Volkswagen Golf GTI 16V (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf GTI 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor de volledigheid: het betreft hier een GTI 16v met KR-blok, dus zonder kat, 139 pk.
Hoewel de GTI 16v niet mijn eerste keus zou zijn vanwege serieuze imago-problemen bevalt ie me uitstekend. Start altijd, voldoende vermogen voorhanden, genoeg ruimte binnen en een ruime kofferbak voorhanden. Het ding ligt laag op de weg en dat levert een wegligging op die me sterk doet denken aan de tijd dat ik nog in een Mini reed. De uitrusting is op de boordcomputer (o.a. verbruik, afstand, buitentemperatuur, olietemperatuur) na karig, maar dat mag ik wel. Lekker spartaans, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, geen poespas zoals electrische ramen, alleen het hoognodige zit er op. Het gewicht is relatief laag, waardoor de wegenbelasting te doen is. Het benzineverbruik is schrikbarend hoog, ik trap de auto absoluut niet af en kom met moeite op 1:11 uit, maar in de praktijk is 1:9 à 1:10 makkelijker haalbaar. Komt waarschijnlijk mede door de sportieve verhoudingen van de versnellingsbak, waardoor je bij 120 op de snelweg ruim 4000 toeren maakt. Het is dan ook 11n 16-klepper, en die maken nou eenmaal graag veel toeren, en over het algemeen betekent veel toeren een hoger verbruik.
Als je zoals ik net GTI rijdt is het wel wennen aan de opgefokte mannetjes die naast je bij het stoplicht komen staan omdat ze ook een snelle bak hebben, en ik ben al een keer heel agressief klemgereden door de politie die er vanauit ging dat ik te hard reed (wat niet zo was). Een imagoprobleem dus.
De auto is nogal jatgevoelig (let maar eens op de inbraaksporen die je bij bijna alle golf 2 deurklinken aantreft), dus een eerste aanschaf was een stuurslot waar ik niet op bezuinigd heb.
Oh... en rustig aan met drempels en voorzichtig met stoeprande, heb al meerdere malen mijn voorspoiler dubbel geklapt van de weg kunnen oprapen.
PROBLEMEN
- Lekkende uitlaat (vervangen door tweedehands spul, nieuwe uitlaatonderdelen zijn schrikbarend duur)
- 2e versnelling synchroniseert niet lekker als de auto koud is (bekend Golf 2 kwaaltje)
- Deurklinken gaan zwaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren