Volkswagen Golf GL Turbo Diesel (1990)

autoreview

Volkswagen Golf GL Turbo Diesel (1990)

Signalement

UitvoeringGolf GL Turbo Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf253.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto gekocht omdat het km-omslagpunt ten opzichte van de Micra bij ongeveer 13.000 km lag. Natuurlijk is de Golf een stuk meer auto, vooral als je elke dag een goede 100 km aflegt.
Als je de auto met de huidige maatstaven vergelijkt is het natuurlijk een verouderd concept. Echter, vergeleken met z’n leeftijd- (en prijs!-)genoten vind ik het verreweg de meest logische keuze. Modieus is hij niet, de VW-uitstraling heeft hij wel. De auto straalt gewoon uit dat ie blijft rijden.
Je moet het niet erg vinden dat er een paar ouderdomskwaaltjes aan kleven. De karakteristieke slappere voortrein, het genagel ´s morgens, en bijvoorbeeld een ventilator die alleen werkt op standje extreem, dat krijg je er gratis bij. En de schade die hier en daar opgelopen is in zijn ervaren leven... het zij zo.

Een punt waar mijn diesel echt op scoort is de zuinigheid, bij normale rijstijl is in de zomer 1:20 haalbaar. Verder rijdt hij rustig en comfortabel, en komt prima vooruit voor een jaren ´80 diesel. De bediening is VW: robuust, niet te zwaar en stevig: zo hoort het. En voor zo´n oudere zelfontbrander vindt ik ’m zeker niet rumoerig.

De Golf blijkt ontzettend duurzaam, heb er niets geks mee gehad. Geen roestproblemen. Genoeg onderdelen verkrijgbaar. Start altijd onmiddellijk. Ondanks wat kleine (ouderdoms-)gebreken maakt de auto de indruk nog erg lang door te kunnen rijden.

Kortom, een aanrader voor als je een leuk ritje maakt per jaar maar nog even door wil of moet sparen om ook op esthetisch vlak te kunnen patsen op verjaardagen. Een topauto voor de kleine beurs!

PROBLEMEN

Reparaties en onderhoud:
- distributieriem voor de zekerheid vervangen bij aankoop;
- banden vernieuwd;
- tot nu toe 2 keer laten uitlijnen;
- grote beurt: filters 3x

Mankementen:
Klepstoters zijn af en toe hoorbaar.
Lagers koppeling af en toe hoorbaar.
Motorsteun wat slap aan het worden.
Lagers versnellingsbak iets hoorbaar.
Kilometertellerkabel maakt een tikkend geluid.
Ventilator werkt alleen op de hoogste stand.
Stoelbekleding gescheurd.

Deze punten heb ik tot nu toe zo gelaten, ik kan er immers prima om rijden!

Maart 2005: ik heb een andere auto gekocht, ik liep tegen een mooie Nissan Sunny diesel uit 1992 aan. De Golf begon olie te verbruiken wat waarschijnlijk te wijten was aan de turbo. Vervangen had gekund maar ik vond dit een mooie gelegenheid om iets nieuwers te zoeken!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.