Volkswagen Golf (2010)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2010 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
VW Golf Variant 1,9 TDI Trendline Bluemotion
- 157.000 km
Ik kocht deze Golf diesel tweedehands in November 2015, omdat ik veel woon-werk kilometers rijd. Bij een Subaru-Suzuki dealer vond ik deze auto die toen net geen 6 jaar oud was en 60.000 km op de teller had staan, wat voor een diesel weinig kilometers is.
Deze auto heeft mij in veel opzichten positief verrast. Ik noem hieronder de belangrijkste pluspunten die ik heb ervaren.
- Er zitten goede stoelen in, niet te hard en ook niet te zacht. Zelfs nu ik deze auto bijna 5 jaar heb, ben ik onveranderd tevreden over het zitcomfort.
- De auto is lekker zuinig. Mijn Golf is een Bluemotion model. Er zitten 5 lange versnellingen in (bij 120 km/h op de teller maakt de motor 2.000 toeren/min) en er zit een roetfilter onder. De auto heeft energieklasse B en ik rijd gemiddeld ongeveer 1 op 22 met een rustige rijstijl.
- Voor een stationwagen is deze Golf opvallend wendbaar. Je hebt nooit het gevoel met een auto op weg te zijn die bijna 4,60 m lang is.
- Ik ben erg te spreken over de geluidskwaliteit van de standaard radio/CD combinatie die er in zit.
- Last but not least: de bediening. Schakelen, remmen, koppelen en sturen gaat super gemakkelijk. Stap je vanuit een andere auto over op deze Golf, dan vind je snel je weg. Ik heb nog nooit eerder een Volkswagen als auto gehad, maar ik begrijp ineens waarom in Nederland de Golf al jarenlang één van de meest verkochte auto's is.
Enkele minpunten zijn er ook.
- Persoonlijk vind ik de kleur bordeauxrood niet zo mooi. Dit heb ik door de vingers gezien, omdat de auto bij aankoop zo weinig kilometers had gereden.
- Het 1,9 TDI - blok met 103 pk is niet de stilste diesel die er is. Het is de prijs die je betaalt als een dieselmotor zuiniger wordt afgesteld. Dan produceert hij meer geluid.
- De zitpositie is - vergeleken met een Golf V die geen Bluemotion is - wat laag. Dit heeft men zo gedaan, omdat de auto dan minder luchtweerstand heeft en dus zuiniger gaat rijden.
De auto heeft thans ongeveer 157.000 km op de teller staan en ik heb er nooit met pech mee langs de kant van de weg gestaan. Wel heb ik de volgende reparaties aan de auto gehad - afgezien van normale slijtage zoals een nieuw lampje, nieuwe ruitenwissers en nieuwe banden.
- Drie jaar geleden wilde het klepje van de brandstoftank niet meer opengaan. Het motortje van de ontgrendeling is toen vervangen.
- Twee jaar geleden is de veer rechtsachter vervangen.
- Vorig jaar heb ik de distributieriem en de V-snaar laten vervangen. Volgens het onderhoudsboekje moet dit na 150.000 km, maar gezien de leeftijd van de auto heb ik dit iets eerder laten doen.
Kortom: ik ben een tevreden rijder. Toch zal ik deze Golf binnenkort verkopen. De reden is dat ik de auto ga kopen waar mijn ouders nu nog in rijden. Anders was ik zeker nog een jaar door blijven rijden in mijn fijne auto. Mocht je interesse hebben om deze Golf te kopen dan kan ik je wellicht met de volgende argumenten over de streep trekken.
- De auto heeft na ruim 10 jaar nog steeds relatief weinig kilometers gelopen. Rijd je 30.000 kilometers per jaar dan kun je er nog zeker 4 jaar goedkoop en comfortabel mee rijden.
- Het 1.9 TDI-blok is geen sjoemeldiesel. Dat zijn de 1.6 TDI en de 2.0 TDI wel. Je rijdt dus milieu verantwoord van A naar B.
- Deze diesel wordt niet geweerd in de milieuzones van de binnenstad. Mocht je dit willen, dan kun je gerust naar hartje Amsterdam of Rotterdam rijden.
- Niet onbelangrijk met deze hitte: de auto heeft een halfautomatische airconditioning die bovendien nog steeds goed werkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.