Volkswagen Golf GL Turbo Diesel (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf GL Turbo Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 253.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekocht omdat het km-omslagpunt ten opzichte van de Micra bij ongeveer 13.000 km lag. Natuurlijk is de Golf een stuk meer auto, vooral als je elke dag een goede 100 km aflegt.
Als je de auto met de huidige maatstaven vergelijkt is het natuurlijk een verouderd concept. Echter, vergeleken met z’n leeftijd- (en prijs!-)genoten vind ik het verreweg de meest logische keuze. Modieus is hij niet, de VW-uitstraling heeft hij wel. De auto straalt gewoon uit dat ie blijft rijden.
Je moet het niet erg vinden dat er een paar ouderdomskwaaltjes aan kleven. De karakteristieke slappere voortrein, het genagel ´s morgens, en bijvoorbeeld een ventilator die alleen werkt op standje extreem, dat krijg je er gratis bij. En de schade die hier en daar opgelopen is in zijn ervaren leven... het zij zo.
Een punt waar mijn diesel echt op scoort is de zuinigheid, bij normale rijstijl is in de zomer 1:20 haalbaar. Verder rijdt hij rustig en comfortabel, en komt prima vooruit voor een jaren ´80 diesel. De bediening is VW: robuust, niet te zwaar en stevig: zo hoort het. En voor zo´n oudere zelfontbrander vindt ik ’m zeker niet rumoerig.
De Golf blijkt ontzettend duurzaam, heb er niets geks mee gehad. Geen roestproblemen. Genoeg onderdelen verkrijgbaar. Start altijd onmiddellijk. Ondanks wat kleine (ouderdoms-)gebreken maakt de auto de indruk nog erg lang door te kunnen rijden.
Kortom, een aanrader voor als je een leuk ritje maakt per jaar maar nog even door wil of moet sparen om ook op esthetisch vlak te kunnen patsen op verjaardagen. Een topauto voor de kleine beurs!
PROBLEMEN
Reparaties en onderhoud:
- distributieriem voor de zekerheid vervangen bij aankoop;
- banden vernieuwd;
- tot nu toe 2 keer laten uitlijnen;
- grote beurt: filters 3x
Mankementen:
Klepstoters zijn af en toe hoorbaar.
Lagers koppeling af en toe hoorbaar.
Motorsteun wat slap aan het worden.
Lagers versnellingsbak iets hoorbaar.
Kilometertellerkabel maakt een tikkend geluid.
Ventilator werkt alleen op de hoogste stand.
Stoelbekleding gescheurd.
Deze punten heb ik tot nu toe zo gelaten, ik kan er immers prima om rijden!
Maart 2005: ik heb een andere auto gekocht, ik liep tegen een mooie Nissan Sunny diesel uit 1992 aan. De Golf begon olie te verbruiken wat waarschijnlijk te wijten was aan de turbo. Vervangen had gekund maar ik vond dit een mooie gelegenheid om iets nieuwers te zoeken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren