Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Edition 35 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI Edition 35 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 26 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Ervaring
- 2.000 km
Je gaat je afvragen of er een mooiere auto bestaat dan dit voertuig. In mijn ogen niet. De uitstraling, de opties en de prestaties, die mij dat tevreden gevoel geeft. Je leeft nu en tot het morgen is kan er een hoop gebeuren waar je geen grip op hebt. Daarom ook de aanschaf van deze kostbare droomauto.
Ik ben nu een zestal jaren fervent Golfrijder. Van diverse opels ben ik overgegaan naar volkswagen. GTI V (2005), R32 V (2006), GT-sport 170 pk(2008) en nu deze GTI edition 35.
Op het moment dat ik vernam dat deze limited edition zou gaan uitkomen heb ik deze meteen besteld. Temeer dat deze daadwerkelijk verschilt tov de gewone GTI.
Een meerwaarde door de grotere turbo van de Golf R. Gedowntunede turbo weliswaar.
Voorzien van alle gewenste opties. De mooiste is de keyless entry gadget. Ik had een twijfel dat deze niet feilloos ging werken. Het functioneert boven verwachting en is bovendien erg praktisch. Vanzelfsprekend xenon verlichting, elektrisch schuifkanteldak, licht en zicht pakket II, winterpakket, RNS510 met spraakbesturing. Uiteraard handgeschakeld.
Inmiddels heb ik de auto bijna twee maanden. Bij het ophalen de auto meteen in een waxlaag verzegeld. Door de waxlaag op de zwarte kleur aan te brengen is het zwart nog dieper zwart geworden.
Het enige wat mooier en exclusiever zou zijn geweest is als de voorkant van deze GTI hetzelfde zou zijn geweest als de voorkant van de Golf R. Het heeft nu iets weg van een halsketting.
De achterlichtledjes staan erg goed. De 18 inch steel dark velgen. 90% getint glas achter. Alles is afgemeten aan deze GTI. Naar mijn mening.
De diverse filmpjes die internet kent wat betreft de GTI, spreekt boekdelen. De gewone GTI vraagt om hard te gaan, deze verzoekt. Ietwat genuanceerder dan de R. De R dwingt. Allen CJIB-gevoelig.
De keyless entry werkt perfect. Sleutel in je broekzak of tas. Je opent de deuren door met je vinger over de handgreep te gaan, neemt plaats in de sportstoel, trapt de koppeling in en drukt op de startknop. Geweldig. Door de tweeliter-motor een behoorlijk geluid maar niet vergelijkbaar tot de 6-cilinderige R32.
Het voortbewegen in dit voertuig is buitengewoon aangenaam. De wegligging is fenomenaal. De overbreng van de versnellingen is wennen om eerlijk te zijn. Vooral de tweede versnelling. Probleemloos wordt de 200 km behaald. Binnenkort zal ik de topsnelheid gaan ervaren in Duitsland.
Het verbruik is bijna 1 op 12. Wanneer je gaat toegeven aan de auto is het verbruik aanmerkelijk hoger dan bij de gewone GTI. Brandstof is euro 98 met tussen haakjes euro 95. Garageadvies is dat je zonder problemen euro 95 kunt tanken. In de praktijk geeft een combinatie een goed resultaat. Bij de R32 merkte ik wel dat euro 98 wenselijk was.
Ik kan alleen maar vol lof zijn over deze auto. Natuurlijk probeer ik zo objectief mogelijk te zijn.
Nee, dit laatste geloof ik zelf ook niet. Alles is emotie.
gechipt
- 8.000 km
Uiteindelijk na wat wikken en wegen de gti laten chippen. Natuurlijk was de auto snel genoeg, maar de mogelijkheid om van 235 pk 315 pk te maken kan ik niet laten liggen. Koppel is naar 420 nm gegaan.
Ik was enorm huiverig voor het chippen. Maar ik heb me weten te overtuigen dat het niet schadelijk hoeft te zijn mits je er niet onbezonnen mee omgaat. Warm rijden eer je het vermogen gaat aanspreken en "cooldown" van de turbo. BP Ultimate 98 wordt tevens een vereiste voor het behoud en prestaties van het vermogen. Gechipt bij JD omdat ik daar een goed gevoel bij heb.
De gti is absoluut niet zenuwachtig waar ik bang voor was. Je kunt gedoseerd het extra vermogen toedienen. Wanneer je extra gas geeft merk je dat je nog een extra duwtje in de rug krijgt. Een understatement. Geluid lijkt zwaarder geworden te zijn. De auto is wel CJIB-gevoelig. Opeens lijkt beheersen mijn belangrijkste eigenschap te moeten gaan worden. Binnenkort zal ik deze eigenschap in Duitsland laten varen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.