Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2011)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2011)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste korte indruk

  • 500 km

Sinds afgelopen zaterdag in bezit van een 5-deurs VW Golf GTI met handgeschakelde versnellingsbak. Na een onverwachts keurige 8 weken levertijd kon ik de GTI bij de dealer ophalen en de eerste kilometers op de teller zetten.

Mijn inruiler was een BMW 130i. Heerlijke (sport)auto, maar (totale) gebrek aan comfort en ruimte begonnen me toch wat te irriteren. In de zoektocht naar een vervanger wilde ik weer een hot-hatch, maar wel eentje die comfortabeler is. Op de shortlist stonden de Giulietta QV, VW Golf en uiteindelijk ook - hoewel niet praktisch - de Megane RS. Na lang wikken en wegen toch gekozen voor de Golf. Meest praktisch, best afgewerkte interieur, heerlijke stoelen en verreweg beste afschrijving. Ook kon ik niet proefrijden in de QV en in de RS. Jammer, maar helaas voor beide merken.

Mijn eerste indruk van de GTI is positief. Vooral het comfort is echt een verademing in vergelijking met de BMW, ondanks dat de GTI ook op 18 inch velgen staat. Een hele fijne optie vind ik het Dynamic Drive Control (DDC), waarbij je kunt kiezen uit rijmode sportief, normaal of comfortabel. Bij sportief is de vering harder en besturing zwaarder. Bij comfort juist andersom. Verschillen zijn overigens significant. DDC kan ik iedereen aanraden, zeker als je nog wel eens passagiers meeneemt. In tegenstelling tot Alfa's DNA systeem beschik je in comfortmodus gewoon over alle peekaatjes en newtonmetertjes. Hard rijden in alle comfort is dus ook mogelijk.

De auto klinkt overigens lekker agressief. Ook lof voor de sportstoelen. Ze zien er niet alleen goed uit, ze zitten ook uitmuntend.

Over de prestaties kan ik nog geen goed onderbouwd oordeel vellen. Ben de auto nog aan het inrijden, dus probeer mijn rechtervoet nog wat te beheersen. Na het inrijden ga ik de auto overigens ook chiptunen (via Abt).

Coole optie is Park Assist. Blijft bizar als je de auto zelfstandig ziet inparkeren. Wel blijven opletten, soms knal je op de stoep. Dus helemaal vlekkeloos werkt het niet (1 van de 10 pogingen mislukt). Maar cool is de optie wel, vooral voor de show dan ;).

Verder nog geen nieuws, ik meld me weer na de tuning (of eerder bij bijzonderheden).

Abt tuning

  • 3.000 km

Vorige week is de auto voorzien van Abt tuning. In de praktijk is de tuning goed merkbaar. Auto is zowel in lage als hogere toeren stuk sneller. Auto heeft het eigenlijk ook wel nodig. In standaardtrim vind ik de GTI net een tikkeltje te braaf. Auto is dan best snel, maar de GTI tovert dan net niet een brede glimlach op je gezicht. De kicks ontbreken een beetje. Na de tuning is dat anders. De tweeliter TSI is veel sneller en voelt vooral agressiever aan! Ook indrukwekkend is de trekkracht in 6e versnelling. Vanaf 100 per uur ben je al veel auto's de baas. Dat is een groot verschil natuurlijk met mijn vorige 130i, die moest je echt op toeren houden.

Verder heb ik de auto ook teruggebracht naar de dealer om te kijken naar problemen met betrekking tot de geluidsproductie van de Dynaudio speakers. Het bleek dat de dealer de 315 unit verkeerd geïnstalleerd heeft, want bij uitlezen kwamen ze nodige foutmeldingen tegen. Ze hebben dit opnieuw (handmatig) gedaan en het geluid is vele malen beter. Ook kan ik nu de fader weer instellen. En....bij het opstarten van navi/radio verschijnt nu ook Dynaudio logootje in beeld. Was voorheen niet het geval.

Het verbruik voor en na tuning identiek (zo rond de 1 op 11).

Autobahn ritje

  • 6.000 km

Dit weekend even een ritje gemaakt op de Duitse A31 om topsnelheid te testen. 260 km/h haal je zonder moeite. Topsnelheid overigens nog niet kunnen halen, het asfalt was op ;). Komt de volgende keer wel weer een keer. Belangrijker vind ik het gemak waarmee de auto accelereert. Zelfs bij 220 km/h heb je nog een duw in de rug. De GTI voelt sneller aan als mijn vorige 130i.

De wegligging van de GTI is op de Autobahn echt uitmuntend. Het onderstel kan de snelheid makkelijk aan en de besturing geeft je veel vertrouwen. Heel overtuigend.

Wel is het verbruik exceptioneel hoog bij dit soort snelheden. Kun je bij normaal rijden zonder moeite 1 op 13 rijden, bij een retourtje A31 (Bottrop - Enschede en weer terug) was het verbruik volgens deboordcomputer 1 op 4,8!!! Nu stond de teller waar mogelijk boven de 220 en ging het pedaal volle bak naar beneden, bij mijn eerdere BMW 130i was 1 op 6 toch wel hetmaximum. Wenn der turbo lauft, er sauft.

268 pk/400 nm

  • 9.000 km

Dit weekend een Milltek midden- en einddemper laten installeren bij JD Engineering. De uitlaat ziet er onwijs goed uit. Toch net even wat bruter dan de standaard GTI uitlaat.

Ik heb gekozen voor een uitlaat die bij lage toeren geen extra geluid geeft, alleen als je trapt moet hij herrie maken. Als je gaat trappen is het motorgeluid nu wel voller en bruter. Bij normaal gebruik merk je eigenlijk geen verschil. De auto klinkt trouwens erg bruut als je hem buiten de auto hoort langsknallen, dan hoor je de uitlaat heel goed zijn werk doen. Prettige bijkomstigheid is dat de auto iets fijner rijdt. De motor pakt net wat soepeler op en rijdt in algemeen wat 'smoother'.

Tevens bij JD Engineering de auto op de rollerbank gezet om te kijken wat Abt uit zijn chippie heeft gehaald. Resultaat was een nette 268 pk en 400 nm. Niet verkeerd, Abt geeft zelf 260 pk/360 nm op.

Verder geen bijzonderheden/problemen.

281 pk/410 nm

  • 15.000 km

Heb de afgelopen periode nuttig besteed. Bij JD een Carbonio air intake (auto klinkt weer wat beter!) laten installeren en nog wat aanpassingen aan de downpipe laten uitvoeren. Uiteraard heb ik de auto ook opnieuw op de rollerbank gezet. Vermogen is nu 281 pk/410 nm. Een stijging van 15 pk/10 nm. Met name bij hoogste toerentallen is vermogenswinst behaald.

Bijzonderheden kan ik verder niet melden, behalve dat de auto nog steeds geweldig rijdt en de voorbanden vrij snel slijten (wat niet verrassend is, gezien het vermogen).

Quality feel

  • 20.000 km

Net terug van een heerlijke vakantie in Zwitserland. Ik heb veel kilometers gemaakt de afgelopen twee weken. We zijn ook nog even in Italië geweest. Opmerkelijk om te zien dat helemaal niemand zich daar wat aantrekt van verkeersborden ;).

Over de auto: ik blijf onverminderd positief. Dit is tot nu toe de fijnste auto die ik heb gehad. De GTI klopt gewoon. Hij biedt een ideale mix tussen comfort en sportiviteit. De GTI geeft je het gevoel dat de auto is ontwikkeld door bezeten Duitsers die met een 8,5 niet tevreden zijn. De auto heeft echt een premium/quality feel.

Ik heb nu bijna 20.000 kilometer met de Abt tuning en de verdere modificaties achter de rug. Probleemloos vooralsnog. Brandstofverbruik (zie verbruiksmonitor) bij normale rijstijl goed te doen (1 op 12). Ga je op de rechterbaan achter de hybrides sukkelen kun je makkelijk 1 op 15 rijden. Echt heel goed gezien het vermogen. Olieverbruik is nihil, op 20.000 kilometer iets meer dan een halve liter.

De tuning vind ik echt een must! De acceleratie van de auto is fenomenaal! Trekkracht al paraat van ruim onder de 2000 toeren en de motor loopt enthousiast door naar de 7000 toeren. Op de Autobahn heb ik op de teller al de 270 km/h aangetikt. Zal ergens tussen de 255 en 260 echte kilometers zijn.

Ik maak veel gebruik van Dynamic Drive Control. In de bergen rijd ik altijd in de sportmode. Besturing is dan wat zwaarder en onderstel wat harder. Het is nog net geen BMW, maar het rijdt echt prima! Voordeel van de GTI ten opzichte van mijn vorige BMW 130i: je kunt heel makkelijk hard rijden in de GTI, de auto is "foolproof". Veel, heel veel grip. Enige nadeel, met 281 paarden en 410 newtonmeters op de voorwielen heb je in de haarspeldbochtenbochten nog wel eens last van een ingrijpend ESP als je te vroeg op het gaspedaal gaat staan.

Wat me verder erg bevalt is het comfort van de auto. Het is een hele prettige reisauto. Zeker als je via DDC comfortstand selecteert. Met name op slecht wegdek is verschil significant met bv de sportmodus. De heerlijke zittende sportstoelen dragen overigens ook hun steentje bij aan het welbevinden aan boord.

Wel heb ik spijt dat ik geen open dak heb besteld. Met het stralende weer de afgelopen twee weken heb ik dit wel gemist.

Ik heb de afgelopen weken naast alle pluspunten ook eens de minpunten op een rij gezet. Hier komen ze:
- Wat extra windgeruis linkerspiegel bij snelheden van 160 plus.
- Bereik radio vind ik matig. Helaas was DAB niet mogelijk icm navigatie.
- Bekleding linkerportier is al wat versleten (vooralsnog enige kwaliteitsmisser).

Deze punten neem ik bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt (over 8000 km) mee.

Categorie hinderlijk: de elektrisch inklapbare spiegels kun je alleen van binnenuit inklappen en niet met de afstandsbediening. Met VAG-COM kun je dit ook niet oplossen. Jammer!

De volgende update geef ik na mijn onderhoudsbeurt of bij bijzonderheden.

Winterbanden en bumperklevers

  • 22.500 km

Ik rijd sinds begin november op winterbanden. Het is wel even wennen. Van 18 inch stoer lichtmetaal terug naar 16 inch op staal. Ook wennen is het weggedrag. Je levert toch wel flink wat scherpte en stuurplezier in. Plusje, de auto wordt er wel comfortabeler door. Is leuk voor de passagiers.

In mijn vorige verslag somde ik de minpunten op. Ik ben het belangrijkste minpunt vergeten. De GTI maakt nogal wat emotie los bij medeweggebruikers. Het gebeurt me regelmatig dat andere auto's op mijn achterbumper landen om aan te geven dat ze graag een duel met me aangaan. Opvallend vind ik dat dit 9 van de 10 keer een Audi A3/A4 of Golf VI in de range van 140-170 pk betreft. Schijnbaar willen ze weten of hun bolide kan meekomen met een GTI. Begint echt vermoeiend te worden.

Overigens gebeurt het me ook regelmatig dat wildvreemde mensen me aanspreken of complimenteren met de auto. Dat effect heeft de GTI ook. Dat is dan wel weer leuk!

Irritant piepgeluid + beurtje

  • 26.000 km

Plotseling hoorde ik een irritant piepgeluid tijdens accelereren. Nu had ik al een servicebeurt gepland, dus heb ik dit meteen laten onderzoeken. De piep was gelukkig niet het voorteken van een defecte turbo, maar werd veroorzaakt door de Carbonio air intake. Ik rijd nu tijdelijk weer rond met de fabrieksset, maar ben wel weer van plan om de Carbonio opnieuw te laten installeren.

Ook is de dealer aan de slag gegaan met de RNS 315. Ik was niet helemaal tevreden over het radiobereik en ik moet iedere keer opnieuw een pincode invoeren om mijn mobiel (Samsung Galaxy S) te koppelen aan de bluetooth. Het radiobereik is beter, maar helaas is het probleem van de pincode nog niet opgelost. Verder waren er geen bijzonderheden. Ik kan er weer 30.000 kilometer tegenaan. En binnenkort wissel ik de 16 inch winterbanden weer om voor de 18 inch zomersloffen. Ik kan niet wachten!

Abt eruit, JD erin: 307 pk/427 nm

  • 32.000 km

Ik heb besloten om de Abt chip te vervangen voor een JD chip op maat. Was ik ontevreden over de Abt chip? Nee niet echt, maar na alle goede JD verhalen wilde ik zelf ook wel eens zo'n chip ervaren. Bij JD Engineering de auto op maat laten chippen tijdens een meeting van het Golf GTI Forum.

Allereerst het resultaat. Ik had 281 pk/410 nm. Ik heb nu 307 pk/427 nm. Een winst dus van 26 pk en 17 nm. Prettige bijkomstigheid is dat het koppel langer vastgehouden wordt.

Is het verschil merkbaar? Na een rit van NL naar Berlijn en een rit aansluitend van Berlijn naar Zwitserland kan ik deze vraag volmondig met ja beantwoorden! Allereerst is de auto weer net even wat sneller, daar heb je uiteraard ook weer wat extra plezier van. Je moet van goede huize komen om deze GTI naar de rechterbaan te verbannen. De auto loopt echt met speels gemak naar snelheden van 250 plus op de teller. Heb de GTI nog niet helemaal kunnen aftoppen, maar dat gaat er binnenkort vast wel een keer van komen.

Het grootste voordeel van de chip is echter de veel betere driveability. Auto pakt veel soepeler op van onderuit (turbogat is minder groot) en de auto klimt fijner in toeren. Echt een heerlijk racemonstertje!

Wat ook meehelpt aan de feestvreugde is dat ik de resonated middendemper heb vervangen voor een non-resonated. Nu kan ik ook in de tunnels met de raampjes open rijden. Wat een geluid produceren de uitlaten nu. Geweldig!

Bij iedere kilometer stijgt mijn waardering. Wat een geweldige allrounder is dit toch. Of je nu comfortabel en rustig op zondag naar je schoonouders rijdt, als een hooligan een alpenpasje pakt of volle bak aan het rammen bent op de Autobahn, de GTI beheerst alle kunstjes. Meestal ruil ik na 1,5 jaar mijn auto in, maar daar is nu nog geen enkele aanleiding voor. Deze GTI is de beste auto die ik ooit heb gehad.

Categorie klein leed: de voorwielophanging kraakt een beetje als ik over een drempel rijd. Daar laat ik binnenkort even naar kijken. Waarschijnlijk moeten de rubbers vervangen worden. Verder geen mankementen, storingen of defecten gehad.

Still going strong

  • 43.000 km

Het gaat hard met de kilometers. En lekker wat kilometers over de Duitse Autobahn gemaakt met de nieuwe JD chip. Conclusie: de JD chip rijdt heerlijk. De Abt chip was zeker niet slecht, maar de JD chip is perfect. Vooral 'smoother'. Pakt heerlijk het gas op (veel minder groot turbogat) en trekt lekkerder door naar de hoge toerentallen. De prestaties vind ik echt fenomenaal. De JD chip is echt een aanrader!

Problemen? Ja, bij lage toeren en volgas ervaarde ik een wat schokkerige acceleratie. Met het schoonmaken van de filters en carbonio was dat probleem gelukkig weer verleden tijd. Verder geen problemen. Of het moet de slijtage van de voorbanden zijn, dat gaat best wel hard ;). Maar de GTI is still going strong. Ik ben wel benieuwd naar de Golf GTI VII die volgend jaar komt.

Koppeling vervangen

  • 47.000 km

Eerste echte tegenvaller. De koppeling heb ik helaas moeten vervangen. Dit gebeurde een paar dagen voor mijn vakantie. Helaas had ik niet de tijd om er een Sachs koppeling in te laten zetten, want die kon pas geleverd worden na mijn vakantie. Dus toch maar besloten om een af fabriek VW koppeling erin te zetten. We gaan kijken hoe lang deze het houdt ;). Het goede nieuws, ik heb op vakantie er 4000 kilometer mee gereden en hij rijdt als het zonnetje. Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

De GTI verkocht

  • 50.000 km

Dit is de laatste update. Ik heb de GTI ingeruild voor een Renault Megane RS 265. Ik had inmiddels weer wat meer behoefte aan een scherpe rijdersauto.

Dit betekent niet dat de GTI een slechte auto is. Integendeel. Ik heb de auto met groot plezier gereden en ik waardeer zijn kwaliteiten. Zoek je een allrounder, dan is dit de perfecte hot-hatch. Hij is leuk om te rijden, bloedsnel (dankzij chip), comfortabel, afwerking en materiaalgebruik zijn top en bij een rustige rijstijl kun je gewoon 1 op 15 rijden als je wilt. Er zijn niet veel auto's die dit allemaal kunnen. Ik hoop van harte dat deze GTI bij een liefhebber terechtkomt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.