Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 124.155 km |
KM-stand laatst | 158.450 km |
Eerste kennismaking met mijn droomauto!
- 124.300 km
Hallo beste mensen,
Ik zit vaak op Autoweek reviews te lezen over auto's en ik dacht als ik een nieuwe auto heb ga ik dat ook doen, vanaf nu zal ik dan mijn ervaringen met mijn huidige auto bij gaan houden.
Kleine historie: Na een tijdje gereden te hebben in een Seat Leon 1.8T 20vt vond ik deze steeds minder fijn, ook het verbruik ging mij tegen staan, na ruim 2 ton aan kilometers op de teller te hebben, moest ik blij zijn dat ik 1:10 kon rijden en dan reed ik rustig en schakelde netjes tussen de 2 en 3000 toeren over.
Deze dus in de verkoop gezet en na een weekje was deze zo verkocht! I.p.v een auto er voor terug te kopen had ik een brommertje aangeschaft aangezien ik niet zover hoef te reizen. Na een half jaar te brommen 'de perfecte auto' voor mij tegen gekomen! een Golf MK6 GTI uit 04-2010 en ik was gelijk verkocht! hier zal de rest van de review overgaan uiteraard.
Eerste ervaring 08-07-2016:
Nu zul je denken, je zit te zeuren over het verbruik van je Leon en je koopt even later een Golf er voor terug.
Ja dat klopt, wel ben ik erachter gekomen dat deze toch een stuk zuiniger is als de oude 1.8 20vt motoren. De eerste 200km natuurlijk vlot gereden en even goed uitgeprobeerd. (Natuurlijk wel warm rijden en af laten koelen!) Een grijns van oor tot oor wat een vermogen en wat rijdt deze auto fijn. Best bizar om niet in de gaten te hebben dat je zo aan de 200 zit en dan nog een versnelling over hebben! Het lederen interieur zit als gegoten, het kleine afgevlakte stuur kun je met een pinkie gebruiken! Verder heb ik een dynaudio RCD 510 radio systeem (helaas geen navi) deze is gebruiksvriendelijk en makkelijk te bedienen. De auto gekocht met 6 maanden BOVAG garantie. Alles ziet er goed uit binnen in. verbruik gemiddeld over die 200km 1:11
De algemene eerste indruk: Perfect!
plus puntjes:
Verbruik, ondanks het gas flink ingetrapt te hebben
Interieur, sportief en comfort en mooi.
Geluid, diep en mooi, stil als je het gas half intrapt.
min puntjes:
Helaas stoeprandschade aan de voorvelgen :(
Distributieketting niet preventief vervangen.
Tot de volgende keer!
16-07-2016 weekje verder.
Nu de auto een weekje te rijden, ben ik alleen maar blijer geworden! wat een auto en wat een kracht.
Ik heb nu een paar optrek en tussensprint filmpjes gekeken over de 6 GTI en vroeg me het volgende af: heeft die van mij al een kuurtje gehad als het over chippen gaat, de auto is namelijk geïmporteerd uit Duitsland en ja ga dan maar is het verleden na trekken... De reden dat ik dit denk is omdat deze gewoon zo snel optrekt en zoveel sneller dan bijv. mijn oude auto! het enige wat ik kan doen is de auto op de testbank zetten denk ik?
Qua verbruik naar mijn werk (15km binnendoor) kan ik ook alleen maar tevreden zijn, ik heb er 1:14 mee gehaald! Wel tussen de 2 en 3000 toeren overschakelen en lekker 80 rijden in je 6! Verder heb ik natuurlijk veel gereden en we zijn in een weekje tijd dan ook weer 600km verder.
'S avonds op een lekkere verlaten snelweg kwam ik een Audi R8 tegen in mijn spiegel deze trok het gas vol open en ja dat daagt uit dus ik erachter aan en zo kwam ik op een top uit van 245km/h op de teller en deze liep nog zeker door als ik het gas niet had los gelaten. Daarna even nagepraat met de Audi chauffeur die ervan stond te kijken dat ik zo goed bijhield! Altijd leuk om te horen.
Gemiddeld verbruik van een tank lag op 1:11.5
Olietemperatuur ligt rond de 95/105°c met een piek van 107°c dit heeft ook te maken met het temperatuur buiten!
Eind van deze week een Bearlock laten installeren, deze in combinatie met mijn Masterlock stuurslot kan ik weer wat beter slapen aangezien ik toch hier en daar verhalen voorbij hoor komen dat ze makkelijk te stelen zijn en natuurlijk dat het vaker raak is geweest bij mij in de buurt.
Verdere aanpassingen:
GTI matten
GTI emblemen in de stoelen
GTI bijpassende kentekenplaat houders i.p.v. reclameborden
Bearlock versnellingsbakslot
Heel veel schoonmaakspullen!
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben blij van oor tot oor met deze auto en kijk iedere keer even om als ik deze op slot zet.
Volgende update zal over een maandje zijn en/of als er een grote aanpassing komt.
tot de volgende keer!
Maandje verder.
- 126.000 km
Hallo mede autoliefhebbers,
Een kort verslagje van de afgelopen maand.
Na +/- 1700km te hebben gereden waaronder waarvan 700km woon/werk verkeer ben ik zeer tevreden over de Golf, echt een verslaving!
Iedere ochtend rustig naar het werk rijden, cruise control aan en een gemiddeld verbruik van 1:13.5 (BP Ultimate 98/Competition 102 Firezone) halen wat wil je nog meer. Ondanks vele ritjes waarbij je turbo niet of nauwelijks gebruikt toch iedere keer warm rijden en af laten koelen! Na intensief gebruik zelf wat langer af laten koelen, niet dat ik weet of het nodig is? maar toch het zekere voor het onzekere nemen.
Het gas pas intrappen als de olie toch minstens op 85°c is, deze blijft altijd hangen rond de 100/105°c wat normaal is. Wat ik nu graag wilde weten is hoe snel de Golf nu optrok, dus ik mijn vriendin meegesleurd en gaan testen met een stopwatch (niet erg secuur I know) Na diverse malen de auto van 0-100 te hebben gebruld was mijn snelste tijd 6.1sec en mijn langzaamste tijd 6.9sec na mijn mening ook een kwestie van goed en juiste moment schakelen natuurlijk! Voor mijn gevoel gaat het in ieders geval wel snel :D
Trials slipcursus:
Om nog wat meer korting bij mijn verzekeringmaatschappij te krijgen heb ik een slipcursus gevolgd bij Trials en deze met mijn eigen auto afgelegd en succesvol afgerond, de cursus was zeer leerzaam en je krijgt meer inzicht in hoe om te gaan met gevaarlijke situaties bijv. bij het uitwijken of hard remmen en tegelijkertijd remmen en uitwijken. Hierbij is de ABS van de golf flink getest waardoor ik een voetmassage kreeg tijdens het remmen. Met een snelheid van 35km/h op nat wegdek (aangereden sneeuw simulatie) stond ik pas na 40/45 meter stil. Met winterbanden zou dit veel korter zijn.
Aanpassingen afgelopend maand:
- Deuk rechterportier uitgedeukt
- Brodit telefoonhouder
Toekomstige aanpassing(en):
Ik moet toch even terugkomen op een eerder gegeven pluspuntje: na een maandje in de auto miste ik toch een beetje extra sound, dus zal er eind deze maand een Milltek resonated 3 inch catback racesysteem met 100mm eindstukken erop komen. Even ter verduidelijking dit zal de prestaties niet beïnvloeden (nog niet).
Ik koop het meer voor de looks en het geluid! evt. chippen en een catmod kan altijd nog!
Verder poets ik de auto iedere week, alleen wit is een lastige kleur om teer te verwijderen en oxidatie bolletjes, deze zal ik weg moeten kleien!
Tips en tricks zijn altijd welkom!
Tot de volgende update!
Verassingen!
- 130.000 km
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en ben het e.e.a. tegengekomen!
Bij de vorige update had ik het over dat er een 3'' Milltek Catback Resonated Race systeem onder kwam!
Met het monteren ben ik erachter gekomen dat er geen originele downpipe op zit maar een 3'' katloze downpipe!
Ja ik weet het, het is APK afkeur ondanks dat de 4-gas meting toch positief uit pakt. In Juli 2018 moet de auto weer APK gekeurd zijn, dus tot die tijd kan ik een oplossing verzinnen! Ik kan nu wel zeggen dat ik een volledig 3'' Turboback systeem heb, die trouwens onwijs lekker en sportief klinkt. Bij lage toeren lekker rustig trap je het gas in dan hoor je een mooi diep geluid!
Nu zul je misschien denken je hebt toch 6 maanden Bovag garantie, ja dat klopt, zou ik dat doorzetten komt er een OEM downpipe op die ik 2e hands voor 50,- zelf ook aan kan schaffen en dit verpest gelijk de prestaties, dus voorlopig lekker door blijven rijden zo.
Nu kwam er bij mij in gedachten, zo'n 3'' dp gooi je er niet zomaar onder, wat mijn eerdere vermoeden t.b.v. het chippen al aangaf ging ik dus nu testen. Bij de meeting van het Golf GTI Forum me eigen aangemeld voor de testbank bij V/d Velden waar de meeting plaatsvond, hier was dus voor de 2e keer enigsinds verrast de auto is dus gechipt: 262pk en 321Nm...
Alhoewel ik verrast was knaagde het toch bij me dit kan veel beter! de lijnen in de grafiek lieten dit duidelijk zien hier en daar een dipje!
Inmiddels de keuze gemaakt om Stage 2 op maat te laten chippen: Hierbij moest ik nog wat mods aanpassen
o.a. de intake dit is nu een HFI carbon intake met Pipercross luchtfilter dit i.c.m. de uitlaat maakt een nog mooier geluid!
Het enige wat dan nog ontbrak was een andere diverter valve... dus hier komt de 3e verassing er zat al een GFB DV+ onder!
Hoop al met al op zo'n 300pk en 400 Nm koppel
Tot zover de mechanische upgrades!
Bij EMServices het e.e.a. aan software upgrades gedaan.
- Dubbele remlichten (dit kan niet met VCDS)
- Rainclosing
- CAN snelheid (werkelijk snelheid t.o.v. je teller)
- Alarmvertraging uitgeschakeld
- Koplampsproeiers uitgeschakeld
Zal vast nog wel iets vergeten zijn!
Toekomstige plannen:
- Stage 2 chippen
- Andere velgen i.v.m.schade...
- Andere banden
Tot slot de huidige prestaties van de auto
Verbruik benzine: 1:13 gemiddeld naar mate het kouder wordt stijgt het verbruik natuurlijk (102 en 98)
Verbruik olie: tot nu toe niks
Wordt zeer goed mee omgegaan, warm rijden tot de olie op temperatuur is en rustig uitrijden en stationair laten draaien t.b.v. je turbo.
Zal nog een paar nieuwe foto's plaatsen!
tot de volgende update!
Update JD Engineering Stage 2
- 132.500 km
Beste lezers!
Afgelopen vrijdag 06-01-17 had ik een afspraak bij JD Engineering een van de beste VAG Tuners in het land!
Wat ging er aan mijn auto gebeuren:
- Chemische Inlaatreiniging met de producten van BG
- Nieuwe bougies
- Stage 2 op maat
- Pop en Gurgle software
Verslagje:
Vrijdag vroeg vertrokken samen met een maatje van mij om op tijd aanwezig te zijn in Lochem, hier ruim op tijd aangekomen werden we verwelkomt met een bakje koffie.
Kort daarna werd de sleutel gevraagd van mijn auto.
Niet veel later kwam Mark van JD terug en zijn eerste woorden waren 'Welke bagger tuner heeft deze auto afgesteld?' helaas kon ik daar niet op antwoorden want zelf weet ik het ook niet. Verder vertelde Mark dat ik op lagere toeren zelfs minder vermogen en koppel had dan een standaard GTI. Er werd gelijk gecontroleerd of mijn DV+ nog werkte dit was gelukkig wel het geval.
Na dit verslagje ging een collega verder met mijn auto om een inlaatreiniging te laten doen.
Na een onderzoekje met een endoscoop was het wel duidelijk, deze auto heeft nog nooit een inlaatreiniging gehad, de troep kon je gewoon letterlijk wegduwen met de endoscoop zelf.
Niet veel later ging het eerste product erin van BG en liet de auto stationair draaien, totdat die de eerste keer gas gaf!!! Zo'n rookpluim had ik nog nooit gezien uit iemands uitlaat, de afzuigers konden het maar net aan en de monteur had de ramen toch maar even dicht gedaan.
Na herhaaldelijk gas geven kwam er telkens wel een flinke wolk uit, greenpeace stond nog net niet op de stoep.
Vervolgens werd het 2e product er bij toegevoegd en werden de voorgaande stappen herhaald.
Toen ze klaar waren zij ik meteen, als die nu toch helemaal schoon is, doe er maar meteen nieuwe bougies in, nooit een slechte investering.
Daarna begon de tuning, eerst werd de pop en gurgle software ingeladen, na een paar x testen kwamen mooie plofjes uit de uitlaat!
Daarna kon er met het vermogen gegoocheld worden.
Na 4 runs kwam ik op de prachtige waardes van 315.8 PK en 450.9 Nm koppel.
Tot slot werd er een kort testritje gemaakt waarna Mark de auto stevig aan de tand voelde, Mijn mond viel open van het constante vermogen in iedere versnelling die ik daarvoor wel degelijk miste in de lagere toerentallen!
Ook merkte we in geen gevallen slip op de koppeling.
Tot slot het afrekenen en de lange en leuke rit naar huis toe! dit was zeer leuk op de snelweg een aantal tussensprintjes gedaan en het is geweldig ook als je het gas loslaat op hogere toeren knallen die mooie plofjes uit je uitlaat!
Nu zul je denken 450.9 Nm kan de koppeling dat aan?
Natuurlijk is het gissen en heb dat zeker besproken bij JD Engineering. Het is mijn eigen keuze om gewoon voluit te gaan tijdens de tuning.
Als ik last krijg van slip zal er een versterkte koppeling op gaan dat is sowieso een toekomst plan maar zolang ik niks merk zal ik lekker genieten van de auto met het nieuwe vermogen!
Verder had ik trouwens nog 2 originele Detroit velgen met Viking banden op de kop weten te tikken, nu heb ik tenminste weer mooie velgen!
Verbruik van Lochem naar huis: 1:12 BP Ultimate
Zie foto 2 voor de uitdraai van de vermogensbank.
helaas lukt het uploaden via Autoweek zelf niet dus bij deze een linkje.
Dit is de eerste run: https://www.youtube.com/watch?v=iU9KsWJab2Y
Pop en gurgle software:
https://www.youtube.com/watch?v=hTrsbJaMACc
Tot de volgende update!
Op naar het 1ste beurtje!
- 139.000 km
Alweer 7000km verder sinds het stage 2 chippen!
In de tussentijd ook niet stil gezeten met mijn hobby het volgende is er aan gebeurd:
Nieuw setje velgen!
De originele set Detroits waren te zwaar beschadigd en laten repareren zou net zo duur zijn als nieuwe set velgen, dus de oude set verkocht en nieuwe GMP Ican (Rotor look) velgen terug gekocht!
Nu ben ik nooit echt van het verlagen geweest, maar met de nieuwe velgen gaapte de Golf wel een beetje, dus niet veel later zijn de originele veren vervangen door Eibach Sportline veren --> totaal is de auto ongeveer 25mm verlaagd! Tot op heden enkel keertje gehad dat ik een drempel schampte, maar dit zijn dan ook de overdreven hoge drempels gelukkig.
Verder hebben de remklauwen nog een paar verse laklagen gekregen dus die knallen er ook weer uit achter de zwarte velgen.
Pop en Gurgle software verlaagd van 4000tpm naar 2500tpm de reden hiervan is omdat ik het bijna nooit gebruik, je moet best moeite doen om de plofjes te creëren. Ik ben blij dat ik deze update heb laten uitvoeren want het geeft je een smile van oor tot oor als je al die nekken ziet draaien, en dan heb ik nog een resonated (met middendemper) catback uitlaat systeem.
Tot zover de updates en gaan we verder met de prestaties:
Ondanks dat er 450Nm op mijn originele handbakkie wordt uitgeoefend houdt deze het prima vol, geen enkele keer last gehad van een slippende koppeling. Mark van JD Engineering zij ook al dat het grotendeels ook aan het gedrag ligt hoe je zelf rijdt!
Vebruik bij rustig rijden zit nog steeds tussen 1:12/1:14.5 totaal niet ontevreden dus!
Olieverbruik ook nauwelijks, tot nu toe 1 liter op 15000km
Ook niks te klagen dus.
Nu de interessantere prestatie! Tijdens een ringrit met een aantal mede GTI's en Golf R's heb ik even flink lopen knallen op de autobahn, de GTI stopte op 276km/h toen was het echt klaar... de olietemperatuur steeg naar 122°c waar deze normaal 95-105°c graden is bij normaal rijden.
Minpunten tot nu toe:
Er zit een flinke trilling in mijn stuur (>125km/h) tot op heden weet ik nog niet zeker waar het vandaan komt, ik heb al met een stethoscoop bij beide banden geluisterd en ik denk dat het wiellager linksvoor de boosdoener is deze hoorde je overduidelijk meer trillen dan rechtsvoor, om toch het zekere voor het onzekere uit te sluiten gaat er binnenkort even een ander setje velgen met banden op! Mocht de trilling dan weg zijn weet ik waar het door komt! Wordt vervolgd dus.
1ste beurt komt eraan volgende dingen gaan vervangen worden:
- Olie
- Oliefilter
- Brandstoffilter
- Interieurfilter
- Remvloeistof
- Alle overige dingen die we tegen komen.
Nog steeds heel tevreden met de GTI en we gaan eindelijk de zomer in!
Groeten Joey
1 jaartje verder en nog steeds volop genieten!
- 142.750 km
Hallo iedereen!
Na mijn laatste verslag is er zoals gewoonlijk weer het e.e.a. veranderd aan de auto, het is een hobby en je blijft bezig met aanpassingen!
Om maar even met vervolg te beginnen waar ik was gebleven, de beurt zat er aan te komen en alles in het lijstje hierboven is vervangen op de remvloeistof na, deze had ik preventief met een tester getest die het vochtgehalte van je remvloeistof meet deze zat op 1% dus ik kan er nog even mee vooruit wanneer deze boven de 2% komt kun je deze het beste vervangen.
Naast het onderhoudsbeurtje heb ik ook gelijk 4 nieuwe banden erop laten leggen.
Mijn keuze is uit gegaan naar Dunlop Sportmax RT2, het is een vrij nieuwe ontwikkelde band, maar de recensies op de normale RT zijn erg lovend. De prijs kwaliteit is zeer goed en ik raad deze ook iedereen aan die een A-merk band wilt, je bent zo maar 50,- goedkoper uit per band dan een Michellin PSP of iets soortgelijks.
Dunlop Sportmaxx RT2:
- Goede grip! Zelfs volgas in zijn 2 heb afhankelijk van de temperatuur op het asfalt veel minder wheelspin.
- Goede grip in de regen: Ook in de regen hebben deze banden veel meer grip dan mijn vorige set!
Een week later heb ik samen met mijn buurman het wiellager vervangen! en ja dat was de boosdoener van het irritante zoomende geluid.
De trilling is nog aanwezig maar een veel mindere maten nu dat je het eigenlijk niet meer merkt.
Nu hoorde ik van een bandenspecialist zeggen die zelf een R heeft gehad dat iedere verlaagde Golf GTI wel last heeft van trillingen. Het is gelukkig weer wat stiller in de cabine betreft het irritante geluid.
Het motorgeluid wat dat betreft is ook aangepakt.
Ik heb namelijk een middendemper delete uit laten voeren en gewoon een 3'' rvs pijp er tussen laten TIG lassen.
Het geluid is werelds vind ik zelf al zullen er zat zijn die een andere mening hebben!
Het is vooral leuk om hem in zijn toeren te jagen en dan even wat mensen te laten schrikken met de 'pops and gurgle of beter gezegd pops and bangs software.
Je krijgt dan van de eentje weer een duimpje te zien en van de ander een blik die kan doden!
De klappen die gegenereerd worden door het gas los laten waarbij onverbrande brandstof in je uitlaat komt hebben gelukkig geen negatief effect op mijn uitlaat betreft mijn eind demper deze hebben namelijk geen schotten, mocht je wel schotten hebben heb je wel is kans dat deze door de klappen eruit breken.
Paar filmpjes van het geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=9GzoLyyAlI4
https://www.youtube.com/watch?v=soyKHEN4JTM
Verder is er optisch nog iets veranderd, dit kun je zien in de foto's. Ik heb namelijk een nieuwe voorbumper, deze kon ik overkopen van een bekende die zijn auto verkocht, zo gezegd zo gedaan. Het betreft een aftermarket bumper te zijn. waarbij het voorkant anders is gespoten dan origineel 6GTI het is namelijk meer in de style van een 7GTI gespoten wat ik persoonlijk veel mooier vind, enige nadeel is dat er vocht in de mistlampunit zat deze heb ik gelijk vervangen en daarbij ook meteen maar even led mistlampen besteld en gemonteerd, dit gaf wel een foutmelding op de boordcomputer. Dit is simpel opgelost door er een set weerstanden tussen de stekkers te plaatsen.
Tot zover de updates!
Nu de trilling minder is en het zoomende geluid weg is zul je je misschien afvragen zit je niet in een straaljager mee die pokke herrie?
Ja en Nee...
Ja: ik heb last van resonatie vanaf 1500 tot 1900 toeren, dit is dus alleen met optrekken en afremmen. wanneer je bijv. 1700 toeren constant blijft rijden valt de resonatie ook weg.
Nee: Het geluid is niet hinderlijk tussen de 2000 en 3500 toeren dus rustig aan cruise control aan kan dus ook gewoon. Boven de 3500 toeren is het feest dan hoor je de 2.0 heerlijk brullen tot het rode, waarna je het gas los laat dit een aantal klappen geeft!
Olie heeft die geen druppel verbruikt de afgelopen 3000km.
Benzine verbruik blijft ook hetzelfde.
Ik heb een tijd lang zeer economisch verantwoord gereden en kwam zelfs op een gemiddelde uit van 1:15 dus 800+km moet te doen zijn op een tank van 55 liter, echter mag je geen gebruik maken van je turbo... Dit heb ik helaas niet lang volgehouden en na een keer het gas opentrekken gaf mijn boordcomputer aan dat ik nog maar 680km kon rijden i.p.v. 750.
Wat ik verder nog heb aangeschaft is een ELM327 obd stekker, hiermee kan je i.c.m. met je telefoon je auto uitlezen met verschillende apps, ik gebruik de app Dashcommand totale kosten ongeveer 15,- stekker + apps.
Hiermee kan ik alle parameters uitlezen alleen dan via mijn telefoon i.p.v. mfd scherm, via je mfd scherm zou kunnen alleen moet je een aparte module aanschaffen van 250+ euro's.
Leuke dingen om te checken zijn dus het aan Nm's en Pk's wat je behaald, deze komen toch aardig in de buurt bij mijn uitdraai van JD Engineering. Met de app had ik 320Pk en 465Nm koppel geregistreerd met Firezone 102 brandstof.
Waar ik geklokt bent op 316pk en 451Nm op BP ultimate 98 bij JD Engineering haal ik er nu deze cijfers uit via mijn mobiel!
Nu snap ik ook slechts dat het een indicatie is, maar ik geloof ook weer niet dat deze app in mijn geval 10% gaat afwijken!
Ik heb bijv. ook een Lexus IS250 met een IS-F intake geklokt, deze heeft standaard 204pk echter klokte ik de auto op 211pk.
Een ander leuk dingetje is dat je kunt dataloggen. Stel je gaat een keertje het circuit op kun je dus alle parameters vastleggen en opnieuw afspelen zodat je achteraf kan zien wat er allemaal is behaald, dit kan je op je telefoonscherm opnieuw afspelen en/of kan je deze exporteren via de mail naar je computer als lgf. bestand. Met het programma PCMSCAN van Palmer tech kun je alles uitlezen.
Hierbij een aantal parameters:
- Inlaat temperatuur
- Koelvloeistof temperatuur
- Uitlaat temperatuur
- Verbruik
- Pk's
- Nm's
- Gecorrigeerde snelheid
- Boost
- G-krachten
- Timing van de ontsteking
Etc.
Dit is voor iedere auto beschikbaar die een obd 2 poort heeft.
Om een lang verhaal kort te maken ik ben nog steeds zeer tevreden met de auto! Heel veel vervang ik zelf preventief omdat het ook een hobby is. Het enige wat ik dus tot nu toe zelf ben tegen gekomen aan onvoorziene kosten is dus het wiellager.
Dit was het weer voor deze x mocht je vragen hebben stuur gerust een bericht!
Tot de volgende update!
Precies 2 jaar verder en de auto is verkocht!
- 158.450 km
Goedendag,
Even wat afstoffen hier, zoals de titel vermeld heb ik de auto na 2 jaar verkocht, de reden van de verkoop is omdat ik een stapje hoger wil in vermogen en comfort en omdat de auto prijstechnisch gezien nu nog wat opbracht was het de hoogste tijd om de auto te verkopen!
Wat is er het afgelopen jaar nog allemaal aan veranderd en heb ik nog onkosten gehad?
Aangezien de auto over meer dan 300pk beschikte miste ik soms toch hier en daar het remvermogen, gelukkig gaan er heel veel ATE remmen in omloop van een R32/S3 of R deze kon ik via Marktplaats goedkoop weten te bemachtigen inclusief Bosch remleidingen, schijven en blokken. Je gaat van 312mm schijven naar 345mm en de remzuiger is een maatje groter oftewel meer remkracht!
Om de GTI toch wat unieker te maken t.o.v. alle andere GTI's die er rond rijden in NL had ik de diffuser + sideskirts hoogglans zwart laten spuiten + een opzetstuk wat je moet bevestigen aan de diffuser, ook wist ik een R20 set achterlichten te scoren dit stond veel beter bij wit dan de normale kersenrode ledjes.
Het lederen stuurtje had ik voorzien van een suede wrap van aliexpress voor 40,- denk je al gauw dat het troep of rommel is maar het verbaasde me enorm na het bevestigen hiervan voelde het stuur wat dikker aan wat ik persoonlijk veel fijner vind als bijvoorbeeld dat dunne stuurtje in de MK7 GTI, verder moet je dit materiaal zoals alle suede onderdelen onderhouden met een borsteltje.
Om het optisch af te maken, heb ik toch maar de portomonee getrokken om een 19'' set pretoria velgen + Vredenstein's Ultrac Vorti i.v.m. de Dunlops voelden deze toch een stuk beter aan betreft het rijden! Echter moest ik wel de bekende fendermod uitvoeren aangezien de banden voor aanliepen i.v.m. verlaging.
Nu zijn we bijna 2 jaar verder en de eerste APK zat er aan te komen, nu wist ik van te voren dat ik onmogelijk door de 4 gas meting heen ging komen i.v.m. katloze downpipe.
Hiervoor had ik een 2e hands 3'' downpipe gekocht met sport katalysator, deze heb ik custom laten ombouwen naar een wisselbaar katalysator systeem dit houdt in wanneer deze door de apk heen moet komen je simpel weg de katalysator binnen 5 minuutjes bevestigd d.m.v. V-band klemmen die je over de flenzen heen bevestigd. Eenmaal afgemeld zet je gewoon weer het katloze stuk eronder!
En toen bij 157k kilometers ging ineens het lampje knipperen en piepen van de koelvloeistof, eenmaal nader bekeken bleek het mijn waterpomp te zijn die lekte...
Aangezien de locatie van de waterpomp onder het inlaatspruitstuk bevind en je het inlaatspruitstuk dus moet verwijderen om er goed bij te kunnen dacht ik meteen aan een inlaat reiniging.
Dit heb ik laten uitvoeren door B. van Riel in Tilburg, deze stralen je inlaat schoon met walnootschillen.
Iedere tfsi wagen heeft hier last van aangezien de brandstof direct wordt ingespoten in de cilinder en niet meer via het inlaatspruitstuk, dit zorgt er wel voor dat tfsi motoren zuiniger zijn.
De waterpomp mocht ik zelf aanleveren, deze had ik bij autodoc bestelt voor nog geen 100,- iets waar je bij de dealer al gauw 400,- voor kwijt bent, deze hebben ze gelijk mee kunnen pakken en de auto liep echt als een zonnetje.
Er zat flinke vervuiling op het inlaat traject wat er dus voor kan zorgen dat je in de lagere toeren minder vermogen tot je beschikking hebt + stationair loopt die niet soepel.
Ik raad ook iedereen aan die tfsi/tsi auto hebt dit zeker een keer te doen voor het behoudt van het vermogen van je auto.
Je kan je inlaatspruitstuk op 2 manieren schoon laten maken, via een chemische reiniging of walnoot stralen, dat laatste behaal je meer mee dan chemische reiniging!
olieverbruik is 1:10000
Benzineverbruik: 1:12.5 (Ron 98/102)
Mijn eindoordeel betreft de Volkswagen Golf 6 GTI:
Een betrouwbaardere/betaalbare sportwagen kun je niet hebben! Met het juiste onderhoud kun je er nog jaren mee vooruit!
Zie foto's hoe die op het laatst wat!
Eenmaal op marktplaats was de auto binnen 5 dagen verkocht tot mijn verbazing.
Ik ga nu sparen voor een wat zwaardere auto, wat dat precies gaat worden geen idee maar de keuze bestaat uit:
7R/ A45AMG/ M140i/ 340i/ M3/M4/ 650i/M6 (F modellen) S5/ RS5 oftewel zat keuze :)
In de tussentijd beweeg ik me voort met een knal gele Ford Ka uit 2005 wat lekker goedkoop is!
Ik hoop dat jullie dit een leuke review vonden, mochten er vragen en opmerkingen zijn stel ze gerust.
Groeten Joey
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.