druk laten zijn. Hierdoor was ik nog net optijd om een afspraak te maken bij mijn plaatselijke garage voor de keuring.

Maandag middag heb ik een rondje gedaan om en onder de auto, waarbij ik de gewone dingen als verlichting en ruitensproeiers heb gecontroleerd en onder de auto, remslangen, stoefhoezen en uitlaat op lekkage nagezien.
De banden hebben rondom nog 3mm profiel en kunnen deze zomer nog mee.

Om kwart voor vijf heb ik even gebeld om te vragen hoe het stond met de 26 jarige Golf. De was weer glansrijk door de keuring gekomen en zo zie je maar dat ietsjes liefde en aandacht tot een betrouwbare metgezel op vier wielen kan leiden.

2e jaar en 16.500 km

  • 238.500 km

Op 1 september 2014 kocht ik deze Golf om goedkoop van A naar B te kunnen rijden.

Het eerste jaar was er nogal wat achterstallig onderhoud weg te werken maar dat heeft het 2e jaar zijn vruchten afgeworpen.

Overzicht van gemaakte kosten,

V riem 6280MC ( ANWB )
Dynamo
Dashboard lampjes 3x
Stadslicht lampje L
4 liter Eurol 10W40
Oliefilter
Flexibele luchtslang 50x1000
Temperatuurmeter gebruikt
Waterpomp
5 Liter koelvloeistof Eurol GLX G12+
Wielremcylinder Rechts
Eurol remvloeistof Dot4
APK

Alles bij elkaar genomen was € 305,09 kwijt aan het bovenstaande, waarbij de werkzaamheden wel door mij uitgevoerd werden. Behalve de APK dan.

Verzekering en belasting zijn zo'n beetje gelijk gebleven en brandstof iets meer doordat ik meer gereden heb.

Vaste lasten en onderhoud kwamen dit jaar uit op € 0,05 p/km, brandstof op € 0,11 p/km.

Dit is een mooi resultaat van € 0,16 per / km.
( Ik heb geen afschrijving gerekend, omdat deze auto niet echt meer in waarde daalt.)

Afgelopen maand met de Golf op vakantie geweest met caravan naar het eiland Rugen in Duitsland.
Dit was toch een hele klus voor een auto van bejaarde leeftijd en 54 pk. Toch bleek het niet onmogelijk en werden er 2000 km zonder problemen gereden, hoewel je geen haast moet hebben en het kunnen accepteren dat iedere vrachtwagen je op de autobahn inhaalt.

Daar staat tegenover dat veel mensen op de campings zich even omdraaien om met een glimlach te kijken naar deze combi van een golf 2 met een caravan uit 1980.

In ieder geval ben ik benieuwd wat komend jaar gaat brengen....

Verkopen of behouden

  • 239.500 km

Toen ik twee jaar geleden deze auto kocht was mijn insteek goedkoop te kunnen rijden en hoewel dat het eerste jaar niet zo leek te lukken, bracht het tweede jaar verbetering en bouw je toch een band op met je auto, tenminste ik wel.
Voor mijn gevoel zou ik nog jaren door kunnen rijden met deze auto en vind ik haar van uiterlijk nog altijd erg verleidelijk.
Toch ben ik vorige week vreemd gegaan en ben gevallen voor een jonger ding van 21 jaar.

Wel uit het zelfde nest maar net iets sportiever en een gti embleem op haar kont. Wij mannen hebben toch een zwak voor zulke dingen....

Goed maar wat ik doe ik met deze relatie, aanhouden of bot aan de kant zetten. Ik heb haar al op een datingsite gezet maar ergens voelt het als verraad.

Kleine update,

Ook de verkoop van een auto hoort uiteindelijk bij de review een auto en daarom dat ik mijn verhaal dus nog niet beëindig.
Afgelopen week genoeg belangstelling gehad voor Madi, maar helaas kan zij haar nieuwe baas niet kiezen en ben ik uiteindelijk degene die daar over beslist.
Blijkbaar ligt bij mij de gevoelswaarde boven de algemene marktwaarde en werd het gevoel van twijfel vanavond door mijn dochter nog eens extra bevestigd. Ook zij heeft een warm plekje in haar hart voor deze auto gekregen en gaf het ruim toe dat ze deze auto wel zou gaan missen.
Misschien moet ik haar toch nog maar drie jaartjes bewaren, dan is mijn dochter namelijk ook 18.

The end

Waar ik voor vreesde, is vandaag toch echt gebeurt. Madi heeft een nieuwe baas gevonden en ze ging gehoorzaam met hem mee.
Het geeft een leeg gevoel, haar niet meer op de oprit te hebben en ik heb vanavond even een traantje weg moeten pinken. Zulke momenten komen alleen voor, als je echt van iets bent gaan houden.
Ik hoop dan ook echt dat de volgende eigenaar haar ook de aandacht geeft die ze verdient.

Uit eindelijk was mijn reden om deze Golf te rijden om bewust en goedkoop te kunnen rijden.
Dit doel heeft ze dan ook zekers behaald en ga ik verder met een Golf Mk3 genaamd Vicki.

The end.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.